cs4398 usb dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: cs4398 usb dac
Wel, als het zijn werking al eerder had bewezen, wie ben ik dan om het tegendeel te beweren ?
Dat rijtje soldeerpads heb ik ook wel eens gedaan voor de condensatoren, zo ben je wat vrijer in de keuze qua formaat en afmetingen.
Dat rijtje soldeerpads heb ik ook wel eens gedaan voor de condensatoren, zo ben je wat vrijer in de keuze qua formaat en afmetingen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
word ook nog wel wat kleiner hoorray5150 schreef:Het kan aan mij liggen, maar de layout komt op mij niet echt logisch over, veel loze ruimte en zo.
die inschakel vertraging kan er toch makkelijk bij ?
over die gloeispanning ben ik nog wel in dubio, aan de ene kant gaat het op deze manier bij ronny al jaren goed, aan de andere kant als hij klaar is word er een foto van gemaakt, gaat de kast dicht en zie je die extra draadbruggen nooit meer, maar je speelt wel op zeker.
zou je dit willen uitleggen? snap niet of ik hier iets mee moet doen.koifarm schreef:Dus voor de buizenbuffer moet een spanningsdeler komen i.p.v. en I/V converter.
ik wil ze allebei kunnen blijven gebruiken dus r2+r3 wordt 3k en r8+r13 wordt 27kkoifarm schreef:Voor het bepalen van de waardes van de weerstanden van de spanningsdeler moet je eerst weten of je alleen de buizenbuffer of deze samen met de opamp uitgang wilt blijven gebruiken?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
is idd ook nog een optieray5150 schreef:Dat rijtje soldeerpads heb ik ook wel eens gedaan voor de condensatoren, zo ben je wat vrijer in de keuze qua formaat en afmetingen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
ik ben er uit...
even uitleggen. ik gebruik de gratis versie van eagle, het nadeel hiervan dat de maximale pcb groote een halve eurocard is.
maar ik kan er wel 2 maken en dan naast elkaar belichten en etsen
stom dat ik hier niet eerder over nagedacht heb.
alles komt dus nu op 1 pcb van 10*16 cm.
even over de koppelC, ik het schema staat een 10uf MKP, is er een technische reden om voor een MKP te gaan of is dit smaak
zag namelijk deze blokjes voorbijkomen http://www.ebay.com/itm/1x-RARE-10uF-20 ... 2ecf4b514b
even uitleggen. ik gebruik de gratis versie van eagle, het nadeel hiervan dat de maximale pcb groote een halve eurocard is.
maar ik kan er wel 2 maken en dan naast elkaar belichten en etsen
stom dat ik hier niet eerder over nagedacht heb.
alles komt dus nu op 1 pcb van 10*16 cm.
even over de koppelC, ik het schema staat een 10uf MKP, is er een technische reden om voor een MKP te gaan of is dit smaak
zag namelijk deze blokjes voorbijkomen http://www.ebay.com/itm/1x-RARE-10uF-20 ... 2ecf4b514b
Re: cs4398 usb dac
Voor het bepalen van de ingangswaarden van de buizenbuffer is het van belang welk type dac er gebruikt wordt.
Bij een dac met stroom uitgang moet er eerst een weerstand geplaatst worden die de stroom omzet naar spanning(U=IxR). Deze spanning kan dan worden versterkt c.q. gebufferd worden.
Bij een dac met spanning uitgang kan er meteen een buffer worden geplaatst. Als deze buffer versterkt dan moet het ingang signaal eerst worden verzwakt(weerstandspanningdeler).
Veel dac's werken ook goed zonder buffer, vaak dan alleen een uitgangscondensator direct aan de dac.
Welke condensator het mooiste klinkt kan ik wil ik niets over zeggen. De MKP condensator is voor zijn geld een goede keus. De rest is een kwestie van eigen smaak.
Bij een dac met stroom uitgang moet er eerst een weerstand geplaatst worden die de stroom omzet naar spanning(U=IxR). Deze spanning kan dan worden versterkt c.q. gebufferd worden.
Bij een dac met spanning uitgang kan er meteen een buffer worden geplaatst. Als deze buffer versterkt dan moet het ingang signaal eerst worden verzwakt(weerstandspanningdeler).
Veel dac's werken ook goed zonder buffer, vaak dan alleen een uitgangscondensator direct aan de dac.
Welke condensator het mooiste klinkt kan ik wil ik niets over zeggen. De MKP condensator is voor zijn geld een goede keus. De rest is een kwestie van eigen smaak.
Re: cs4398 usb dac
Ik vrees dat die niet op je printje gaan passen...sander1238 schreef:zag namelijk deze blokjes voorbijkomen http://www.ebay.com/itm/1x-RARE-10uF-20 ... 2ecf4b514b
Heb je ook die duimstok ernaast gezien ?
Dit lijkt een wat compacter alternatief : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2891
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
Zijn niet de kleinste.
Heb ook gekeken naar de solenfast bij tubetown €4.45 per stuk. De mundorf m cap bij rumoh €8.15 per stuk en idd die wima's.
Die pio's zijn te groot voor de pvb maar er zijn er wel kleiner in deze vorm. Blijft leuk om te proberen.
Heb ook gekeken naar de solenfast bij tubetown €4.45 per stuk. De mundorf m cap bij rumoh €8.15 per stuk en idd die wima's.
Die pio's zijn te groot voor de pvb maar er zijn er wel kleiner in deze vorm. Blijft leuk om te proberen.
Re: cs4398 usb dac
http://www.jukebox-revival.eu/staging/c ... 10-uf.html
Uitgangscondensator mag ook kleiner maar dat is afhankelijk van de ingangimpedantie en ingangcondensator van de navolgende trap/apparaat.
Uitgangscondensator mag ook kleiner maar dat is afhankelijk van de ingangimpedantie en ingangcondensator van de navolgende trap/apparaat.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: cs4398 usb dac
ook een start gemaakt met de voeding, ik heb het massa vlak van de voeding en gloeivoeding apart gehouden, maar is dit wel slim?
schroom je verder niet om opmerkingen te maken
schroom je verder niet om opmerkingen te maken
Re: cs4398 usb dac
Massa vlak kun je toch makkelijk verbinden als je last hebt van brom.
En als de gloeispanning is aangesloten even meten of hij in de buurt van de 6,3v zit. Als hij te hoog is, deze verlagen met een serieweerstand. Als hij lager is, is dit tot 6,0v geen probleem.
Normaal zou ik C3 en C4 op de bufferprint plaatsen en niet op de voedingsprint.
Ontwerp voor de print film stond hier, voor als je hem nodig bent.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=65512
En als de gloeispanning is aangesloten even meten of hij in de buurt van de 6,3v zit. Als hij te hoog is, deze verlagen met een serieweerstand. Als hij lager is, is dit tot 6,0v geen probleem.
Normaal zou ik C3 en C4 op de bufferprint plaatsen en niet op de voedingsprint.
Ontwerp voor de print film stond hier, voor als je hem nodig bent.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=65512
Re: cs4398 usb dac
Het lijkt me verstandiger om de spacing een stuk groter te houden, gezien het feit dat er een paar honderd Volt door gaat lopen zou ik minimaal 5 mm tussenruimte aan houden.
Zijn 4 elko's van 470 uF niet een beetje aan de zware kant voor 1 of 2 buisjes ?
Zijn 4 elko's van 470 uF niet een beetje aan de zware kant voor 1 of 2 buisjes ?
Re: cs4398 usb dac
Als je zeer veilig wilt werken dan kies je per 100v 1mm afstand, in werkelijkheid gaat het pas mis bij het 10 voudige dus 1000v per mm afstand.
De elco's van de voeding zijn zo gekozen dat de buffer bromvrij is zonder gebruik van smoorspoelen. C3 en C4 mogen ook 220uf zijn.
En het zijn 3 buisjes.
De elco's van de voeding zijn zo gekozen dat de buffer bromvrij is zonder gebruik van smoorspoelen. C3 en C4 mogen ook 220uf zijn.
En het zijn 3 buisjes.
