cs4398 usb dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Wel, als het zijn werking al eerder had bewezen, wie ben ik dan om het tegendeel te beweren ?
Dat rijtje soldeerpads heb ik ook wel eens gedaan voor de condensatoren, zo ben je wat vrijer in de keuze qua formaat en afmetingen.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Het kan aan mij liggen, maar de layout komt op mij niet echt logisch over, veel loze ruimte en zo.
die inschakel vertraging kan er toch makkelijk bij ?
word ook nog wel wat kleiner hoor :mrgreen:

over die gloeispanning ben ik nog wel in dubio, aan de ene kant gaat het op deze manier bij ronny al jaren goed, aan de andere kant als hij klaar is word er een foto van gemaakt, gaat de kast dicht en zie je die extra draadbruggen nooit meer, maar je speelt wel op zeker.
koifarm schreef:
Dus voor de buizenbuffer moet een spanningsdeler komen i.p.v. en I/V converter.
zou je dit willen uitleggen? snap niet of ik hier iets mee moet doen.
koifarm schreef:
Voor het bepalen van de waardes van de weerstanden van de spanningsdeler moet je eerst weten of je alleen de buizenbuffer of deze samen met de opamp uitgang wilt blijven gebruiken?
ik wil ze allebei kunnen blijven gebruiken dus r2+r3 wordt 3k en r8+r13 wordt 27k
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Dat rijtje soldeerpads heb ik ook wel eens gedaan voor de condensatoren, zo ben je wat vrijer in de keuze qua formaat en afmetingen.
is idd ook nog een optie
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ik ben er uit...
even uitleggen. ik gebruik de gratis versie van eagle, het nadeel hiervan dat de maximale pcb groote een halve eurocard is.

maar ik kan er wel 2 maken en dan naast elkaar belichten en etsen =; =;
stom dat ik hier niet eerder over nagedacht heb.
alles komt dus nu op 1 pcb van 10*16 cm.

even over de koppelC, ik het schema staat een 10uf MKP, is er een technische reden om voor een MKP te gaan of is dit smaak :?
zag namelijk deze blokjes voorbijkomen http://www.ebay.com/itm/1x-RARE-10uF-20 ... 2ecf4b514b
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

Voor het bepalen van de ingangswaarden van de buizenbuffer is het van belang welk type dac er gebruikt wordt.

Bij een dac met stroom uitgang moet er eerst een weerstand geplaatst worden die de stroom omzet naar spanning(U=IxR). Deze spanning kan dan worden versterkt c.q. gebufferd worden.

Bij een dac met spanning uitgang kan er meteen een buffer worden geplaatst. Als deze buffer versterkt dan moet het ingang signaal eerst worden verzwakt(weerstandspanningdeler).

Veel dac's werken ook goed zonder buffer, vaak dan alleen een uitgangscondensator direct aan de dac.

Welke condensator het mooiste klinkt kan ik wil ik niets over zeggen. De MKP condensator is voor zijn geld een goede keus. De rest is een kwestie van eigen smaak.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

sander1238 schreef:
zag namelijk deze blokjes voorbijkomen http://www.ebay.com/itm/1x-RARE-10uF-20 ... 2ecf4b514b
Ik vrees dat die niet op je printje gaan passen... :rofl:
Heb je ook die duimstok ernaast gezien ? :shock:

Dit lijkt een wat compacter alternatief : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2891
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Zijn niet de kleinste.
Heb ook gekeken naar de solenfast bij tubetown €4.45 per stuk. De mundorf m cap bij rumoh €8.15 per stuk en idd die wima's.

Die pio's zijn te groot voor de pvb maar er zijn er wel kleiner in deze vorm. Blijft leuk om te proberen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

http://www.jukebox-revival.eu/staging/c ... 10-uf.html

Uitgangscondensator mag ook kleiner maar dat is afhankelijk van de ingangimpedantie en ingangcondensator van de navolgende trap/apparaat.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ook een start gemaakt met de voeding, ik heb het massa vlak van de voeding en gloeivoeding apart gehouden, maar is dit wel slim?
schroom je verder niet om opmerkingen te maken :mrgreen:
Bijlagen
afbeelding voeding1.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

Massa vlak kun je toch makkelijk verbinden als je last hebt van brom.

En als de gloeispanning is aangesloten even meten of hij in de buurt van de 6,3v zit. Als hij te hoog is, deze verlagen met een serieweerstand. Als hij lager is, is dit tot 6,0v geen probleem.

Normaal zou ik C3 en C4 op de bufferprint plaatsen en niet op de voedingsprint.

Ontwerp voor de print film stond hier, voor als je hem nodig bent.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=65512
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me verstandiger om de spacing een stuk groter te houden, gezien het feit dat er een paar honderd Volt door gaat lopen zou ik minimaal 5 mm tussenruimte aan houden.

Zijn 4 elko's van 470 uF niet een beetje aan de zware kant voor 1 of 2 buisjes ?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: cs4398 usb dac

Bericht door koifarm »

Als je zeer veilig wilt werken dan kies je per 100v 1mm afstand, in werkelijkheid gaat het pas mis bij het 10 voudige dus 1000v per mm afstand.

De elco's van de voeding zijn zo gekozen dat de buffer bromvrij is zonder gebruik van smoorspoelen. C3 en C4 mogen ook 220uf zijn.

En het zijn 3 buisjes.
Plaats reactie