LBVS zuiltjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door markbakk »

Tweaks? Kastwanden beter dempen met bitumen of massaplaat, beter dempingsmateriaal toepassen (plukje aramidewol), akoestische maatregelen in je luisterruimte, moet ik nog doorgaan?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Aangezien ik die claritycap PWA's al had besteld word het hele filter uitgevoerd met die condensators.

De wanden van de kast ga ik nog beplakken met bitumen, cloth mat, pritex en om het af te maken komt er nog sonofil in.
Zal wel goed wezen? het is toch een lbvs :mrgreen:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vandaag ff langs geweest bij mijn broer zodat hij de gaten in de kasten kon gaan frezen met een bovenfrees.
Hij heeft ook zelf een freesgeleider gemaakt en dat werkt perfect.
De gaten zijn super strak gefreesd nu op de naar volgende stappen :D

Hier nog wat foto's van de freesgeleider
100_6146.JPG
100_6147.JPG
100_6149.JPG
100_6150.JPG
Speakergaten gefreesd ook gelijk een mooie ronding aan de randen van het voorfront gefreesd
gaten aftekenen.JPG
100_6151.JPG
100_6152.JPG
100_6153.JPG
100_6154.JPG
Het begint al ergens op te lijken :D
Laatst gewijzigd door fluffypuf op za 15 mar 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock:
Hardstikke netjes ! :D
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik vroeg mij eigenlijk af wat een zoon kast nou weegt, dus heb net ff gewogen.
1 kast nog zonder demping en drivers, kaal MDF 10,7 kilo toch al best zwaar :shock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door SARK »

Zeker netjes gemaakt en wat een lel van een cirkelgeleider zeg :shock:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Net ff bitumen matjes in de kasten geplakt, ik had de matjes en het hout wel nog extra ingespoten met Bison spuitlijm en met een rolletje goed aangerold en warm gestookt met een fohn.
Ik kwam jammer genoeg bitumen te kort dus moet nog wat bitumen bestellen voor de rest van de kasten.'
100_6155.JPG
100_6156.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vandaag weer verder gegaan met bitumen plakken alle wanden zijn nu beplakt met bitumen.

Daarna heb ik waar de woofer komt clotch mat dubbelgeplakt op de achterwand, daarop Bondum en pritex.
Ook de bovenkant van de kast is met clotchmat,bondum en pritex,sonofill,anglehair had ik nog liggen, gedaan.

Ik moet wel zeggen wat een Kl&te spul is dat clotch mat om te snijden of knippen.
Mja hoop dat het een beetje goed is, ik doe ook maar wat dus :rofl: commentaar is welkom :D
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Kat op de uitkijk :lol:
4.JPG
Clotchmat achter waar de woofer komt.
5.JPG
Bondum op het clotchmat spul.
6.JPG
En op het Bondum weer pritex geplakt.
7.JPG
8.JPG
9.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Iemand nog advies over hoe de demping in de kasten nu is? moet er meer of minder in?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

De printplaten voor het filter vandaag binnenkregen met dank aan ray5150.
Gelijk de spulletjes erop gemaakt en alles gesoldeerd.
Ik gebruikte Mundorf M-solder dat spul soldeert ook van geen meter achja het zit vast :D
Voor de woofer heb ik een luchtspoel gebruikt van 1,4mm draad die valt wel erg groot uit :rofl:
100_6168.JPG
100_6169.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Goedenavond mensen!

Vandaag na lange tijd :? weer begonnen., Ik weet het misschien kan ik nog door gaan voor de prijs langst lopende LBVS project :D .
In ieder geval waren ik en mijn broer, vooral mijn broer weer ff goed bezig geweest en tot zo ver het resultaat.
Filter zit onder in de kast gemonteerd bedrading is aangelegd, ook nog getest of het werkt en er kwam geluid uit. :yeah:
lbvs terminal.jpg
lbvs filter 4.jpg
lbvs bedrading.jpg
lbvs filter 1.jpg
lbvs filter 6.jpg
lbvs filter 5.jpg
lbvs filter bedrading.jpg
lbvs filter 2.jpg
lbvs filter 3.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Shadow »

Hoop dat het de moeite waard is, ik moet ook nog es van m'n s606-en af :mrgreen:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

We hadden een speaker getest met een lijmklem erop. tweeter en basspeaker erin.
Het geluid ging wel minder hard als mijn broer zijn Kefs, die zijn 90DB volgens mij, hoeveel zijn de LBVS''sjes? Om het zelfde geluidsniveau te krijgen moet de versterker echt een stukje verder open.
Maar het viel niet tegen, zo ff als test die ook niet erg luchtdicht was met maar een lijmklem.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door sander1238 »

is het wel slim om het filter helemaal onderin te monteren? je kunt er nu nooit meer bij voor evt tweaks oid
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

sander1238 schreef:
is het wel slim om het filter helemaal onderin te monteren? je kunt er nu nooit meer bij voor evt tweaks oid
Er is ook weinig plek voor het filter en achter de woofer vond ik maar niks zo dicht erop.
Nog gedacht om het buiten de kast te maken, maar toch maar gewoon erin, soldeer skills moeten maar goed genoeg zijn.
En ik ga er niks meer aan veranderen. dit filter lijkt mij zo goed genoeg?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Shadow »

Is het ook, maar er gebeurd niks mee achter de woef hoor :wink:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

oke, als het fout gaat dan moet ik de kettingzaag er maar in zetten.
Een volgend project gaat waarschijnlijk een stuk beter.
Maar ik vind dit wel mooi zo en achter de woofer heb ik aardig wat demping materiaal zitten en er is echt weinig ruimte.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Shadow »

Wel ja, je hebt hier maloten die blijven filtercomponenten wisselen, het merendeel geniet gewoon...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

sander1238 schreef:
is het wel slim om het filter helemaal onderin te monteren? je kunt er nu nooit meer bij voor evt tweaks oid
fluffypuf schreef:
...Ik gebruikte Mundorf M-solder dat spul soldeert ook van geen meter achja het zit vast :D...
Weet je wel zeker dat de solderingen dan goed zijn doorgevloeid? Slecht willen solderen kan ook liggen aan vuile, geoxideerde verbindingen en te weinig gebruik van flux bij het solderen.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

front gelijmt.JPG
Vandaag de voorkant erop gelijmt en nog getest of alles goed werkten.
En een opstelling gemaakt met een Sony 227esd cd player en een klein versterkertje een Bantam gold top ding!.
Speaker kabel is Canare 4s8ofzo dacht ik. daar zijn de zuiltjes ook intern mee bedraad.

Na wachten als een zenuwachtige hond tot ik de lijmklemmen los kan halen :boos: de drivers snel vast gesoldeerd en tijdelijk vast gezet met dunne schroefjes.
Snel alles gemonteerd ,cd speler neergezet versterkertje erop en gaan!
Eerste cd aan oude cd van Celine Dion ik heb niks met dat mens maar toen ze uithaalde echt kippevel op mijn arm ik moest bijna huilen van blijdschap :? het klonk goed!!
2e cd Diana krall ook leuk niet te lang gedraaid.
Derde cd Izaline Calister nr 10 echt top nummer met vogels en uiteindelijk ga je de diepte in een soort van 3d sound echt top!
Daarna ff Linking park hard gedraaid op de Bantam Gold en het klonk super!!
Niet te lang het kan te gek ook he, Daarna nog een andere malloot Matisyahu, ik zal wel een rare muziek voorkeur hebben :D
Daarna nog Lana Del Rey en Ayo
En als afmaker soms wat mystiek achtig Robert plant & Allison kraus.

Iedergeval in het begin ging het geluid echt alle kanten op van dof naar fel en hard zacht dof wazig enzo na een halve middag is het geluid nu aardig stabiel.
En ik moet zeggen het klinkt echt een stuk beter als de Jamo's vooral de tweeter.
Ik ben super blij met hoe het klinkt. af en toe merk je ook toch een afgrond diepe bass en dat zonder sub.

Nu moeten er nog voeten onder komen en de luidsprekers verder afwerken.
test speaker met lijmklemmen.JPG
test speaker met lijmklemmen 1.JPG
gelijmt.JPG
gelijmt 3.JPG
gelijmt 2.JPG
front gelijmt.JPG
woofer gemonteerd.JPG
spreaker kabel.JPG
100_6594.JPG
100_6595.JPG
100_6596.JPG
100_6601.JPG
100_6603.JPG
100_6604.JPG
100_6607.JPG
100_6606.JPG
100_6605.JPG
100_6600.JPG
100_6599.JPG
100_6598.JPG
100_6597.JPG
Bijlagen
100_6587.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Beetje jammer dat een van de tweeters al een tijdje verkeerd om in het piepschuim zat dus de stofkap was aardig ingedeukt. eigen schuld he, nog geprobeerd met een stofzuiger erop maar hielp wel iets niet alles is eruit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Shadow »

Kosten de wereld niet :wink:
Met je muzieksmaak is niks mis, op Diana Krall na dan :-s
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vandaag weer verder gegaan met schuren. Ook zijn er nu 2 voetjes. :lagge: :hide: :foto:
100_6947.JPG
100_6945.JPG
100_6944.JPG
100_6946.JPG
100_6949.JPG
100_6948.JPG
Het moet nog beter geschuurd worden en dan kunnen ze in de grondverf.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door John P »

Ik zou nog bovenop een 3mm dik mdf-plaatje plakken, die naden blijf je altijd zien door de verf heen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

+1
En dan ook gelijk op de zijkanten...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”