Ja was gezellig, en was onder de indruk van je set. Wat gebruik je anders voor speakers eigenlijk?Martijn M schreef:Leuk dat jullie er gisteren waren! Toen je me eergisteren PM'de had ik toevallig net de luidsprekers weer aangesloten, nadat ze een jaar in de opslag hadden gestaan.
Akoestische centra qua diepte gelijk lijkt me lastig, of je moet een hele ondiepe waveguide hebben. Een delay erop zetten zou het toch moeten oplossen?De Olympus gedraagt zich verticaal prima tot ongeveer +/- 15 graden. Kom je daar buiten, dan wordt het een zootje. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste is de verticale afstand tussen het midden van de waveguide en het midden van de midwoofer op het crossoverpunt van 1 khz net iets minder dan één golflengte. Idealiter liggen die binnen een kwart golflengte van elkaar. Ten tweede ligt het akoestisch centrum van de compressiedriver ongeveer 11 centimeter achter dat van de midwoofer. Dat zorgt ervoor dat je de drivers alleen net rond het crossoverpunt goed in fase krijgt.
Idealiter plaats je de akoestische centra zo dicht mogelijk bij elkaar. In de verticale richting zou je dat kunnen realiseren door een elliptische waveguide toe te passen. Probeer ook een oplossing te vinden om de akoestische centra in de diepte uit te lijnen (dat hebben wij ook gedaan bij de Synergy Acoustics Monitor). Overigens kun je in plaats van uitlijnen in de diepte ook met je DSP een delay instellen, maar akoestisch uitlijnen is m.i. toch een wat nettere oplossing. Steil filteren helpt trouwens ook om de problemen te verminderen.
Hebben eliptische waveguides niet ook nadelen? Of alleen maar voordelen?
Grappig, dat is ongeveer wat ik nu heb. Een 60cm tractrix hoorn. Met daarachter een 13cm Focal hifi midrange die van 200Hz tot 5KHz speelt. Maar ik wil liever geen grote hoorn meer, ik denk ook wel dat de power respons netter kan.Hecht je wel heel veel waarde aan het hebben van een puntbron, overweeg dan een 1" compressiedriver in een zeer grote hoorn. In een hoorn van ongeveer 60 cm breed kun je om en nabij 500 hertz crossen.
Ik lees toch wat negatieve berichten over de Selenium. Had jij er nu veel aan gecorrigeerd?De compressiedriver in de Olympus is een Selenium D220Ti. Dat is op zich een aardige driver (hij kan hard en laag met weinig vervorming), maar de respons is niet zo smooth als je bij sommige andere compressiedrivers ziet. Met flink wat DSP klinkt de Selenium naar mijn mening prima, maar ik denk dat een net iets betere klank haalbaar is met een betere compressiedriver of dometweeter. De Selenium in de Olympus is een screw-on driver, maar ik zou je een bolt-on willen adviseren. Screw-on varianten hebben als gevolg van het 'buisje' voor de driver last van wat meer diffractie. Ik heb goede ervaringen met de bolt-on B&C DE250 en BMS 4538.
Het lijkt me ook lastig een goede combi van 10" waveguide en dome tweeter te vinden, of niet?Waarschijnlijk koppelt een 10" woofer rond ongeveer 1200 hz optimaal aan een 10" waveguide. Een dome krijgt het zwaar te verduren als je die zo laag zou inzetten. Een waveguide geeft natuurlijk flink wat extra headroom bij lage frequenties, maar desondanks zou ik liever een compressiedriver pakken.
Nee dat denk ik ook wel, daarom sprak ik er ook mijn twijfels over uit en daarom ook deze draad. Toch is ook het goed gebruiken van dsp een kunst. Ik ben wel benieuwd hoe goed het te krijgen is met optimale settings. Nu neig ik naar de B&C DE250. Maar welke waveguide ben ik nog niet helemaal uit, geen adapter gebruiken iig, dat is me wel duidelijkjeroen_d schreef:Het is ook vaag en iedereen moet zelf maar kiezen of hij zich al dan niet door vaagheden wil laten leiden in zijn zoektocht naar een subliem geluid. Op zich is mijn advies aan TS een volstrekt normaal advies van een ervaren ingenieur: begin met een driver die zich goed gedraagt zodat je met minimale correctie een uitstekend resultaat hebt. Als het met kunst en vliegwerk moet is de start al verkeerd. Een opgevoerde brommer wordt nooit een motorfiets.