Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Intussen heb ik de staanders van de stands ook gereed en gekleurd, ze moeten nog wel verlijmd worden.

Gr Franks
Bijlagen
20140308_124220.jpg
20140308_124227.jpg
20140308_124239.jpg
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door fluffypuf »

Ziet er goed uit! Maar wat bedoel jij met gekleurd? is dat verf, folie of fineer? oh! ik zag het al fineer dus ziet er gaaf uit.
erg mooi gebouwd allemaal.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

fluffypuf schreef:
Ziet er goed uit! Maar wat bedoel jij met gekleurd? is dat verf, folie of fineer? oh! ik zag het al fineer dus ziet er gaaf uit.
erg mooi gebouwd allemaal.
Ik heb het notenfineer 3x behandeld met beits (Ebben mystique) om een donkerdere uitstraling te krijgen. Is weer eens wat anders dan geolied noten, want dat is ook al de kleur van mijn audiomeubel en huidige luidsprekers.

Gr Franks
Bijlagen
P4200144.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door ray5150 »

Ah, dat is dus wat ze met een "zwevend filter" bedoelen. :lol:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door fluffypuf »

franks schreef:
fluffypuf schreef:
Ziet er goed uit! Maar wat bedoel jij met gekleurd? is dat verf, folie of fineer? oh! ik zag het al fineer dus ziet er gaaf uit.
erg mooi gebouwd allemaal.
Ik heb het notenfineer 3x behandeld met beits (Ebben mystique) om een donkerdere uitstraling te krijgen. Is weer eens wat anders dan geolied noten, want dat is ook al de kleur van mijn audiomeubel en huidige luidsprekers.

Gr Franks

:shock: ziet er ook erg mooi uit, bedankt voor de uitleg.

Lol Ray dat filter :lol:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Mijn tweeters zijn gearriveerd :rock: :rock:

Gr Franks
Bijlagen
20140311_181933.jpg
20140311_181908.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door markbakk »

@TS: Welke filterschakeling gebruik je als ik vragen mag?
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

ik wil uitgaan van de seas bifrost (zelfde drivers en volume ongeveer), dat filter wil ik als basis gebruiken en daarna hoop ik wat hulp te krijgen oa via dit forum :roll: , bij het aanpassen/meten van het filter.

Gr Franks
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door markbakk »

OK. Met deze (trouwens fraaie) kast zul je wel een heel ander afstraalgedrag krijgen in het midhoog. Kan zijn dat je de bafflestep-correctie anders moet aanpakken. Kleine baffles zoals de jouwe doen het doorgaans beter met een afgestemde kring dan met een grote seriespoel.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door asterduc »

wat een vakmanschap.
Proficiat.
franks schreef:
Ik heb het notenfineer 3x behandeld met beits (Ebben mystique) om een donkerdere uitstraling te krijgen.
Bij Ebben denk ik onmiddellijk aan zwart, maar dat valt hier wel mee zo te zien.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Weer een mijlpaal :rock: , fineren is gereed, nu nog heel veel en lang schuren met korrel 400, 600 en 1200.

Gr Franks
Bijlagen
20140315_162020.jpg
20140315_162042.jpg
20140315_162110.jpg
20140315_210948.jpg
20140315_211044.jpg
20140315_211104.jpg
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door fluffypuf »

Ziet er echt strak uit! :goeie:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door grimoire »

super!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Deze week voornamelijk bezig geweest met een beetje schuren en polijsten en het creëren van de verbinding tussen de stand en de kast. De kast komt op 3 draadeindjes te staan met een bolkopmoer aan de onderzijde. Deze bolkopmoeren liggen op hun beurt weer op 3 metalen busjes, welke verzonken zijn in de stands. Om te voorkomen dat de kasten van de stands af zullen vallen heb ik er een soort "kiel" onder gemaakt, welke in de bodem wordt verlijmd. 2 boutjes in de bodem voorkomen dat de kast gaat kantelen tijdens het verschuiven.

Gr Franks
Bijlagen
20140320_200053.jpg
20140321_080726.jpg
20140321_080812.jpg
20140321_080844.jpg
20140321_080859.jpg
20140321_080922.jpg
20140321_080931.jpg
20140321_160829.jpg
20140321_160849.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door hannesie »

Ik word hier een beetje depressief van, en krijg een minderwaardigheids-gevoel bij. :shock:

:mrgreen: :rofl: :rofl:

Ik vind het bijzonder professioneel, en je hebt dan blijkbaar ook nog de gereedschappen en vaardigheid, om tot een dergelijk resultaat komen.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

hannesie schreef:
Ik word hier een beetje depressief van, en krijg een minderwaardigheids-gevoel bij. :shock:

:mrgreen: :rofl: :rofl:

Ik vind het bijzonder professioneel, en je hebt dan blijkbaar ook nog de gereedschappen en vaardigheid, om tot een dergelijk resultaat komen.

depressief moet je niet worden :lol: :lol: , het enige gereedschap wat ik gebruik is een Festool zaagtafeltje en een Metabo bovenfrees. Oh ja en ook nog veel schuurpapier :rock:

Gr Franks
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Ze spelen :rock: :rock: :rock:

Eerste indruk is zeker niet verkeerd met het bifrost filter en BR pijp van rond 70 mm en 23 cm lang

Zal vanavond verder posten.

Gr Franks
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Ik ben erg tevreden tot nu toe over de weergave van deze luidsprekers, het filter van de seas bifrost is een goede stap in de juiste richting. Ik heb wel de tweeter wat harder laten spelen door een serie weerstand te verlagen van 6,8 naar 3,9 ohm. er is gelukkig ook geen kleine sweetspot, het stereobeeld blijft overeind, ook als ik geheel links of rechts ga zitten, kortom ik ben blij.
Overigens, de blinkende messing bevestigingsboutjes van de drivers worden binnenkort vervangen door iets minder blingbling exemplaren
Het filter is nu met kroonsteentjes uitgerust om de componenten met elkaar te verbinden, als het later definitief is zal ik het gaan solderen.
Ik heb een forumgenoot bereid gevonden om de luidsprekers te gaan meten, ik ben reuze benieuwd hoe de frequentiecurve er uit zal zien.

Gr Franks
Bijlagen
bifrost_crossover.jpg
20140329_091129.jpg
20140329_091136.jpg
20140329_160529.jpg
20140329_160603.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Wowly »

:shock: gasp wat een mooi duo!!!! Echt zeer geslaagd..... dat donkere met die drivers. Komen ze ook naar breda???????
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Wowly schreef:
:shock: gasp wat een mooi duo!!!! Echt zeer geslaagd..... dat donkere met die drivers. Komen ze ook naar breda???????

Dat zou ik graag willen, ik ben dan alleen aan het wielrennen in Italie. Stelvio, Mortirolo etc.

Gr Franks
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Messing boutjes vervangen door RVS lage bolkop M4, kleurt er een stuk beter bij :D

Gr Franks
Bijlagen
20140403_180923.jpg
20140403_180941.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door wouter »

Waarom geen zwart? :hide:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Tis allemaal al vrij donker, rvs boutjes , ring in tweeter, fase-plug in woofer en strip in stand zijn nu in zelfde matte metaal tint.
vind ik wel aardig.

Gr Franks
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

luidsprekers staan nu alweer een week of 3 te spelen, en ik ben er erg tevreden over :rock: . Het filter a la bifrost is een heel eind in de goede richting. erg mooie plaatsing en 3D weergave.

Gr Franks
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door hanss »

Dag Frank en alle anderen!
Fantastisch wat je hier gemaakt hebt echt heel mooi! Op mijn vakantieadres heb ik dit allemaal eens bekeken en doorgenomen en ik vind het erg mooi!

Ik vraag me af, je hebt dit allemaal gemaakt met een zaagtafel en een frees, heb je alle schuine kanten dan gezaagd of gefreesd? Ik wil zelf ook iets in deze vorm proberen maar ben er nog niet helemaal uit of ik het aandurf....

Groet hans
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”