Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Nadat ik begin dit jaar een set monitoren heb gebouwd, gebaseerd op de diapason astera, wil ik het nu nog een keer gaan doen.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... lit=astera

De tweede keer zullen de onvermijdelijke schoonheidsfoutjes vermeden gaan worden en de gebruikte units zullen gelijk zijn als bij het origineel.
Het luisteren naar monitoren tov vloerstaande luidsprekers is mij zeer goed bevallen, zeker de geweldige plaatsing van de astera heeft me doen besluiten om nog een stapje verder te gaan.
Het aantal uren welke ik aan het eerste model heb besteed zijn erg hoog, mede door het steeds weer moeten uitrekenen en maken van alle verschillende paneeltjes. Om dit nu te voorkomen heb ik de hulp ingeroepen van een goede vriend, hij is erg goed in het programmeren op de pc. Samen met hem ben ik bezig een ontwerp te maken met maatvoering, zodat ik relatief eenvoudig alle panelen ui MDF kan maken. In eerste instantie was het de bedoeling om een kast uit massief notenhout te maken, daar begin ik echter maar niet aan ivm de werking van het hout.
We hebben inmiddels een ruwe schets en de maatvoering is de volgende stap.

Gr Franks
Bijlagen
aanzicht.jpg
Rechterzijde.jpg
voorzijde.jpg
bovenzijde.jpg
Laatst gewijzigd door franks op zo 24 nov 2013, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door hannesie »

Word het CNC werk nu?

In ieder geval de moeite waard om te volgen. 8)
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Berre »

Notenhout werkt vrijwel niet. Daar staat het om bekend en daarom is het erg geliefd (en duur). Het is al eeuwen gekend voor het feit dat het niet of nauwelijks invloed ondervindt van de inwerking van water. Anderzijds, het laat zich zeer goed bewerken. Het wordt ondermeer gebruikt voor beeldhouwwerk en natuurlijk voor geweerkolven van peperdure jachtgeweren. Notenhout is "top".
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door hrscharft »

welke noten gaat het hier eigenlijk om?

Er zijn immers nogal veel soorten noten en die groeien allemaal aan verschillende bomen.
Om maar een voorbeeld te nemen
Beuken wordt niet aangeduid als notenhout en toch is het een boom waar noten aan groeien....
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Berre »

In de schrijnwerkerij bedoelt men, zonder kans op vergissing, walnotenhout als het over "noten" gaat.

Een mogelijke verwarring met beuken lijkt me vergezocht. Ik ben geen botanicus, maar twijfel of beukennoten wel echte noten zijn. Dat zoek ik even op. Walnoten zijn blijkbaar geen noten. De term "noten" wordt in de volksmond voor vanalles en nog wat gebruikt. De walnoot is eigenlijk de pit van de vrucht (de bolster) die niet wordt gegeten. Hetzelfde geldt voor de amandel, ook een pit. Die blijkt dan weer verwant te zijn aan de perzik, de pruim, en zelfs de kers (ook een pruim, zij het een kleiner model).

edit: beukennoten blijken dopvruchten te zijn waarvan de zaadwand is verhout, zoals ook de hazelnoot, de eikel en de kastanje. (Die worden niet intuïtief als "noot" gezien, maar zijn het dus wel. Eenvoudig is anders.)
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

hannesie schreef:
Word het CNC werk nu?

In ieder geval de moeite waard om te volgen. 8)


Nee, geen cnc werk, gewoon handwerk, echter nu heb ik wel alle maten en hoeken van tevoren vastliggen en hoef ik niet ieder paneeltje proefondervindelijk te construeren en dat scheelt heel veel tijd :mrgreen:

gr Frank
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door dre »

franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Mooi zijn ze he :rock: :rock:
alleen dat bedrag wat er staat :oops:

Gr Franks
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door dre »

Mooi,maar klein. :mrgreen:

Ik ga je bouw in ieder geval volgen! 8)
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

na een kleine pauze ivm bouw van een thorens td125 platenspeler, zijn vanavond de ontwerptekeningen gereed gekomen, met dank aan Cor F.
het 25 mm MDF zal morgen of overmorgen geleverd worden en dan kan ik met het zaagwerk beginnen :rock:

Gr Franks
Bijlagen
afb3.jpg
afb2.jpg
afb1.jpg
P1040510.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Het begin is gemaakt, stelt nog niet veel voor maar toch.
zijkanten, bodem en bovenkant zijn zuiver haaks op maat gezaagd, morgenavond verder :rock:

gr Franks
Bijlagen
P1190502.JPG
P1190503.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Na een paar avondjes zagen zijn alle paneeltjes van de voorzijde gereed, en op maat :rock: . Wat een verademing tov de vorige keer, nu ik alle hoeken weet is het een kwestie van de zaagtafel goed instellen en goed opletten dat de helft in spiegelbeeld gemaakt moet worden.

Gr Franks
Bijlagen
20140124_140759.jpg
20140124_140806.jpg
20140124_152340.jpg
20140124_152347.jpg
20140124_190315.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Shadow »

Vakwerk! Mooie platenspeler ook trouwens! :goeie:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

Dit weekeinde niet echt veel kunnen doen aan de luidsprekers, wel al aan de voorzijde, de onder en bovenkant er aan gelijmd mbv een mal om ze op de juiste plaats te fixeren.

Gr Franks
Bijlagen
P1260505.JPG
P1260506.JPG
P1260507.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door ray5150 »

Lijkt me nogal een opgaaf, met al die schuine kantjes. Maar zo te zien gaat het je goed af !
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door grimoire »

er zit lekker vaart in zo te zien! ideaal zon zaagtafel die zo precies in te stellen is :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Wowly »

Ik zou er niet zo gauw aan beginnen, maar wat je klaarspeelt met je zaagtafel is echt super hoor!! RESPECT!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

en een paar nieuwe foto's

Gr Franks
Bijlagen
20140128_214651.jpg
20140128_214705.jpg
20140128_214721.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er heel mooi uit :kwijl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door wouter »

vakwerk, inspirerend ook aangezien dit op dit niveau volgens mij nog niet gedaan is! :rock:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

vanavond begonnen met de eerste interne bracing, ondanks de relatief kleine kast, wil ik hem toch stijver maken door het aanbrengen van deze bracings. Deze maken verbinding tussen de zijwanden en de voorzijde en worden voorzien van gaten.
Het bruto volume is nu 26 liter, daar gaat het volume van bracings, filtercomponenten en drivers van af, zo zal er ongeveer 21 a 22 liter netto volume overblijven schat ik zo in.

Gr Franks
Bijlagen
20140129_081246.jpg
20140129_194027.jpg
20140129_194107.jpg
20140129_194120.jpg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de paneeltjes van de achterzijde. Ondanks alle maten en hoeken had ik een paar keer een offday :oops: paar wat domme fouten voornamelijk door het spiegelen van de hoeken, ik moet steeds erg goed bij de les blijven, zeker als er hoeken in de buurt van 45 graden komen, en dan ook nog in spiegelbeeld denken.
Maar, alle paneeltjes zijn nu gereed en kunnen op de achterzijde gelijmd gaan worden, maar eerst moet de bracing nog van gaten worden voorzien.

Ook zit ik er nog aan te denken om wat extra plaatjes achter de woofer te plaatsen, ter voorkoming van evt staande golven in de kast, of zou de kast klein genoeg zijn om dat te voorkomen.

Alle adviezen zijn welkom !!

Gr Franks
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door Lucas82 »

Ziet er strak uit, vooral methode met veer en groef maakt
het gelijk ook weer strak en stijf!

En iedereen vergist zich wel es, neem gewoon lekker je tijd
want het is al ingewikkeld genoeg!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

bracings vanavond van gaten voorzien en deze kwartrond gefreesd. Het volume van de bracing is nu 1,5 liter. Het bruto volume van de kast is totaal 27 liter, en komt nu dus op 25,5 liter, hier moet het volume van de drivers nog van af.
Verder een mal gemaakt waarmee ik de achterpaneeltjes kan gaan lijmen op de achterzijde mbv lijmklemmen.

Gr Franks
Bijlagen
20140204_165058.jpg
20140204_165237.jpg
20140204_183307.jpg
20140204_184606.jpg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Bericht door franks »

gr Franks
Bijlagen
20140207_142607.jpg
20140207_144245.jpg
20140207_144525.jpg
20140207_155511.jpg
20140207_192436.jpg
20140207_192459.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”