aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ik ben begonnen met het ontwerpen van een aktief subwoofer filter, waarmee je gemakkelijk een aktieve subwoofer kan bouwen. Het filter heeft alles onboard, en je hebt alleen nog maar een eindversterker nodig.

Features:

- Stereo ingang (L en R worden samengevoegd)
- Volume control
- Subsonic filter
- Lowpass filter
- Phase invert schakelaar

Hier alvast wat simulaties (nog zonder Phase invert)
Bijlagen
schema
schema
subsonic
subsonic
lowpass
lowpass
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door avdboom »

Als ik voor mijzelf zo iets zou willen zou een ingebouwd high-pass filter ook een zeer welkome aanvulling zijn! Misschien nog een idee?
Of maakt dat het veel gecompliceerder?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Walt »

Bass boost functie?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Bass boost functie?

Groetjes Walter
Ohja, dacht dat die er bij zat. Natuurlijk gewoon lekker simpel een bas-boost filter waarvan je de frequentie en versterking kan instellen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Interessant. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

En als je al een passende eindbak hebt staan ? zo'n processor bouw je voor een paar tientjes.

(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ? :mrgreen: :wink: )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen! :mrgreen:
Maar géén DSP terwijl dat nu juist bij een sub erg nuttig is. Het zou leuk zijn als Hypex zijn plate amps ook als DSP versie gaat leveren.
ray5150 schreef:
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ? :mrgreen: :wink: )
Wat is dat nu weer flauw gedoe? Voor dat bedrag bouw je er i.d.d. moeilijk zelf tegenaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Voor 82,50 ex heb je een Hypex DS1.2, heb je alles compleet. Kun je niet tegen opbouwen! :mrgreen:
Maar géén DSP terwijl dat nu juist bij een sub erg nuttig is. Het zou leuk zijn als Hypex zijn plate amps ook als DSP versie gaat leveren.
Losse dsp slechts 275,-- ex, en nee ik noem geen naam.......... :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)

Wederom geen naam :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
En als je al een passende eindbak hebt staan ? zo'n processor bouw je voor een paar tientjes.

(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ? :mrgreen: :wink: )
Hans_B heeft het anders vandaag gepresteerd om de W1 in het autodraadje te pluggen............... :twisted:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
(het mag bekend zijn dat goede banden hebt met de mensen van Hypex, we gaan het toch niet krijgen dat je overal hier hun spullen gaat pluggen ? :mrgreen: :wink: )
Wat is dat nu weer flauw gedoe? Voor dat bedrag bouw je er i.d.d. moeilijk zelf tegenaan.
Er staat een knipoogje achter, Peter. :wink:
Ik zal niet ontkennen dat het inclusief een eindversterker een scherpe prijs is.
ds23man schreef:
Hans_B heeft het anders vandaag gepresteerd om de W1 in het autodraadje te pluggen............... :twisted:
Ja, dat is me ook opgevallen... :roll:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Zoiets als bas boost?

Door de combinatie van boost level en subsonic frequentie kun je de boost frequentie ook nog iets aanpassen.
Bijlagen
boost.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Schema
Bijlagen
schema_2.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)

Wederom geen naam :lol:
Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:
Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)

Wederom geen naam :lol:
Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv :mrgreen:
PMPO :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Nog wat bij verzonnen...
Bijlagen
schema_3.JPG
total.JPG
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:
Ehhhh, ook als submodule te gebruiken:
dsc400.jpg
250, ex.... DSP, 2x 400watt ( 4 ohm)

Wederom geen naam :lol:
Nee hoor die levert geen 2x 400watt , hij levert 400Watt wat wordt verdeelt over 2 kanalen , 1watt en 399watt bv :mrgreen:
PMPO :rofl: :rofl: :rofl:

Aan 4 Ohm :rock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Als het crossoverpunt nu instelbaar zou zijn door middel van een knop met uiteraard de nodige extra's neem ik aan.

Dan wordt het universeel toepasbaar.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ja hoor, alles is instelbaar.

- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz

Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door John P »

Vaak zie je ook nog een automatische aan/uit schakelaar afhankelijk van het ingangssignaal. We maken het zo wel ingewikkelder he.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

Ik mis nog wifi of blauwtand..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

Ik zou er ook nog een +3 dB LED voor het ingangssignaal bijzetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door avdboom »

sevenup schreef:
Ja hoor, alles is instelbaar.

- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz

Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Klinkt goed! Als alles audiofiel verantwoord wordt uitevoerd zou ik waarschijnlijk t.z.t. wel oren hebben naar zo'n printje O:)
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”