Revox A700

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Revox A700

Bericht door ds23man »

In plaats van al het zelfbouwgeweld, de restauratie van een klassieker:
_DSC0944.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Aandrukrol niet meer aanwezig...
_DSC0945.JPG
Het mooie van Revox/Studer, alle bandgeleiders en aandrukrol draai je er zo af:
_DSC0946.JPG
Voorplaten er af:
_DSC0948.JPG
_DSC0950.JPG
_DSC0949.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Verder aan de achterzijde...

Hoeveel preken zouden er met deze machine zijn opgenomen?
_DSC0952.JPG
Achterplaat er af
_DSC0954.JPG
_DSC0957.JPG
Bovenkant
_DSC0958.JPG

Opname en weergave amps:
_DSC0959.JPG
Even tellen, nu pas 20 schroeven..... :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Revox A700

Bericht door Ah!buis »

Voor je je verder moe maakt :sure: ,wat is nog van de koppen over ?
Al die preken,dat zaagt er nogal door :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

Heerlijk toch zo'n ouwe kletterbak? Beetje sleutelen als arbeidstherapie doet die jongen wel goed :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Leuke klus !, dat zie je jammer genoeg hier niet zo vaak.
Wat moet er allemaal aan onderhoud gebeuren ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Koppen zien er goed uit, zekeringen van rechter spoelmotorelectronica liggen eruit. Uiteraard moeten alle Rifa bommen vervangen worden, schoonmaken, schuifpot afgebroken, lagers smeren.

Koppenbrug haal je zo af ( 3 schroeven):
_DSC0960.JPG
De "bandzugwaagen":
_DSC0961.JPG
_DSC0962.JPG
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Revox A700

Bericht door scanspeakman »

Mooie old skool electronica. Was vroeger altijd erg onder de indruk van van die praktisch bombestendige revox en studer spullen.

Scanspeakman
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Revox A700

Bericht door cool »

Inderdaad Rifa caps vervangen. Check ook de Ruwido instelpotmeters, de lopers willen nog weleens afbreken in de loop der jaren. Leuk project!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!
Leuk als dat stuk gaat... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Dit is de eerste Revox/Studer met een microprocessorgestuurde logica!
Leuk als dat stuk gaat... :mrgreen:
Yup, de (e)prommetjes uit die tijd waren nog niet zo goed dat na 20 jaar de code er als vanzelf uit valt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Gaat om dit ICtje:

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... anted.html

Was in 2001 nog verkrijgbaar bij Revox voor de somma van 86 Zwitserse franken. :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

En hij is leeg!
_DSC0979.JPG
_DSC0983.JPG
Straks wat meer detailfoto's
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Revox A700

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Yup, de (e)prommetjes uit die tijd waren nog niet zo goed dat na 20 jaar de code er als vanzelf uit valt.
Hetzelfde als met de DX7 waar het een tijdje geleden over ging.
Tegenwoordig zit bijna overal wel een of andere µC met flashgeheugen in.Data is in de vorm van ladingen in de chip opgeslagen,lekt vroeg of laat weg.
Het uitlezen van de progammatuur is meestal niet mogelijk,dus verversen ook niet,gooi maar weg :shock: .
Of het al gedaan wordt weet ik niet,maar het spul zou zichzelf van tijd tot tijd kunnen verversen.Of gaat 't dan niet vlug genoeg stuk :o .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Revox A700

Bericht door Pjotr »

Mwah Anne, de huidige eeproms worden i.i.g. voor 100 jaar gegarandeerd (bij kamertemperatuur). Maar ik heb in de jaren '80 wel meegemaakt dat proms van gerenommeerde fabrikanten binnen 5 jaar al brak werden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Verder met de Revox striptease :mrgreen:

Rembanden:
_DSC0963.JPG
Spoelmotoren eruit:
_DSC0966.JPG
Aandrukrolmechaniek:
_DSC0967.JPG
1 van de drie motorstuurprintjes met de bekende Rifa bom..
_DSC0969.JPG
Twee schroeven los en je schuift het hele gedeelte er uit met de bedieningsknoppen en stuurelectronica:
_DSC0976.JPG
_DSC0980.JPG
Motorstuurprinten en voedingsprint:
_DSC0981.JPG
Het hele in en uitgangsblok, slechts 4 schroeven:
_DSC0982.JPG
Capstanmotor:
_DSC0985.JPG
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Revox A700

Bericht door Mr Tube »

Leuk project! Heb zelf nog een Studer B67 staan met hetzelfde loopwerk.

Mocht je nog onderdelen nodig hebben dan kan ik je misschien wel helpen, ik heb van het loopwerk nog een hoop liggen.

Voor de aandrukrol kun je ook die van een B77 of PR99 gebruiken.
Die van de A77 is volgens mij anders.

Zekering eruit van spoelmotor? dat komt bij deze machines wel vaker voor, zal wel eens met de hulp condensator te maken kunnen hebben.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Die van de A77 is inderdaad anders. Zal straks de vermogenstorren en condensatoren van de motorsturingen eens nameten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Gaat om dit ICtje:

http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... anted.html

Was in 2001 nog verkrijgbaar bij Revox voor de somma van 86 Zwitserse franken. :shock:
Da's dus bij de huidige wisselkoers ongeveer 70 euro. maar dat was de prijs in 2001. 13 jaar geleden dus. :shock:

Ben ik even blij dat er in mijn Teac welgeteld 0 IC's zitten. :lol: de schakellogica bestaat uit een handje dioden en een paar (zware) relais... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

Gelukkig is dat ding bij niet kapot. Trouwens lees ik weinig over problemen met dit ic. De latere eeproms zijn de ellendelingen......

Maar daar is dan ook wel weer een oplossing voor:

http://www.revox.name/

Even klikken op firmware.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Hoezo spreek je van "Rifa bom", kunnen die dingen daadwerkelijk exploderen zoals een tantaal ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Revox A700

Bericht door ds23man »

rifa.jpg
rifa.jpg (5.38 KiB) 2544 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revox A700

Bericht door ray5150 »

Dat ziet er inderdaad niet zo jofel uit, preventief vervangen lijkt me wel aan te raden. ja.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Revox A700

Bericht door Ah!buis »

Dat openknallen ,mopje zeker ?,nooit meegemaakt.Nouja wieweet als er de netspanning opzet :shock: .
Wel dat ze makkelijk gaan lekken (elektrisch) zoals die ouwe teermoppen van Philips.
Wel leuk spul die mechaniek :) .Er al achter wat er gebeurt is met die probleem-motor? Zo te zien de beroemde Pabst aussenlaufers ,tegelijk een vliegwiel :D .
Anne
Plaats reactie