Bouw 211 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Ik zal mijn projectje ook eens op de site zetten.
Ik ben begonnen met mijn eerste buizenversterker.
Alles komt op 1 kas te staan met een losse voeding.
Audio trafo's zijn van Lundahl.
De kast is al klaar en de rvs gepolijste bovenplaten zijn in bestelling.
Buizen bezetting is 6sl7 EL34 211.
Heb een flinke trafo laten wikkelen en ben nu bezig met de voeding.
Trafo geeft 800 Volt bij 0,5 Amp 10 Volt 8 Amp 6,3V 6A. 170 Volt 100mA en 230 Volt 200Ma.
Bijlagen
buizen1.jpg
buizen2.jpg
buizen3.jpg
buizen4.jpg
buizen5.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Barry2001 »

Wat een beauties! Mooie stekker heb je gebruikt voor de voeding, welk type is dat? Moet wel wat kunnen verstouwen. Wordt mooi zo!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er vast goed uit.
Ik ben benieuwd naar het schema kan en mag je dat ook plaatsen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

Oei,weer iemand met zwaar werk :D
10V uit de trafo,wisselstroom gloeien ?
En een EL34 voor de sturing,van plan tot in de roosterstroom te gaan?
Misschien wel,zo te zien haal je er anders hoogstens 15W uit.
Ben benieuwd :rock:
Anne
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Dankje Barry,De stekker die ik ga proberen is een z.g IEC 7 stekker.Is eigenlijk gemaakt voor 250Volt AC maar even kijken of ie ook 1100Volt DC aankan.
Is wel een hele dikke,dus denk dat het wel gaat.
Het schema staat erbij.Is eigenlijk voor een 845,maar die had ik hier nog niet.Dus eerst de boel eens afregelen op de 211.
Heb geen idee of dit goed gaat werken,maar we zien wel.
Bijlagen
image.php.jpeg
New845_sch1_ver3.jpg
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Nee ik zet de buizen op DC,vandaar die grote elco van 100.000 uF,gevonden bij een dumpzaak in Vlaardingen.
Verder ben ik nog geen echte ''kenner'' wat betreft buizen versterker Ahbuis,moet nog veel leren,maar dat komt vanzelf.Ik had het bij het topic welkom al geschreven,de enige audio versterker die ik hiervoor had gebouwd was er 1 met 2x GU81 in P.P.Maar dat was niet echt voor HIFI :mrgreen:
Wel heeeeeel veel power,ding draait op 2,2 KV en de trafo is 1,5Amp! ( Ik had niet kleiner) brrrrrrr.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

He bah,dat valt tegen.En ik dacht dat Democles al overdreef.Trafo-koppeling en vermogenbuis om (bijna)niks aan te sturen om maar wat te noemen,niet voor mij :-& .Als vrijetijdbesteding mogelijk best leuk,er zijn gekker dingen te verzinnen :D .
Dus veel plezier met freubelen maar pas op het bijt,hoewel dat weet je ook wel :lol:
Anne
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Ja Anne,als de opzet niet bevalt is het zo weer veranderd hihi.
Nog een fototje van de voeding,want ik was vanmiddag nog een uurtje aan het freubelen.
Bijlagen
voeding 30-12.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

Voor mij hoef je niks te veranderen,vrijheid blijheid enzo :sure:
Strikt persoonlijk,hou niet van trafo en ander "nutteloos" gedoe.Trafo is laatste redmiddel als 't echt niet anders te doenn is.En met kanonnen op muggen schieten ligt me ook niet zo :lol: .
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Mr Tube »

Ah!buis schreef:
Voor mij hoef je niks te veranderen,vrijheid blijheid enzo :sure:
Strikt persoonlijk,hou niet van trafo en ander "nutteloos" gedoe.Trafo is laatste redmiddel als 't echt niet anders te doenn is.En met kanonnen op muggen schieten ligt me ook niet zo :lol: .
Anne
Heb wel eens een doorgeslagen koppel condensator meegemaakt in een 845 versterker, de ravage was enorm!
Ik vind een trafo als sturing van de eindbuis daarom wel zo veilig.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door dre »

Waar komen die kastjes vandaan? :sure:
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Hoi Dre,de houten kast heb ik laten maken en de metalen kast voor de (verborgen)voeding komt van Ebay.
De voeding werkt trouwens al een paar dagen.Mooi 1100 Volt en de rest klopt ook precies.
Ik zit nog te wachten op de R.V.S mirror platen voor bovenop de versterker die ik laat maken.Duurt al een paar weken helaas,ze hebben het druk.
Dan kan ik pas verder.Wil het ding wel voor het voorjaar afhebben.
Bijlagen
P1090570.JPG
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Mr Tube »

1100V! als je dezelde waardes gebruikt als in het schema dan wordt de maximale spanning van de elco's overschreden. Ik adviseer hier een ruime marge te nemen bij serieschakeling omdat het niet vanzelfsprekend is dat de spanning precies in twee wordt gedeeld. Scheeltwel dat de waardes van de werstanden over de elco's vrij laag zijn gekozen, vreet wel weer vermogen.....
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Klopt mr tube,ik heb daar aan gedacht en de spanningen op de elco's zitten rond de 367 volt per stuk,heb 3 400volts elco's in serie staan.En dat ze een beetje vermogen vreten,geeft niet de trafo is 500mA continu minimaal.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Mr Tube »

OK ik ben weer gerust gesteld
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

Ik ben ook wel op rust gesteld :lol: ,hier nog niet helemaal :o
Hoe zit 't dan met de elco's voor de smoorspoel :?
Hier zie ik twee stuks van 500V,dat zou dan ook te weinig zijn .
Anne
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Zijn er 3 geworden van 400Volt Anne.Ik pas altijd de schema's een beetje aan van wat ik nog heb liggen.Kijk maar goed,dan zie er 6 op rij zitten.De andere 4 zijn niet te zien op de foto,maar zijn er wel.Schakelen van de hoogspanning doe ik met een vacuumrelais die ook al jaren in een la lag te slingeren.Over de kontacten van dit relais staat een 22K/10 Watt weerstand parallel zodat de elco's 15 seconden langzaam opladen,leek mij wel een mooie toepassing hiervoor.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

Heb je de gelijkrichters dan ook anders? Want hoe zet je drie elco's achter twee bruggelijkrichters :?
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Jan Geert »

Met een 0-800 wikkeling heb je maar 1 brug nodig. En dan meerdere diodes in serie voor je weet nooit, denk ik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Met een 0-800 wikkeling heb je maar 1 brug nodig. En dan meerdere diodes in serie voor je weet nooit, denk ik.
Met 1 wikkeling is er natuurlijk maar 1 brug en geen probleem met serieschakelen elco's :D .
Vier stuks BY226 volstaan dan,bij een brug staan er steeds twee diodes in serie kunnen dan een piek van 3kV hebben (=1500V over de elco).
Anne
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Hallo hier ben ik weer,de brug voor de 800Volt bestaat uit 3 in serie geschakelde diodes 1N5408.Dus 12 totaal,lijkt mij wel voldoende.Voor de andere spanningen gewoon 4 per brug gebruikt.
Dat schema wat erbij zat van de voeding is wel iets anders geworden ja.Ik heb dus een enkele wikkeling voor de 800 de 225 de 175 enz enz.
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Zo,eindelijk de rvs afdekplaten binnen gekregen.
Ik moet alleen nog even goed poetsen zo te zien :D
Deze week nog even druk met het werk,maar hopelijk volgende week aan het solderen beginnen.
Ik had er 2 besteld,maar kreeg er 4 omdat er op 2 een klein krasje zat.
Deze gebruik ik nu even om te testen,een extra beschadiging is dan niet zo erg.

Groeten

Peter
Bijlagen
P2150658.JPG
P2150661.jpg
P2150661.jpg (14.85 KiB) 1150 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door democles »

Mooi, :goedzo:

( een stinkend jaloerse democles :D )
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door TubeHead »

Jaaa das toch wel mijn stijl hoor !! Prachtig !!
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Bouw 211 versterker

Bericht door PeterS. »

Hij doet het! :rock: :goeie:
Geheel bromvrij ook nog!hoeoeeeoeeee kan het!
Ben er blij mee.
Bijlagen
P2280667.JPG
Plaats reactie