Bouw 211 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Bouw 211 versterker
Ik zal mijn projectje ook eens op de site zetten.
Ik ben begonnen met mijn eerste buizenversterker.
Alles komt op 1 kas te staan met een losse voeding.
Audio trafo's zijn van Lundahl.
De kast is al klaar en de rvs gepolijste bovenplaten zijn in bestelling.
Buizen bezetting is 6sl7 EL34 211.
Heb een flinke trafo laten wikkelen en ben nu bezig met de voeding.
Trafo geeft 800 Volt bij 0,5 Amp 10 Volt 8 Amp 6,3V 6A. 170 Volt 100mA en 230 Volt 200Ma.
Ik ben begonnen met mijn eerste buizenversterker.
Alles komt op 1 kas te staan met een losse voeding.
Audio trafo's zijn van Lundahl.
De kast is al klaar en de rvs gepolijste bovenplaten zijn in bestelling.
Buizen bezetting is 6sl7 EL34 211.
Heb een flinke trafo laten wikkelen en ben nu bezig met de voeding.
Trafo geeft 800 Volt bij 0,5 Amp 10 Volt 8 Amp 6,3V 6A. 170 Volt 100mA en 230 Volt 200Ma.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 211 versterker
Wat een beauties! Mooie stekker heb je gebruikt voor de voeding, welk type is dat? Moet wel wat kunnen verstouwen. Wordt mooi zo!
Re: Bouw 211 versterker
Dat ziet er vast goed uit.
Ik ben benieuwd naar het schema kan en mag je dat ook plaatsen?
Ik ben benieuwd naar het schema kan en mag je dat ook plaatsen?
Re: Bouw 211 versterker
Oei,weer iemand met zwaar werk
10V uit de trafo,wisselstroom gloeien ?
En een EL34 voor de sturing,van plan tot in de roosterstroom te gaan?
Misschien wel,zo te zien haal je er anders hoogstens 15W uit.
Ben benieuwd
Anne
10V uit de trafo,wisselstroom gloeien ?
En een EL34 voor de sturing,van plan tot in de roosterstroom te gaan?
Misschien wel,zo te zien haal je er anders hoogstens 15W uit.
Ben benieuwd
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Dankje Barry,De stekker die ik ga proberen is een z.g IEC 7 stekker.Is eigenlijk gemaakt voor 250Volt AC maar even kijken of ie ook 1100Volt DC aankan.
Is wel een hele dikke,dus denk dat het wel gaat.
Het schema staat erbij.Is eigenlijk voor een 845,maar die had ik hier nog niet.Dus eerst de boel eens afregelen op de 211.
Heb geen idee of dit goed gaat werken,maar we zien wel.
Is wel een hele dikke,dus denk dat het wel gaat.
Het schema staat erbij.Is eigenlijk voor een 845,maar die had ik hier nog niet.Dus eerst de boel eens afregelen op de 211.
Heb geen idee of dit goed gaat werken,maar we zien wel.
Re: Bouw 211 versterker
Nee ik zet de buizen op DC,vandaar die grote elco van 100.000 uF,gevonden bij een dumpzaak in Vlaardingen.
Verder ben ik nog geen echte ''kenner'' wat betreft buizen versterker Ahbuis,moet nog veel leren,maar dat komt vanzelf.Ik had het bij het topic welkom al geschreven,de enige audio versterker die ik hiervoor had gebouwd was er 1 met 2x GU81 in P.P.Maar dat was niet echt voor HIFI
Wel heeeeeel veel power,ding draait op 2,2 KV en de trafo is 1,5Amp! ( Ik had niet kleiner) brrrrrrr.
Verder ben ik nog geen echte ''kenner'' wat betreft buizen versterker Ahbuis,moet nog veel leren,maar dat komt vanzelf.Ik had het bij het topic welkom al geschreven,de enige audio versterker die ik hiervoor had gebouwd was er 1 met 2x GU81 in P.P.Maar dat was niet echt voor HIFI
Wel heeeeeel veel power,ding draait op 2,2 KV en de trafo is 1,5Amp! ( Ik had niet kleiner) brrrrrrr.
Re: Bouw 211 versterker
He bah,dat valt tegen.En ik dacht dat Democles al overdreef.Trafo-koppeling en vermogenbuis om (bijna)niks aan te sturen om maar wat te noemen,niet voor mij
.Als vrijetijdbesteding mogelijk best leuk,er zijn gekker dingen te verzinnen
.
Dus veel plezier met freubelen maar pas op het bijt,hoewel dat weet je ook wel
Anne
Dus veel plezier met freubelen maar pas op het bijt,hoewel dat weet je ook wel
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Ja Anne,als de opzet niet bevalt is het zo weer veranderd hihi.
Nog een fototje van de voeding,want ik was vanmiddag nog een uurtje aan het freubelen.
Nog een fototje van de voeding,want ik was vanmiddag nog een uurtje aan het freubelen.
Re: Bouw 211 versterker
Voor mij hoef je niks te veranderen,vrijheid blijheid enzo
Strikt persoonlijk,hou niet van trafo en ander "nutteloos" gedoe.Trafo is laatste redmiddel als 't echt niet anders te doenn is.En met kanonnen op muggen schieten ligt me ook niet zo
.
Anne
Strikt persoonlijk,hou niet van trafo en ander "nutteloos" gedoe.Trafo is laatste redmiddel als 't echt niet anders te doenn is.En met kanonnen op muggen schieten ligt me ook niet zo
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Heb wel eens een doorgeslagen koppel condensator meegemaakt in een 845 versterker, de ravage was enorm!Ah!buis schreef:Voor mij hoef je niks te veranderen,vrijheid blijheid enzo![]()
Strikt persoonlijk,hou niet van trafo en ander "nutteloos" gedoe.Trafo is laatste redmiddel als 't echt niet anders te doenn is.En met kanonnen op muggen schieten ligt me ook niet zo.
Anne
Ik vind een trafo als sturing van de eindbuis daarom wel zo veilig.
Re: Bouw 211 versterker
Hoi Dre,de houten kast heb ik laten maken en de metalen kast voor de (verborgen)voeding komt van Ebay.
De voeding werkt trouwens al een paar dagen.Mooi 1100 Volt en de rest klopt ook precies.
Ik zit nog te wachten op de R.V.S mirror platen voor bovenop de versterker die ik laat maken.Duurt al een paar weken helaas,ze hebben het druk.
Dan kan ik pas verder.Wil het ding wel voor het voorjaar afhebben.
De voeding werkt trouwens al een paar dagen.Mooi 1100 Volt en de rest klopt ook precies.
Ik zit nog te wachten op de R.V.S mirror platen voor bovenop de versterker die ik laat maken.Duurt al een paar weken helaas,ze hebben het druk.
Dan kan ik pas verder.Wil het ding wel voor het voorjaar afhebben.
Re: Bouw 211 versterker
1100V! als je dezelde waardes gebruikt als in het schema dan wordt de maximale spanning van de elco's overschreden. Ik adviseer hier een ruime marge te nemen bij serieschakeling omdat het niet vanzelfsprekend is dat de spanning precies in twee wordt gedeeld. Scheeltwel dat de waardes van de werstanden over de elco's vrij laag zijn gekozen, vreet wel weer vermogen.....
Re: Bouw 211 versterker
Klopt mr tube,ik heb daar aan gedacht en de spanningen op de elco's zitten rond de 367 volt per stuk,heb 3 400volts elco's in serie staan.En dat ze een beetje vermogen vreten,geeft niet de trafo is 500mA continu minimaal.
Re: Bouw 211 versterker
Ik ben ook wel op rust gesteld
,hier nog niet helemaal
Hoe zit 't dan met de elco's voor de smoorspoel
Hier zie ik twee stuks van 500V,dat zou dan ook te weinig zijn .
Anne
Hoe zit 't dan met de elco's voor de smoorspoel
Hier zie ik twee stuks van 500V,dat zou dan ook te weinig zijn .
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Zijn er 3 geworden van 400Volt Anne.Ik pas altijd de schema's een beetje aan van wat ik nog heb liggen.Kijk maar goed,dan zie er 6 op rij zitten.De andere 4 zijn niet te zien op de foto,maar zijn er wel.Schakelen van de hoogspanning doe ik met een vacuumrelais die ook al jaren in een la lag te slingeren.Over de kontacten van dit relais staat een 22K/10 Watt weerstand parallel zodat de elco's 15 seconden langzaam opladen,leek mij wel een mooie toepassing hiervoor.
Re: Bouw 211 versterker
Heb je de gelijkrichters dan ook anders? Want hoe zet je drie elco's achter twee bruggelijkrichters
Anne
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Met een 0-800 wikkeling heb je maar 1 brug nodig. En dan meerdere diodes in serie voor je weet nooit, denk ik.
Re: Bouw 211 versterker
Met 1 wikkeling is er natuurlijk maar 1 brug en geen probleem met serieschakelen elco'sJan Geert schreef:Met een 0-800 wikkeling heb je maar 1 brug nodig. En dan meerdere diodes in serie voor je weet nooit, denk ik.
Vier stuks BY226 volstaan dan,bij een brug staan er steeds twee diodes in serie kunnen dan een piek van 3kV hebben (=1500V over de elco).
Anne
Re: Bouw 211 versterker
Hallo hier ben ik weer,de brug voor de 800Volt bestaat uit 3 in serie geschakelde diodes 1N5408.Dus 12 totaal,lijkt mij wel voldoende.Voor de andere spanningen gewoon 4 per brug gebruikt.
Dat schema wat erbij zat van de voeding is wel iets anders geworden ja.Ik heb dus een enkele wikkeling voor de 800 de 225 de 175 enz enz.
Dat schema wat erbij zat van de voeding is wel iets anders geworden ja.Ik heb dus een enkele wikkeling voor de 800 de 225 de 175 enz enz.
Re: Bouw 211 versterker
Zo,eindelijk de rvs afdekplaten binnen gekregen.
Ik moet alleen nog even goed poetsen zo te zien
Deze week nog even druk met het werk,maar hopelijk volgende week aan het solderen beginnen.
Ik had er 2 besteld,maar kreeg er 4 omdat er op 2 een klein krasje zat.
Deze gebruik ik nu even om te testen,een extra beschadiging is dan niet zo erg.
Groeten
Peter
Ik moet alleen nog even goed poetsen zo te zien
Deze week nog even druk met het werk,maar hopelijk volgende week aan het solderen beginnen.
Ik had er 2 besteld,maar kreeg er 4 omdat er op 2 een klein krasje zat.
Deze gebruik ik nu even om te testen,een extra beschadiging is dan niet zo erg.
Groeten
Peter
Re: Bouw 211 versterker
Hij doet het!
Geheel bromvrij ook nog!hoeoeeeoeeee kan het!
Ben er blij mee.
Geheel bromvrij ook nog!hoeoeeeoeeee kan het!
Ben er blij mee.
