klankkleur van buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door audiomanics »

Ik wil die uitleg van tegenkoppeling ook wel eens uitgelegd krijgen... Een meekoppelfactor <1 is nog geen tegenkoppeling..

op dag acht schiep de mens god (en alle afgeleiden daarvan)

Kees
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Kappa7 »

audiomanics schreef:
Ik wil die uitleg van tegenkoppeling ook wel eens uitgelegd krijgen... Een meekoppelfactor <1 is nog geen tegenkoppeling..

op dag acht schiep de mens god (en alle afgeleiden daarvan)

Kees
Ik was ook al in mn buizen boekjes aan het zoeken geslagen, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de uitleg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
audiomanics schreef:
Ik wil die uitleg van tegenkoppeling ook wel eens uitgelegd krijgen... Een meekoppelfactor <1 is nog geen tegenkoppeling..

op dag acht schiep de mens god (en alle afgeleiden daarvan)

Kees
Ik was ook al in mn buizen boekjes aan het zoeken geslagen, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de uitleg.
Daarvoor kun je beter in een goed ouderwets theorieboek gaan zoeken uit de jaren '50 of zo. Staat o.a. in uitgelegd wat b.v. roosterterugwerking is. Eigenlijk was dat bij de eerste trioden een ongewenste vorm van tegenkoppeling en kwam daar de tetrode uit voort en later de penthode.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Eigenlijk was dat bij de eerste trioden een ongewenste vorm van tegenkoppeling
De functie van het schermrooster bij de opvolgers van de triode ken ik, maar dat je zonder tegenkoppeling geen versterking kan hebben is me nog niet duidelijk... vandaar de uitleg van Audiolicious waar ik op zit te wachten..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

Natuurlijk kan dat wel, alleen gaat dat niet lang goed: Actie = reactie :mrgreen:

Maar dat moet Audiolicious dan maar uitleggen ;)
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

Geen tijd vandaag om dit in detail uit te leggen helaas, maar pagina 177 en verder heeft wat (reken)voorbeelden voor een uitgangstrap van een buizenversterker met daarin uitgelegd de terugkoppel mechanismen.

http://www.pmillett.com/tubebooks/tubed ... _tubes.pdf
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Denk dat ik me toch wel een stabiele versterking zonder tegenkoppeling voor kan stellen bij kleinsignaal penthodes in het werkgebied waar D nadert tot 0% :-$

groet,
Aat
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

AatV schreef:
Denk dat ik me toch wel een stabiele versterking zonder tegenkoppeling voor kan stellen bij kleinsignaal penthodes in het werkgebied waar D nadert tot 0% :-$

groet,
Aat
Je hebt dan toch nog altijd tegenkoppeling via de roosters, door de capaciteit ertussen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Audiolicious schreef:
Geen tijd vandaag om dit in detail uit te leggen helaas, maar pagina 177 en verder heeft wat (reken)voorbeelden voor een uitgangstrap van een buizenversterker met daarin uitgelegd de terugkoppel mechanismen.

http://www.pmillett.com/tubebooks/tubed ... _tubes.pdf
De zogenaamde "schade" feedback met terugkoppeling naar trafo of voorgaande buis is een nogal bekende vorm van feedback. Wat heeft dit verder te maken met je generieke uitspraak dat elke buis altijd tegengekoppeld is? Dit zou namelijk inhouden dat elke buis intrinsiek tegengekoppeld is zonder verdere feedback schakeling om de buis heen..

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Audiolicious schreef:
Je hebt dan toch nog altijd tegenkoppeling via de roosters, door de capaciteit ertussen.
Heb het idee dat we de doelpalen wat aan het verschuiven zijn, maar goed; wat is het -3b punt dan wat veroorzaakt zou worden door deze capaciteiten bij een kleinsignaal penthode? Binnen de audiobreedte of zelfs binnen de bandbreedte van een versterkerschakeling?

groet,
Aat
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

AatV schreef:
Audiolicious schreef:
Je hebt dan toch nog altijd tegenkoppeling via de roosters, door de capaciteit ertussen.
Heb het idee dat we de doelpalen wat aan het verschuiven zijn, maar goed; wat is het -3b punt dan wat veroorzaakt zou worden door deze capaciteiten bij een kleinsignaal penthode? Binnen de audiobreedte of zelfs binnen de bandbreedte van een versterkerschakeling?

groet,
Aat
Volgens mij schieten we het doel een beetje voorbij. Waar het mij om ging is dat een buizen-eind-versterker altijd lokale tegenkoppeling heeft, en dat dus de stelling 'ik heb een buizenversterker zonder tegenkoppeling' onjuist is, in dat geval is er in de regel geen globale (van secundaire kant van de uitgangstrafo naar de ingang) tegenkoppeling gebruikt.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: klankkleur van buizen

Bericht door MarcelvdG »

Wat ik onder een buizenversterker zonder tegenkoppeling versta, is eentje waarbij er geen tegenkoppelnetwerk om de buis heen is aangebracht dat binnen het bedoelde frequentiegebied van de versterker iets doet. Dat betekent dat de buizen ook niet als kathodevolger of als gemeenschappelijk-roostertrap geschakeld kunnen zijn, voor een kathodevolger staat dat uitgelegd in dat buizenboek waar eerder naar verwezen is. Interne terugwerking via de rooster-anodecapaciteit of via het effect dat de anode heeft op het veld tussen rooster en kathode beschouw ik als eigenschappen van de buis zelf, en niet als een foutcorrectietechniek die de versterker minder gevoelig maakt voor de eigenschappen van de buis. De eventuele tegenkoppeling voor gelijkstroom via een ontkoppelde kathodeweerstand laat ik ook buiten beschouwing, aangezien die idealiter niets doet voor audiofrequenties.

Uiteraard staat het iedereen vrij om er anders tegenaan te kijken, maar gezien de oorspronkelijke vraag lijkt dit mij een logische insteek.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

Tja, als we allemaal een eigen mening er op na houden over wat terugkoppeling is, kom je er nooit uit en kun je alleen nog met gelijkgestemden communiceren.

Het gaan schuiven met doelpalen omdat de andere partij teveel doelpunten maakt is ook een vorm van terugkoppeling :lol:
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

Ik hou het erop dat het eenieder vrij staat een buizenversterker te bouwen naar eigen inzicht. Maar als deze versterker een ander resultaat te zien geeft dan Vout=A*Vin hebben we het toch echt over MyFi en niet HiFi.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Kappa7 »

Audiolicious schreef:
hebben we het toch echt over MyFi en niet HiFi.
Tis toch allemaal MiFi.
Ik heb volgens mij nog nooit een set gehoord die volledig naturel is.
Elke set/ruimte voegt wel iets toe versterkt bepaalde frequenties meer of laat iets wegminder.
Daarnaast wil een ieder toch naar een set luisteren die hem of haar bevalt. daar zit altijd wel iets in dat naar smaak is afgeregeld of uit gezocht.
Lijkt me overigens niets mis mee.
Het na streven van het onmogelijke ook niet trouwens alleen leef je dan wel in een illusie.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: klankkleur van buizen

Bericht door sietse »

Ik heb een tijd geleden de kans gehad, om een buizenversterker te vergelijken met een mossfet versterker.
Klankmatig was die buizenversterker wel een redelijk gelijk aan de mossfet en klonk ook goed.
Nadeel van de buizenversterker is verlies van hoog en laag. Dit vooral door de uitgangs trafo. De buizen zijn in de jaren 50 niet voor niks vervangen door halfgeleiders. :!: :!:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Kappa7 »

Tja ik vergelijk regelmatig buizen versterkers met andere versterkers en daar kan ik klankmatig geen verschil in ontdekken.
Wel zit er verschil in de ruimte en de details die de versterker weet neer te zetten. Die is vaak groter en heeft ook vaak meer rust in de weergave.
Kijk je naar de metingen van de frequentie curve dan is die gewoon recht genoeg om geen noemenswaardig verschil te kunnen horen.
Is die dat wel het geval dan is het gewoon een slechte versterker. Het kan bestuurlijk dat dat je smaak is maar dat is dan een ander verhaal. Mijn vermoeden is dan dus dat je naar een slechte versterker hebt geluisterd. De trafo's zijn echt wel beter geworden de laatste 50 jaar. Er komen niet voor niets steeds meer muziek liefhebbers die weer over stappen op buizen en vinyl. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 16 feb 2014, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Zie dat we nu afgedwaald zijn van de "klankeigenschappen" van een buis naar anecdotische vergelijkingen tussen verschillende soorten versterkers.
Omdat we nu toch volledig off-topic zijn heb ik ook nog wel een stelling (tegeltjeswijsheid :?: ):

"Een triode heeft van alle actieve componenten de laagste vervorming"

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Zie dat we nu afgedwaald zijn van de "klankeigenschappen" van een buis naar anecdotische vergelijkingen tussen verschillende soorten versterkers.
Omdat we nu toch volledig off-topic zijn heb ik ook nog wel een stelling (tegeltjeswijsheid :?: ):

"Een triode heeft van alle actieve componenten de laagste vervorming"

groet,
Aat
Na een flinke tik is ie wel (on)aardig vervormd :lol:
Klank van buizen :twisted:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Na een flinke tik is ie wel (on)aardig vervormd :lol:
Klank van buizen :twisted:
Anne
Een ook hier hebben ze d'r een liedje van gemaakt :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=80A26-uo-CA[/youtube]

groet,
Aat
Plaats reactie