klankkleur van buizen
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
klankkleur van buizen
Zit ik zo wat te lezen over lampen. Elke lamp heeft zo wel zijn klankkleur volgens sommigen. De GM70 zou zou de helderheid van de 2A3 met een erg strakke bas combineren. De 300B is dan weer lekker "warm"... Wat zijn jullie ervaringen?
-
Audiolicious
Re: klankkleur van buizen
Onzin, e.e.a. valt of staat met de instelling van de buis en de hoeveelheid lokale of globale tegenkoppeling en 't daaruit resulterende vervormingsspectrum.
Re: klankkleur van buizen
Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaanMuug schreef:Wat zijn jullie ervaringen?
Re: klankkleur van buizen
+1maikbike schreef:Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaanMuug schreef:Wat zijn jullie ervaringen?
-
Audiolicious
Re: klankkleur van buizen
+2, jij moet 't mooi vinden en ernaar luisteren, dat een ander het misschien he-le-maal niks vindt moet je dan maar voor lief nemen.maikbike schreef:Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaanMuug schreef:Wat zijn jullie ervaringen?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: klankkleur van buizen
Ik denk dat de meesten hun mening voor zich houden.. moe van het aantal oeverloze discussies...Muug schreef:Dit moet zowat het nuchterste forum aller tijden zijn.
Kees
Re: klankkleur van buizen
Ik zie van iedereen het advies dat je vooral moet luisteren en daarna je oordeel vellen.audiomanics schreef:Ik denk dat de meesten hun mening voor zich houden.. moe van het aantal oeverloze discussies...
Kees
Betere adviezen ga je niet krijgen.
groet,
Aat
Re: klankkleur van buizen
Ach, een borrel gaat 'r altijd wel inMuug schreef:Dit moet zowat het nuchterste forum aller tijden zijn.
Alleen, drinken is slecht voor de gezondheid en je wordt er doof van
Hoe weet u dat
Wat zeg je
(naar W.Z. of was't F.J.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 12 feb 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: klankkleur van buizen
Ik heb er geen ervaring mee, maar zuiver theoretisch lijkt het me geen gek verhaal dat buizenversterkers met verschillende buizen verschillend klinken, vooral niet als ze zonder tegenkoppeling bedreven worden.
Ze hebben allemaal een andere inwendige weerstand en andere aanbevolen transformatieverhouding van de trafo, en daarmee een andere demping van de luidsprekerresonantie. Daarnaast heeft de manier waarop het rooster gewikkeld is een duidelijke invloed op het karakter van de vervorming. Theoretisch heeft een buis met een uniform rooster bijvoorbeeld een macht-anderhalf-spanning-stroomkarakteristiek (althans als de stroom zodanig is dat er ruimteladingseffecten optreden), maar met speciaal gewikkelde roosters konden ze vroeger ook exponentiele buizen maken voor de automatische versterkingsregeling van radio's. Aangezien geen enkel echt rooster perfect uniform is, zal geen enkele buis precies een anderhalfste macht geven.
Maar nogmaals, ik heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
Ze hebben allemaal een andere inwendige weerstand en andere aanbevolen transformatieverhouding van de trafo, en daarmee een andere demping van de luidsprekerresonantie. Daarnaast heeft de manier waarop het rooster gewikkeld is een duidelijke invloed op het karakter van de vervorming. Theoretisch heeft een buis met een uniform rooster bijvoorbeeld een macht-anderhalf-spanning-stroomkarakteristiek (althans als de stroom zodanig is dat er ruimteladingseffecten optreden), maar met speciaal gewikkelde roosters konden ze vroeger ook exponentiele buizen maken voor de automatische versterkingsregeling van radio's. Aangezien geen enkel echt rooster perfect uniform is, zal geen enkele buis precies een anderhalfste macht geven.
Maar nogmaals, ik heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
-
Audiolicious
Re: klankkleur van buizen
Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.MarcelvdG schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar zuiver theoretisch lijkt het me geen gek verhaal dat buizenversterkers met verschillende buizen verschillend klinken, vooral niet als ze zonder tegenkoppeling bedreven worden.
Ze hebben allemaal een andere inwendige weerstand en andere aanbevolen transformatieverhouding van de trafo, en daarmee een andere demping van de luidsprekerresonantie. Daarnaast heeft de manier waarop het rooster gewikkeld is een duidelijke invloed op het karakter van de vervorming. Theoretisch heeft een buis met een uniform rooster bijvoorbeeld een macht-anderhalf-spanning-stroomkarakteristiek (althans als de stroom zodanig is dat er ruimteladingseffecten optreden), maar met speciaal gewikkelde roosters konden ze vroeger ook exponentiele buizen maken voor de automatische versterkingsregeling van radio's. Aangezien geen enkel echt rooster perfect uniform is, zal geen enkele buis precies een anderhalfste macht geven.
Maar nogmaals, ik heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
Re: klankkleur van buizen
In mijn gitaarversterker maken verschillende voorversterker buisjes wel degelijk (soms groot) verschil. Met eindbuizen heb ik nog weinig geexperimenteerd.
Re: klankkleur van buizen
Hahaha knuppel in het hoenderhok geloof ik...
Gitaarversterker zit vast ook wat anders in elkaar, ik heb ook geen verstand van buizen dus laat je niet gek maken;)
Verschil zit er bij de gitaarversterker misschien ook vooral in of een buisje oud/bijna op is. Neuwe buizen heb ik niet naast elkaar geprobeerd dus no worries
Gitaarversterker zit vast ook wat anders in elkaar, ik heb ook geen verstand van buizen dus laat je niet gek maken;)
Verschil zit er bij de gitaarversterker misschien ook vooral in of een buisje oud/bijna op is. Neuwe buizen heb ik niet naast elkaar geprobeerd dus no worries
Re: klankkleur van buizen
Ja, dat is nu eenmaal inherent aan buizen als je over de klankkleur begint. Bij uitstek een onderwerp waar er geen twee gelijk zijn, zoveel hoorbare klankkleur (vervorming) bepalende variabelen...Muug schreef:ja jong, maakt het nog wat moeilijker !![]()
Re: klankkleur van buizen
zeker bij gitaar versterkers wil je gebruik maken van de niet lineariteit van de buizen. Een gitaar versterker is dan ook niet een versterker die "niets toe voegt", een gitaar versterker is een instrument, een apparaat wat een bepaalde klank mee geeft. Iedere artiest heeft zo zijn voorkeur voor een bepaald merk. ieder merk, zelfs iedere lijn binnen een merk heeft een eigen karakter.
Dit geld, welliswaar in mindere mate, ook voor HIFI/High-End versterkers.
Dit karakter wordt bepaald door de vervorming van de componenten in de versterker. Andere componenten geven dan ook een ander karakter.
Dit geldt ook voor ieder merk van deze componenten.
Een component zoals een Buis is een samenvoeging van vele parameters zoals:
Verschillen in bijvoorbeeld de legeringen
Verschillen in de vorm van de gebruikte materialen
Net andere afstand tussen onderdelen,
etc.
alhoewel deze aan de specificaties voldoen, zijn er toch kleine verschillen.
Ons oor is een erg nauwkeurig instrument. Als je het gehoor traint, dan kun je de verschillen goed horen.
het is zoals eerder al gezegd, luisteren, luisteren, luisteren....
aanstaande zaterdag zal op de luisterdag in hengelo een 300B versterker van TriodeDick aanwezig zijn. Wel op een heel mooi paar luidsprekers, want hier zit nog veel meer verschil in dan in de versterkers.
Kom eens luisteren
groetjes,
Joris
Dit geld, welliswaar in mindere mate, ook voor HIFI/High-End versterkers.
Dit karakter wordt bepaald door de vervorming van de componenten in de versterker. Andere componenten geven dan ook een ander karakter.
Dit geldt ook voor ieder merk van deze componenten.
Een component zoals een Buis is een samenvoeging van vele parameters zoals:
Verschillen in bijvoorbeeld de legeringen
Verschillen in de vorm van de gebruikte materialen
Net andere afstand tussen onderdelen,
etc.
alhoewel deze aan de specificaties voldoen, zijn er toch kleine verschillen.
Ons oor is een erg nauwkeurig instrument. Als je het gehoor traint, dan kun je de verschillen goed horen.
het is zoals eerder al gezegd, luisteren, luisteren, luisteren....
aanstaande zaterdag zal op de luisterdag in hengelo een 300B versterker van TriodeDick aanwezig zijn. Wel op een heel mooi paar luidsprekers, want hier zit nog veel meer verschil in dan in de versterkers.
Kom eens luisteren
groetjes,
Joris
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: klankkleur van buizen
kzou wel willen komen luisteren
maar het is niet alleen meer dan 300km enkel (wat uiteindelijk nog te doen is, cruise control op en wat mp3's spelen) maar 's avonds moeten we om 19u op een etentje aanwezig zijn, dus daar zitten we met een logistieke knoop !
maar het is niet alleen meer dan 300km enkel (wat uiteindelijk nog te doen is, cruise control op en wat mp3's spelen) maar 's avonds moeten we om 19u op een etentje aanwezig zijn, dus daar zitten we met een logistieke knoop !
Re: klankkleur van buizen
Hoe dat zo?Audiolicious schreef:Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.
-
Audiolicious
Re: klankkleur van buizen
Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.MarcelvdG schreef:Hoe dat zo?Audiolicious schreef:Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.
Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.
Re: klankkleur van buizen
Leuk, zo'n polemisch standpunt, ga er alvast rustig bij zitten, trek een biertje open met een schaaltje nootjes erbij...Audiolicious schreef:Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.
Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.
groet,
Aat
Re: klankkleur van buizen
Kan een standpunt dan polemisch zijn? Een tekst of een uitspraak kan dat zijn maar een standpunt?AatV schreef:Leuk, zo'n polemisch standpunt, ga er alvast rustig bij zitten, trek een biertje open met een schaaltje nootjes erbij...Audiolicious schreef:Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.
Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.![]()
groet,
Aat
Re: klankkleur van buizen
Nu nog een standpunt vinden dan wat op oorlogspad wil ...AatV schreef:ja.Pjotr schreef:Kan een standpunt dan polemisch zijn?
groet,
Aat
Re: klankkleur van buizen
Een standpunt polemisch
,ja en nee
Er zijn minstens twee personen nodig om te twisten,of lig je met jezelf overhoop dan heb je toch (nog) geen standpunt
.
Als je zegt "Allah is de grootste" is dat voor een islamiet geen polemisch standpunt.
Voor mij zou dat 't wel zijn
.Let wel zou,begin er niet aan
,onbegonnen werk
.
Anne
Er zijn minstens twee personen nodig om te twisten,of lig je met jezelf overhoop dan heb je toch (nog) geen standpunt
Als je zegt "Allah is de grootste" is dat voor een islamiet geen polemisch standpunt.
Voor mij zou dat 't wel zijn
Anne
