KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Nou zie ik in de data sheet dat zowel de KT120 als de KT150 een RA hebben van 3Kohm
Wat word nu het R.A.A als je deze buizen in push and pull klasse ab zet
Wat word nu het R.A.A als je deze buizen in push and pull klasse ab zet
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ik voorzie een grote run op de de KT150, ik zie alweer een gat in de high end markt komen.
jammer dat ik niet meer in deze handel zit.....
Raa wordt dan 6K, ik denk dat je tussen de 4 en 6K kan zitten net als bij de KT88.
jammer dat ik niet meer in deze handel zit.....
Raa wordt dan 6K, ik denk dat je tussen de 4 en 6K kan zitten net als bij de KT88.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Dat zal ook de bedoeling zijn van Tungsol
Niet voor niets die slimme modieuze vormgeving.
Is ook een goede zaak, zonder voldoende omzet helemaal dit soort buizen niet meer. Al zullen voor de gitaarmarkt buizen wel nooit ouderwets worden
Zo te zien ontlopen die 120 en 150 elkaar niet zo.
Is ook een goede zaak, zonder voldoende omzet helemaal dit soort buizen niet meer. Al zullen voor de gitaarmarkt buizen wel nooit ouderwets worden
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ik zie wel dat de G1 weerstand met self bias iets van 240Kohm moet zijn.
maar ik zie nergens wat dan de cathode weerstand moet zijn.
er wordt wel gegeven dat G1 op -14 volt moet staan ten opzichte van de cathode
maar ik zie nergens wat dan de cathode weerstand moet zijn.
er wordt wel gegeven dat G1 op -14 volt moet staan ten opzichte van de cathode
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Als je de anode stroom weet dan kun je de kathode weerstand zo uitrekenen.tijger schreef:Ik zie wel dat de G1 weerstand met self bias iets van 240Kohm moet zijn.
maar ik zie nergens wat dan de cathode weerstand moet zijn.
er wordt wel gegeven dat G1 op -14 volt moet staan ten opzichte van de cathode
Rk = Ug/Ia
bijvoorbeeld bij Ia = 100mA
Rk = 14/0.1 =140 Ohm
opm. moet eigenlijk Ia +Ig2 zijn natuurlijk, je zal met Ia alleen ook wel goed uitkomen.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Plate current staat gegeven als range tussen 135 - 165 ma
dus dan neem ik 145 ma
als ik dan dus 14 deel door 0.145 A doe dan zou dus de cathode weerstand
96,5 ohm zijn.
waar 14 de negatieve spanning is die op G1 staat ten opzichte van de cathode
en die 0.145 de anode amperage is
voor het gemak zou je dan 100 ohm kunnen nemen
Zie ik het zo goed
dus dan neem ik 145 ma
als ik dan dus 14 deel door 0.145 A doe dan zou dus de cathode weerstand
96,5 ohm zijn.
waar 14 de negatieve spanning is die op G1 staat ten opzichte van de cathode
en die 0.145 de anode amperage is
voor het gemak zou je dan 100 ohm kunnen nemen
Zie ik het zo goed
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Met 100 Ohm zit je inderdaad heel goed, Ig2 valt vaak binnen de toleranties van de buis.
Het is toch zaak om het in de praktijk te meten waar het op uitdraait, je meet dan gewoon de spanning over die weerstand.
Het is toch zaak om het in de praktijk te meten waar het op uitdraait, je meet dan gewoon de spanning over die weerstand.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Leuk bezig hier
Volgens de grafieken ,een blad terug, -Vg1=14V geeft 150mA bij voeding 250V en in triode.Hogere spanning grotere stroom.
En als penthode krijg je al ruim 250mA met die -14V en voeding 250V.
Om iets zinnigs te zeggen moet het instelpunt bepaald zijn,triode/penthode,voedingsspanning,anodestroom (ook om niet over de max Pa te gaan) en de daaruit gevolgde neg.roosterspanning.
Anne
Volgens de grafieken ,een blad terug, -Vg1=14V geeft 150mA bij voeding 250V en in triode.Hogere spanning grotere stroom.
En als penthode krijg je al ruim 250mA met die -14V en voeding 250V.
Om iets zinnigs te zeggen moet het instelpunt bepaald zijn,triode/penthode,voedingsspanning,anodestroom (ook om niet over de max Pa te gaan) en de daaruit gevolgde neg.roosterspanning.
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Vond 14V ook al laag, de vraag ging dan ook over hoe de Kathode weerstand te berekenen bij de opgegeven gegevens dus puur als voorbeeld.
Bij 500V voedingspanning liggen de kaarten geheel anders, je gaat als volgt te werk:
bepaal de schakeling: Penthode/triode of Ultra linair (UL) en zoek de juiste grafieken op.
kijkt eerst wat je maximaal aan anodestroom mag hebben en gaat daar een stukje onder zitten, bij de KT120 zou ik zeggen 100mA max.
dan kijk je in het grafiek welke Ug1 lijn bij het punt langs komt waar de 500V lijn en de 100mA lijn elkaar kruisen, dat zal wel rond de -50V zijn schat ik.
Nu weet je de anodestroom en de Ug spanning en kun je de Kathode weerstand uitrekenen.
Voor Ua kun je gewoon de voedingspanning nemen
Bij 500V voedingspanning liggen de kaarten geheel anders, je gaat als volgt te werk:
bepaal de schakeling: Penthode/triode of Ultra linair (UL) en zoek de juiste grafieken op.
kijkt eerst wat je maximaal aan anodestroom mag hebben en gaat daar een stukje onder zitten, bij de KT120 zou ik zeggen 100mA max.
dan kijk je in het grafiek welke Ug1 lijn bij het punt langs komt waar de 500V lijn en de 100mA lijn elkaar kruisen, dat zal wel rond de -50V zijn schat ik.
Nu weet je de anodestroom en de Ug spanning en kun je de Kathode weerstand uitrekenen.
Voor Ua kun je gewoon de voedingspanning nemen
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Rare zaak terwijl ze in de de notities bij Klasse a instellingen het over een anode spanning van 400 volt met G2 op 225 volt hebben.
En dat je dat de buis moet sturen op g1 met min 14 volt
dus met andere woorden zijn dat weer mis infomaties.
lekker weer die russen.
En dat je dat de buis moet sturen op g1 met min 14 volt
dus met andere woorden zijn dat weer mis infomaties.
lekker weer die russen.
Laatst gewijzigd door tijger op zo 09 feb 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Volgens TungSol klopt dat idd.tijger schreef:Rare zaak terwijl ze in de de notities bij Klasse a instellingen het over een anode spanning van 400 volt met G2 op 225 volt hebben.
En dat je dat de buis moet sturen op g1 met min 14 volt
dus met andere woorden zijn dat weer mis infomaties.
lekker weer die russen.
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ja ne 's naaia.... (ik weet het niet)
typisch russisch inderdaad, ik ben er al diverse keren geweest en het lijkt erop dat alles wat ze zeggen je met drie moet vermenigvuldigen, het is 50 meter verder...dus 15O meter! en dat is met alles zo, ook met prijzen.
je moet die specs maar met een slokje Vodka nemen..... vashe zdoróvje
Het beste kun je de grafieken van de KT88 gebruiken en bij twijfel eerst wat metingen verrichten.
met -14V krijg je eerst mooi blauw licht uit die buis, daarna een roodgloeiende anode en vervolgens een prachtig sint elmusvuur in de buis waarbij de buis op spectaculaire wijze overlijdt.
typisch russisch inderdaad, ik ben er al diverse keren geweest en het lijkt erop dat alles wat ze zeggen je met drie moet vermenigvuldigen, het is 50 meter verder...dus 15O meter! en dat is met alles zo, ook met prijzen.
je moet die specs maar met een slokje Vodka nemen..... vashe zdoróvje
Het beste kun je de grafieken van de KT88 gebruiken en bij twijfel eerst wat metingen verrichten.
met -14V krijg je eerst mooi blauw licht uit die buis, daarna een roodgloeiende anode en vervolgens een prachtig sint elmusvuur in de buis waarbij de buis op spectaculaire wijze overlijdt.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Lekker is dat ze hopen zeker dat je er veel opblaast zodat je weer nieuwe moet kopen 
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Nou JA zeg!Ah!buis schreef:Het is me ook niet duidelijk wat zovelen in die KT88 en co.zo goed vinden.
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Is niet persoonlijk bedoeldKT88 schreef:Nou JA zeg!Ah!buis schreef:Het is me ook niet duidelijk wat zovelen in die KT88 en co.zo goed vinden.
Anne![]()
Hoewel,wel enige overeenkomst,hangen allebei aan draden enz.
Tegelijk ook van mij de beste wensen,dat het volgende levensjaar wat beters brengen mag
Dat met die KT88 begint wat te lijken op het verschijnsel van de kudde die achter dat aangevreten fruit aanhobbeld
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ben nog even wat aan het stoeien geweest met LTspice en heb het één en ander wat versimpeld.
- Bijlagen
-
- kt120-005.zip
- (111.02 KiB) 58 keer gedownload
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Hij Oscilleert nu zo te zien.tijger schreef:Ben nog even wat aan het stoeien geweest met LTspice en heb het één en ander wat versimpeld.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Nee hij heeft op de ingang twee signalen 1 van 30 Hz en één van 5 Khz
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
En waar komt het model van de KT120 vandaantijger schreef:Ben even wat aan het simuleren geweest.
met de instellingen die die russen in hun hoofd hebben.
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ik heb het koren model van de KT88 iets aangepast
Ik heb het zo aangepast zodat het met hun data in het testmodel klopt
dat betekend G2 op 225 Anode op 400 volt G1 min 14 volt
Of het ook daad werkelijk klopt geen idee.
Maar zo is wel zoals die russen die buis schakelen
bovenste regel is die van de kt88
* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
Hieronder het voledige model
Ik heb het zo aangepast zodat het met hun data in het testmodel klopt
dat betekend G2 op 225 Anode op 400 volt G1 min 14 volt
Of het ook daad werkelijk klopt geen idee.
Maar zo is wel zoals die russen die buis schakelen
bovenste regel is die van de kt88
* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
Hieronder het voledige model
CODE: Selecteer alles
.SUBCKT KT120 1 2 3 4 ; A G2 G1 C (Beam Tetrode)
* The M-O Valve Co AKA Genalex
* library format: LTSpice 19-Sep-2008
* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
.ENDS KT120
*******************
.SUBCKT PENTODE1 1 2 3 4 ; A G2 G1 C
RE1 7 0 1MEG ; DUMMY SO NODE 7 HAS 2 CONNECTIONS
E1 7 0 VALUE={V(2,4)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(3,4)/V(2,4))*KP))} ; E1 BREAKS UP LONG EQUATION FOR G1.
G1 1 4 VALUE={(PWR(V(7),EX)+PWRS(V(7),EX))/KG1*ATAN(V(1,4)/KVB)}
G2 2 4 VALUE={(EXP(EX*(LOG((V(2,4)/MU)+V(3,4)))))/KG2}
* G2 2 4 VALUE={PWR(V(2,4)/MU+V(3,4),EX)/KG2}
RCP 1 4 1G ; FOR CONVERGENCE A - C
C1 3 4 {CCG} ; CATHODE-GRID 1 C - G1
C2 1 3 {CPG1} ; GRID 1-PLATE G1 - A
C3 1 4 {CCP} ; CATHODE-PLATE A - C
R1 3 5 {RGI} ; FOR GRID CURRENT G1 - 5
D3 5 4 DX ; FOR GRID CURRENT 5 - C
.ENDS PENTODE1
***************************
.MODEL DX D(IS=1N RS=1 CJO=10PF TT=1N) ; diode used by the Triode, Pentode Beam Tetrode models
**********************************Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Wat ik hieruit begrijp,nooit hiermee gewerkt,is het gewoon de KT88 maar door de vergroting van de EX een iets steiler Ia-Va verloop.Zou dan een iets kleinere Ri inhouden.tijger schreef:Ik heb het koren model van de KT88 iets aangepast
Ik heb het zo aangepast zodat het met hun data in het testmodel klopt
dat betekend G2 op 225 Anode op 400 volt G1 min 14 volt
Of het ook daad werkelijk klopt geen idee.
Maar zo is wel zoals die russen die buis schakelen
bovenste regel is die van de kt88
* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
Max toegelaten vermogen en stroom moet je dan zelf in de gaten houden ?
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Geen idee,ben niet thuis in dat simulatie gedoe.Snap wel dat zo'n simulatie maar zo goed is als de gebruikte modellen.tijger schreef:Wat zou jij dan veranderd hebben?
Daarom gevraagd waarop de simulatie steun,gezien de tegenstrijdige gegevens.
Anne
