KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Nou zie ik in de data sheet dat zowel de KT120 als de KT150 een RA hebben van 3Kohm

Wat word nu het R.A.A als je deze buizen in push and pull klasse ab zet
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

Ik voorzie een grote run op de de KT150, ik zie alweer een gat in de high end markt komen.
jammer dat ik niet meer in deze handel zit.....

Raa wordt dan 6K, ik denk dat je tussen de 4 en 6K kan zitten net als bij de KT88.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Pjotr »

Dat zal ook de bedoeling zijn van Tungsol :mrgreen: Niet voor niets die slimme modieuze vormgeving.

Is ook een goede zaak, zonder voldoende omzet helemaal dit soort buizen niet meer. Al zullen voor de gitaarmarkt buizen wel nooit ouderwets worden ;) Zo te zien ontlopen die 120 en 150 elkaar niet zo.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Ik zie wel dat de G1 weerstand met self bias iets van 240Kohm moet zijn.
maar ik zie nergens wat dan de cathode weerstand moet zijn.

er wordt wel gegeven dat G1 op -14 volt moet staan ten opzichte van de cathode
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

tijger schreef:
Ik zie wel dat de G1 weerstand met self bias iets van 240Kohm moet zijn.
maar ik zie nergens wat dan de cathode weerstand moet zijn.

er wordt wel gegeven dat G1 op -14 volt moet staan ten opzichte van de cathode
Als je de anode stroom weet dan kun je de kathode weerstand zo uitrekenen.

Rk = Ug/Ia

bijvoorbeeld bij Ia = 100mA
Rk = 14/0.1 =140 Ohm

opm. moet eigenlijk Ia +Ig2 zijn natuurlijk, je zal met Ia alleen ook wel goed uitkomen.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Plate current staat gegeven als range tussen 135 - 165 ma

dus dan neem ik 145 ma

als ik dan dus 14 deel door 0.145 A doe dan zou dus de cathode weerstand
96,5 ohm zijn.

waar 14 de negatieve spanning is die op G1 staat ten opzichte van de cathode
en die 0.145 de anode amperage is

voor het gemak zou je dan 100 ohm kunnen nemen

Zie ik het zo goed
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

Met 100 Ohm zit je inderdaad heel goed, Ig2 valt vaak binnen de toleranties van de buis.
Het is toch zaak om het in de praktijk te meten waar het op uitdraait, je meet dan gewoon de spanning over die weerstand.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

Leuk bezig hier :lol:
Volgens de grafieken ,een blad terug, -Vg1=14V geeft 150mA bij voeding 250V en in triode.Hogere spanning grotere stroom.
En als penthode krijg je al ruim 250mA met die -14V en voeding 250V.
Om iets zinnigs te zeggen moet het instelpunt bepaald zijn,triode/penthode,voedingsspanning,anodestroom (ook om niet over de max Pa te gaan) en de daaruit gevolgde neg.roosterspanning.
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

Vond 14V ook al laag, de vraag ging dan ook over hoe de Kathode weerstand te berekenen bij de opgegeven gegevens dus puur als voorbeeld.

Bij 500V voedingspanning liggen de kaarten geheel anders, je gaat als volgt te werk:

bepaal de schakeling: Penthode/triode of Ultra linair (UL) en zoek de juiste grafieken op.

kijkt eerst wat je maximaal aan anodestroom mag hebben en gaat daar een stukje onder zitten, bij de KT120 zou ik zeggen 100mA max.
dan kijk je in het grafiek welke Ug1 lijn bij het punt langs komt waar de 500V lijn en de 100mA lijn elkaar kruisen, dat zal wel rond de -50V zijn schat ik.

Nu weet je de anodestroom en de Ug spanning en kun je de Kathode weerstand uitrekenen.

Voor Ua kun je gewoon de voedingspanning nemen
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Rare zaak terwijl ze in de de notities bij Klasse a instellingen het over een anode spanning van 400 volt met G2 op 225 volt hebben.

En dat je dat de buis moet sturen op g1 met min 14 volt

dus met andere woorden zijn dat weer mis infomaties.

lekker weer die russen.
Bijlagen
kt120-klasse-a.JPG
Laatst gewijzigd door tijger op zo 09 feb 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

tijger schreef:
Rare zaak terwijl ze in de de notities bij Klasse a instellingen het over een anode spanning van 400 volt met G2 op 225 volt hebben.

En dat je dat de buis moet sturen op g1 met min 14 volt

dus met andere woorden zijn dat weer mis infomaties.

lekker weer die russen.
Volgens TungSol klopt dat idd. :o :?
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

Ja ne 's naaia.... (ik weet het niet)

typisch russisch inderdaad, ik ben er al diverse keren geweest en het lijkt erop dat alles wat ze zeggen je met drie moet vermenigvuldigen, het is 50 meter verder...dus 15O meter! en dat is met alles zo, ook met prijzen.

je moet die specs maar met een slokje Vodka nemen..... vashe zdoróvje

Het beste kun je de grafieken van de KT88 gebruiken en bij twijfel eerst wat metingen verrichten.

met -14V krijg je eerst mooi blauw licht uit die buis, daarna een roodgloeiende anode en vervolgens een prachtig sint elmusvuur in de buis waarbij de buis op spectaculaire wijze overlijdt.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Lekker is dat ze hopen zeker dat je er veel opblaast zodat je weer nieuwe moet kopen :(
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door KT88 »

Ah!buis schreef:
Het is me ook niet duidelijk wat zovelen in die KT88 en co.zo goed vinden.
Anne
Nou JA zeg! :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Ben even wat aan het simuleren geweest.
met de instellingen die die russen in hun hoofd hebben.
Bijlagen
kt120.JPG
kt120.zip
(97.94 KiB) 54 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

KT88 schreef:
Ah!buis schreef:
Het is me ook niet duidelijk wat zovelen in die KT88 en co.zo goed vinden.
Anne
Nou JA zeg! :shock: :mrgreen:
Is niet persoonlijk bedoeld :sure: .
Hoewel,wel enige overeenkomst,hangen allebei aan draden enz. :shock: :lol:
Tegelijk ook van mij de beste wensen,dat het volgende levensjaar wat beters brengen mag :D .

Dat met die KT88 begint wat te lijken op het verschijnsel van de kudde die achter dat aangevreten fruit aanhobbeld :( .
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Ben nog even wat aan het stoeien geweest met LTspice en heb het één en ander wat versimpeld.
Bijlagen
kt120-005.JPG
kt120-005.zip
(111.02 KiB) 58 keer gedownload
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

tijger schreef:
Ben nog even wat aan het stoeien geweest met LTspice en heb het één en ander wat versimpeld.
Hij Oscilleert nu zo te zien.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Nee hij heeft op de ingang twee signalen 1 van 30 Hz en één van 5 Khz
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Mr Tube »

OK dan heb ik niets gezegd
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

tijger schreef:
Ben even wat aan het simuleren geweest.
met de instellingen die die russen in hun hoofd hebben.
En waar komt het model van de KT120 vandaan :?
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Ik heb het koren model van de KT88 iets aangepast
Ik heb het zo aangepast zodat het met hun data in het testmodel klopt
dat betekend G2 op 225 Anode op 400 volt G1 min 14 volt

Of het ook daad werkelijk klopt geen idee.
Maar zo is wel zoals die russen die buis schakelen


bovenste regel is die van de kt88

* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;


Hieronder het voledige model

CODE: Selecteer alles

.SUBCKT KT120  1 2 3 4 ; A G2 G1 C (Beam Tetrode)
* The M-O Valve Co AKA Genalex
* library format: LTSpice 19-Sep-2008
* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
.ENDS    KT120
*******************
.SUBCKT PENTODE1 1 2 3 4 ; A G2 G1 C
RE1  7 0  1MEG    ; DUMMY SO NODE 7 HAS 2 CONNECTIONS
E1   7 0  VALUE={V(2,4)/KP*LOG(1+EXP((1/MU+V(3,4)/V(2,4))*KP))}	; E1 BREAKS UP LONG EQUATION FOR G1.
G1   1 4  VALUE={(PWR(V(7),EX)+PWRS(V(7),EX))/KG1*ATAN(V(1,4)/KVB)}
G2   2 4  VALUE={(EXP(EX*(LOG((V(2,4)/MU)+V(3,4)))))/KG2}
* G2   2 4  VALUE={PWR(V(2,4)/MU+V(3,4),EX)/KG2}
RCP  1 4  1G      ; FOR CONVERGENCE	A  - C
C1   3 4  {CCG}   ; CATHODE-GRID 1	C  - G1
C2   1 3  {CPG1}  ; GRID 1-PLATE	G1 - A
C3   1 4  {CCP}   ; CATHODE-PLATE	A  - C
R1   3 5  {RGI}   ; FOR GRID CURRENT	G1 - 5
D3   5 4  DX      ; FOR GRID CURRENT	5  - C
.ENDS PENTODE1
***************************
.MODEL DX D(IS=1N RS=1 CJO=10PF TT=1N) ; diode used by the Triode, Pentode Beam Tetrode models
**********************************
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

tijger schreef:
Ik heb het koren model van de KT88 iets aangepast
Ik heb het zo aangepast zodat het met hun data in het testmodel klopt
dat betekend G2 op 225 Anode op 400 volt G1 min 14 volt

Of het ook daad werkelijk klopt geen idee.
Maar zo is wel zoals die russen die buis schakelen


bovenste regel is die van de kt88

* X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.246 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
X1 1 2 3 4 PENTODE1 MU=12.38 EX=1.446 KG1=340.4 KG2=4500 KP=26.48 KVB=36.5 VCT=0.00 RGI=1000 CCG=14.0p CPG1=0.8p CCP=12.0p ;
Wat ik hieruit begrijp,nooit hiermee gewerkt,is het gewoon de KT88 maar door de vergroting van de EX een iets steiler Ia-Va verloop.Zou dan een iets kleinere Ri inhouden.
Max toegelaten vermogen en stroom moet je dan zelf in de gaten houden ? :? .
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door tijger »

Wat zou jij dan veranderd hebben?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden

Bericht door Ah!buis »

tijger schreef:
Wat zou jij dan veranderd hebben?
Geen idee,ben niet thuis in dat simulatie gedoe.Snap wel dat zo'n simulatie maar zo goed is als de gebruikte modellen.
Daarom gevraagd waarop de simulatie steun,gezien de tegenstrijdige gegevens.
Anne
Plaats reactie