KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Moderator: Beheerdersteam
KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze buizen?
Ik heb nog een setje ijzerwerk liggen en het lijkt me wel interessant om daar eens wat mee te doen.
Het zal dan triodeschakeling PP worden waarin deze buizen in mijn beleving het meeste tot hun recht komen.
http://www.tungsol.com/tungsol/specs/kt ... curves.pdf
Ik heb nog een setje ijzerwerk liggen en het lijkt me wel interessant om daar eens wat mee te doen.
Het zal dan triodeschakeling PP worden waarin deze buizen in mijn beleving het meeste tot hun recht komen.
http://www.tungsol.com/tungsol/specs/kt ... curves.pdf
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Dit lijkt een hele nieuwe buis van tung sol te zijn, dus ben benieuwd of iemand m al gebruikt heeft hier.
Op tonefactory staat een uitgebreide review:
http://www.tonefactory.nl/tung-sol-kt120-matched
Tung sol is ook geliefd bij gitaristen en hun buizenversterkers, klinkt goed!
Op tonefactory staat een uitgebreide review:
http://www.tonefactory.nl/tung-sol-kt120-matched
Tung sol is ook geliefd bij gitaristen en hun buizenversterkers, klinkt goed!
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Die chinezen hadden op ebay wel eens kt120 amps te koop staan.
Zal vast een kijken of er nog wat over te vinden is.
Zal vast een kijken of er nog wat over te vinden is.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
De KT150 met 70W max dissipatie
vind hem niet echt mooi.....
vind hem niet echt mooi.....
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
120 heeft wat meer uiterlijke gelijkenissen met de 88 ja.
Heb je alleen spullen liggen voor PP ? Monobakken
Heb je alleen spullen liggen voor PP ? Monobakken
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ik heb twee uitgangtrafo's en een voedingstrafo voor PP 50Watt.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Als je een stevige buis wil voor niet teveel geld ,bij Frag Jan Zuerst is er een RS1003 voor 29€ te vinden.
Ziet er niet onaardig uit.Ook Pa=60W max ,een stuk steiler,minder stuurspannig.Wel een raar voetje.
Anne
Ziet er niet onaardig uit.Ook Pa=60W max ,een stuk steiler,minder stuurspannig.Wel een raar voetje.
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
De KT120 vind ik een super buis.
Deze worden in de octave versterkers gebruikt en leveren een mooi geluid met veel detail maar zeker voldoende power om ook de lastigste speakers aan te kunnen.
http://octave.de/en/htdocs/verstaerker/re290.php
Deze worden in de octave versterkers gebruikt en leveren een mooi geluid met veel detail maar zeker voldoende power om ook de lastigste speakers aan te kunnen.
http://octave.de/en/htdocs/verstaerker/re290.php
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Heb hier nog een aardig plaatje bij gevonden : groet,Ah!buis schreef:Als je een stevige buis wil voor niet teveel geld ,bij Frag Jan Zuerst is er een RS1003 voor 29€ te vinden.
Ziet er niet onaardig uit.Ook Pa=60W max ,een stuk steiler,minder stuurspannig.Wel een raar voetje.
Anne
Aat
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Dat is een hele leuke buis inderdaad, ik heb wel de voorkeur voor meer gangbare types als ik iets nieuws bouw, toch wel fijn als je over een jaar of 5 nog aan die buizen kan komen.
Ik heb de curves van de KT120 ook eens bekeken en die lijken zoals ik al vermoedde erg veel op de KT88.
Wat ik als voordeel zie is dat je hem mooi in triode kan laten draaien op 500V met een Ia van 100mA en dan kom ik met een Raa van 4K op zo'n 50W uit. Ik beschouw het moment dat de belastingslijn de Ug=0 aantikt als uitstuur grens, heb je tussen de anodes een piekspanning van een ruime 600V.
Dit lijkt me de mooiste instelling voor een KT120 push pull
Als je een UGT hebt met 0-4-8-16 Ohm uitgang dan is er nog een leuke mogelijkheid om Kathode feedback toe te passen, zie schemas van Audio research VT100 en andere.
Ik heb de curves van de KT120 ook eens bekeken en die lijken zoals ik al vermoedde erg veel op de KT88.
Wat ik als voordeel zie is dat je hem mooi in triode kan laten draaien op 500V met een Ia van 100mA en dan kom ik met een Raa van 4K op zo'n 50W uit. Ik beschouw het moment dat de belastingslijn de Ug=0 aantikt als uitstuur grens, heb je tussen de anodes een piekspanning van een ruime 600V.
Dit lijkt me de mooiste instelling voor een KT120 push pull
Als je een UGT hebt met 0-4-8-16 Ohm uitgang dan is er nog een leuke mogelijkheid om Kathode feedback toe te passen, zie schemas van Audio research VT100 en andere.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Daar heb je wel een punt,die aanbieding blijft niet duren,of ie daarna nog te vinden isMr Tube schreef:Dat is een hele leuke buis inderdaad, ik heb wel de voorkeur voor meer gangbare types als ik iets nieuws bouw, toch wel fijn als je over een jaar of 5 nog aan die buizen kan komen.
Ik heb de curves van de KT120 ook eens bekeken en die lijken zoals ik al vermoedde erg veel op de KT88.
Wat ik als voordeel zie is dat je hem mooi in triode kan laten draaien op 500V met een Ia van 100mA en dan kom ik met een Raa van 4K op zo'n 50W uit. Ik beschouw het moment dat de belastingslijn de Ug=0 aantikt als uitstuur grens, heb je tussen de anodes een piekspanning van een ruime 600V.
Als ik zo die grafiek die Aat gevonden heeft (ik heb enkel penthode) bekijk moet de spanning ook wel hoger dan bij de KT120.Maar ja,waar vindt je een KT120 voor 30€
Dat AudioR geval ,niks nieuws.Behalve de ruststroom
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Voor de kt 120 http://www.jukebox-revival.eu/staging/b ... tched.html
en op deze site hebben ze de kt 150 ook maar dubbel zo duur.
Ik zit zelf ook over deze buizen te denken voor mijn project.
Heb de kt 120 wel eens gehoord en daar kan je echt wel wat moois van maken.
dennis
en op deze site hebben ze de kt 150 ook maar dubbel zo duur.
Ik zit zelf ook over deze buizen te denken voor mijn project.
Heb de kt 120 wel eens gehoord en daar kan je echt wel wat moois van maken.
dennis
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Ha lekker,wordt 't al koffie met taartPjotr schreef:Er woerden wel flinke taarten mee gebakken
Liefst wel zuivere
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Het ei van Ting sol.... moet er nog aan wennen..
Ik heb ze wel duurder gezien dan 64 euro, ik zou zelf voor de KT120 gaan.
@Anne
Dat de ARC niets nieuws is is wel waar maar ik ben deze schakeling toch niet vaak tegen gekomen en vind het best wel listig, bij ARC begeven ze zich toch wel wat smallere zijpaadjes en dat levert toch wel iets moois op. Ik vind ook de manier van tegenkoppeling in het full balanced concept wel fraai, voor zelfbouw is dit een zeker een heel interessant voorbeeld.
Dat ene potmetertje voor de bias is een punt maar met een matched set buizen niet echt een probleem, ik heb de VT100 net als diverse andere ARC versterkers in de werkplaats gehad en blij toe met deze zuinige oplossing. Iets met er niet goed bij kunnen en meten aan hoge spanningen
Ik heb ze wel duurder gezien dan 64 euro, ik zou zelf voor de KT120 gaan.
@Anne
Dat de ARC niets nieuws is is wel waar maar ik ben deze schakeling toch niet vaak tegen gekomen en vind het best wel listig, bij ARC begeven ze zich toch wel wat smallere zijpaadjes en dat levert toch wel iets moois op. Ik vind ook de manier van tegenkoppeling in het full balanced concept wel fraai, voor zelfbouw is dit een zeker een heel interessant voorbeeld.
Dat ene potmetertje voor de bias is een punt maar met een matched set buizen niet echt een probleem, ik heb de VT100 net als diverse andere ARC versterkers in de werkplaats gehad en blij toe met deze zuinige oplossing. Iets met er niet goed bij kunnen en meten aan hoge spanningen
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
In single ended configuratie! zoals bij Ayon gebruikelijk isPjotr schreef:Er woerden wel flinke taarten mee gebakken:
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Vervelend is als er een buis stuk gaat,moet je er 4 vervangen.Dat regelen per buis hoeft geen gevaar op te leveren,er bestaan verloopvoetjes met een meetweerstand erin.Mr Tube schreef:Dat de ARC niets nieuws is is wel waar maar ik ben deze schakeling toch niet vaak tegen gekomen en vind het best wel listig, bij ARC begeven ze zich toch wel wat smallere zijpaadjes en dat levert toch wel iets moois op. Ik vind ook de manier van tegenkoppeling in het full balanced concept wel fraai, voor zelfbouw is dit een zeker een heel interessant voorbeeld.
Dat ene potmetertje voor de bias is een punt maar met een matched set buizen niet echt een probleem, ik heb de VT100 net als diverse andere ARC versterkers in de werkplaats gehad en blij toe met deze zuinige oplossing. Iets met er niet goed bij kunnen en meten aan hoge spanningen
Tegenkoppelen in de kathode heb ik ook al 's hier aan de man proberen te brengen om een netringtrafo al UGT te gebruiken.
Heeft niet veel zelfbouw veroorzaakt
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Niet 4 maar 8, met het vervangen van een buis zal een klant echt geen genoegen nemen. Highend klanten willen gewoon alles perfect hebben en niets aan het toeval overlaten, een kanaal met oude buizen en een kanaal met nieuwe kan al sowieso niet en een nieuwe tussen 7 oude is de zaak ook al uit balans.Ah!buis schreef:Vervelend is als er een buis stuk gaat,moet je er 4 vervangen.Dat regelen per buis hoeft geen gevaar op te leveren,er bestaan verloopvoetjes met een meetweerstand erin.Mr Tube schreef:Dat de ARC niets nieuws is is wel waar maar ik ben deze schakeling toch niet vaak tegen gekomen en vind het best wel listig, bij ARC begeven ze zich toch wel wat smallere zijpaadjes en dat levert toch wel iets moois op. Ik vind ook de manier van tegenkoppeling in het full balanced concept wel fraai, voor zelfbouw is dit een zeker een heel interessant voorbeeld.
Dat ene potmetertje voor de bias is een punt maar met een matched set buizen niet echt een probleem, ik heb de VT100 net als diverse andere ARC versterkers in de werkplaats gehad en blij toe met deze zuinige oplossing. Iets met er niet goed bij kunnen en meten aan hoge spanningen
Tegenkoppelen in de kathode heb ik ook al 's hier aan de man proberen te brengen om een netringtrafo al UGT te gebruiken.
Heeft niet veel zelfbouw veroorzaakthttp://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=15672
Anne
Dat is net zo als defecte condensatoren en zo, je vervangt ze dan in beide kanalen. Heb ik ook met eindtorren, zo kreeg ik een keer een Accuphase P7000 in reparatie met een uitgefikt kanaal, 24 transistoren vervangen in het linker kanaal maar ook in rechter kanaal. Met een versterker in een dergelijke prijsklasse laat je niets aan het toeval over, je wil de klant niet laten zitten met het gevoel van dat er een mogelijk verschil is tussen beide kanalen.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Bij zelfbouwaudio doen we het toch zelfMr Tube schreef:Niet 4 maar 8, met het vervangen van een buis zal een klant echt geen genoegen nemen. Highend klanten willen gewoon alles perfect hebben en niets aan het toeval overlaten, een kanaal met oude buizen en een kanaal met nieuwe kan al sowieso niet en een nieuwe tussen 7 oude is de zaak ook al uit balans.
Dat is net zo als defecte condensatoren en zo, je vervangt ze dan in beide kanalen. Heb ik ook met eindtorren, zo kreeg ik een keer een Accuphase P7000 in reparatie met een uitgefikt kanaal, 24 transistoren vervangen in het linker kanaal maar ook in rechter kanaal. Met een versterker in een dergelijke prijsklasse laat je niets aan het toeval over, je wil de klant niet laten zitten met het gevoel van dat er een mogelijk verschil is tussen beide kanalen.
Voor dure lui met hun oren in hun knip moet het waarschijnlijk wel.Hou daar niet zo van,zoals de waarde van een schilderij,niet hoe mooi maar hoe duur
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Natuurlijk is dat zo Anne. Ik gaf met dat voorbeeld van Ayon alleen maar aan dat met die KT150 stevige versterkers gebouwd worden.
Tungsol heeft de productie van KT88 laten vallen (of is dat weer veranderd?) en richt zich zo te zien nu op de KT120/150 als opvolger. Ben er niet zo bang voor dat die over 5 jaar niet meer te krijgen zijn.
Tungsol heeft de productie van KT88 laten vallen (of is dat weer veranderd?) en richt zich zo te zien nu op de KT120/150 als opvolger. Ben er niet zo bang voor dat die over 5 jaar niet meer te krijgen zijn.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Het is me ook niet duidelijk wat zovelen in die KT88 en co.zo goed vinden.
De grafieken zien er wel redelijk gelijkmatig verdeeld uit,maar die nadrukkelijke tetrode-deuk erin
.
Met een belastingslijn lijkt 't of je daar nooit komt,wel bij ohmse belasting !
Als het wat induktief of capacitief wordt krijg je een soort ovaal ipv een lijn en komt vermoedelijk wel degelijk in dat 'kromme" gebied.Daar gaat de mooie lineariteit
.
Anne
De grafieken zien er wel redelijk gelijkmatig verdeeld uit,maar die nadrukkelijke tetrode-deuk erin
Met een belastingslijn lijkt 't of je daar nooit komt,wel bij ohmse belasting !
Als het wat induktief of capacitief wordt krijg je een soort ovaal ipv een lijn en komt vermoedelijk wel degelijk in dat 'kromme" gebied.Daar gaat de mooie lineariteit
Anne
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Die deuk hou je toch altijd een beetje in penthode schakeling met beampenthodes.
Re: KT120/150, KT88 met de nodige steroiden
Haha ja,maar er zijn deuken en deukenPjotr schreef:Die deuk hou je toch altijd een beetje in penthode schakeling met beampenthodes.
Anne
