single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Dat zijn de drie kernwoorden van mijn volgend buizenproject. (Toch wel verslavend deze tijdsbesteding.) Volgens wat ik links en rechts gelezen heb geeft een singel ended versterker geschakeld in triode het mooiste muzikale resultaat. En de 300B is in deze klasse ook nog eens dé toverlamp waarover iedereen vol lof is. En aangezien ik aan deze hobby begonnen ben om mooie muziek te kunnen beluisteren, tja..., kan ik niet anders dan toegeven aan mijn goesting om zo iets in elkaar te steken. (en ah, misschien moet ik er dan later wel schoon hoog-rendement luidsprekers bij maken :mrgreen: ). Ik ken mezelf: dat gaat blijven knagen als ik dat niet geprobeerd heb.

Ik heb natuurlijk wel nog geen schema. En ik moet me nog eens grondig inlezen over aardingen. :mrgreen: En keuzes maken natuurlijk: monoblocks of niet bvb. Maar als ik zou gaan voor monoblocks (ga ik thuis niet verkocht krijgen volgens mij) dan snap ik al niet goed hoe je dan het volume regelt en de kanaalkeuze arrangeert. Met één gedeelde voorversterker of zo? Afin, één doos lijkt mij wel de betere optie hier... En welk soort behuizing... hout bewerken en spuiten tot zwarte pianolak duurt toch een maand of twee/drie, dan toch eerder iets aluminium-achtig peis ik...

Afin, een nieuw project, dus nieuwe vragen ! En al jullie bedenkingen, adviezen, ervaringen, opmerkingen en kritiek zijn als vanouds méér dan welkom!
Laatst gewijzigd door Muug op ma 10 feb 2014, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: single ended - 300B - triode

Bericht door KT88 »

"Toverlamp" :mrgreen:

Eigenlijk zijn er maar 2 heel belangrijke dingen bij een SE 300B: de uitgangstrafo en de voeding.
Alles wat er verder omheen zit (wat niet zo veel is) is smaak.

Wees bereid om diep in de buidel te tasten voor uitgangstrafo's, om het even welk merk of zelfs welk type buis je gebruikt.
Een SE trafo moet een luchtspleet hebben waardoor de primaire zelfinductie daalt t.o.v. een trafo zonder luchtspleet.
Er is dus meer koper nodig en ook een grotere kern.
Als je eens kijkt bij Tube Elysium wat die voor enorme bonken van trafo's gebruiken ..... :shock:

Ik heb zelf niet zoveel SE gebouwd, dit omdat ik altijd speakers had die veel sap vroegen. Mijn ervaring is dus beperkt.
Ik heb gebruik gemaakt van AE trafo's (gewone serie, geen exotische zilver- of amorfe toestanden) en later een set van Tribute http://www.tribute-audio.nl/

Die laatste waren omnomnom 8) Maar dus wel erg duur.
Overigens waren dat 2A3 versterkers, wat ik persoonlijk een mooiere buis vind dan de 300B (ook betaalbaarder).
Het verschil in vermogen is niet zo dramatisch, ik neem aan dat je toch met hoogrendements speakers speelt.

Tweede punt, de voeding. Die zit in de signaalweg en is dus extreem belangrijk.
Mijn ervaring: geen E-chokes maar echte dikke smoorspoelen gebruiken. En een buisgelijkrchter, ga je echt horen.
Capaciteiten naar smaal, ik had papier-in-olie (van die dikke klotsblokken van bij Quakkelstein) maar elco's kunnen natuurlijk ook.
Ik ben GEEN fan van Black Gates, zelfs niet in de voeding. Bovendien worden ze niet meer gemaakt.

Wat rest er nog: driverschakeling. Kan heel simpel met 6SN7, beide triodehelften in parallel.
Genoeg gain want je gaat toch niet tegenkoppelen neem ik aan.
KoppelC naar smaak, daarin is veel keus.
Gebruik dikke weerstanden, 1W of groter. Dat ga je ook horen.
Ik ben GEEN fan van Allen Bradley. Ruist en verloopt teveel.
Wil je exotisch, dan Kiwame. Tantaal vind ik niet fijn (Audio Note etc).

Ground layout: altijd belangrijk maar hier zo mogelijk nog meer.
Tegenkoppeling: neen. Althans niet globaal.
Tegenkoppeling moet ofwel enorm zijn, ofwel niet gebruiken in mijn ogen.
Enorm lukt niet bij buizen met UGT dus gewoon niet doen. Als je wilt experimenteren met (gedeeltelijk) kathodegekoppeld kan dat natuurlijk, al is dat meer zinvol bij gebruik van penthoden/tetroden.
Dan moet je een trafo laten wikkelen met een kathodewikkeling apart, of je doet het a la ARC. Zie bijgevoegd schemaatje, zo kun je een el cheapo Kontakt KT7 heel aardig opfrissen.
kontakt7v1cl9.jpg

NB dit zijn MIJN uitgangspunten en die hoeven niet de jouwe te zijn. ;)
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: single ended - 300B - triode

Bericht door avdboom »

Zo, je gaat er flink tegenaan ;)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - 300B - triode

Bericht door Muug »

mwoah O:)
als het kriebelt, moet je krabben. Maar dit gaat ook wel zéker een jaarke duren eer het up and running zal zijn. De phonodude riskeert wel om op de 2de plaats te komen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - 300B - triode

Bericht door Muug »

KT88 schreef:
1) Wees bereid om diep in de buidel te tasten voor uitgangstrafo's, om het even welk merk of zelfs welk type buis je gebruikt.
2) ik neem aan dat je toch met hoogrendements speakers speelt.
3) NB dit zijn MIJN uitgangspunten en die hoeven niet de jouwe te zijn. ;)
1) Definieer "diep in de buidel" aub :D Voor de hele Annastasia zit ik rond de 900 euro waarvan een 350 voor de trafo's.
2) hoogrendement speakers. Niet echt. 90dB als ik me niet vergis. Klinken zalig strak en heel erg helder maar het laag is niet aanwezig genoeg. Gelijk hoe ik ze plaats. Ze matchen gewéldig goed met de Annastasia trouwens, over de hele bandbreedte zijn er aangename verbeteringen te horen, maar het laag is niet duidelijk genoeg aanwezig. Ze produceren ook meer dan voldoende lawaai trouwens. O:)
3) ik heb er nog geen, ben druk bezig om uitgangspunten van anderen te verzamelen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - 300B - triode

Bericht door Muug »

Hm,
hoe meer je weet, hoe meer vragen je hebt. Er bestaan blijkbaar een hele nest 300B's én er bestaan blijkbaar twee (?) kampen? Een 300B-kamp en een 2A3-kamp.
Jommenagommenegank... :? Ik kan toch moeilijk alle buizen gaan beluisteren? Ik ben Triode Dick niet... :?
Afin, bon, onze muziek gaat van flamenco tot Massive Attack, van John Williams-soundtracks tot Mogwai... alle buizen kunnen dat spelen natuurlijk...
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door metabaron »

volgen modus aan. dit is zeker ook een idee voor mijn toekomstige project.
Ik droom er ook van nog een keer een mooie single ended versterker te maken, met een beetje power.
Ideeen zat 300b , 2a3 , el156 , 845 op +-750 volt heb ik eens een schema gezien dat ik ook weer kwijt ben. :goeie:

dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Een rus is ook nooit weg (beetje tevaak tegenwoordig :twisted: )
De GM70 lijkt erg veel op een 845 en is vermoedelijk een stuk voordeliger.
Anne

Een voorbeeld,
Bijlagen
index_php3.jpeg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Merci voor 't schema, "buis" !
Maar ge maakt het er niet gemakkelijker op....
Ik denk niet dat ik ne versterker ga maken van 40kg per monoblock gelijk den deze : http://diytriode.republika.pl/drugi_eng.htm amai ni :shock:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door metabaron »

Deze dan ik heb hem gevonden minder ijzerwerk. Meer lichte smoorspoelen :rofl:
image.jpg
Dit heb ik altijd een mooie gevonden.

Dennis
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Een rus is ook nooit weg (beetje tevaak tegenwoordig :twisted: )
"Ze" zeiden vroeger :'Beter een raket in je tuin dan een Rus in de keuken" maar ja, tijden veranderen.. :mrgreen:
Kan je alleen maar aanraden om zo mogelijk veel te gaan luisteren. Het is zo moeilijk om je voorkeur qua geluid al lezend op te doen! Zou er - zeker nu je net een versterker gebouwd heb - rustig de tijd voor nemen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Merci voor 't schema, "buis" !
Maar ge maakt het er niet gemakkelijker op....
Ik denk niet dat ik ne versterker ga maken van 40kg per monoblock gelijk den deze : http://diytriode.republika.pl/drugi_eng.htm amai ni :shock:
Het gewicht hangt niet van de buis af ,wel van de trafo's.Meer vermogen,zwaarder voeding.De UGT kan ook flink wat wegen als het de bedoeling is er veel laag uit te krijgen (moeilijk punt voor SE).
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Kan je alleen maar aanraden om zo mogelijk veel te gaan luisteren.
mjaaaaaaaaaa, dat is ook weer zoiets weet je. In feite moet je in dezelfde set-up gewoon de lamp of de versterker kunnen wisselen. Liefst gewoon de lamp nog. Want de ene versterker kan beter gemaakt zijn dan de ander. Dus één installatie, twintig of dertig buizen, evenveel dagen verlof en dan gewoon plug and play! :rock: Maar helaas.... :-#
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
AatV schreef:
Kan je alleen maar aanraden om zo mogelijk veel te gaan luisteren.
mjaaaaaaaaaa, dat is ook weer zoiets weet je. In feite moet je in dezelfde set-up gewoon de lamp of de versterker kunnen wisselen. Liefst gewoon de lamp nog. Want de ene versterker kan beter gemaakt zijn dan de ander. Dus één installatie, twintig of dertig buizen, evenveel dagen verlof en dan gewoon plug and play! :rock: Maar helaas.... :-#
Maar helaas,tussen daad en werkelijkheid staan praktische bezwaren en wetten in de weg :lol: .
Dan maak ik er gelijk even gebruik van om te wijzen op de manier van het aansluiten van de gloeidraad die ook de kathode is.
Er wordt nml.nogal wat onzin hiervoor vertoond,kun je zien of de ontwerper er echt kaas van gegeten heeft.
Bij wisselstroom op de gloei kun je met het midden van de trafowikkeling hopen op uitbalanceren van de brom.Veiliger is een instelbaar midden op min.brom.
Bij gelijkstroom is de goeie manier zo dat de buisstroom niet door de gloeivoeding gaat.Die buisstroom komt altijd aan de min-kant buiten,stroom gaat niet tegen de gloeistroom in (potentiaal-verschil !).
Bijzonder geval gloeidraad met middenaansluiting.Dan kun je het deel van de buisstroom buitenom leiden,anders gaat er meer stroom door de min-helft gloeidraad.Waarde van Rf is dan (Vf/2)/(Ia/2)=Vf/Ia.
Anne
Bijlagen
DVK.JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Maar helaas,tussen daad en werkelijkheid staan praktische bezwaren en wetten in de weg :lol: .
Ah, maar ik héb de oplossing ! Jij, Anne, hebt tijd genoeg om te luisteren en te oordelen. :D Moeten we gewoon nog ergens een goeie SE en luidsprekers vinden, die van de eigenaar los futselen en dan kan jij gewoon een maandje lang alle mogelijke buizen beluisteren. :rock: In een Excel-file kan je dan al je commentaren noteren. Indien nodig kan je met een soldeerbout wat aanpassen zodat de buis niet uitbrandt. :mrgreen:

Maar helaas ... :-&
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Anne, ivm je tekeningetjes van die gloeistroom. Dus het vierde tekeningetje is dus eigenlijk fout, right? (toch weer mooie tekeningetjes!)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

@Anne,

Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen? :mrgreen:
DVK.JPG
DVK.JPG (22.52 KiB) 1239 keer bekeken
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
@Anne,

Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen? :mrgreen:
groet,
Aat
Kan 'r ook niet aan doen dat onze voorouders de stroom de verkeerde kant uit dachten en de plus-pool zo genoemd hebben.
Sindsdien zitten we opgescheept met een "konventionele" stroomrichting van + naar - wat bij rekenen handig is en een elektronenstroom om natuurverschijnselen uit te leggen :cry: .
Bij halfgeleiders gaat de redenering met elektronen ,een kant op, en gaten de andere kant op.
Dus denk hier dan maar niet aan positronen eerder dat er gaten uit de anode vallen :shock: .
Elektonika is maar een gestoorde bezigheid :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Anne, ivm je tekeningetjes van die gloeistroom. Dus het vierde tekeningetje is dus eigenlijk fout, right? (toch weer mooie tekeningetjes!)
Ja hoor die is goed wrong :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door bas focal m180 »

Ah!buis schreef:
AatV schreef:
@Anne,

Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen? :mrgreen:
groet,
Aat
Kan 'r ook niet aan doen dat onze voorouders de stroom de verkeerde kant uit dachten en de plus-pool zo genoemd hebben.
Sindsdien zitten we opgescheept met een "konventionele" stroomrichting van + naar - wat bij rekenen handig is en een elektronenstroom om natuurverschijnselen uit te leggen :cry: .
Bij halfgeleiders gaat de redenering met elektronen ,een kant op, en gaten de andere kant op.
Dus denk hier dan maar niet aan positronen eerder dat er gaten uit de anode vallen :shock: .
Elektonika is maar een gestoorde bezigheid :lol: .
Anne
Wat mij bijstaat is dat bij 12volt in de auto de stroom van - naar + gaat , - eraf + erbij .
Zo heb ik het vroeger op school geleerd .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

bas focal m180 schreef:
Wat mij bijstaat is dat bij 12volt in de auto de stroom van - naar + gaat , - eraf + erbij .
Zo heb ik het vroeger op school geleerd .
Best een handig ezelsbruggetje maar wel beetje raar :o
-teken is onder nul en + als't meer is.Met - eraf ? is al tekort en + erbij ? waar al (veel) is ? :?
Lijkt wel bijbels,geef aan degene die heeft en neem van degene die niet heeft nog af wat 'm misschien nog rest :shock:
Anne

Weet nog een mooi buisje om aan de lijst toe te voegen,als 't ie nog te vinden is :? .
Bijlagen
F704-ph-T.pdf
(491.48 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Voor mij is de "min" het equivalent van de "massa", en de "massa" is dan in mijn ogen de aarde/aardbol en die is een gigantische elektronenspons. Dus die zuigt de elektronen naar zich toe, een emmer die nooit leeg geraakt. Maar dat denkbeeld vertroebelt een correcte interpretatie van het begrip "massa", heb ik tijdens de bouw van de Annastasia willen begrijpen.

Verder doet "min" mij ook denken aan "Mien", een hele toffe jongedame, altijd gekleed in strak zwart motorpak, en zo onthou ik de kleur van de massa :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Mien zat in haar nachtjapon
achter de rhodondenderon
alwaar hij haar niet vinden kon
Mien,waar zit je,Mien ....
Bijlagen
Achter de rhododendron.mp3
(2.02 MiB) 73 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 11 feb 2014, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Holy patatjes : http://www.sacthailand.com/CustomMade.html :shock:

En, welk modelletje raden jullie me aan? :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Holy patatjes : http://www.sacthailand.com/CustomMade.html :shock:

En, welk modelletje raden jullie me aan? :lol:
't Is hier wel het zelfbouwaudio-forum :shock:
Anne
Plaats reactie