Ik heb natuurlijk wel nog geen schema. En ik moet me nog eens grondig inlezen over aardingen.
Afin, een nieuw project, dus nieuwe vragen ! En al jullie bedenkingen, adviezen, ervaringen, opmerkingen en kritiek zijn als vanouds méér dan welkom!
Moderator: Beheerdersteam
1) Definieer "diep in de buidel" aubKT88 schreef:1) Wees bereid om diep in de buidel te tasten voor uitgangstrafo's, om het even welk merk of zelfs welk type buis je gebruikt.
2) ik neem aan dat je toch met hoogrendements speakers speelt.
3) NB dit zijn MIJN uitgangspunten en die hoeven niet de jouwe te zijn.
"Ze" zeiden vroeger :'Beter een raket in je tuin dan een Rus in de keuken" maar ja, tijden veranderen..Ah!buis schreef:Een rus is ook nooit weg (beetje tevaak tegenwoordig)
Het gewicht hangt niet van de buis af ,wel van de trafo's.Meer vermogen,zwaarder voeding.De UGT kan ook flink wat wegen als het de bedoeling is er veel laag uit te krijgen (moeilijk punt voor SE).Muug schreef:Merci voor 't schema, "buis" !
Maar ge maakt het er niet gemakkelijker op....
Ik denk niet dat ik ne versterker ga maken van 40kg per monoblock gelijk den deze : http://diytriode.republika.pl/drugi_eng.htm amai ni
mjaaaaaaaaaa, dat is ook weer zoiets weet je. In feite moet je in dezelfde set-up gewoon de lamp of de versterker kunnen wisselen. Liefst gewoon de lamp nog. Want de ene versterker kan beter gemaakt zijn dan de ander. Dus één installatie, twintig of dertig buizen, evenveel dagen verlof en dan gewoon plug and play!AatV schreef:Kan je alleen maar aanraden om zo mogelijk veel te gaan luisteren.
Maar helaas,tussen daad en werkelijkheid staan praktische bezwaren en wetten in de wegMuug schreef:mjaaaaaaaaaa, dat is ook weer zoiets weet je. In feite moet je in dezelfde set-up gewoon de lamp of de versterker kunnen wisselen. Liefst gewoon de lamp nog. Want de ene versterker kan beter gemaakt zijn dan de ander. Dus één installatie, twintig of dertig buizen, evenveel dagen verlof en dan gewoon plug and play!AatV schreef:Kan je alleen maar aanraden om zo mogelijk veel te gaan luisteren.Maar helaas....
Ah, maar ik héb de oplossing ! Jij, Anne, hebt tijd genoeg om te luisteren en te oordelen.Ah!buis schreef:Maar helaas,tussen daad en werkelijkheid staan praktische bezwaren en wetten in de weg.
Kan 'r ook niet aan doen dat onze voorouders de stroom de verkeerde kant uit dachten en de plus-pool zo genoemd hebben.AatV schreef:@Anne,
Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen?
groet,
Aat
Ja hoor die is goed wrongMuug schreef:Anne, ivm je tekeningetjes van die gloeistroom. Dus het vierde tekeningetje is dus eigenlijk fout, right? (toch weer mooie tekeningetjes!)
Wat mij bijstaat is dat bij 12volt in de auto de stroom van - naar + gaat , - eraf + erbij .Ah!buis schreef:Kan 'r ook niet aan doen dat onze voorouders de stroom de verkeerde kant uit dachten en de plus-pool zo genoemd hebben.AatV schreef:@Anne,
Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen?
groet,
Aat
Sindsdien zitten we opgescheept met een "konventionele" stroomrichting van + naar - wat bij rekenen handig is en een elektronenstroom om natuurverschijnselen uit te leggen.
Bij halfgeleiders gaat de redenering met elektronen ,een kant op, en gaten de andere kant op.
Dus denk hier dan maar niet aan positronen eerder dat er gaten uit de anode vallen.
Elektonika is maar een gestoorde bezigheid.
Anne
Best een handig ezelsbruggetje maar wel beetje raarbas focal m180 schreef:Wat mij bijstaat is dat bij 12volt in de auto de stroom van - naar + gaat , - eraf + erbij .
Zo heb ik het vroeger op school geleerd .
't Is hier wel het zelfbouwaudio-forumMuug schreef: