Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hans_b »

hannesie schreef:
Dan een vraag?

Kun je er ook flac mee afspelen?

Wat is de max. bitrate met de optische verbinding ? 24/96?

Als het dan via Airplay speelt, dan word de data stream gedownsampled naar 48.
Hier vind ik geen gegevens die er toe doen.

http://support.apple.com/kb/SP648?viewlocale=nl_NL
Ik heb de muziek in iTunes gezet en omgezet in Apple losless. Dit kan met meerdere converters. Ook kan je met Fluke werken op een Mac.

Bitrate is volgens mij max 24/96. Maar dat is de standaard SBT ook.
Dat samplen heb ik over gelezen.

Ik heb enkele 16/44 bestanden en 24/96 bestanden beluisterd. En kon bij het omschakelen geen verschillen ontdekken.

Oftewel het kan vast beter, maar voor 100 euro heb je een behoorlijk goede streamer. Helaas alleen optisch.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hans_b »

Kent iemand deze audiostreamer, Pure Jongo A2? voor ongeveer 150 euro
In de specificaties staat dat hij 24/192 aankan. http://shop.pure.com/DE/*/Jongo-A2-Blac ... back=DE%2F ook te koop bij Conrad

Ziet er best goed uit.
Bijlagen
Pure-Jongo-A2-Black.jpg
Pure 121.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Ik zie geen FLAC in de ondersteunde bestanden, en al helemaal niets over gapless. Ik denk dat het kastje het mooiste is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Nadeel is dat het alleen via wifi werkt en niet een vaste lan aansluiting heeft.
Verder een leuk ding.

Edit nog even beter gekeken en je hebt gelijk ondersteund wel het wazige appeltjes formaat maar serieuze formaten als Flac kan het niet mee omgaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Er zijn meerdere spelers op de markt met mogelijkheden, naast het feit dat dit een behoorlijk beperkt geheel is, ontbreekt juist het meest belangrijke.

Afgelopen avond van de AVMN hadden wij de importeur van Lumin die ook mooie streamers maakt en die een vergelijk kan zijn met de producten van Linn, en ook juist dan de interface die een mogelijk doorslag geeft om deze producten te kopen.
Sonos is juist door het gemak van het installeren, en de specifieke servers een succes bij mensen die wat minder ervaren zijn met netwerk en PC issues.
Dat dan vervolgens de hardware spec's minder zijn neemt men op de koop toe, het werkt.!!!

Het belangrijkste is vaak de indruk/ervaring die men heeft van het bedieningsgemak, en toen Linn eerst een app had voor de Apple en nog niet voor de Android gaf al wat problemen.
De database en app voor gebruik met telefoon of tablet is vaak de doorslaggevende factor.

Als men met de Windows wil blijven werken, kan dat ook al met verschillende app's.

Maar de ideale is eigenlijk een NAS met een daartoe geëigende applicatie en een speler met de gewenste technische spec's*, die met elkaar samenwerken onder een gebruiksvriendelijke frontend/ app/gebruikersinterface, voor telefoon of tablet.

*Alle voortkomende bestandsformaten moeten kunnen worden afgespeeld, en een mogelijkheid om de streaming diensten als Spotify e.d. en Radio via Internet.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Dan »

Ik heb zelf de Stream Magic 6 van Cambridge en ben er erg tevreden over als het gaat om het streamen van audio bestanden tot 24/96. Het is alleen dat streaming diensten als spotify en Grooveshark er niet op werken. Dat is natuurlijk ook niet echt gemakkelijk omdat deze streaming diensten afhankelijk zijn van hun grafische interface. Ik dacht dus zelf om ze vanaf de laptop te streamen met WiFi. Op zichzelf kan dat wel met de applicatie Asset UPnP ware het niet dat dit echt niet goed klinkt. Ik kan met mijn streamer wel de luidsprekeruitgang van mijn laptop vinden maar er vindt toch iets van conversie plaats waardoor het geluid erg schel gaat klinken. Ik heb dus Asset UPnP niet aangeschaft maar misschien werkt het met jullie hardware wel goed? Je kan het een maandje kosteloos uitproberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb dit al wel geprobeerd :mrgreen:

Voor Music Player Deamon/ Linux = tot en met DSD afspelen met een daarvoor geschikte DAC
Frontend /Gebruikers Interface:
MPDroid/DroidMPD/> Android, Gnome MusicPlayer Client> Windows, MPoD > Apple.

Voor LogitechMedia Server Linux/Mac/ Windows =
Alle bestandsformaten tot 24/192 via USB uit, en via DOP> DSD 64.
Alle bestandsformaten S/PDIF uit tot 24/192.
Alle bestandsformaten analoog uit tot 24/96.
Frontend /Gebruikers Interface:
SqueezeCommander/ Squeezebox>Android, SqueezeboxServer> Windows, Ipeng/Squeezebox > Apple.

Algemene Spelers voor film en geluid, afbeeldingen. UPnP servers/NAS of algemene Servers.
Frontend /Gebruikers Interface:
BubbleUPNP/Plugplayer/en de standaard player voor Android. en/of Apple.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Dan »

Bedraad vind ik eigenlijk niet eens een issue. Kun je net zo goed je laptoppie er direct aan hangen.
Mijn ideaal met spotify zou zijn: Met Windows laptop, Apple dinges, android whatever een playlist samenstellen en dan vanaf de synology streamen of zo. Het gaat om gebruiksgemak want mijn vriendin moet het ook snappen.
Foobar werkt trouwens ook prima hoor. Ziet mijn SM6 gewoon staan. Je sleept gewoon een pak muziek naar de SM6 en seamless spelen maar.
Zal strakjes wel leuk worden denk ik. Dan blijft het signaal digitaal tot aan de dac achter de DSP :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Even tijd om te luisteren,weg koptelefoon,met nu alles aangesloten op de buizen versterkers.

Met Volumio speelt de boel redelijk,het klinkt nog een beetje doorsnee. Moet meer uit te peuteren zijn :wink:

Dan maar eens de dac aan een salas shunt voeding geknoopt.

Bingo,een aanrader,grote stap vooruit!................ :mrgreen:

Groter geluidsbeeld,meer details.

Dan maar op naar de vogende stap,een 220 ohm weerstandje in de data lijn van de dac.

Weer een klein stapje verder,al is het verschil niet erg groot vergeleken met de salas shunt.(moet nog meer luisteren)

Nu misschien nog een buizentrapje er achter knopen, een kathode volger met de 6N6P buis bijv.
Bijlagen
DSC01266.JPG
DSC01269.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Als je er een buisje achter flanst, ga je dan niet het signaal beïnvloeden om een bepaalde klankkleur te verkrijgen wat afwijkt van het origineel?

Als het het pure originele je niet bevalt, wat is dat dan?

Te schoon, of te helder, of is het dat je de kleuring mist.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Tja mooier is het natuurlijk om een set trafo's te gebruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Tja mooier is het natuurlijk om een set trafo's te gebruiken.
Bedoel je een setje Lundahl trafo's?

http://www.tripleaudio.nl/nl/shop/trafos-line-output
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Ja maar dan deze, Zie hier dit draadje.
http://www.audiodesignguide.com/DAC32/
Staat erg hoog op mijn verlanglijstje.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik zie net dat er een nieuwe versie is van de piCorePlayer, en die als een nieuw geintje/script de instellingen met een webinterface laat doen, mogelijk een wat eenvoudigere oplossing voor de meeste mensen.

https://sites.google.com/site/picoreplayer/home/news
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

En dus al wel even geprobeerd.
Hij ziet nu ook mijn USB draadloos, en verder lijkt het er op dat alles goed werkt met de USB naar S/PDIF omzetter.

Het menu is nog niet al te stabiel, maar het feit dat er al een c versie is en ook de S/PDIF uitvoering al is voorbereid, lijkt wel een serieuze kandidaat voor meer.

@Democles.
i2s.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Als je er een buisje achter flanst, ga je dan niet het signaal beïnvloeden om een bepaalde klankkleur te verkrijgen wat afwijkt van het origineel?

Als het het pure originele je niet bevalt, wat is dat dan?

Te schoon, of te helder, of is het dat je de kleuring mist.

Het geluid is wel helder,maar detail kan beter.
Zal de flatkabel tussen dac en RPI inkorten,kijken of dat wat brengt,een goede voeding heeft wel duidelijk invloed!

Dat van dat buisje er achter zie ik als experiment ,zal wel iets met verkleuring te maken hebben............. :mrgreen:

Lundahl trafo's,ook leuk,maar prijzig :-s

Picore player ga ik zeker weer proberen :wink:

Moet nog verder luisteren.En zal me wat meer verdiepen in hoe je een netwerk instelt.

Ben eerst nog bezig de dac zijn eigen Salas shunt te geven,
Bij de Salas ontwerpen heb ik verschillende soorten Fet,s gebruikt met ieder zijn eigen karakter,daarom meer luisteren.(en ja dit zal ook wel met verkleuring te maken hebben)
Het ontwerp is al bijna klaar.
Bijlagen
shunt.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Nog even een leuke ontwikkeling voor een streaming audio richting SB.

https://www.thisisbeep.com/
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Vandaag de picoreplayer weer geprobeerd.

Ben nu zo ver dat mijn squeezebox duet afstandsbediening de picoreplayer herkent :rock: :rock: :rock:

Kan nu ook muziek selecteren en afspelen via de RPI :rock: :rock:

Nog 1 puntje,de I2S dac doet niks alleen via koptelefoon uit op de RPI krijg ik geluid.

Als ik via putty de Alsa divices selecteer geeft hij als default Hify berry dac aan.

Misschien een idee hoe ik dat verander?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Heb je hem al geprobeerd via de/zijn IP nummer te benaderen?

Welke versie heb je nu gebruikt? 1.11c?

Heb je het menu gebruikt?
Als je alleen de SD CARD hebt beschreven moet er toch wel wat gebeuren.
Hij ziet niet dat er een I2S DAC aan hangt, anders geeft hij geen geluid op zijn audio/koptelefoon uitgang.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

hannesie schreef:
Heb je hem al geprobeerd via de/zijn IP nummer te benaderen?

Welke versie heb je nu gebruikt? 1.11c?

Heb je het menu gebruikt?
Als je alleen de SD CARD hebt beschreven moet er toch wel wat gebeuren.
Hij ziet niet dat er een I2S DAC aan hangt, anders geeft hij geen geluid op zijn audio/koptelefoon uitgang.

Ja versie 1.11c.

Hoe kom ik op dat menu ?

Al wel wat gevonden al speurend op het net. :wink:
I have a new version ready. piCorePlayer_1.11

It is piCorePlayer version 1.11 it is a major rework as it now has a build in web server, so you can control the settings via your web-browser. Simply use the IP-address of the raspberry and port number 8077. Something like 192.168.1.24:8077 And then it should be fairly simple to change the settings of your player.
I have only used a very small web-server with CGI support and bash scripting, so it is very lightweight and I haven't seen any negative impact on a running system.
It has support for the I2S HiFiBerry DAC which is based on a 5102 chip and a recent report stated that it also supported another I2S DAC based on the ES9023 chip.
The I2S DACs are working really well, as they don't connect via USB which sometimes can be problematic on a raspberry.
I suspect that more I2S-DACs will become available, and if I have access to them, I will try to support them in piCorePlayer
Vanmiddag maar weer een poging doen............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Om je mogelijk op weg te helpen, je kunt een IP scanner gebruiken.

http://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ met als resultaat dat je duidelijk krijgt welk IP de Raspberry heeft.
Dat kun je gebruiken zonder het werkelijk te hoeven installeren.
ipscan.JPG
Ik kan het zelf ook doen via de Router en menu.
tp-link.JPG
Als je dat weet kun je dus het IP nummer met een dubbele punt en dan het poortnummer :8077.

Bij mij is dat dus http://10.0.0.108:8077 en je krijgt dit menu/scherm.
picore.JPG
Dit kaartje zat dus eerst in de Wireless RPI en ziet nu in plaats van de USB uitgang, na een activering van de I2S nu de HiFiBerry DAC.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Bedankt voor de heldere uitleg,Hans :dank:

Heb de dac nu werkend,hij doet het :rock:

De dac aan de gang gekregen via de web interface,en de wifi verbinding m.b.v. putty.

Het geluid is prachtig............... :mrgreen:

Heb alleen soms nog een drop-out.

De verbinding tussen RPI en dac heb ik nu ook drastisch ingekort van 10cm tot +- 3cm,dit gaf ook weer een verbetering in het geluidsbeeld.

Nu alleen nog die drop-out,s er uit zien te krijgen en we hebben een fijne vervanger voor de squeezebox :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

De dropouts zouden misschien kunnen komen van het minder goede functioneren van de draadloze verbinding, misschien eens proberen de kanaal keuze van de Wifi verbinding vast te zetten (b.v. kanaal 6), dat scheelt zoeken en volgen van de verschillende frequenties.
Daarnaast is er dan de buffer die bij de SB Touch behoorlijk groot is, en die wel 2 minuten doorspeelt als je de netwerkkabel er uit trekt.

Ik heb daar nog geen ervaring mee op gedaan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Zou best wel iets met de WIFI te maken kunnen hebben.

In het begin ging de WIFI dongle redelijk te keer en kreeg ik af en toe een drop-out.

Later deed de dongle bijna niets meer en waren de drop-outs verdwenen.

Ook bij driftig zappen.

Een grotere buffer zou misschien kunnen helpen,na het er uit trekken van de netwerkkabel blijft de muziek nog ongeveer 10 sec. doorspelen.

Heb nog even gekeken welke netwerken in de buurt de mijne overlappen om zo een goede kanaalkeuze te maken.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Gijs »

Even een beginnersvraagje, wat zou er moeten gebeuren als ik de pi opstart zonder kaartje met besturing?
Ben al weer een avond aan het pielen geweest maar nog niets op een scherm gezien.
Jammer genoeg was ik zo handig om gelijk headers voor de hifiberry op de pi te solderen, weet nu niet meer goed of ik de pi al gesloopt heb, of dat er iets anders aan de hand is :-(
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”