Topic mag dicht/weg
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Topic mag dicht/weg
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 2 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Ik meen weleens in een versterker gezien te hebben dat de min aan elkaar verbonden waaren .
Maar of dat bij elke versterker is ?
Maar of dat bij elke versterker is ?
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
4- en ook 6 aderige speakerkabel is gewoon te koop in verschillende kwaliteiten. Ik kan vanavond wel even kijken voor een linkje. (Maar waarschijnlijk is iemand me te snel af)
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
http://www.thomann.de/nl/search.html?KF ... &wgf10240=
4-aders, vanaf 3,11 euro per meter
prima spul
4-aders, vanaf 3,11 euro per meter
prima spul
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Je kunt met een simpele multimeter kijken of de versterker uitgangen een gezamenlijke massa hebben.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, er is best aan betaalbaar 4-aderig te komen. is alleen even zoeken.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, er is best aan betaalbaar 4-aderig te komen. is alleen even zoeken.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
2x 2 aders kan ook. Kan je een iets mooiere kabel gebruiken op het mid en hoog en een iets dikkere op het laag.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
2x2 kun je afwerken met een stukje gevlochten mantel. Stukje krimpkous aan de eindes, connector erover en het ziet er super netjes uit!
Iets als dit, maar je kan ook een metertje bij de elektronicazaak halen als je de verzendkosten van Conrad beneden de 25,- niet wilt: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5470 ... -Per-meter
Iets als dit, maar je kan ook een metertje bij de elektronicazaak halen als je de verzendkosten van Conrad beneden de 25,- niet wilt: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5470 ... -Per-meter
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Het is eigenlijk nooit een goed plan om de min van de uitgang van 2 versterkers aan elkaar te knopen, ook niet van de 2 kanalen in een stereoversterker. Je loopt daarmee grote kans om onbedoelde aardlussen te creëren. Bij een BTL configuratie (gebridgede uitgangen) van de versterker kan het sowieso niet.ray5150 schreef:Je kunt met een simpele multimeter kijken of de versterker uitgangen een gezamenlijke massa hebben.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, er is best aan betaalbaar 4-aderig te komen. is alleen even zoeken.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Tja, ik was al bang dat ik een dom antwoord zou geven maar heb toch een poging gewaagd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Tis maar wat je lelijk vind. zelf vind ik dat niet verkeerd.The_Maxx schreef:2x2 ziet niet uit. Het gaat om de connectie tussen sub en versterkerkast. Dat moet 4 aderig (omdat daar de topkasten ook gelijk op zitten). Beter 1 dikke kabel dan 4 dunnere per 2.Kappa7 schreef:2x 2 aders kan ook. Kan je een iets mooiere kabel gebruiken op het mid en hoog en een iets dikkere op het laag.
Zal eens de versterker meten binnenkort, hoe de minnetjes zijn aangesloten.
Waar haal je overigens vandaan dat 1 paar dikke kabels beter is dan 2 dunne?
Hele volksstammen zweren juist bij gescheiden kabels op het laag en mid hoog. (ik ook)
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Nee hoor dat is onzin. ik heb zelf 2 aders onder een speaker aan sluiting zitten op de versterker en op de speaker terminals heeft iedere ader zijn eigen aansluiting gaat prima.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
sub en top, dat klinkt als PA spul ?
Dit stuur je aan met een hifi versterker nu ?
Bij hoog vermogen en lange kabels, zijn dikke kabels wel een must.
Ik zou zelf een kabel maken, misschien met montagedraad. (massief koper kabel)
http://www.baco-army-goods.nl/montagedr ... meter.html
Mooie gevlochten mantel eromheen, en klaar is kees.
ga je er vaak mee slepen/oprollen etc, dan is dat minder geschikt.
Koop dan bijvoorbeeld deze kabel: (veel goedkoper wordt het niet voor 4x2,5mm2!)
http://www.pollin.de/shop/dt/NTExODM0OT ... hflex.html
Dit stuur je aan met een hifi versterker nu ?
Bij hoog vermogen en lange kabels, zijn dikke kabels wel een must.
Ik zou zelf een kabel maken, misschien met montagedraad. (massief koper kabel)
http://www.baco-army-goods.nl/montagedr ... meter.html
Mooie gevlochten mantel eromheen, en klaar is kees.
ga je er vaak mee slepen/oprollen etc, dan is dat minder geschikt.
Koop dan bijvoorbeeld deze kabel: (veel goedkoper wordt het niet voor 4x2,5mm2!)
http://www.pollin.de/shop/dt/NTExODM0OT ... hflex.html
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Het aansluiten van Speakon is min of meer gestandaardiseerd: http://www.neutrik.com/en/support/faq/h ... my-speakon
Persoonlijk zou ik me hier aan houden, maar je bent natuurlijk vrij om hier van af te wijken.
Persoonlijk zou ik me hier aan houden, maar je bent natuurlijk vrij om hier van af te wijken.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Bij een autoversterker zou ik geen gezamenlijke min gebruiken. Daar is de min vaak niet verbonden met de massa.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
bij vele versterkers zit - niet aan massa, bij vele ook wel maar dan kunnen aardlussen weer voor oscillatie ellende zorgen.
Nu zie ik dat TS van een versterker gebruik maakt met 4 kanalen, in dat geval even controleren of de - aan elkaar zitten, meten is weten.
Zolang de eindtrappen op dezelfde voeding draaien is het geen probleem, wel is het beter om het gescheiden te houden als je de maximale geluidskwaliteit wil.
Nu zie ik dat TS van een versterker gebruik maakt met 4 kanalen, in dat geval even controleren of de - aan elkaar zitten, meten is weten.
Zolang de eindtrappen op dezelfde voeding draaien is het geen probleem, wel is het beter om het gescheiden te houden als je de maximale geluidskwaliteit wil.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Anne, da's installatie kabel met vaste kern, bedoeld voor machines en vaste installaties.
Lijkt me erg ongeschikt voor deze toepassing.
Bovendien is dat zo stug als de neten...
Lijkt me erg ongeschikt voor deze toepassing.
Bovendien is dat zo stug als de neten...
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Niet echt op geletray5150 schreef:Anne, da's installatie kabel met vaste kern, bedoeld voor machines en vaste installaties.
Lijkt me erg ongeschikt voor deze toepassing.
Bovendien is dat zo stug als de neten...
Om 't goed te maken deze dan , voor 1€72/meter
http://www.tecmine.be/tecshop/soepele-kabel-vtmb-4g2-5
Anne
Re: Kan dit? (gezamelijke -)
Lijkt me sterk dat TS na drie maanden nog niet tot een keuze gekomen zou zijn over wat voor kabeltje hij zou moeten nemen... 
