Topic mag dicht/weg

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Topic mag dicht/weg

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door bas focal m180 »

Ik meen weleens in een versterker gezien te hebben dat de min aan elkaar verbonden waaren .
Maar of dat bij elke versterker is ?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Dan »

4- en ook 6 aderige speakerkabel is gewoon te koop in verschillende kwaliteiten. Ik kan vanavond wel even kijken voor een linkje. (Maar waarschijnlijk is iemand me te snel af)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door architect »

http://www.thomann.de/nl/search.html?KF ... &wgf10240=

4-aders, vanaf 3,11 euro per meter
prima spul
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door ray5150 »

Je kunt met een simpele multimeter kijken of de versterker uitgangen een gezamenlijke massa hebben.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, er is best aan betaalbaar 4-aderig te komen. is alleen even zoeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door ds23man »

http://www.bax-shop.nl/speakerkabel-per ... tails.html

Iets duurder, maar uitermate soepele kabel!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Kappa7 »

2x 2 aders kan ook. Kan je een iets mooiere kabel gebruiken op het mid en hoog en een iets dikkere op het laag.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door jeroen_d »

2x2 kun je afwerken met een stukje gevlochten mantel. Stukje krimpkous aan de eindes, connector erover en het ziet er super netjes uit!

Iets als dit, maar je kan ook een metertje bij de elektronicazaak halen als je de verzendkosten van Conrad beneden de 25,- niet wilt: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5470 ... -Per-meter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Je kunt met een simpele multimeter kijken of de versterker uitgangen een gezamenlijke massa hebben.
Maar zoals de heren hierboven al aangeven, er is best aan betaalbaar 4-aderig te komen. is alleen even zoeken.
Het is eigenlijk nooit een goed plan om de min van de uitgang van 2 versterkers aan elkaar te knopen, ook niet van de 2 kanalen in een stereoversterker. Je loopt daarmee grote kans om onbedoelde aardlussen te creëren. Bij een BTL configuratie (gebridgede uitgangen) van de versterker kan het sowieso niet.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door jeroen_d »

Tja, ik was al bang dat ik een dom antwoord zou geven maar heb toch een poging gewaagd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Kappa7 »

The_Maxx schreef:
Kappa7 schreef:
2x 2 aders kan ook. Kan je een iets mooiere kabel gebruiken op het mid en hoog en een iets dikkere op het laag.
2x2 ziet niet uit. Het gaat om de connectie tussen sub en versterkerkast. Dat moet 4 aderig (omdat daar de topkasten ook gelijk op zitten). Beter 1 dikke kabel dan 4 dunnere per 2.

Zal eens de versterker meten binnenkort, hoe de minnetjes zijn aangesloten.
Tis maar wat je lelijk vind. zelf vind ik dat niet verkeerd.
Waar haal je overigens vandaan dat 1 paar dikke kabels beter is dan 2 dunne?
Hele volksstammen zweren juist bij gescheiden kabels op het laag en mid hoog. (ik ook)
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Kappa7 »

Nee hoor dat is onzin. ik heb zelf 2 aders onder een speaker aan sluiting zitten op de versterker en op de speaker terminals heeft iedere ader zijn eigen aansluiting gaat prima.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door bartsegers »

sub en top, dat klinkt als PA spul ?
Dit stuur je aan met een hifi versterker nu ?
Bij hoog vermogen en lange kabels, zijn dikke kabels wel een must.

Ik zou zelf een kabel maken, misschien met montagedraad. (massief koper kabel)
http://www.baco-army-goods.nl/montagedr ... meter.html
Mooie gevlochten mantel eromheen, en klaar is kees.
ga je er vaak mee slepen/oprollen etc, dan is dat minder geschikt.


Koop dan bijvoorbeeld deze kabel: (veel goedkoper wordt het niet voor 4x2,5mm2!)

http://www.pollin.de/shop/dt/NTExODM0OT ... hflex.html
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door richard »

Het aansluiten van Speakon is min of meer gestandaardiseerd: http://www.neutrik.com/en/support/faq/h ... my-speakon

Persoonlijk zou ik me hier aan houden, maar je bent natuurlijk vrij om hier van af te wijken.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door richard »

Bij een autoversterker zou ik geen gezamenlijke min gebruiken. Daar is de min vaak niet verbonden met de massa.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Mr Tube »

bij vele versterkers zit - niet aan massa, bij vele ook wel maar dan kunnen aardlussen weer voor oscillatie ellende zorgen.
Nu zie ik dat TS van een versterker gebruik maakt met 4 kanalen, in dat geval even controleren of de - aan elkaar zitten, meten is weten.
Zolang de eindtrappen op dezelfde voeding draaien is het geen probleem, wel is het beter om het gescheiden te houden als je de maximale geluidskwaliteit wil.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Ah!buis »

Voor 2€25/meter https://www.gamma.be/nl/assortiment/pro ... b021387665
(wat 'n end :shock: )
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door ray5150 »

Anne, da's installatie kabel met vaste kern, bedoeld voor machines en vaste installaties.
Lijkt me erg ongeschikt voor deze toepassing.
Bovendien is dat zo stug als de neten...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Anne, da's installatie kabel met vaste kern, bedoeld voor machines en vaste installaties.
Lijkt me erg ongeschikt voor deze toepassing.
Bovendien is dat zo stug als de neten...
Niet echt op gelet :sure: ,Muug ging toch ook in de weer met 2,5mm stug draad voor de LS :shock: .

Om 't goed te maken deze dan , voor 1€72/meter :D
http://www.tecmine.be/tecshop/soepele-kabel-vtmb-4g2-5
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kan dit? (gezamelijke -)

Bericht door ray5150 »

Lijkt me sterk dat TS na drie maanden nog niet tot een keuze gekomen zou zijn over wat voor kabeltje hij zou moeten nemen... :roll:
Plaats reactie