Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

Waarom moeilijk doen als er voor niet al te hoge investeringen kant en klare oplossingen zijn.
De kans dat je als hobbyist het zelfde resultaat behaalt als een goede luidspreker fabrikant al op de markt heeft is niet zo heel erg groot. Combi motor structuur, spreekspoel, stijfheid ophanging spider/rand en stijfheid conus zijn als het goed is op elkaar afgestemd. Een 2226 van 3Kg klei voorzien om er een 2235 van te maken, hmmmm, leuk experiment :) maar denk dat he toch niet optimaal is.
De reeds genoemde 2235 is een waanzinning goede laag weergever die ook uitstekend tot 1khz z'n werk kan doen.
Voor puur sub werk zijn er ondertussen betere oplossingen wanneer er beetje serieuze geluidsdrukken nodig zijn, edoch staat het 40 jaar oude beestje daar ook nog steeds z'n mannetje.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Met konus verzwaren vang je 2 vliegen in een klap , Fs gaat iets omlaag Qts iets omhoog , helaas ook rendement omlaag .
Als je dat doet boven de spreekspoel doet wordt de membraam niet slapper .


Als vervorming onder fs toe neemd hoe zit dat gesloten , Fs driver is er niet meer want de kast bepaald dan Fsc waar resonantie driver ligt , ik zie daar de impedantie piek .

Dan zijn zelfs subs met lage Fs zoals peerless xls gesloten Fsc van +- 50hz altijd onder hun Fsc aan het spelen daarbij klaagt nooit iemand over de vervorming dan maakt het niet zo heel veel uit of Fsc 50 of 70 hz is .

Vervorming ontstaat door niet lineare beweging .
Wat is dan het verschil of speaker fs 20hz of 40 hz heeft en we sturen een toon van 20hz erin , beide maken immers de zelfde beweging .

En al is er iets meer vervorming wanneer is dan de vraag , bij welke belasting vindt dat plaats , een 18-21 inch beweegt immers veel minder dan een 10-12 inch .

En dan nog , meer vervorming vs bassreflex klankmatig .
Vervorming hele lage sub tonen zijn voor de mens niet goed waarneembaar .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Hans 4354,5 schreef:
De reeds genoemde 2235 is een waanzinning goede laag weergever die ook uitstekend tot 1khz z'n werk kan doen.
Voor puur sub werk zijn er ondertussen betere oplossingen wanneer er beetje serieuze geluidsdrukken nodig zijn, edoch staat het 40 jaar oude beestje daar ook nog steeds z'n mannetje.
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

ds23man schreef:
Hans 4354,5 schreef:
De reeds genoemde 2235 is een waanzinning goede laag weergever die ook uitstekend tot 1khz z'n werk kan doen.
Voor puur sub werk zijn er ondertussen betere oplossingen wanneer er beetje serieuze geluidsdrukken nodig zijn, edoch staat het 40 jaar oude beestje daar ook nog steeds z'n mannetje.
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Daarom gebruik ik ze ook nog steeds :)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Komt de TD15S van deze site een beetje in de buurt? 8-[

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Komt de TD15S van deze site een beetje in de buurt? 8-[

groet,
Aat
A. Wat een lelijk ding :-&
B. Waar is de frequentiecurve............. :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Hans 4354,5 schreef:
ds23man schreef:
Hans 4354,5 schreef:
De reeds genoemde 2235 is een waanzinning goede laag weergever die ook uitstekend tot 1khz z'n werk kan doen.
Voor puur sub werk zijn er ondertussen betere oplossingen wanneer er beetje serieuze geluidsdrukken nodig zijn, edoch staat het 40 jaar oude beestje daar ook nog steeds z'n mannetje.
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Daarom gebruik ik ze ook nog steeds :)
Sinds vanmiddag er weer 2 bij: K130 frame met 2235 recone.

Deze twee heb ik zelf 6 jaar geleden gereconed........ :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Pjotr schreef:

Je hebt meer aan de vermogensplotjes t.o.v. X_max en een plot van V_d (of Vd/Vb). Dit ding zal best laag produceren, ben ik ook helemaal niet bang voor. Maar het is nu eenmaal een gegeven dat speakers onder Fs (en Fb) flink veel meer gaan vervormen en dat ga je goed merken met teveel boost.
Ik vindt je stelling intressant en ben op zoek gegaan naar praktijk voorbeelden , in H&H en K&T .

Ik heb 12 inch subwoofers vergeleken met 12 inch PA woofers , in klankboard dus zonder kast invloed 2,83 volt 30-20hz vervorming die daar plaats vindt .

Alle drivers vervormen daar in meer of mindere maten , een verschil tussen Hifi en PA neem ik niet waar .


De Subzero is een mooi voorbeeld waar PA drivers onder Fs worden ingezet .
Helaas 18 inch hoge fs vergeleken met 12inch lage fs waarvan wel zat voorbeelden van zijn .

De vervorming schiet pas bij en onder +- 25hz flink omhoog , dat is 20hz onder Fs van de driver .
Als ik een aantal 12inch erbij pak zie ik sommige met lagere vervorming en ander met evenveel vervorming , maar wel met meer vervorming boven 25hz vergeleken met subzero .

Mijn voorlopige conclusie .
Niet ingebouwd is er geen verschil vervorming 20-30hz in drivers met een lage Fs en drivers met hoge Fs
Omdat er te weinig voorbeelden zijn INGEBOUWD kan ik niet met zekerheid zeggen dat het ingebouwd ook zo is dat er geen verschil is .

Vanavondt maar eens 10 of 12 inch vergelijken vervorming INGEBOUWD gesloten vs bassreflex .
immers spelen gesloten woofers tot 20hz maar kast is Fsc +-50hz , dus dik onder hun systeem resonantie .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
AatV schreef:
ds23man schreef:
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Komt de TD15S van deze site een beetje in de buurt? 8-[

groet,
Aat
A. Wat een lelijk ding :-&
B. Waar is de frequentiecurve............. :?:
A. Juist een mooi ding :lol: 100x mooier dan van die geribbelde papieren membranen die ook in de allergoedkoopste budget woofers zitten...

B. Wat zegt een frequentiecurve hier nou weer?

De Qts van 0,37 bij een VAS van ruim 400 liter en fs rond 22 Hz geeft m.i. aan dat deze woofer een grote kast nodig heeft...

Verder kun je volgens mij weinig zeggen over hoe het klinkt, blijkbaar is de 2235 een zeer goede 15". Lijkt me iets waar je ervaringsdeskundigen andere 15" woofers klankmatig mee zou moeten laten vergelijken. Liefst zonder te weten welke wat is en hoeveel de andere unit kost...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Het geheim van deze JBL speakers is juist de geribbelde conus: extreem stijf en rigide.

Trouwens is het leuk om te zien dat exact dezelfde conus in meerdere types is verwerkt:

2235, 2225 en K/E140. Afhankelijk van de toepassing is de spider en rolrand aangepast. Denk dat dit trio de meest toegepast studio, PA en instrumentluidspreker ooit.....
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

Vergeet niet de berg SA units waarin deze conus op 1 of andere manier, al dan niet in aangepaste vorm is gebruikt.
De meeste serieus goede luidsprekers hebben een stukje papier wat ze heen en weer bewegen , Altec 515 bv.......... Altec had alleen geen zin om er ribbeltjes in te maken :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

En daarom klonk Altec ook altijd als een pak oude kranten! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Trouwens zijn de conussen van de TAD woofers ongegeneerd van JBL gekopieerd!
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

ds23man schreef:
Trouwens zijn de conussen van de TAD woofers ongegeneerd van JBL gekopieerd!
JBL ontwerper over gelopen, alle techniek mee genomen :) Was ik idd even vergeten, ziet wel meer copieen van die woofers zo links en rechts, geloof dat 18 sound
ook copieer apparaat gebruikt heeft bv :) 515 in een A7 heeft zeker z'n charme, maar ik geef toe m'n JBL systeem won uiteindelijk.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

JBL JBL nu weten we het wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

bas focal m180 schreef:
JBL JBL nu weten we het wel :mrgreen:
Is weer eens wat anders als Focal :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
JBL JBL nu weten we het wel :mrgreen:
Wordt tijd dat je ze eens beluisterd, 15 februari eerst volgende mogelijkheid in Hengelo! :lol:

Trouwens, raadt de crossoverfrequentie ( JBL 2235 en TAD 4001 2" compressiedriver):
herman.png
:mrgreen:
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 02 feb 2014, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

1 khz
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
1 khz

Fout!
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

600Hz?

Sta je op een luisterdag daar in Hengel O? Ben wel benieuwd wat je gemaakt hebt met die 2235's.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Fout!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Trouwens, raadt de crossoverfrequentie ( JBL 2235 en TAD 4001 2" compressiedriver):
De bijlage herman.png is niet meer beschikbaar
:mrgreen:

Ik vrees dat deze erg laag gekozen is (tussen 300 en 400 Hz), de response van de ruwe driver is nog zichtbaar. Lijkt me nogal 'in your face' en 'analytisch' als je dit met gewone (high end) drivers in huis zou gebruiken....
herman2.~png.gif
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Hans 4354,5 »

Ik begon dat ook al te vrezen, al heb jij wel een VEEL mooier plaatje dan dat plaatje wat eerst gelinked was :)
Yuichy raad dat trouwens ook af om op de A290 series hoorns zo laag te gaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

800Hz.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Heb tot nu toe nog steeds geen 15" driver kunnen vinden die kan wat de 2235 kan! Volgens mij een gat in de markt........
Komt de TD15S van deze site een beetje in de buurt? 8-[

groet,
Aat
Grappig, AESPEAKERS doet net of ze iets nieuws hebben uitgevonden:

http://www.aespeakers.com/Lambda001-5.php

JBL is de bedenker:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 1-Number-9
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”