Pjotr schreef:
Je hebt meer aan de vermogensplotjes t.o.v. X_max en een plot van V_d (of Vd/Vb). Dit ding zal best laag produceren, ben ik ook helemaal niet bang voor. Maar het is nu eenmaal een gegeven dat speakers onder Fs (en Fb) flink veel meer gaan vervormen en dat ga je goed merken met teveel boost.
Ik vindt je stelling intressant en ben op zoek gegaan naar praktijk voorbeelden , in H&H en K&T .
Ik heb 12 inch subwoofers vergeleken met 12 inch PA woofers , in klankboard dus zonder kast invloed 2,83 volt 30-20hz vervorming die daar plaats vindt .
Alle drivers vervormen daar in meer of mindere maten , een verschil tussen Hifi en PA neem ik niet waar .
De Subzero is een mooi voorbeeld waar PA drivers onder Fs worden ingezet .
Helaas 18 inch hoge fs vergeleken met 12inch lage fs waarvan wel zat voorbeelden van zijn .
De vervorming schiet pas bij en onder +- 25hz flink omhoog , dat is 20hz onder Fs van de driver .
Als ik een aantal 12inch erbij pak zie ik sommige met lagere vervorming en ander met evenveel vervorming , maar wel met meer vervorming boven 25hz vergeleken met subzero .
Mijn voorlopige conclusie .
Niet ingebouwd is er geen verschil vervorming 20-30hz in drivers met een lage Fs en drivers met hoge Fs
Omdat er te weinig voorbeelden zijn INGEBOUWD kan ik niet met zekerheid zeggen dat het ingebouwd ook zo is dat er geen verschil is .
Vanavondt maar eens 10 of 12 inch vergelijken vervorming INGEBOUWD gesloten vs bassreflex .
immers spelen gesloten woofers tot 20hz maar kast is Fsc +-50hz , dus dik onder hun systeem resonantie .