Annastasia
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
tja... ebay... zijn er geen lokale kleine zelfstandigen die ik kan steunen? tuurlijk, als er geen andere optie is ...
EDIT : hmmmmmmmmmm, ik zie dat jij de categorie "amplifier parts & components" hebt. Die heb ik nog niet eerder gezien. Dat zal mijn povere zoekresultaten verklaren.
EDIT : hmmmmmmmmmm, ik zie dat jij de categorie "amplifier parts & components" hebt. Die heb ik nog niet eerder gezien. Dat zal mijn povere zoekresultaten verklaren.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Hier dan toch wat foto's van de zwarte schoonheid. Zonder kappen of koperen knopen voorlopig.
Re: Annastasia
Ongetwijfeld, ik ben alleen totaal niet op de hoogte van de elektronica winkel aanbod in Oost-Vlaanderen...Muug schreef:tja... ebay... zijn er geen lokale kleine zelfstandigen die ik kan steunen? tuurlijk, als er geen andere optie is ...
Grote kans dat je een hele dag, een paar tientjes aan brandstof en 6 winkels verder bent voor je iets naar je zin hebt gevonden.
Misschien heb je hier wat aan : http://www.circuitsonline.net/shops/2/c ... ?type=shop
Re: Annastasia
Kun je niet een kap maken over de hele breedte met de drie trafo's erin ?
Anne
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
eventueel, maar da's optisch zo zwaar.Ah!buis schreef:Kun je niet een kap maken over de hele breedte met de drie trafo's erin ?
Anne
Re: Annastasia
ik denk dat dat juist meer rust geeft.Muug schreef:eventueel, maar da's optisch zo zwaar.Ah!buis schreef:Kun je niet een kap maken over de hele breedte met de drie trafo's erin ?
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
ik vind het massieve zwarte blok veel zwaarder ogen dan de drie aparte blokjes
Re: Annastasia
Je kan ook alu met gestansde gaatjes erin nemen (rooster), heeft ook als voordeel dat je meer lucht in het geluid hebt... 
Re: Annastasia
ik wou het niet zeggenray5150 schreef:Je kan ook alu met gestansde gaatjes erin nemen (rooster), heeft ook als voordeel dat je meer lucht in het geluid hebt...
Re: Annastasia
Net of die buizen niet naar binnen mogen en in het gangetje moeten blijven staan.
groet,
Aat
groet,
Aat
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Goed, omdat het balans probleem opgelost is, keer ik terug naar deze post.
Vraagje : ik lees op de site van DHTRob dit advies ivm aarding : " Verbind het chassis niet met randaarde. Randaarde is vergeven van storing en allerlei schakelsignalen." (lees het hier : http://www.dhtrob.com/zelfbouw/tips_nl.php ) Wil hij daarmee zeggen dat je het chassis niet mag aarden aan de massa-aansluiting van de euro-stekker? Waaraan dan wel? Of hoeft een chassis hoe dan ook niet geaard te zijn?
Vraagje : ik lees op de site van DHTRob dit advies ivm aarding : " Verbind het chassis niet met randaarde. Randaarde is vergeven van storing en allerlei schakelsignalen." (lees het hier : http://www.dhtrob.com/zelfbouw/tips_nl.php ) Wil hij daarmee zeggen dat je het chassis niet mag aarden aan de massa-aansluiting van de euro-stekker? Waaraan dan wel? Of hoeft een chassis hoe dan ook niet geaard te zijn?
Re: Annastasia
Voor een versterker is randaarde niet echt nodig er zit immers een scheidings trafo in.
Voor natte apparaten zoals een wasmachine is dit wel van belang mede ook omdat je met water werkt en het kan voorkomen dat een verwarmings element kan doorslaan naar het frame van je wasmachine.
Zo ook koffie zet apparaten en waterkokers.
En nu je versterker
Mocht het toch voorkomen dat er te veel spanning op de kast van je versterker komt te staan door een verkeerd of slecht gëisoleerde fase draad ( lichtnet draad ) en je zou je versterker aanraken dan moet je aardlek schakelaar in werking treden.
deze schakelaar meet het verschil tussen je + en - fase draad als dit groter wordt dan ik dacht 30 Ma schakeld hij de spanning op de fase draden uit.
Voor natte apparaten zoals een wasmachine is dit wel van belang mede ook omdat je met water werkt en het kan voorkomen dat een verwarmings element kan doorslaan naar het frame van je wasmachine.
Zo ook koffie zet apparaten en waterkokers.
En nu je versterker
Mocht het toch voorkomen dat er te veel spanning op de kast van je versterker komt te staan door een verkeerd of slecht gëisoleerde fase draad ( lichtnet draad ) en je zou je versterker aanraken dan moet je aardlek schakelaar in werking treden.
deze schakelaar meet het verschil tussen je + en - fase draad als dit groter wordt dan ik dacht 30 Ma schakeld hij de spanning op de fase draden uit.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Dank voor de verduidelijking. De "plong" zou dan springen dus, gelijk we in Vlaanderen zeggen. 
Re: Annastasia
Randaarde is niets meer of minder dan een veiligheidsmaatregel (PE of Protection Earth).
Voor audio is het vaak een rampzalige voorziening omdat er bij asymmetrische verbindingen een dubbele stroomweg ontstaat voor groundstromen of mantelstromen tussen apparaten.
Vandaar dat je in pro-audio wel groundlift-schakelaars tegenkomt.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken onderbreek je daar NIET de randaarde-aansluiting met de kast/massa mee, maar de signaalaarde naar de kast, om bromlussen te voorkomen.
Ik ben het niet helemaal eens met het advies van DHT-Rob om die randaarde dan maar weg te laten.
Een zelfbouwknutsel in metalen kast is namelijk NIET dubbel-geisoleerd; bij onverhoopte sluiting of capacitieve lekstroom in de trafo of in een SMPS kan er spanning op de kast en via interlinks naar andere apparatuur komen.
Via je lichaam wordt er dan bij aanraking een stroomkring naar aarde gesloten en als die stroom groter wordt dan 30 mA zou de differentiaal- (aardlek) schakelaar aan moeten spreken.
In veel oudere huizen zitten die dingen echter niet standaard in de meterkast.
30 mA gedurende langere tijd is dodelijk, zeker als die stroom aan de linkerkant via de hartstreek loopt.
En zonder differentiaal kan die stroom ook nog wel groter zijn, afhankelijk van je lichamelijk gestel (zweten, ziek e.d.).
Randaarde is dus zeker niet onzinnig als veiligheidsmaatregel.
Ja, je kunt op je differentiaalschakelaar vertrouwen, maar als de stroom bv. 20 mA is dan zal die niet of niet snel genoeg aanspreken.
En ook DIE stroom kan dodelijk zijn.
Voor audio is het vaak een rampzalige voorziening omdat er bij asymmetrische verbindingen een dubbele stroomweg ontstaat voor groundstromen of mantelstromen tussen apparaten.
Vandaar dat je in pro-audio wel groundlift-schakelaars tegenkomt.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken onderbreek je daar NIET de randaarde-aansluiting met de kast/massa mee, maar de signaalaarde naar de kast, om bromlussen te voorkomen.
Ik ben het niet helemaal eens met het advies van DHT-Rob om die randaarde dan maar weg te laten.
Een zelfbouwknutsel in metalen kast is namelijk NIET dubbel-geisoleerd; bij onverhoopte sluiting of capacitieve lekstroom in de trafo of in een SMPS kan er spanning op de kast en via interlinks naar andere apparatuur komen.
Via je lichaam wordt er dan bij aanraking een stroomkring naar aarde gesloten en als die stroom groter wordt dan 30 mA zou de differentiaal- (aardlek) schakelaar aan moeten spreken.
In veel oudere huizen zitten die dingen echter niet standaard in de meterkast.
30 mA gedurende langere tijd is dodelijk, zeker als die stroom aan de linkerkant via de hartstreek loopt.
En zonder differentiaal kan die stroom ook nog wel groter zijn, afhankelijk van je lichamelijk gestel (zweten, ziek e.d.).
Randaarde is dus zeker niet onzinnig als veiligheidsmaatregel.
Ja, je kunt op je differentiaalschakelaar vertrouwen, maar als de stroom bv. 20 mA is dan zal die niet of niet snel genoeg aanspreken.
En ook DIE stroom kan dodelijk zijn.
Re: Annastasia
Zo een beetje halfweg dit draadje had ik een tekening gezet met de massa-verbindingen zoals ze,volgens mij, het best gedaan konden.Daar was (hoort) de verbinding randaarde-chassis ook bij
De verschillende oplossingen hebben allemaal als doel wel een aarding te hebben maar ook te voorkomen dat er in een mogelijke lus ontstaat.Kleine spanningsverschillen tussen toestellen kunnen zo geen (grote) stroom door de massa van de draad veroorzaken waarlangs het signaal komt.
De tweede mogelijkheid is eigenlijk de derde maar dan twee stuks in serie.
Anne
De verschillende oplossingen hebben allemaal als doel wel een aarding te hebben maar ook te voorkomen dat er in een mogelijke lus ontstaat.Kleine spanningsverschillen tussen toestellen kunnen zo geen (grote) stroom door de massa van de draad veroorzaken waarlangs het signaal komt.
De tweede mogelijkheid is eigenlijk de derde maar dan twee stuks in serie.
Anne
- Bijlagen
-
- Mss.JPG (20.74 KiB) 541 keer bekeken
Re: Annastasia
En als je dat nou half rond buigt enover de breedte over de trafos heen (als een tunnel)ray5150 schreef:Je kan ook alu met gestansde gaatjes erin nemen (rooster), heeft ook als voordeel dat je meer lucht in het geluid hebt...
Dn heb je niet alleen lekker luchtig geluid, maar ook nog rond
Om even van de vierkante kappen af te stappen
Re: Annastasia
Als je "plong" zo schrijft gaan de Hollanders 't wel op een rare manier uitsprekenMuug schreef:Dank voor de verduidelijking. De "plong" zou dan springen dus, gelijk we in Vlaanderen zeggen.
Zou eerder "plomb" proberen ,klinkt zoiets als plomberen zonder de beren
We hebben niet zo van die neusklanken,komt van een zekering draadje van makkelijk smeltend lood in 't frans.
Anne
Re: Annastasia
En van daar terug zeker naar plumbum in Galllië (behalve dan éen dorpje)Ah!buis schreef:We hebben niet zo van die neusklanken,komt van een zekering draadje van makkelijk smeltend lood in 't frans.Anne
groet,
Aat
Re: Annastasia
Latijn is voor mij eh,nou ja latijnAatV schreef:En van daar terug zeker naar plumbum in Galllië (behalve dan éen dorpje)Ah!buis schreef:We hebben niet zo van die neusklanken,komt van een zekering draadje van makkelijk smeltend lood in 't frans.Anne
groet,
Aat
Philips maakte videocamera buizen waarin lood zat,noemde ze plumbicon
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
ondertussen heeft dat versterkertje hier al de sterren van het dak gespeeld. Akoestische gitaarkes, zware beats à la Leftiefd of Massive Attack, percussie, jazz... Dat gaat allemaal goed !
Maar Annastasia haar bovenplaatje wordt echt wel heet...
Had ik niet verwacht. OK OK, ik was wel verwittigd door jullie, maar ik maak liever altijd zelf mijn fouten dan te leren uit die van een ander.
Nu moet ik toch ne keer zien of er een niet-zo-destructieve manier bestaat om er wat gaatjes in bij te maken.... bvb beginnen met fijn boortje, heel goed op letten dat ik niet hard en diep doorschiet ....
Maar Annastasia haar bovenplaatje wordt echt wel heet...
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
C'est la viemaikbike schreef:Eindelijk de lak proper, gaan er weer gaatjes in geboord worden
