Oude units van Dynaudio

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Oude units van Dynaudio

Bericht door Retro »

Hallo medebouwers, :)

Ik heb mijn oude hobby na 20 jaar weer eens opgepakt.
Ik het verre verleden heb ik diverse boxen gebouwd zoals Vifa modellen (korrect, fillegran basis) Scanspeak (opus, esprit) Tannoy eigen ontwerp met marmeren kast en nog wat ander spul voor P.A. gebruik.

Nu heb ik een paar speakers gebouwd met Dynaudio units.

De gesloten kastjes hebben een inhoud van 15 liter en ik heb ze van 22mm mdf gebouwd. Dit heb ik bekleed met kunstfineer.

De facetten fineren viel nog niet mee, ik heb nog nooit met (kunst)fineer gewerkt. :)

Hier een paar foto's:
Bijlagen
HPIM2930.JPG
HPIM2931.JPG
HPIM2933.JPG
HPIM2943.JPG
HPIM2945.JPG
HPIM2968.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ziet er goed uit zeg.

wat is eigenlijk kunst fineer?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Ik noem het kunstfineer. Ik weet de echte benaming niet maar het is een formica achtig materiaal met een houtmotief.

Echt fineer is mooier maar ik wilde eerst dit proberen voordet ik met echt fineer aan de slag ga.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Sow, dat is toch een heel mooie binnenkomer zeg!

Is dit ook een totaal zelf ontworden set?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Ja, dit is een eigen ontwerp. Maar een gesloten kastje lukt nog wel.
Ik zit wel te worstelen met het filter. De tweeter is nogal erg enthousiast .

Ik heb hem wel erg moeten terugschroeven met serie/parralel weerstanden.

Dit vindt ik vreemd want bij bestaande ontwerpen met deze 17W75 / D28AF combinatie heeft men de tweeter veel minder verzwakt.

Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is het woofertje niet teveel gedempt?
Ik ben geen ervaren speakerbouwer, maar ik vind dat er wel erg veel, hoog, dik pritex in de kastjes zit.

Misschien dat de deskundigen hier iets over kunnen roepen.
Wellicht een baspoortje?

Ik vind de kastjes wel heel mooi, en dat "kunstfineer" is een heel mooie afwerking. Chapeau!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Sterker nog, het is geen pritex... Gewoon noppenschuim is dit en werkt anders dan pritex.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Dit is noppenschuim speciaal om geluidsdichte omkastingen te bouwen.
Ik dacht dat dit ook zou voldoen als inwendige demping tegen staande golven.

Ik zal het komende weekend het noppenschuim verwijderen en enkel de achtewand voozien van pritex.

Wat is het geheim van pritex, hoe werkt dit eigenlijk?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Er is nagenoeg geen verschil tussen "Pritex" (Wat ook gewoon noppenschuim is, maar een merknaam) en het bouwmarkt noppenschuim.

Het verschil is hooguit de minder open structuur van noppenschuim (er is overigens ook veel verschil tussen bouwmarkten), maar doe er een beetje schaap of syntetische deken (van de afzuigkap) in en dat verschil is 99% teniet gedaan.

Een nadeel van bouwmarkt noppenschuim is wel dat, de soorten die ik gebruikt heb, na een 10 jaar broos worden. Dit heb ik geconstateerd met oude speakers van me. Pritex blijft zacht en soepel.

Overigens ga ik zelf voor maximale demping, tenzij je bewust de kastreflecties wil gebruiken.

Ik zou zeggen gebruik je oren en meten! :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

MichaelB schreef:

Ik zou zeggen gebruik je oren en meten! :)
Het beste advies bij zelfbouw !!!

Ik zou die andere ontwerpen met dezelfde drivers eens wat nader bekijken. Die hebben wellicht wel een baspoort of ook een verzwakkingsnetwerkje voor de tweeter.

In elk geval zijn je kastjes de moeite waard van het nader onderzoeken van het geluidsniveau van de tweeters.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ow excuses, ik was even in de war!
Ik kan natuurlijk niet het verschil zien tussen pritex en een slaapmatje.
Ik doelde eigenlijk op het dempingsmateriaal wat lijkt op de wasemkapfilter matjes, sorry.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Ik zal het komende (lange) weekend eens aan de slag gaan met het filter en diverse soorten demping.
Ik wil wel nog even vasthouden aan het gesloten kast principe omdat dit naar mijn mening ook erg goed kan klinken, misschien iets minder bas maar de bas loopt wel verder door in de lage frequenties.

Ik denk niet dat mijn probleeb hier iets mee te maken heeft.

Nog even over dat meten.
Wat heb ik minimaal nodig om metingen te verrichten.

Kan ik bijvoorbeeld een pink noise op de speakers zetten en dit dan met een microfoon op de PC meten? of praat ik nu poep...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Retro schreef:
Ik zal het komende weekend het noppenschuim verwijderen en enkel de achtewand voozien van pritex.

Wat is het geheim van pritex, hoe werkt dit eigenlijk?
Van Pritex weet je zeker dat de celstructuur open is, hetgeen niet voor alle noppenschuim geldt. Even proberen of je er goed doorheen kan blazen en je weet het. Een gesloten schuim zal overigens de inhoud verkleinen. Ook komt het voor dat noppenschuim na een aantal jaren begint te verdrogen en daardoor verpulvert. Dat kan alleen de tijd leren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

bartsegers schreef:
Ow excuses, ik was even in de war!
etcetera
Cynisme? :lol:

Ik moest echt lachen :) Het was geen aanval hoor, gewoon een verduidelijking, of mis-versnapte ik je? :?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Ik heb flink wat zitten experimenteren met het filter.
Ik heb vastgehouden aan een 6dB filter (less is better)

Het klinkt nu al heel redelijk, al heb ik het hoog toch flink moeten dempen.

Voor de basspeaker heb ik 2mH zitten en voor de hogetonen 6,8uF

Ik vindt wel dat het kastje niet stijf genoeg is, en ik zal tussen de zijwandjes een versteviging aanbrenegen, dit zal het gebied tussen 100 en 1000 Hz ten goede komen (denk ik).

Verder heb ik het noppenschuim van de zijpanelen verwijderd, maar ik wil hier toch nog iets van demping aanbrengen.
Weet iemand welk materiaal ik hiervoor kan gebruiken?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Bericht door JeroenGRT »

Dat ziet er strak uit! Wat kost dat 'kunstfineer' en waar kun je het kopen?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

therapy schreef:
Dat ziet er strak uit! Wat kost dat 'kunstfineer' en waar kun je het kopen?
Ik heb het bij een plaatselijke interieurbouwer gehaald, ik was voor 2 tientjes klaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kijk eens op deze pagina http://www.gattiweb.com/dynaudio.html en dan onderaan bij de Foccus. Dat is een 2-weg BR, in het scheidingsfilter zitten een serie en parallel weerstand voor de tweeter. De rendementen van deze drivers liggen zo'n 6dB uit elkaar, die weerstanden zijn absoluut noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Twynn
Berichten: 43
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 9:07

Bericht door Twynn »

Dat kunstfineer lijkt me hpl zoals hier te vinden is.
Inderdaad heel vaak gebruikt bij interieurbouw.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb in een oude Elektuur nog een schema gevonden voor precies deze drivers. Ik heb het even nagetekend, want mijn scanner heeft de geest gegeven. Ze zitten in een gesloten kast van 10 liter daar, ze geven op dat het beste is een inhoud van 10-15 liter. Aangezien jij niet met een variovent werkt, is het goed dat je de kast wat ruimer hebt genomen. De weerstand van 2,7ohm kan worden gevarieerd naar smaak van 2,2-3,3ohm.
Bijlagen
dynaudio.jpg
dynaudio.jpg (25.56 KiB) 3346 keer bekeken
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

Aan de waarde van de spoel te zien hebben ze een woofer gebruikt van 4 ohm, ik gebruik er een van 8 ohm. (of ze hebben hem wel erg hoog doorlopen)
Ik heb de tweeter gedempt met een serie weerstand van 6,8 ohm en een parallel weerstand van 10 ohm. de balans tussen de twee units is hiermee naar mijn smaak in orde.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je gelijk hebt. Dat betekent dat de spoel 1mH zou moeten zijn, de condensator 10uF en de weerstand 12ohm.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Is het ook een optie om het vertragingsnetwerk voor de tweeter in te bouwen? Dat kan de ruimtelijke weergave verbeteren.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Bericht door Retro »

vertragingsnetwerkje voor de tweeter, hoe werk dat en hoe bereken ik dat ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

geen dank, graag gedaan dat schema opzoeken en voor je uittekenen.

Kijk nog eens naar de Foccus voor het delay netwerk.
Gesloten