Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Groot gelijk :sure:
Wat er met de aardpunten is valt niet erg goed te zien.Alles naar een punt klopt al niet,zie de aarde vande fasedraaier aan die van de voorversterker en daar vandaan verdwijnt een draad.Da's niet elk afzonderlijk naar één punt.
De draad van de ingang naar rooster is ,op de foto dan toch,niet afgeschermd en daarbij vlak over een koppelkcondensator naar de eindbuis.Nogwel die in fase met de ingang,bedenkelijk.
Aarde van de gloei niet vergeten?
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Fotootje van alles.
Bijlagen
DSC_2742.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

Er zijn betere troubleshooters dan ik, maar wat meteen opvalt is de getwiste kabel van de keuzeschakelaar naar de volumepot, zou veel beter zijn om afgeschermde kabel te nemen.
Ook de draden naar de keuzeschakelaar toe zitten nogal dicht bij naar wat ik aanneem dat de voedingstrafo is.

Ik neem aan dat de groen/paarse kabel de (AC)gloeistroom is. Deze kabels zoveel mogelijk dicht tegen het chassis aan(bijv. zijkant) i.p.v. recht door de schakeling. Ook naar de buisvoet zo lang mogelijk getwist laten!


groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Aarde van de gloei niet vergeten?
Anne
jawel :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Bromt ie nog met de volumeregelaar op nul ?
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Bromt ie nog met de volumeregelaar op nul ?
Anne
nope
niks geen brom meer, doodse stilte zelfs. :D

zeg eens, buis, mag ik uw ogen? :mrgreen:

Nieuw cdtje opgelegd, rustig gitaarspel. In beide kanalen zit er nog een ieniemienie kleine onzuiverheid, iets geritselsachtig, enkel te horen als ik mijn oor tegen de tweeter leg en met de volumeschakelaar op halfweg.

edit : tekst ivm onzuiverheid aangepast
Laatst gewijzigd door Muug op di 28 jan 2014, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Er zijn betere troubleshooters dan ik, maar wat meteen opvalt is de getwiste kabel van de keuzeschakelaar naar de volumepot, zou veel beter zijn om afgeschermde kabel te nemen.
Ook de draden naar de keuzeschakelaar toe zitten nogal dicht bij naar wat ik aanneem dat de voedingstrafo is.

Ik neem aan dat de groen/paarse kabel de (AC)gloeistroom is. Deze kabels zoveel mogelijk dicht tegen het chassis aan(bijv. zijkant) i.p.v. recht door de schakeling. Ook naar de buisvoet zo lang mogelijk getwist laten!


groet,
Aat
- afgeschermde kabel, jep, had Anne me al gemeld. Da's voor de volgende keer.
- draden naar keuzeschakelaar. De twee spoelen die je ziet zijn de smoorspoelen. De voedingstrafo zit aan de andere kant van de alumium bovenplaat. Dus dat valt wel mee peis ik hier.
- groenpaars idd de gloeistroom. De volgende keer laat ik die kerels een lange omweg maken !
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Rechter kanaal,is zeker die waar dat stuk onafgeschermd draad naar de potmeter in zit ?
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Rechter kanaal,is zeker die waar dat stuk onafgeschermd draad naar de potmeter in zit ?
Anne
Anne, ik heb nog eens geluisterd tussen twee nummers in : het komt in beide kanalen even sterk door en de volumeknop moet al vervelend luid open staan dus. (mijn eerste post daarover heb ik net aangepast)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
De draad van de ingang naar rooster is ,op de foto dan toch,niet afgeschermd en daarbij vlak over een koppelkcondensator naar de eindbuis.
Anne
Die ingangsdraad kan ik nog wel enkele cm hoger laten lopen. Doe ik straks wel - als ie niet meer speelt. :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
Rechter kanaal,is zeker die waar dat stuk onafgeschermd draad naar de potmeter in zit ?
Anne
Anne, ik heb nog eens geluisterd tussen twee nummers in : het komt in beide kanalen even sterk door en de volumeknop moet al vervelend luid open staan dus. (mijn eerste post daarover heb ik net aangepast)
nu, mag ik veronderstellen dat elke versterker wel een ietsepietse "geritsel" doorlaat? Voor alle duidelijkheid , er is doodse stilte als de potmeter toegedraaid is. Bij rustige geluidsniveau's hoor je dat geritsel ook niet, 't is er te stil voor.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Annastasia

Bericht door maikbike »

Nou mooi dat hij gelijk werkt! :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Alle complimenten zijn voor Triode Dick, ik ben slechts de namaker. Zijn bouwbeschrijving, zijn technisch inzicht, zijn zin voor nauwkeurigheid...ik heb er geen woorden voor. Dat deze versterker van de eerste keer werkt én meteen bromvrij is, is zijn verdienste.

Mijn grootste dank en respect ook voor wie mij met raad en daad heeft bijgestaan. Eerlijk gezegd is dit forum de trigger geweest om dit project toch te realiseren. Ik voelde bij mijn eerste bezoek meteen dat hier zeer veel ervaring was en dat men die graag deelde. Zonder jullie zou het niet gelukt zijn.

Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door RobertD »

Hoe zit het beugeltje van de volumeregelaar vast aan het chassis?
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de ALPS regelaar direct in het hout van een omlijsting was vastgezet en een zoemertje veroorzaakte doordat het huis van de ALPS niet geaard was.
Dat kan hier ook aan de orde zijn wanneer dat beugeltje is gelijmd en geen galvanisch contact maakt met het chassis.
Even een draadje aan dat beugeltje solderen en ook aan het sterpunt maken, dan weet je of dat het laatste zoemertje weghaalt.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Leuk dat je het vraagt.
Ik heb de soldeerstripjes en de twee beugeltjes voor de keuzeschakelaar en Alps-potmeter vastgezet met "pattex repair express", een reuzeleuk twee-componenten-spul dat motards bvb gebruiken om gaten in het carter na een valpartij al dan niet tijdelijk te dichten. Ik heb daar twee redenen voor : 1) zo weinig mogelijk gaten in die bovenplaat maken want dat maakt de boel lelijker en 2) ik wist niet op voorhand waar exact ik die twee dingetjes ging plaatsen. Je snijdt er letterlijk schijfjes van en dan kneed je dat. Het hardt dan uit in klein kwartiertje, is BEENhard, heeft een gewéldige hechtingscapaciteit en verdomd veel trekkrachten verdragen. In de badkamersector wordt het ook wel gebruikt om badkameraccesoires tegen de muur/tegels te bevestigen. Echt superspul, wel niet zo leuk voor je vel, als je er veel mee gaat werken doe je best latex-handschoentjes aan. Voor een beetje van dat spul hoeft dat niet, maar het kruipt wel nogal in de groefjes van je vingerafdruk.

Maar daardoor is het beugeltje van die Alps inderdaad niet geaard. Maar eh, aan de alps zitten toch twee "pinnekes" voor deground? Die zitten natuurlijk mooi aan het steraardepunt.
Bijlagen
598220_pattex_repair_express_48g_01[1].png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door RobertD »

Ja, maar die twee pinnekes zitten niet verbonden met het huisje..
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Annastasia

Bericht door molekuul »

Muug schreef:
Leuk dat je het vraagt.
Ik heb de soldeerstripjes en de twee beugeltjes voor de keuzeschakelaar en Alps-potmeter vastgezet met "pattex repair express", een reuzeleuk twee-componenten-spul dat motards bvb gebruiken om gaten in het carter na een valpartij al dan niet tijdelijk te dichten. Ik heb daar twee redenen voor : 1) zo weinig mogelijk gaten in die bovenplaat maken want dat maakt de boel lelijker en 2) ik wist niet op voorhand waar exact ik die twee dingetjes ging plaatsen. Je snijdt er letterlijk schijfjes van en dan kneed je dat. Het hardt dan uit in klein kwartiertje, is BEENhard, heeft een gewéldige hechtingscapaciteit en verdomd veel trekkrachten verdragen. In de badkamersector wordt het ook wel gebruikt om badkameraccesoires tegen de muur/tegels te bevestigen. Echt superspul, wel niet zo leuk voor je vel, als je er veel mee gaat werken doe je best latex-handschoentjes aan. Voor een beetje van dat spul hoeft dat niet, maar het kruipt wel nogal in de groefjes van je vingerafdruk.

Maar daardoor is het beugeltje van die Alps inderdaad niet geaard. Maar eh, aan de alps zitten toch twee "pinnekes" voor deground? Die zitten natuurlijk mooi aan het steraardepunt.
Dat klopt, maar die 2 pinnetjes zijn niet verbonden met de behuizing van de potmeter. Ook ik heb de ervaring dat het aarden van de behuizing van de ALPS een echte verbetering opleverde mbt. brom en ruis.
Dus gewoon ffen een stukje draad tussen de potmeter en de bevestigingsbeugel klemmen en deze aan de steraarde leggen.

groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

molekuul schreef:
Dus gewoon ffen een stukje draad tussen de potmeter en de bevestigingsbeugel klemmen en deze aan de steraarde leggen.
groetjes,
Joris
ok ! Dat doe ik vanavond. :D
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

@Muug,

Weet niet hoe lang je de versterker aangehad heb, maar nieuwe buizen moeten zich ook nog "zetten". Best kans dat na een aantal uren het "knisperen" wat minder wordt.
Voorlopig een mooi resultaat toch!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Weet niet hoe lang je de versterker aangehad heb, maar nieuwe buizen moeten zich ook nog "zetten". Best kans dat na een aantal uren het "knisperen" wat minder wordt.
Ah, een tweetal uurtjes maar. Dan was het weer bedtijd. Nu, het knisperen (leuke term!) is alleszins zo stilletjes dat het eigenlijk wel verwaarloosbaar is. Ik denk dat elke luidspreker wel wat "ruist" als er niks doorgestuurd wordt. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk ! En tja, de "warrige" aanpak van TD blijkt toch wel mooi te werken. :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Ook m'n gelukwensen met het resultaat :D .
Omdat de bedrading nogal wat weg had van de Bill van Democles met z'n moeilijkheden,zag ik het wat somber in.
Dat is allemaal best meegevallen dus,hoera 8) .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Wel verdikke,

kun je geloven dat ik me nu thuis loop te vervelen, nu dit project ten einde is? :-&

Trouwens, iemand een ideetje waar ik mooie transfokappen kan kopen? Bij AE Europe hebben ze een leuk modelletje met afgeronde hoeken, maar misschien weet iemand anders nog adresjes?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

Tja, dat heb met verslavingen, dan heb je ook ontwenningsverschijnselen. :mrgreen:
Wat die trafokappen betreft, bij deze leverancier (Frag Jan Zuerst) hebben ze onder de "Katalog" een flink aantal "Trafo Abdeckhauben".

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

AatV schreef:
"Abdeckhauben".
ja hallo zeg ! Daar ga je ook niet vanzelf op komen. 8-[ Dat zijn blijkbaar dekseltjes over de contactjes. Zijn er ook leveranciers van heuse kappen? (neen, we zijn niet moeilijk! :^o )

O ja, en mooie blinkende goudkleurige knoppen zoek ik ook nog. :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Plaats reactie