Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Aanschouw mijn soldeersel !!!!!
Zoals gezegd is de voortrap al afgewerkt, 'k heb juist enkele weerstanden tussen twee 7027's gesoldeerd en de auricaps eraan gesoldeerd.
Bijlagen
DSC_2741.JPG
DSC_2738.JPG
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Annastasia

Bericht door metabaron »

Ik heb een opmerking , komen die soldeerlipjes aan de onderkant van die strip niet tegen je alluminium plaat aan want anders kom je in de problemen met overslag.
Voor de rest ziet het er netjes uit.

Dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.Kan er niet wat meer orde in de massa's :? .
Waar is de afgeschermde ingang gebleven en waaraan dacht je die te aarden ?.
Wat moet die kluit van 4x1k8,zet daar gewoon een (klein) weerstandje van 470ohm.Je dacht toch niet dat de buis zo nauwgezet de data volgt 4% ! de weerstanden kunnen al 5% afwijken.
Hoe dan ook "de mosselen zijn nog niet aan de wal" :lol: .
Anne
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Annastasia

Bericht door maikbike »

Ga je de soldeerpunten en getwiste weerstanden nog voorzien van isolatie oid ?
Mocht je nog een keer met een multimeterpen spanningen meten, dan wordt het net dokter bibber spelen zo :wink:
Krimpkous bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.Kan er niet wat meer orde in de massa's :? .
Waar is de afgeschermde ingang gebleven en waaraan dacht je die te aarden ?.
- Tja, ik ben in dit een project helaas niet meer dan een aap. :| En apen apen apen na. Ik doe dus letterlijk alles wat TD zegt. Alle massa's (met uitzondering van één of twee draadjes) gaan maw allemaal regelrecht naar dat steraardepunt. Idem voor 't scherm van die voedingstransformator. Draadjes worden ook zo kort mogelijk gehouden en lopen kris kras door elkaar. Belangrijke componenten worden zo kort mogelijk op elkaar gesoldeerd om zo min mogelijk kans op beïnvloeding van buitenaf te hebben, afin, volgens TD toch, alweer. 4 weerstanden worden in // gezet om één of andere voor TD belangrijke waarde te behalen, etc etc etc
- Ivm de opmerking over krimpkousen. Ik begrijp de "dokter bibber"-opmerking. Maar nogmaals, op veel plaatsen gaat dat gewoon niet. Een krimpkous is per definitie een buisje en dat moet je over de draad schuiven en dat buisje moet over het blote contact kunnen gaan. Maar als er dan meerdere draadjes bij elkaar komen, kan je dat buisje niet meer over het contact schuiven.
- die soldeerlip-stripjes zitten een gezonde halve centimeter boven de plaat. :D
- persoonlijk vind ik het zoals Anne niet erg netjes en net als hem ben ik zeer benieuwd wat er gaat uitkomen als ik stroom op dat ding steek. Ik doe heel hard mijn best om geen soldeerfouten te maken, stip heel nauwkeurig op mijn schema's aan wat ik al gesoldeerd heb en let heel hard op dat mijn soldeersel geen verkeerde contacten maakt. Maar netjes is anders, volledig akkoord. En die brom, tja, ik ben er ook heel erg benieuwd naar!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

weer een vraagske : midden in de voet van de ECC99 zit ook een soldeerpunt. Welk is dat? Moet ik dat solderen? Op de technische fiche van deze buis wordt dat niet vermeld.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia

Bericht door KT88 »

De middenschacht van Noval-voetjes wordt normaal gezien aan ground gelegd.
Dat is met name belangrijk in RF schakelingen, voor audio is het niet zo heel boeiend maar soms wel handig om er een extra nassapuntje bij te hebben.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

nog eentje : die rode voltages op het schema van TriodeDick, is dat gemeten met de lampen erin?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia

Bericht door KT88 »

Yep. ;)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Dacht ik al. Anders is het circuit niet gesloten natuurlijk. Bon, vanavond lampen erin en uitmeten. Gisteren heb ik de laatste weerstanden eraan gesoldeerd. En toch ook wat meer krimpkous aangebracht, waar het kon.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

[off topic aan]
Mooi, dat je (heel terecht) het woord circuit gebruikt. Stroomkring vind ik nog mooier, zijn we gelijk van het begrip signaalweg af!
[\off topic uit]

groet,
Aat
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

De kring tussen anode ,grid 1 ,2 ,3 ,4 en cathode voor de dc spanning is natuurlijk niet hetzelfde als signaalweg

Signaalweg is volgens mij het signaal wat je wilt versterken die dan een bepaalde weg door je amp aflegt.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
De kring tussen anode ,grid 1 ,2 ,3 ,4 en cathode voor de dc spanning is natuurlijk niet hetzelfde als signaalweg
Probeer een buis eens voor te stellen als een spanningsgestuurd ventiel tussen twee voedingsklemmmen, zoiets als dit:
kring buis.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Dat vind die buis helemaal niet leuk, Aat. zie hem eens sjagerijnig kijken ! :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Dat vind die buis helemaal niet leuk, Aat. zie hem eens sjagerijnig kijken ! :lol: :mrgreen:
Komt omdat ie geen bodem (referentie niveau) heeft :-s :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Dat vind die buis helemaal niet leuk, Aat. zie hem eens sjagerijnig kijken ! :lol: :mrgreen:
Komt omdat ie geen bodem (referentie niveau) heeft :-s :lol:
Anne
Dat komt omdat het een Jip en Janneke buis is (speciale maadagochtendproductie!) :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Aha,een kater :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Somber kijkende buis of niet

Dan zie ik toch de signaalweg als deze zie blauwe pijlen.
Bijlagen
kring-buis1.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Somber kijkende buis of niet

Dan zie ik toch de signaalweg als deze zie blauwe pijlen.
En door wat worden die blauwe pijltjes veroorzaakt?
(hint: denk aan rode cirkel's! :idea: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.
Hoe dan ook "de mosselen zijn nog niet aan de wal" :lol: .
Anne
okay, zijn de mosselen nog niet aan wal, de boot ligt dan toch al aan de kade. :rock:
Ik zit momenteel te luisteren naar Darkside, op de ouwe KEF Concerto's van mijn pa. Daar - aan die Concerto's - scheelt toch ook iets aan, is mijn nevenconclusie...
Maar dus: alle mijn meetwaarden zaten vlak op of vlak naast de meetwaarden van TriodeDick, er ontplofte niets toen ik de stroom inschakelde. De lampjes begonnen te gloeien, geen vreemde geurtjes, geen omhoog krinkelende rook. Dus heb ik er meteen wat muziek doorgejaagd.
Maar ....
nog voor ik die luidsprekerkabels had aangesloten zaten die UGT's precies al te "trillen"? En toen ik ze had aangesloten verdween die "tril" en begonnen de luidsprekers zacht te zoemen. Is dit het beruchte "brommen"?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Barry2001 »

Nooit zonder luidsprekers je versterker aanzetten! Dat zijn de wapperende UGT's die je hoort.

Brom op de luidspreker is de brom die je niet wilt inderdaad.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm :lol:
Anne
owkeej :lol:
En wat is PRC ?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Ah!buis schreef:
De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm :lol:
Anne
Leuk hoor

Maar dat er wel een slingertje op de voedings lijn te zien is dat klopt maar dat is dat toch niet de richting van het signaalpad of weg.

Teminste zo zie ik het

Ook in het schema wat ik hier voor mijn neus heb wordt de route gegeven die een signaal die op de ingang zet aangeduid middels pijltjes dat noem ik dan de signaalweg

wat je via die weerstand van je batt. of voeding haalt is dc daar zit voor de rest geen signaal op altans als het goed is anders heb je een brom op de uitgang.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

willen we die discussie in een aparte topic houden aub?

Laten we ons hier nu vooral concentreren over het "mysterie van de brom". Die noot gaat al hard genoeg zijn om te kraken. :?
Plaats reactie