Annastasia
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Aanschouw mijn soldeersel !!!!!
Zoals gezegd is de voortrap al afgewerkt, 'k heb juist enkele weerstanden tussen twee 7027's gesoldeerd en de auricaps eraan gesoldeerd.
Zoals gezegd is de voortrap al afgewerkt, 'k heb juist enkele weerstanden tussen twee 7027's gesoldeerd en de auricaps eraan gesoldeerd.
Re: Annastasia
Ik heb een opmerking , komen die soldeerlipjes aan de onderkant van die strip niet tegen je alluminium plaat aan want anders kom je in de problemen met overslag.
Voor de rest ziet het er netjes uit.
Dennis
Voor de rest ziet het er netjes uit.
Dennis
Re: Annastasia
Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.Kan er niet wat meer orde in de massa's
.
Waar is de afgeschermde ingang gebleven en waaraan dacht je die te aarden ?.
Wat moet die kluit van 4x1k8,zet daar gewoon een (klein) weerstandje van 470ohm.Je dacht toch niet dat de buis zo nauwgezet de data volgt 4% ! de weerstanden kunnen al 5% afwijken.
Hoe dan ook "de mosselen zijn nog niet aan de wal"
.
Anne
Waar is de afgeschermde ingang gebleven en waaraan dacht je die te aarden ?.
Wat moet die kluit van 4x1k8,zet daar gewoon een (klein) weerstandje van 470ohm.Je dacht toch niet dat de buis zo nauwgezet de data volgt 4% ! de weerstanden kunnen al 5% afwijken.
Hoe dan ook "de mosselen zijn nog niet aan de wal"
Anne
Re: Annastasia
Ga je de soldeerpunten en getwiste weerstanden nog voorzien van isolatie oid ?
Mocht je nog een keer met een multimeterpen spanningen meten, dan wordt het net dokter bibber spelen zo
Krimpkous bijvoorbeeld.
Mocht je nog een keer met een multimeterpen spanningen meten, dan wordt het net dokter bibber spelen zo
Krimpkous bijvoorbeeld.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
- Tja, ik ben in dit een project helaas niet meer dan een aap.Ah!buis schreef:Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.Kan er niet wat meer orde in de massa's.
Waar is de afgeschermde ingang gebleven en waaraan dacht je die te aarden ?.
- Ivm de opmerking over krimpkousen. Ik begrijp de "dokter bibber"-opmerking. Maar nogmaals, op veel plaatsen gaat dat gewoon niet. Een krimpkous is per definitie een buisje en dat moet je over de draad schuiven en dat buisje moet over het blote contact kunnen gaan. Maar als er dan meerdere draadjes bij elkaar komen, kan je dat buisje niet meer over het contact schuiven.
- die soldeerlip-stripjes zitten een gezonde halve centimeter boven de plaat.
- persoonlijk vind ik het zoals Anne niet erg netjes en net als hem ben ik zeer benieuwd wat er gaat uitkomen als ik stroom op dat ding steek. Ik doe heel hard mijn best om geen soldeerfouten te maken, stip heel nauwkeurig op mijn schema's aan wat ik al gesoldeerd heb en let heel hard op dat mijn soldeersel geen verkeerde contacten maakt. Maar netjes is anders, volledig akkoord. En die brom, tja, ik ben er ook heel erg benieuwd naar!
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
weer een vraagske : midden in de voet van de ECC99 zit ook een soldeerpunt. Welk is dat? Moet ik dat solderen? Op de technische fiche van deze buis wordt dat niet vermeld.
Re: Annastasia
De middenschacht van Noval-voetjes wordt normaal gezien aan ground gelegd.
Dat is met name belangrijk in RF schakelingen, voor audio is het niet zo heel boeiend maar soms wel handig om er een extra nassapuntje bij te hebben.
Dat is met name belangrijk in RF schakelingen, voor audio is het niet zo heel boeiend maar soms wel handig om er een extra nassapuntje bij te hebben.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
nog eentje : die rode voltages op het schema van TriodeDick, is dat gemeten met de lampen erin?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Dacht ik al. Anders is het circuit niet gesloten natuurlijk. Bon, vanavond lampen erin en uitmeten. Gisteren heb ik de laatste weerstanden eraan gesoldeerd. En toch ook wat meer krimpkous aangebracht, waar het kon.
Re: Annastasia
[off topic aan]
Mooi, dat je (heel terecht) het woord circuit gebruikt. Stroomkring vind ik nog mooier, zijn we gelijk van het begrip signaalweg af!
[\off topic uit]
groet,
Aat
Mooi, dat je (heel terecht) het woord circuit gebruikt. Stroomkring vind ik nog mooier, zijn we gelijk van het begrip signaalweg af!
[\off topic uit]
groet,
Aat
Re: Annastasia
De kring tussen anode ,grid 1 ,2 ,3 ,4 en cathode voor de dc spanning is natuurlijk niet hetzelfde als signaalweg
Signaalweg is volgens mij het signaal wat je wilt versterken die dan een bepaalde weg door je amp aflegt.
Signaalweg is volgens mij het signaal wat je wilt versterken die dan een bepaalde weg door je amp aflegt.
Re: Annastasia
Probeer een buis eens voor te stellen als een spanningsgestuurd ventiel tussen twee voedingsklemmmen, zoiets als dit: groet,nl3prc schreef:De kring tussen anode ,grid 1 ,2 ,3 ,4 en cathode voor de dc spanning is natuurlijk niet hetzelfde als signaalweg
Aat
Re: Annastasia
Komt omdat ie geen bodem (referentie niveau) heeftray5150 schreef:Dat vind die buis helemaal niet leuk, Aat. zie hem eens sjagerijnig kijken !![]()
Anne
Re: Annastasia
Dat komt omdat het een Jip en Janneke buis is (speciale maadagochtendproductie!)Ah!buis schreef:Komt omdat ie geen bodem (referentie niveau) heeftray5150 schreef:Dat vind die buis helemaal niet leuk, Aat. zie hem eens sjagerijnig kijken !![]()
![]()
![]()
Anne
groet,
Aat
Re: Annastasia
Somber kijkende buis of niet
Dan zie ik toch de signaalweg als deze zie blauwe pijlen.
Dan zie ik toch de signaalweg als deze zie blauwe pijlen.
Re: Annastasia
En door wat worden die blauwe pijltjes veroorzaakt?nl3prc schreef:Somber kijkende buis of niet
Dan zie ik toch de signaalweg als deze zie blauwe pijlen.
(hint: denk aan rode cirkel's!
groet,
Aat
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
okay, zijn de mosselen nog niet aan wal, de boot ligt dan toch al aan de kade.Ah!buis schreef:Dacht eerst even afwachten tot de brom komt.
Hoe dan ook "de mosselen zijn nog niet aan de wal".
Anne
Ik zit momenteel te luisteren naar Darkside, op de ouwe KEF Concerto's van mijn pa. Daar - aan die Concerto's - scheelt toch ook iets aan, is mijn nevenconclusie...
Maar dus: alle mijn meetwaarden zaten vlak op of vlak naast de meetwaarden van TriodeDick, er ontplofte niets toen ik de stroom inschakelde. De lampjes begonnen te gloeien, geen vreemde geurtjes, geen omhoog krinkelende rook. Dus heb ik er meteen wat muziek doorgejaagd.
Maar ....
nog voor ik die luidsprekerkabels had aangesloten zaten die UGT's precies al te "trillen"? En toen ik ze had aangesloten verdween die "tril" en begonnen de luidsprekers zacht te zoemen. Is dit het beruchte "brommen"?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastasia
Nooit zonder luidsprekers je versterker aanzetten! Dat zijn de wapperende UGT's die je hoort.
Brom op de luidspreker is de brom die je niet wilt inderdaad.
Brom op de luidspreker is de brom die je niet wilt inderdaad.
Re: Annastasia
De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm
Anne
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
owkeejAh!buis schreef:De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm![]()
Anne
En wat is PRC ?
Re: Annastasia
Leuk hoorAh!buis schreef:De PRC wil de signaalweg zien als de achtereenvolgende punten waar hij een signaalspanning vindt.
Dat die spanningen stromen met zich meebrengen in de rest van de schakeling dat is dan geen weg maar de berm![]()
Anne
Maar dat er wel een slingertje op de voedings lijn te zien is dat klopt maar dat is dat toch niet de richting van het signaalpad of weg.
Teminste zo zie ik het
Ook in het schema wat ik hier voor mijn neus heb wordt de route gegeven die een signaal die op de ingang zet aangeduid middels pijltjes dat noem ik dan de signaalweg
wat je via die weerstand van je batt. of voeding haalt is dc daar zit voor de rest geen signaal op altans als het goed is anders heb je een brom op de uitgang.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
willen we die discussie in een aparte topic houden aub?
Laten we ons hier nu vooral concentreren over het "mysterie van de brom". Die noot gaat al hard genoeg zijn om te kraken.
Laten we ons hier nu vooral concentreren over het "mysterie van de brom". Die noot gaat al hard genoeg zijn om te kraken.
