Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Bracings en vilt breng ik nu aan in de “laagkasten.”

Dan de OB’s……....schuren……….gronden…..plamuren….units d’r in en spelen. :o
Ik heb voor eens strakke afwerking nog een latje tegen de OB’s aangezet.
De OB’s zijn nu 27cm breed.

Zaterdag D-day dat moet lukken met die extra vrije dagen en “prik” erop :evil: , en zondag, met op de achtergrond de GP van Monaco, als het meezit, een beginnetje maken met het filteren en dan maar kijken hoe de resultaten zijn.
Ik ben dan overgeleverd aan Camiel.
Ik heb alle vertrouwen in hem.
Ik zal Camiel vragen alle pro’s en con’s te posten.


Paul
Bijlagen
27cm OB.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zaterdag zitten de meeste forummers in Breda, bij de ZelfBouwAudiodag...

Ziet er leuk uit allemaal, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wellicht een idee om jezelf nog op de reservelijst te zetten Paul? Ik denk dat je er veel aan zult hebben..
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Wellicht een idee om jezelf nog op de reservelijst te zetten Paul? Ik denk dat je er veel aan zult hebben..
Als ik geen andere afspraken had zou ik dat zeker gedaan hebben.
Lijkt me ook leuk om eens de "personen" te ontmoeten achter alle verhalen.
Als zo iets dergelijks er volgend jaar is ben ik absoluut van de partij.
Ik loop zaterdag a.s. op de Pasar Malam in Den Haag met vrouw.............. is ook wel leuk.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Het kabeltje nog in de laagkast en wat plamuren en schuren……. maar morgen avond, al moet ik door tot ik erbij neerval………. zal deze nummer 1 er staan met de units erin.
Spelend…………..want ik ben wel erg benieuwd.
Dan klop het “klankbeeld” natuurlijk nog van geen kant maar……. so what……
Bijlagen
numero uno.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nu lijken ze wel ernorm zeg!!! :shock:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

dre schreef:
nu lijken ze wel ernorm zeg!!! :shock:
...ze zijn ook niet klein maar tov de vorige kasten geeft dit meer ruimte in de kamer.
Marijke hoopt dat de OB's slagen.
Ze vindt het mooier. Opmerkelijke mening voor een vrouw, met alle respect voor het vrouwenvolk, maar ik verwachtte dat ze het niet mooi zou vinden door zichtbare techniek aan de achterzijde, magneten en draadjes en zo. Een meevaller. Ik vind het ook al mooi terwijl er nog een hoop moet gebeuren. Spikes, zilver etc etc.
Ik heb natuurlijk net gespeeld en ofschoon een verslag nu als een tang op een varken slaat, immers links is nog conventioneel, bevalt de klank me heel erg voor zover waarneembaar.
Opmerkelijk dat de plaatsing nog in orde is. Maar….alles daarover nu met die mix is bull sjit, ik zal men mond dus maar houden.
Nog even en dan staat nummertje 2 er ook.
Bijlagen
No 1 spelend.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Pas met een perfect filter gaat het écht goed klinken! Zonder filter kan ik me alleen maar voorstellen dat het belachelijk vreemd klinkt. :lol:

Voor een filter zou het wellicht geen gek idee zijn om de scheiding tussen bas en mid-hoog actief te doen. Bijvoorbeeld met een digitaal filter. Je hebt dan alleen een passief filter nodig voor je mids en tweeter.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Pas met een perfect filter gaat het écht goed klinken! Zonder filter kan ik me alleen maar voorstellen dat het belachelijk vreemd klinkt. :lol:

Voor een filter zou het wellicht geen gek idee zijn om de scheiding tussen bas en mid-hoog actief te doen. Bijvoorbeeld met een digitaal filter. Je hebt dan alleen een passief filter nodig voor je mids en tweeter.
Ik filter nu al dus het klink echt niet gek.
Een actief filter van bv Bheringer of zo iets heb ik en overweeg ik nog steeds.
Ik wacht echter de resultaten af welke metingen van Camiel zullen opleveren, meten is weten. Dan zal ik in overleg met Camiel actief laag en hoog midden passief doorgaan.
Wat me tegenhoud bij het actief filteren is dat je de boel door transitortjes laat leiden en daarmee wellicht, dus niet zeker, ik heb er de ballen verstand van, de buizentechniek en klankkleur tenietdoet.
Het wachten is dus op metingen en waarnemingen van "mijn filter engineer".
Gaat goed komen.
Camiel is realistisch genoeg om mij de knopen "door te laten hakken".
Beinvloeding door hem zal er zeker zijn maar hij snapt de materie heb ik gemerkt en daar komen we uit en "mijn smaak" zal van doorslaggegevende aard zijn.
Dit zal echter over een paar weekjes gebeuren, hij is druk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Actief riep ik ook gelijk al tegen Camiel (hij zit bij mij op school in dezelfde klas :lol: 8) ).

Als je van typische buizenklankkleur houdt, zal die zeker behouden worden. De vervorming van typsiche actieve filters is dermate laag dat die absoluut niet dat karakter zullen beïnvloeden.

Ik zal anders eens kijken wat ik kan doen, naar ik begrepen heb van Camiel, woon ik letterlijk om de hoek :lol: :lol:
(Vlakbij de steenvoordelaan)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Post eens een schemaatje van zo'n actief filter. Volgens mij moet dat ook met buizen te realiseren zijn.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een Phonotrapje met buizen, daar zitten ook filter componentjes in.
In sommige schema's in de tegenkoppeling, in andere gewoon in de signaalweg.

Zeker in de signaalweg kan het filteren niet heel ingewikkeld zijn.
Met welke orde moet er gefilterd worden? 1e orde? 2e orde?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Om misverstanden te voorkomen, zodat ik het nog blijf begrijpen, we hebben het over het filterje welke tussen de Krell komt en het laag. Welke op het schema KT88 genoemd wordt.

Het wordt in ieder geval een Camiel filterwerkje, zijn projectje, “he’s the boss”, ik hoop dat hij meeleest en de tips en suggesties meeneemt in zijn besluiten…..

…..b-force, ik schenk koffie, thee en sterke drank…… dus…………..
Bijlagen
t_paul__blokschema_782.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Paul,

Wanneer je actief wilt gaan filteren dan komen die filtertjes vóór de eindversterkers, dus tussen jouw TagMcLaren en de eindbakken in.

Kan één mooi kastje met een buisje per kanaal worden.
Buisjes met een lage mu gebruiken, de verliezen in het filter zullen niet al te groot zijn. Daar moet simpel aan te rekenen zijn.

Met een weerstandje en een condensatortje maak je een simpel eerste orde filter dat tussen twee triodesecties in komt.

Voor het mid-hoog moet je dan in de speakerkast een passief filter laten zitten zoals dat er nu al in zit. Je snijdt alleen de onderste grensfrequentie actief af zodat je OB alleen maar frequenties boven bijv. 250Hz krijgt.
(Ik heb even niet in mijn kop zitten waar de scheiding tussen woofer en OB komt, maar dat zal hooguit een paar 100Hz zijn.)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De kans dat je extra kleuring krijgt (gewenst dan wel ongewenst) door zo'n buizenvoortrapje is groot. Je resultaat wordt onvoorspelbaar. Je moet ook erg oppassen met impedantie aanpassing. Dit is niet iets dat je zomaar doet zonder behoorlijk wat ervaring. Een actief filter met opamps heeft geen invloed op het karakter, butien de invloed van wat er tussen de oren zit. :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor mij is de keuze altijd vrij snel gemaakt.
Aangezien je toch 2 versterkers hebt staan per speaker (naar ik heb begrepen), ben je bijna wel een dief van je eigen portemonnee als je het filterwerk tussen laag en mid-hoog niet actief doet.

Kwestie van een paar opampjes (naar gelang de stijlheid/type filter) en een kleine extra voeding. Je bent dan voor hooguit 10-15 euro klaar.
Als je dat passief wilt doen ben je een vermogen kwijt. Daarbij is het passief ook veel lastiger allemaal en biedt actief hier veel mooiere resultaten.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Bedankt voor de tips,
ik hoop dat er nog meer komen............... :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Je bent dan voor hooguit 10-15 euro klaar.
Dat is wel heel erg optimistisch. Denk maar eerder aan minimaal 50,-

Trafootje, brug, fatsoenlijke elco's voor afvlakking, stabilisatoren, printje. Alleen voor de voeding zit je al gauw richting 20,- . Als je dan niet bezuinigd op de opamps en bv OPA2134 neemt, dan is dat al gauw 5,- per opamp. Mooie MKP condensators voor het filter is ook al gauw enkele euro's per cap. Alles in stereo. Het loopt al gauw richting 75,- in totaal.

Zie bijvoorbeeld deze: http://www.audio-kits.com/catalog/item/ ... 884480.htm

Je kunt het echt niet goedkoper doen als je zelf onderdelen los gaat kopen. Dat doe ik trouwens wel altijd, want ik werk niet met standaard filters, maar goed, dat is enigszins off-topic.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is natuurlijk hoe duur je het wilt maken.

Mijn ervaring is dat ene paar LM7812 + wat elco's prima werkt. Trafotje hoeft ook maar 5 euro te kosten. Opamps kun je gratis samplen (neem dan de OPA2132) of anders gewoon een leuke NE5532 nemen.
Die vervormen nog steeds minder dan de luidsprekers (en de buizenversterker).

Maargoed dat is allemaal persoonlijk. Ik geloof inmiddels niet meer erin dat de verschillen zo extreem zijn. Zeker als je bekijkt hoe laag de niveaus van vervorming liggen en zeker ook als je bekijkt wat er in duur professioneel spul zit (daar zitten dus meestal die NE5532's in of zelfs 4558's). Voor dat professionele spul betaal je dan al snel honderden euro's.

edit:
De opa2134 kost inmiddels nog maar 3,34 incl btw, dan kom ik op zo'n 25 euro voor trafo, zes opamps, elco's en spanningregelaars. Dan komt er nog wat klein grut bij voor weerstandjes en wat condensatortjes (in orde van grootte van 100-470nF ofzo). Dat kost ook bijna niets.

Duurste is altijd nog de behuizing, maar dat kun je zo goedkoop of zo gek (duur) maken als je zelf wil. Maargoed, dat geldt voor de hele schakeling. Je kunt het allemaal zo exclusief en uitgebreid maken als je zelf wil. De mogelijk is er om het goedkoop te doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Enige nadere beschouwing verdubbelt jouw prijs al en je bent de print vergeten. :wink:

Maak maar een volledig lijstje met schema erbij voor een stereo 4de orde scheidingsfilter. Ik heb het niet over heel luxe componenten, gewoon metaalfilm weerstanden en standaard MKP condensators. Als je het voor het vergelijk met een passief filter eerlijk doet (geen tweedehands spul (dat kan voor een passief filter ook) en geen semi-illegale componenten), dat het dan echt lastig is het beneden 50,- te houden.

De NE5532 vereist een grote koppelcondensator aan de uitgang vanwege de offset spanning.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

...even de filter optie dialogen onderbreken......
Vanavond staat no 2 spelend.
Ik ben heel ...heel benieuwd...... :D
Bijlagen
no 2.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wij zijn allemaal benieuwd Paul.

Hoe ga je dit volgend jaar mee naar Breda slepen?
:lol: :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heeft ie Buzz Lightyear voor. :lol:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

jeroen_d schreef:
Heeft ie Buzz Lightyear voor. :lol:
ha ha
ja natuurlijk......... :D

voor ik het vergeet heel veel plezier allemaal daar,
volgend jaar hoop/zal ik van de partij te zijn.

numero duo finito......
ruwe bouw dan.
geen spikes, hout op hout, spleten die ik liever niet had gehad, fouten op de OB door een frees die ik vergeten was te borgen ( :oops: ) nog geen juiste filters, maarrrrrrr.....
dat komt goed bij fase 2.
Nu heb ik een stapeltje cd's gezapped, spelen kun je het niet noemen want ik ging van het ene intro naar het andere.
Man wat is dit leuk maar tegelijkertijd gek ook dat speakertjes zonder achterwand zoveel mooier kunnen klinken..... :shock:
Ik had een afname verwacht in laat ik het noemen "body" maar dat is niet gebeurd, integendeel, vooral het klassiek is zoveel mooier(Rachmininov Vladimir Ashkenazy). Heb je de boel verpakt in een kastje dan klinkt het massale orkest al snel als soep.! om maar eens te overdrijven, met een OB heb je dat niet, alsof je een podium heb gecreëerd.
Zet je een cd op met slechts een handje vol muzikanten, Tom Waits Bone machine of CPR (Crosby/Pevar/Raymond) dan beluister je de puurheid van de opnamen.
Was het laag iets te dominant, nu lijkt er meer een evenwicht. Hoe dat kan en waarom, geen flauw idee.

En nu filteren. Op ons gemakkie. Luisteren, filteren en weer luisteren.......

gr
paul
Bijlagen
halverwege.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hahaha,je weet niet wat je meemaakt als ie goed gefilterd is 8)
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

dre schreef:
hahaha,je weet niet wat je meemaakt als ie goed gefilterd is 8)
Dat geloof ik zondermeer.
Maar ik zat nog even te pikeren waarom het laag nu beter onder kontrole is. Ik bedenk dat ik nu vilt heb aangebracht en bracings tov de vorige test. Kennelijk geeft dit een beter gebalanceerd laag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”