Aan/uit schakelaar vraagje

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Ik ben bezig met een simpel klein 2.1 versterkertje voor een vriend.
Zou het volgende schakelaartje geschikt zijn als aan/uit schakelaar?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8025

Deze zou dan denk ik tussen waar de stroom binnen komt en de ringkerntrafo komen (?)

Andere (budget) suggesties zijn welkom!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Barry2001 »

Ja, is prima geschikt. Inderdaad tussen de trafo en het lichtnet, waar de 220V de kast binnenkomt een zekering opnemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ray5150 »

Ja, en ja, zijn de antwoorden. maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe zwaar de trafo(s) is/zijn.

Hier staat ie ook, maar dan wat goedkoper : :mrgreen:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=393

Misschien is deze ook handig voor jou, schakelaar, zekering, en net entree, in één geheel :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8613

Hoef je maar 1 gat te vijlen, in plaats van 3. :lol:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Die laatste is nog geen gek idee! Trafo is meende ik 2x 10va
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Omdat ik toch nog wat bij conrad moet bestellen haal ik die 3-in-1 schakelaar daar.
Ook moet ik nog wat stroomkabels hebben voor bv tussen schakelaar en trafo.

0,75mm2 is dik genoeg toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ray5150 »

Mja, zal wel gaan.
Let erop dat de isolatie geschikt is voor netspanning, oftwel dik genoeg.
dat is belangrijker dan de draaddiameter.

Is het soepel of stugge draad ? het eerste is vaak beter.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Zweitse »

grimoire schreef:
Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Is dit misschien iets?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ds23man »

Bestellen???

Ik pak voor interne 220V bekabeling altijd de binnendraden van wat voor netkabel ik heb liggen. Heb je gelijk de goede kleuren. En anders haal je een paar meter bij de bouwmarkt.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ray5150 »

En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat. :mrgreen:
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Zweitse schreef:
grimoire schreef:
Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Is dit misschien iets?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Dat is nogal een lifetime-supply ;)

Gewoon wat netkabel, tuurlijk, daar had ik nog wel een restje van!
Ach ja, een paar meter besteld 42 eurocent/m, daar doe ik dan weer jaren mee waarschijnlijk
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat. :mrgreen:
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen. ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Ah!buis »

Berre schreef:
ray5150 schreef:
En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat. :mrgreen:
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen. ;)
Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer door :evil:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Berre schreef:
ray5150 schreef:
En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat. :mrgreen:
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
In zo'n buurt wil ik wonen. ;)
Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer door :evil:
Anne
Neem je toch zo'n karretje!
mini.~png.jpg
mini.~png.jpg (13.6 KiB) 856 keer bekeken
Ook lekker makkelijk in de super als de rollatorbrigade weer eens voor je poten loopt!

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Ah!buis »

(één)Handbediening ? :-s
Een aan/uit schaklaar :idea:
Lijkt ook heel geschikt om puin te ruimen :shock: :lol:
Anne
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

met zon karretje kom je er wel haha

als we toch offtopic bezig zijn: kan je de behuizing voor een versterker gewoon van hout of mdf maken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ray5150 »

Ik ben daar vrij terughoudend mee om daar iets over te zeggen.
Het is niet bekend hoe de versterker gebruikt gaat worden, de hele dag, of een kwartiertje ?
Komt hij vrij te staan, of in een boekenkast oid.

De combinatie van hout, netspanning en warmte is over het algemeen niet aan te raden.
Ik geef toe, ik heb zelf ook versterkers in houten kasten gestopt (nu nog), maar dan hebben we het over 18 mm multiplex.
Dat brand wat moeilijker, bovendien worden die altijd in de open lucht gebruikt, en ben ik altijd in de buurt.

Vooralsnog gaat mijn advies uit naar een metalen kastje, aluminium is het makkelijkst te bewerken.

Er zijn vast wel mensen die iets passends van bv Conrad kunnen adviseren.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

ik ga gewoon proberen zelf een kastje te maken van alu:) heb een mooie tutorial gezien hier op het forum.

kan ik zon 0,5A bekering voor de schakelen bij bv praxis halen of bij een andere normale winkel?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Moest nog een fatsoenlijke multimer hebben dus de voltcraft vc270 besteld bij conrad. Meteen 0,5A zekeringen mee besteld

Als stekkeringang heb ik dus de volgende (conrad)
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8613

Maar kan nergens een schematje vinden om dit aan te sluiten :(

De linker en rechterpin aan de twee ingangsdraden van de trafo, zo ver kom ik. D zekering heeft 1 vrij pootje, de schakelaar 4... Hoe sluit ik dit aan? Kan iemand iets uitleggen/tekenen, of weet iemand een site waarop een schema te vinden is?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door AatV »

Je kan het zo proberen:
Netentree av.jpg
Zie dat het een snap-in schakelaar is, dus het gat zo nauw mogelijk laten aansluiten.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door ray5150 »

Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand. :lol:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

Haha als ik m binnen heb zal ik m meteen op de piepstand zetten :P

Dat plaatje ziet erg logisch uit (altijd makkelijk achteraf;)
Ga ik mee aan de slag.

En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door AatV »

grimoire schreef:
En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Kan naar het chassis en eventueel naar de schermaansluiting van de trafo (indien aanwezig).
Hier kan je ook nog wat vinden op het gebied van veiligheid.

groet,
Aat
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door grimoire »

bedankt, ga ik vanmiddag eens lezen!
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Aan/uit schakelaar vraagje

Bericht door Lieuwe »

ray5150 schreef:
Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand. :lol:
Kwam ik een keer na 4 zekeringen ook achter :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”