Aan/uit schakelaar vraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Aan/uit schakelaar vraagje
Ik ben bezig met een simpel klein 2.1 versterkertje voor een vriend.
Zou het volgende schakelaartje geschikt zijn als aan/uit schakelaar?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8025
Deze zou dan denk ik tussen waar de stroom binnen komt en de ringkerntrafo komen (?)
Andere (budget) suggesties zijn welkom!
Zou het volgende schakelaartje geschikt zijn als aan/uit schakelaar?
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8025
Deze zou dan denk ik tussen waar de stroom binnen komt en de ringkerntrafo komen (?)
Andere (budget) suggesties zijn welkom!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Ja, is prima geschikt. Inderdaad tussen de trafo en het lichtnet, waar de 220V de kast binnenkomt een zekering opnemen.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Ja, en ja, zijn de antwoorden. maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe zwaar de trafo(s) is/zijn.
Hier staat ie ook, maar dan wat goedkoper :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=393
Misschien is deze ook handig voor jou, schakelaar, zekering, en net entree, in één geheel :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8613
Hoef je maar 1 gat te vijlen, in plaats van 3.
Hier staat ie ook, maar dan wat goedkoper :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=393
Misschien is deze ook handig voor jou, schakelaar, zekering, en net entree, in één geheel :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=8613
Hoef je maar 1 gat te vijlen, in plaats van 3.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Omdat ik toch nog wat bij conrad moet bestellen haal ik die 3-in-1 schakelaar daar.
Ook moet ik nog wat stroomkabels hebben voor bv tussen schakelaar en trafo.
0,75mm2 is dik genoeg toch?
Ook moet ik nog wat stroomkabels hebben voor bv tussen schakelaar en trafo.
0,75mm2 is dik genoeg toch?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Mja, zal wel gaan.
Let erop dat de isolatie geschikt is voor netspanning, oftwel dik genoeg.
dat is belangrijker dan de draaddiameter.
Is het soepel of stugge draad ? het eerste is vaak beter.
Let erop dat de isolatie geschikt is voor netspanning, oftwel dik genoeg.
dat is belangrijker dan de draaddiameter.
Is het soepel of stugge draad ? het eerste is vaak beter.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
Alvast bedwnkt!
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Is dit misschien iets?grimoire schreef:Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Bestellen???
Ik pak voor interne 220V bekabeling altijd de binnendraden van wat voor netkabel ik heb liggen. Heb je gelijk de goede kleuren. En anders haal je een paar meter bij de bouwmarkt.......
Ik pak voor interne 220V bekabeling altijd de binnendraden van wat voor netkabel ik heb liggen. Heb je gelijk de goede kleuren. En anders haal je een paar meter bij de bouwmarkt.......
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Dat is nogal een lifetime-supplyZweitse schreef:Is dit misschien iets?grimoire schreef:Liefst soepel, moet het nog bestellen, vandaar de vraag
Alvast bedwnkt!
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Gewoon wat netkabel, tuurlijk, daar had ik nog wel een restje van!
Ach ja, een paar meter besteld 42 eurocent/m, daar doe ik dan weer jaren mee waarschijnlijk
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
In zo'n buurt wil ik wonen.ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.![]()
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer doorBerre schreef:In zo'n buurt wil ik wonen.ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.![]()
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Neem je toch zo'n karretje!Ah!buis schreef:Ik niet,met als die troep op de stoep kan m'n karretje er niet meer doorBerre schreef:In zo'n buurt wil ik wonen.ray5150 schreef:En anders staat er altijd wel ergens een ouwe wasmachine op straat.![]()
Daar zitten heel wat meters 1.5 mm² in...![]()
Anne
Ook lekker makkelijk in de super als de rollatorbrigade weer eens voor je poten loopt!
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
(één)Handbediening ?
Een aan/uit schaklaar
Lijkt ook heel geschikt om puin te ruimen
Anne
Een aan/uit schaklaar
Lijkt ook heel geschikt om puin te ruimen
Anne
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
met zon karretje kom je er wel haha
als we toch offtopic bezig zijn: kan je de behuizing voor een versterker gewoon van hout of mdf maken?
als we toch offtopic bezig zijn: kan je de behuizing voor een versterker gewoon van hout of mdf maken?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Ik ben daar vrij terughoudend mee om daar iets over te zeggen.
Het is niet bekend hoe de versterker gebruikt gaat worden, de hele dag, of een kwartiertje ?
Komt hij vrij te staan, of in een boekenkast oid.
De combinatie van hout, netspanning en warmte is over het algemeen niet aan te raden.
Ik geef toe, ik heb zelf ook versterkers in houten kasten gestopt (nu nog), maar dan hebben we het over 18 mm multiplex.
Dat brand wat moeilijker, bovendien worden die altijd in de open lucht gebruikt, en ben ik altijd in de buurt.
Vooralsnog gaat mijn advies uit naar een metalen kastje, aluminium is het makkelijkst te bewerken.
Er zijn vast wel mensen die iets passends van bv Conrad kunnen adviseren.
Het is niet bekend hoe de versterker gebruikt gaat worden, de hele dag, of een kwartiertje ?
Komt hij vrij te staan, of in een boekenkast oid.
De combinatie van hout, netspanning en warmte is over het algemeen niet aan te raden.
Ik geef toe, ik heb zelf ook versterkers in houten kasten gestopt (nu nog), maar dan hebben we het over 18 mm multiplex.
Dat brand wat moeilijker, bovendien worden die altijd in de open lucht gebruikt, en ben ik altijd in de buurt.
Vooralsnog gaat mijn advies uit naar een metalen kastje, aluminium is het makkelijkst te bewerken.
Er zijn vast wel mensen die iets passends van bv Conrad kunnen adviseren.
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
ik ga gewoon proberen zelf een kastje te maken van alu:) heb een mooie tutorial gezien hier op het forum.
kan ik zon 0,5A bekering voor de schakelen bij bv praxis halen of bij een andere normale winkel?
kan ik zon 0,5A bekering voor de schakelen bij bv praxis halen of bij een andere normale winkel?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Moest nog een fatsoenlijke multimer hebben dus de voltcraft vc270 besteld bij conrad. Meteen 0,5A zekeringen mee besteld
Als stekkeringang heb ik dus de volgende (conrad)
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8613
Maar kan nergens een schematje vinden om dit aan te sluiten
De linker en rechterpin aan de twee ingangsdraden van de trafo, zo ver kom ik. D zekering heeft 1 vrij pootje, de schakelaar 4... Hoe sluit ik dit aan? Kan iemand iets uitleggen/tekenen, of weet iemand een site waarop een schema te vinden is?
Als stekkeringang heb ik dus de volgende (conrad)
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8613
Maar kan nergens een schematje vinden om dit aan te sluiten
De linker en rechterpin aan de twee ingangsdraden van de trafo, zo ver kom ik. D zekering heeft 1 vrij pootje, de schakelaar 4... Hoe sluit ik dit aan? Kan iemand iets uitleggen/tekenen, of weet iemand een site waarop een schema te vinden is?
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Je kan het zo proberen:
Zie dat het een snap-in schakelaar is, dus het gat zo nauw mogelijk laten aansluiten.
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand. 
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Haha als ik m binnen heb zal ik m meteen op de piepstand zetten
Dat plaatje ziet erg logisch uit (altijd makkelijk achteraf;)
Ga ik mee aan de slag.
En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Dat plaatje ziet erg logisch uit (altijd makkelijk achteraf;)
Ga ik mee aan de slag.
En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Kan naar het chassis en eventueel naar de schermaansluiting van de trafo (indien aanwezig).grimoire schreef:En waar gaat die groengele aarde draad nu heen? (Chassis?)
Hier kan je ook nog wat vinden op het gebied van veiligheid.
groet,
Aat
Re: Aan/uit schakelaar vraagje
Kwam ik een keer na 4 zekeringen ook achterray5150 schreef:Daar is een multimeter dus ook handig voor, met name de piepstand.
