Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door VT4C »

Zojuist gezien: zeer betaalbare voed. trafo met smoorspoelen.
Niet alleen voor novices...

*******************************************

:arrow: Belangrijke wetenswaardigheden over hoogspanningsvoedingen: PA0FRI. :idea:
(ook info over inschakelvertraging).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Hoi HenkJan, ik zit dit draadje met de plaatjes nog eens goed te bekijken.
Het lijkt erop dat jij uitgangstransformatoren voor een PushPull versterker te pakken hebt, terwijl je single ended wilt bouwen...
De kreet CT betekent namelijk Centre-Tap, bij een UGT is dat het punt tussen de twee eindbuizen waar de hoogspanning aangesloten wordt. Ook de impedantie, 5kOhm vind ik meer passen bij Push-Pull KT88.

Heb je hierover nog contact met AE gehad?

Een pushpull trafo heeft geen luchtspleet in de kern, waardoor deze voor single ended niet bruikbaar is.
Als deze trafo's wel een luchtspleet hebben, dan kun je de wikkelingen waarschijnlijk parallel gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Henkjan »

ik heb hier sindsdien niets meer aan gedaan, ff op de lange baan geschoven wegens te veel andere projecten :oops:
maar zodra ik er weer ee verder ga zal ik dit als eerste oppakken....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Henkjan »

ik kwam tijdens het verplaatsen van inhoud van de projecten kast deze weer tegen :mrgreen: en die kwam niet op t stapeltje "toch maar verkopen" terecht, ergens voor 2015 voorbij is moet die toch wel spelen hoop ik. wel schoot me een vraag door t hoofd: is het zinvol om de 6.3V voor de 6N1P en de KT88 heaters gelijk te richten? Dit gelet op de diverse brom verhalen die ik hier las?

Afbeelding
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door VT4C »

2 weerstanden van 100R aansluiten op de gloeidraden en aan 1 punt samenvoegen en dat punt aan chassis leggen moet voldoende zijn. Versterkers met DC gloeispanning klinken soft/tam trouwens.

Ipv die 6N1P zou ik gaan voor de audiophiele 6SN7.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

VT4C schreef:
Ipv die 6N1P zou ik gaan voor de audiophiele 6SN7.
is dat een 1-op-1 wissel? past in zelfde voet? dan kan ik dat later als upgrade mss eens doen
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door VT4C »

Henkjan schreef:
VT4C schreef:
Ipv die 6N1P zou ik gaan voor de audiophiele 6SN7.
is dat een 1-op-1 wissel? past in zelfde voet? dan kan ik dat later als upgrade mss eens doen
Nee; raadpleeg de buizendatabank: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Voor de 6SN7/VT231/ECC32/5692: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6SN7
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=trzsvo_erx4

In bovenstaand schema kan uiteraard ook de 6J5 (= mono 6SN7).
Laatst gewijzigd door VT4C op do 16 jan 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

VT4C schreef:
Henkjan schreef:
VT4C schreef:
Ipv die 6N1P zou ik gaan voor de audiophiele 6SN7.
is dat een 1-op-1 wissel? past in zelfde voet? dan kan ik dat later als upgrade mss eens doen
Nee; raadpleeg de buizendatabank: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Voor de 6SN7/ECC32: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6SN7
in dat geval is het voor dit project een no-go, ik wil niet aan het basis ontwerp gaan rommelen, laat ik m eerst maar eens spelend krijgen, is al uitdaging genoeg. dan kan upgraden later altijd nog. maar bedankt voor t meedenken.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door VT4C »

Is zeker geen rommelen. Weerstandwaarden blijven gelijk.
Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

VT4C schreef:
... Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
VT4C schreef:
... Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Maak 'r maar geen haast mee :sure:
Wie weet maak je een vergissing die iets nieuws oplevert :D
De 6N1 vervangen door 6SN7 of soortgenoot lijkt me niet zo goed.De ingangsgevoeligheid is nu iets boven 1V en dat wordt ruim twee keer zoveel dan.
Je kunt wel gloei beide buizen op dezelfde trafo-wikkeling zetten,kathodes zijn toch geaard (wisselstroom).Wel voldoende stroom voorzien (stereo= 3 buizen)
Verwonder je (veel ? :shock: )later niet als de vermelde spanning aan de kathode van de triode niet klopt,er zijn nml. verschillende 6N1 in omloop.
De "waardeloze" C tussen de anodes van de gelijkrichter kan vervallen.
Volgend jaar verder :? ,moest pas klaar in de loop van 2015 toch :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door AatV »

Een nieuwe lente, een nieuw geluid? (wel een beetje vroeg..)
Zou gewoon beginnen de versterker op te bouwen met de buizen die in het schema staan.
Voor de gloeistroom gewoon wisselstroom nemen met een ontbrom potmeter. Kun je later altijd nog ombouwen naar gelijkstroom.
Wel bij de aanschaf van een voedingstrafo hiermee rekening houden door i.p.v. een 0 - 6,3V uitgang er eentje te nemen met een uitgang (of twee, voor elke buis apart) met 0 - 6,3 - 8V te nemen. Dan ook de stroom ca. 1,4x hoger nemen dan bij wisselspanning. Kost allemaal niet veel meer en je bent dan "toekomstbestendig". :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Zweitse »

Henkjan schreef:
VT4C schreef:
... Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Krijg ook wel zin in een buizenversterker, maar ook ik heb weinig inzicht in buizentechniek :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Henkjan schreef:
VT4C schreef:
... Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Krijg ook wel zin in een buizenversterker, maar ook ik heb weinig inzicht in buizentechniek :(
Een mens is toch nooit te oud om te leren :o
Aan de studie zou ik zeggen :shock:
Aat heeft een heel mooi boek aangegeven http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19359 :D
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Henkjan schreef:
VT4C schreef:
... Blijkbaar nog weinig inzicht in buizentechniek. :roll:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Krijg ook wel zin in een buizenversterker, maar ook ik heb weinig inzicht in buizentechniek :(
Moet dat dan ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Zweitse schreef:
Henkjan schreef:
juiste conclusie :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen
Krijg ook wel zin in een buizenversterker, maar ook ik heb weinig inzicht in buizentechniek :(
Moet dat dan ? :mrgreen:
Is misschien wel handig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Kappa7 »

Aldoende leert men.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door KT88 »

Vroeger had ik dit in mijn sig staan:

"Ratings are for transistors; tubes have guidelines." :mrgreen:

Buizen zijn simpele dingen en het klinkt al gauw (erg) goed. Bovendien barst het van de schemaatjes op het net.

Ik zou zeggen: bout aan en solderen maar!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door PA4URK »

Met voldoende interesse voor het onderwerp 'buizen' en een gezonde portie doorzettingsvermogen alsmede de onontbeerlijke hulp van de forumleden komt er een topversterker uit die soldeerbout Zweitse. Ik kan het weten hè Anne? :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Zweitse »

PA4URK schreef:
Met voldoende interesse voor het onderwerp 'buizen' en een gezonde portie doorzettingsvermogen alsmede de onontbeerlijke hulp van de forumleden komt er een topversterker uit die soldeerbout Zweitse. Ik kan het weten hè Anne? :lol:
Heb stiekem al wat research :wink:
Bijlagen
EL84 PP UL AMP.GIF
EL84 PP UL PSU.GIF
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
Met voldoende interesse voor het onderwerp 'buizen' en een gezonde portie doorzettingsvermogen alsmede de onontbeerlijke hulp van de forumleden komt er een topversterker uit die soldeerbout Zweitse. Ik kan het weten hè Anne? :lol:
Hoi,welkom terug :o
Indertijd nogal gezweten op een 807 of zo,niet ?

@Zweitse,
is ook een oude bekende,maar 't gaat hier wel over SE versterkers :o .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
PA4URK schreef:
Met voldoende interesse voor het onderwerp 'buizen' en een gezonde portie doorzettingsvermogen alsmede de onontbeerlijke hulp van de forumleden komt er een topversterker uit die soldeerbout Zweitse. Ik kan het weten hè Anne? :lol:
Hoi,welkom terug :o
Indertijd nogal gezweten op een 807 of zo,niet ?

@Zweitse,
is ook een oude bekende,maar 't gaat hier wel over SE versterkers :o .
Anne
Maar toch niet minder leuk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door PA4URK »

Inderdaad Anne, nachten lang liggen woelen en prakkiseren over een oplossing. En toen...
Tsakkkkkkaaaaaaah Gevonden :lol: :kwijl: :D :rock: :goeie: :sure:
En daar is ie weer :lol: Vier 4.7 nF condensatortjes over de gloeien van de voorbuisjes geplaatst en, wat denken jullie? Probleem opgelost. Geen brommetje, met het flapoor aan de speakers gewoon helemaal compleet dood- cq. muisstil.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Henkjan »

2 jaar geleden, ik schreef:
.... ergens voor 2015 voorbij is moet die toch wel spelen hoop ik.
dat is dus helaas niet gelukt.. maar het jeukt ondertussen wel flink, dus wie weet gaat t dit jaar wel gebeuren :bakkie:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Nog wel eens over die UGT's nagedacht?

Misschien wordt mij 807SE ook wel een KT88SE...
Plaats reactie