een nieuwe platenspeler in aanbouw

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

hallo mannen

Na een aantal platenspeler projecten te zien hiero en diversen ziekte verschijselen oftewel draaitafel ziektes , wil ik jullie mijn vorderingen hier ook laten zien.
Ik ben al een tijdje begonnen met een platenspeler project.
Het is de bedoeling dat alles op spikes komt te staan.
Een motor moet ik nog bestellen en komt met een snaar om het hoogste plateau te draaien.
Tevens heb ik van sinterbrons een lager gedraait.
De spil ben ik nog mee bezig want de passing is een moeilijk karwei.

tot nu toe heb ik multiplex op elkaar gelijmt en afgedraait op de draaibank.
2186.jpg
De torens zijn voor verschillende armen in de toekomst.
hierna heb ik mallen gemaakt en gietpolyester gekleurd rood zoals de fotos en alles gegoten,
1371.jpg
1371.jpg (10.3 KiB) 884 keer bekeken
nu het resulaat
1351.jpg
de 2 grote schijven eentje is het plateau waar het lager nog in gemonteerd gaat worden , de ander wordt het draaiplateau.
jammer genoeg kwam ik te kort om 4 torens te gieten.
Maarja ik heb er nu andere ideeen over.....

Dit alles gaat nog op de draaibank voor de precieze maatvoeringen en schuren en polijsten.
op en aanmerkingen ideeen spui maar.......

dennis
Bijlagen
1383.jpg
Laatst gewijzigd door metabaron op do 04 apr 2013, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door Dan »

Leuk, nog een platenspeler er bij :)
Heb je een draaibank waarmee je 300mm schiven kunt draaien?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

Op me werk heb ik er eentje staan die ik af en toe gebruik.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door AatV »

metabaron schreef:
hallo mannen
Na een aantal platenspeler projecten te zien hiero en diversen ziekte verschijselen oftewel draaitafel ziektes , wil ik jullie mijn vorderingen hier ook laten zien.
dennis
Het is volgens mij een soort virus. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door Dan »

metabaron schreef:
Op me werk heb ik er eentje staan die ik af en toe gebruik.
Me = Jealous :mrgreen:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

ja ik haal dit topic weer ff uit het stof.
Het gieten van de plateau s is niet gelukt doordat het is gaan scheuren om het hout heen.
Tevens was ik niet helemaal gelukkig met de afwerking.
Er zaten wat belletjes in.
Ik was gewoon niet tevreden. dus ik ben weer wat anders begonnen.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

Ik was dus niet tevreden met mijn vorige opzet.
Dus ik ben verder gegaan met een ander plan.
Mooi stuk amerikaans noten hout gehaald bij fijnhout in amsterdam.
Eerst dacht ik eraan het in zijn geheel te gebruiken maar dit vond ik te simpel.
2418.jpg
Dus een mal gemaakt en daarna met de frees en kopieerring er langs gehaald.
Tot dit resultaat......
2441.jpg
Ik had al een lager en een plateau via marktplaats gekocht.
Tevens een kurken mat gemaakt en nu ziet het er zo uit.......
2444.jpg
Foto van het lager.....
2440.jpg
Ik twijfel nog over het plateau want ik heb er nog een liggen en die ziet er beter uit en is doorzichtig.
Misschien moet ik deze gewoon ff polijsten.
Het hout wordt nog geschuurd en in de was gezet , tevens heb ik er een paar keer met de frees ingezeten dus echt zonder fouten is het niet.
Maar voor me eerste freeswerk ben ik tevreden.
Nu nog een arm en een motor zoeken, iemand nog ideeen?

dennis
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door John P »

Een leuke motor heb ik na lang zoeken op Ebay gevonden:http://www.ebay.nl/itm/Pro-Ject-Project ... 5af96b81b3. Ze hebben ook een 230V variant.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

Bedankt voor je linkje , hierdoor heb ik nog meer mooie dingen gezien.

Dennis
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door Gijs »

Een arm kun je goed zelf maken, zie bijvoorbeeld mijn topic :-)
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door metabaron »

Gijs
Ik had al zitten kijken in je topic en ik ben benieuwd wat de laatste stand van zaken is ?
En of je tevreden bent met het eindresultaat?

Dennis
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door Gijs »

Er is de laatste tijd niet veel meer verandert, maar ben er wel steeds meer tevreden over. Wat niet wegneemt dat er nog wel een paar foutjes in zitten, en nieuwe ideeen opgekomen zijn, de tweede versie van deze arm moet nog wel komen.
Zo heb ik er voor gekozen om het element niet in de lengterichting te kunnen verschuiven in de kop, maar alleen de totale arm met sokkel. Dit blijkt niet handig genoeg. Daarnaast is de kop uit messing gemaakt, dat is toch wel zwaarder dan goed is. Dus de volgende zal in alu gemaakt worden.

Verder heb ik een en ander bijgeleerd over het afstellen van de arm, daar blijkt toch meer in te zitten dan ik verwacht had.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: een nieuwe platenspeler in aanbouw

Bericht door Pjotr »

Gijs schreef:
Zo heb ik er voor gekozen om het element niet in de lengterichting te kunnen verschuiven in de kop, maar alleen de totale arm met sokkel. Dit blijkt niet handig genoeg. Daarnaast is de kop uit messing gemaakt, dat is toch wel zwaarder dan goed is. Dus de volgende zal in alu gemaakt worden.
Dat gaat gewoon niet werken, tenminste niet met een pivot arm. Zie ook hier: http://www.avhub.com.au/index.php/Featu ... lator.html Onderaan staat een Excel sheet om de optimale geometrie te berekenen a.d.h. van een gekozen armlengte. Je moet met het element kunnen schuiven, al was het alleen maar omdat de bevestigingspunten verschillen met verschillende elementen.

B.t.w. i.p.v. alu zou ik de headshell gelijk van magnesium of carbon maken als je toch bezig bent.
Plaats reactie