Alluminium is erg lastig te verspannen, net als bijvoorbeeld koper, deze metalen "smeer" je al snel uit als de spoed en toeren niet exact goed zijn. Ik meen te zien dat dit werkstukje er ook last van heeft (niet om af te kraken natuurlijk, het is een proefstuk en zo te zien doet je cnc dat prima!). Als je wil, ik heb waarschijnlijk nog wel ergens boeken van de MTS met de juiste tabellen of formules waar ik het een en ander uit kan halen. Wel ergens onder stapels dozen met zooi dus als je al iets dergelijks hebt of de stof is al bekend ga ik niet zoeken. Zelf al zeker 18 jaar niet meer naar gekeken dus pin me er ook niet op vast .
Eehm denk ongeveer 20 minuten tot een half uurtje.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niet heel veel zeggen omdat ik behalve een schuifmaat van de aldi niet over echt nauwkeurig meetgereedschap beschik. Maar ik schat ergens tussen een halve en een tiende mm nauwkeurigheid.
Voor wat betreft de totale kosten van de machine. Ik geloof dat ik iets van tussen de 3 en 400 euro heb uitgegeven aan materiaal.
@ meiborg.
Uitsmeren had ik niet echt last van hoor misschien lijkt het zo op de foto maar kreeg allemaal keurige spaantjes en de frees liep ook niet vol. Wel heb ik tijdens het frezen rijkelijk zitten spuiten met wd40.
De aluminium die ik heb gebruikt is trouwens ook een behoorlijk harde variant dus ook erg geschikt om in te frezen.
Als je dat bouwmarkt spul heb dat stroopt idd als de ziekte zelfs als je er gewoon een gaatje in wilt boren.
Uitsmeren had ik niet echt last van hoor misschien lijkt het zo op de foto maar kreeg allemaal keurige spaantjes en de frees liep ook niet vol. Wel heb ik tijdens het frezen rijkelijk zitten spuiten met wd40.
De aluminium die ik heb gebruikt is trouwens ook een behoorlijk harde variant dus ook erg geschikt om in te frezen.
Als je dat bouwmarkt spul heb dat stroopt idd als de ziekte zelfs als je er gewoon een gaatje in wilt boren.
Mooi werk Harm
Dat bouwmarkt spul is geen ander alu dan van de metaalhandel hoor. Is alleen maar onevenredig duur. Smeer alu nou met spiritus. En als je dat te gevaarlijk vindt (brandgevaar) haal dan bij een goede gereedschapshandel een litertje emulgeerbare (watermengbaar) boorolie. Doe je een eeuwigheid mee. Alu moet je niet alleen smeren maar ook koelen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 12 jan 2014, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Eehm denk ongeveer 20 minuten tot een half uurtje.
Over de nauwkeurigheid kan ik nog niet heel veel zeggen omdat ik behalve een schuifmaat van de aldi niet over echt nauwkeurig meetgereedschap beschik. Maar ik schat ergens tussen een halve en een tiende mm nauwkeurigheid.
Voor wat betreft de totale kosten van de machine. Ik geloof dat ik iets van tussen de 3 en 400 euro heb uitgegeven aan materiaal.
Die tijd valt me nog wel mee eigenlijk had verwacht dat zoiets langer zou duren.
Zou zoiets dan ook geschikt zijn om printen mee te maken?
Is die prijs dan incl de besturing of alleen de cnc machine?
Prijs was voor alles bij elkaar.
Uiteraard wel met een beetje mazzel wat kunnen kopen op marktplaats waaronder een niet afgemaakt project van iemand die de motoren en aansturing al wel gekocht had.
Vanavond trouwens nog een beetje aan het spelen geweest en inmiddels is het eerste daadwerkelijk bruikbare product van de band gerold.
Een tweetal badges voor dat andere project waar ik mee bezig ben, namelijk een nieuwe set luidsprekers voor in de woonkamer.
De eerste machine is nog maar amper klaar of er borrelt al weer wat niews. Uiteraard zou dit dan ook beter moeten worden.
Ik heb vandaag van Chris (Zoltar) een tas vol met onderdelen gekregen van een machine die hij niet langer bouwt en verkoopt.
Mooie gezette delen in RVS.
Nadat ik er een poosje mee in mijn handen heb gezeten en er eens goed naar heb gekeken is het onderstaande idee op komen borrelen.
Misschien dat jullie er jullie mening eens over kunnen geven.