Subwoofer voor gesloten Box

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

kuiperik
Contacteer:

Re: Subwoofer voor gesloten Box

Bericht door kuiperik »

bartsegers schreef:
Is er ook al gedacht aan een Tapped Horn eventueel?

Als het laag moet met flink output kan dat wel eens goed werken.
(en ik lees hier volumes van 125-175 liter)
Voorheen heb ik met een Transmission Line gewerkt met een Focal 11" unit.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=26098

Hier ben ik altijd wel tevreden over geweest, echter deze paste qua formaat (langwerpige vorm) niet meer in de nieuwe ruimte. Vanuit daar ben ik bij een kleinere gesloten behuizing uitgekomen, echter de huidige plaatsing geeft wat mogelijkheden voor een grotere inhoud.

Ik heb echter geen idee hoe een TL of Horn te simuleren, vandaar eerlijk gezegd ook niet aan gedacht. Mocht je tips hebben waar ik daar info over kan vinden, sta ik altijd voor open.
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

bas focal m180 schreef:
Ik hoop dat ik het goed uitleg .

Je hebt poort afstemfrequentie
En poort resonantie .

Een poort afstemmen op laag frequentie is een lucht massa veersysteem , afhankelijk parameters woofer en grote kast komt daar diameter en lengte poort uit die je nodig hebt voor een nette bassreflex afstemming .
Dus voor elke speciefieke woofer die je in bassreflex op 20hz wil afstemmen krijg je een andere poort diameter/lengte .

Maar een lengte van een pijp is ook golflengte of halve golflengte van een frequentie .
Als je bij winisd naast BOX op VENTS klinkt dan zie je ''1st port resonance''

Bij het maken van een woofer werd er gezegt dat je de woofer tot 1/3 of 1/4 van de poort resonantie zonder problemen kon gebruiken .
Dus 250hz zou dan 80 of 60 hz zijn tot waar je de woofer kan inzetten .
Ik houd voor de zekerheid 1/4 aan kan ik me nooit vergissen en een verkeerd advies geven .
Mischien verkeerd maar in de te veilige richting .
Dank je voor de duidelijke uitleg. Principe is me duidelijk, de afstemming van de poort zie je op deze manier ook duidelijk terug bij de simulaties in Winisd.

Indien ik dan voor een poort ga van 60 tot 65 cm, zoals je eerder adviseerde, dan zou ik de sub dus kunnen inzetten tot ongeveer 70 á 90Hz, afhankelijk vanaf wanneer je last gaat krijgen van de resonanties. In principe is dit op mijn processor en eventueel de Subversterker goed in te regelen.

Is het dan het best om 1 grote of meerdere kleinere poorten te gebruiken, of maakt dat niet veel verschil en kun je het beste kijken met welke lengte en totaal diameter je het beste uitkomt?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

De tapped horn en TL systemen simuleer je o.a. met Hornresp eenvoudig.

Je moet het progje even in de smiezen hebben.
Feitelijk zijn beide systemen niet meer als een oppervlak en lengte combinatie.
(achterkamer, voorkamer etc even daargelaten)

Er zijn niet heel veel forumleden die iets kunnen simuleren, maar het loont zich misschien zeker.

Een tapped horn is smalbandig, maar heeft wel een hoge output op zeer lage frequenties.

Een TL hoeft ook niet lom en langwerpig te zijn. je kunt hem vaak opvouwen natuurlijk.

Tapped horn met de xls, kun je hier wat over lezen
http://www.cowanaudio.com/th.html
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

kuiperik schreef:

Indien ik dan voor een poort ga van 60 tot 65 cm, zoals je eerder adviseerde, dan zou ik de sub dus kunnen inzetten tot ongeveer 70 á 90Hz,

Is het dan het best om 1 grote of meerdere kleinere poorten te gebruiken, of maakt dat niet veel verschil en kun je het beste kijken met welke lengte en totaal diameter je het beste uitkomt?
Je hebt met een niet te lange poort speelruimte om je sub makkelijker verder door te laten lopen en te matchen met je front speakers , THX zit op 80hz .
Stel je laat je sub tot 80hz spelen en je front speakers laat je beginnen bij 80hz zal je luider kunnen je speakers kunnen iets meer aan .

Twee poorten van 10cm zullen nauwlijks onder doen voor een grote .
Kleine poorten hebben te veel wrijvings oppervlak , weerstand .

bartsegers schreef:
De tapped horn en TL systemen simuleer je o.a. met Hornresp eenvoudig.

Er zijn niet heel veel forumleden die iets kunnen simuleren,
Bart is onze forum tapped horn - TL simuleerder en vouwer :mrgreen:
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Nu beschikt de subwoofer versterker (XTI1002) over dsp. Dan zou het misschien ook een mogelijkheid zijn om de frequentie waarop resonantie via een PEQ filter sterk te verzwakken. Theoretisch zou je daar dan de output op die frequentie flink kunnen verzwakken en hem daarmee ook minder aanspreken.

In ieder geval biedt dit dan wel wat mogelijkheden om later de sub te integreren met de front speakers.

Maar lijkt mij in ieder geval verstandig om jou advies van een poort tussen de 60 en 65 cm aan te houden.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

kuiperik schreef:
Nu beschikt de subwoofer versterker (XTI1002) over dsp. Dan zou het misschien ook een mogelijkheid zijn om de frequentie waarop resonantie via een PEQ filter sterk te verzwakken. Theoretisch zou je daar dan de output op die frequentie flink kunnen verzwakken en hem daarmee ook minder aanspreken.
Ik weet niet hoe je die dsp kan instellen 24db lijkt me geen probleem mischien kan die 36-48db filteren .
Maar je kan ook 24db filteren en de poort resonantie verzwakken als ie niet 48db kan .

Ik heb geen film ervaring maar voor muziek wordt het veel invoudiger als je niet op 20hz focust 25-30hz maakt alles al wat eenvoudiger tenzei je muziek collectie bestaat uit kerkorgels dan moet je 16hz als minimum nemen , gesloten en flink wat woofers erbij .
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Dan moeten het wel flink veel woofers zijn.
Ik draai met 2 setup,s,en beneden mis ik toch echt veel met alleen 2 gesloten.
Daarbij heeft een gesloten niet het klankkarakter van een gepoorte,hoeveel je er ook neemt.
Wel druk zat dan,maar het klinkt toch anders.

Ivm de fase draaiing nabij de poorttuning,zou ik daar toch zo laag mogelijk aanhouden.

Mijn plannen voor een gepoorte kist liggen ook bijna klaar.
Ik ga 1 vd 13WW3,s ombouwen ,na wat nadenken is eruit gekomen
210 liter netto.
3 vent,s 63 cm/8,2 cm diameter.
tuning 18 hz misschien 16,ik heb nog even om te denken,in de lente pas weer klussen.
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

bas focal m180 schreef:
Ik weet niet hoe je die dsp kan instellen 24db lijkt me geen probleem mischien kan die 36-48db filteren .
Maar je kan ook 24db filteren en de poort resonantie verzwakken als ie niet 48db kan .

Ik heb geen film ervaring maar voor muziek wordt het veel invoudiger als je niet op 20hz focust 25-30hz maakt alles al wat eenvoudiger tenzei je muziek collectie bestaat uit kerkorgels dan moet je 16hz als minimum nemen , gesloten en flink wat woofers erbij .
Mijn muziek collectie bestaat grotendeels uit (hard)rock muziek. Variërend van Metallica, Foo Fighters, Dream Theater tot Alanis Morisetti en Coldplay. Kerkorgels kom ik er dus niet echt in tegen :wink:

Voor films wil ik toch graag streven naar wat dieper als 25-30Hz, zeker bij gebruik maken van meerdere subs.

Met flink wat woofers is er natuurlijk ook wat meer diepgang mogelijk. Als ik beide (2-weg transmissielijn) front speakers ook het gebied onder 40Hz laat weergeven, dan krijg ik inderdaad al aanzienlijk meer output tussen de 10 en 30 Hz. Ik wil echter niet riskeren dat deze het geweld bij met name films niet gaan overleven, vandaar dat ze onder de 40Hz zijn afgefilterd.

Voorlopige opstelling zal dus worden:
Fronts tot 40Hz
BR Sub 170L afgestemd op ongeveer 18Hz. Shiva-x 12"
Closed Sub ongeveer 55 liter. Shiva-x 12"

Heb ook al eens gedacht om de fronts te vervangen door een topkast met daar onder een subdriver. Deze zou wat betreft belastbaarheid wat makkelijker in te zetten zijn voor het laag en daarmee het aantal subs op 4 brengen. Echter laat ik eerst deze 2 subs maar eens gaan bouwen :D
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

morca schreef:
Mijn plannen voor een gepoorte kist liggen ook bijna klaar.
Ik ga 1 vd 13WW3,s ombouwen ,na wat nadenken is eruit gekomen
210 liter netto.
3 vent,s 63 cm/8,2 cm diameter.
tuning 18 hz misschien 16,ik heb nog even om te denken,in de lente pas weer klussen.
Kijk eens aan, na de gesloten en de bandpass ga je nu ook aan een BR beginnen. Wordt ook een flinke kast met 210 liter, is de bandpass nog niet groot genoeg :lol:

Waarom kies je trouwens voor meerdere kleine poorten in plaats van 1 grotere?
Plaats reactie