Subwoofer voor gesloten Box
Moderator: Beheerdersteam
Subwoofer voor gesloten Box
Ik wil in mijn nieuwe ruimte graag met meerdere subwoofers gaan spelen. Bedoeling is om te gaan starten met 2 subs en dit later eventueel uit te gaan breiden. Momenteel gebruik ik een 11inch Transmissielijn subwoofer, echter gezien formaat is deze niet meer te plaatsen. Als fronts staan er de scan speak event. Dit is ook een tl, maar klinkt toch wel beter als je ze van het laag ontlast en dit door de subs laat weergeven.
Om wat flexibiliteit te houden wat betreft de plaatsing zou ik niet al te grote behuizingen willen bouwen, Zit te denken in de richting van 30 liter, zodat ik een kubus van 35x35x35 zou krijgen. Eventueel zou 1 van de behuizingen iets groter mogen worden, zodat er wat meer inhoud zou overblijven. Deze zal dan wel eerder wat in een hoek geplaatst gaan worden.
De subs worden gebruikt in een HT / Stereo opstelling. Voorkeur gaat echter in de richting van stereo en liefst zou ik daarom gebruik maken van gesloten subs. Als je dan toch wat diepgang wilt verkrijgen, zou je volgens wat ik heb gelezen, dan het best kunnen kijken naar een driver die veel vermogen aan kan en over een grote xmax beschikt.
Voor de versterking beschik ik over een crown xti1002. Deze levert 2 x 500w op 4 ohm en beschikt intern over dsp.
Nu heb ik zelf al wat drivers gevonden, die het volgens mij wel goed zouden kunnen doen:
JL 12w3v3-4
peerless xls12 (830500)
Zijn dit goede drivers, voor in dit formaat behuizing, of zijn er betere alternatieven?
Om wat flexibiliteit te houden wat betreft de plaatsing zou ik niet al te grote behuizingen willen bouwen, Zit te denken in de richting van 30 liter, zodat ik een kubus van 35x35x35 zou krijgen. Eventueel zou 1 van de behuizingen iets groter mogen worden, zodat er wat meer inhoud zou overblijven. Deze zal dan wel eerder wat in een hoek geplaatst gaan worden.
De subs worden gebruikt in een HT / Stereo opstelling. Voorkeur gaat echter in de richting van stereo en liefst zou ik daarom gebruik maken van gesloten subs. Als je dan toch wat diepgang wilt verkrijgen, zou je volgens wat ik heb gelezen, dan het best kunnen kijken naar een driver die veel vermogen aan kan en over een grote xmax beschikt.
Voor de versterking beschik ik over een crown xti1002. Deze levert 2 x 500w op 4 ohm en beschikt intern over dsp.
Nu heb ik zelf al wat drivers gevonden, die het volgens mij wel goed zouden kunnen doen:
JL 12w3v3-4
peerless xls12 (830500)
Zijn dit goede drivers, voor in dit formaat behuizing, of zijn er betere alternatieven?
Laatst gewijzigd door kuiperik op vr 09 nov 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Subwoofer voor 30 gesloten Box
De ruimte waar het in komt te staan is trouwens 4,6 x 5 x 2,8 meter groot, dus een 65m3. De aanliggende keuken, middels schuifdeuren af te sluiten, is ongeveer 2x zo groot. Momenteel is er met de 11inch TL al redelijk tot voldoende laag aanwezig. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik er met 2 x 12inch gesloten speakers dan niet op achteruit ga?
Mocht dit namelijk wel zo zijn, dan moet ik een andere oplossing zoeken en eventueel toch wat groter gaan bouwen of naar meer stuks.
Mocht dit namelijk wel zo zijn, dan moet ik een andere oplossing zoeken en eventueel toch wat groter gaan bouwen of naar meer stuks.
Kijk eens bij de zelfbouw winkels ,speakerland, speaker en co ,volgens mij zijn er wel ontwerpen geweest met de Peerless
mooie gesloten kistjes met ongv de maat die jij wilt hebben
mooie gesloten kistjes met ongv de maat die jij wilt hebben
Beide woofers zijn top! Ik denk dat je er qua output niet op achteruit zult gaan.
Zijn er qua geluid/snelheid nog verschillen, of maakt dat in een bijna identieke gesloten behuizing niet veel uit?
De Peerless is 8ohm -275W
en de JL is 4ohm - 500W.
Nu heb ik een Crown XTI 1002, deze levert volgende vermogens per kanaal:
8ohm - 275W
4ohm - 500W
2ohm - 700W
Als ik nu later nog een sub wil toevoegen, dan zou de Peerless in het voordeel zijn, aangezien ik die dan samen op 1 kanaal kan zetten en 1 kanaal overhoud voor een 3e / 4e sub. De JL zou dan terug vallen op 2ohm en denk ik wat vermogen te kort gaan komen, of zou dat toch wel moeten lukken?
De Peerless is 8ohm -275W
en de JL is 4ohm - 500W.
Nu heb ik een Crown XTI 1002, deze levert volgende vermogens per kanaal:
8ohm - 275W
4ohm - 500W
2ohm - 700W
Als ik nu later nog een sub wil toevoegen, dan zou de Peerless in het voordeel zijn, aangezien ik die dan samen op 1 kanaal kan zetten en 1 kanaal overhoud voor een 3e / 4e sub. De JL zou dan terug vallen op 2ohm en denk ik wat vermogen te kort gaan komen, of zou dat toch wel moeten lukken?
- bartsegers
Ik weet even niet in welke prijscategorie de beide woofers vallen.
Er is wellicht ook iets te zeggen van de eminence LAB 12 woofer.
Die staat zn mannetje wel, en er zijn ook gesloten ontwerpen gemaakt voor deze woofer.
Kost echter rond de 230€.
Totaal wat anders, maar wellicht ook interessant is een long excursion unit van beyma: 12LX60V2
10mm xmax, en 58mm xdamage. (sealed 10-60 liter) dus wat het exact doet, moet worden gesimuleerd.
http://www.bax-shop.nl/componenten/beym ... IFhx2_8H5s
Wellicht dat hier nog mooie tussen staan: (Dayton bijvoorbeeld??)
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_A_ID=75
Er is wellicht ook iets te zeggen van de eminence LAB 12 woofer.
Die staat zn mannetje wel, en er zijn ook gesloten ontwerpen gemaakt voor deze woofer.
Kost echter rond de 230€.
Totaal wat anders, maar wellicht ook interessant is een long excursion unit van beyma: 12LX60V2
10mm xmax, en 58mm xdamage. (sealed 10-60 liter) dus wat het exact doet, moet worden gesimuleerd.
http://www.bax-shop.nl/componenten/beym ... IFhx2_8H5s
Wellicht dat hier nog mooie tussen staan: (Dayton bijvoorbeeld??)
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_A_ID=75
Ben wat aan het simuleren met de drivers, echter welke QTC kan ik nu het beste aanhouden voor de gesloten behuizing?
Heb eerder een JL geadviseerd gekregen in een 38l met een QTC van 0,9. Kan ik deze waarde dan het beste ook zo aanhouden bij de andere drivers?
Heb eerder een JL geadviseerd gekregen in een 38l met een QTC van 0,9. Kan ik deze waarde dan het beste ook zo aanhouden bij de andere drivers?
Inmiddels is de XTi ontvangen. Aangezien er niet de correcte kabels bijgeleverd waren, nog even moeten wachten voordat het aangesloten kon worden.
Leek mij een goed moment om in ieder geval eens een test te gaan doen met een gesloten sub ipv de huidige transmissielijn. Om te kijken hoe een 30 liter sub in de ruimte staat, heb ik een testkist gemaakt van 40x40x27 van 18mm mdf. Met de 11inch focal erin kom je dan op een Qtc van 0,746.
Afgelopen weekend het hout gezagen met een cirkelzaag. Als je nauwkeurig meet, dan is dit nog redelijk goed te doen. Zeker als je er later nog dun mdf om heen wil zetten voor de afwerking, dan krijg je volgens mij wel een nette kast. Indien je dit niet doet lijkt het me beter om het hout door een goede zagerij te laten zagen en het daarna heel precies te lijmen. Ook nog niet echt makkelijk....
Heb de behuizing gelijmd, geschroefd en daarna nog afgekit, om hem goed dicht te krijgen.
Daarna nog bekabeling en connectoren voorzien.
Leek mij een goed moment om in ieder geval eens een test te gaan doen met een gesloten sub ipv de huidige transmissielijn. Om te kijken hoe een 30 liter sub in de ruimte staat, heb ik een testkist gemaakt van 40x40x27 van 18mm mdf. Met de 11inch focal erin kom je dan op een Qtc van 0,746.
Afgelopen weekend het hout gezagen met een cirkelzaag. Als je nauwkeurig meet, dan is dit nog redelijk goed te doen. Zeker als je er later nog dun mdf om heen wil zetten voor de afwerking, dan krijg je volgens mij wel een nette kast. Indien je dit niet doet lijkt het me beter om het hout door een goede zagerij te laten zagen en het daarna heel precies te lijmen. Ook nog niet echt makkelijk....
Heb de behuizing gelijmd, geschroefd en daarna nog afgekit, om hem goed dicht te krijgen.
Daarna nog bekabeling en connectoren voorzien.
- bartsegers
En natuurlijk nog even een kruis in je kast plakken voor de bracing.
(Althans, dat zou ik wel doen met 40cm lange wandjes)
voorbeeldje

(Althans, dat zou ik wel doen met 40cm lange wandjes)
voorbeeldje

Re: Subwoofer voor gesloten Box
Aangezien er waarschijnlijk zeker 1 sub in een hoek komt te staan geeft dit de mogelijkheid om 1 grotere kast te bouwen.
De 11" focal in gesloten sub zou ik dan kunnen gebruiken om in eerste instantie mee te testen wat de verbeteringen zijn van een multisub opstelling en kijken of ik hiermee wat roommodes weg krijg.
De grotere kast zou op een 70 tot 80 liter uit mogen komen. Idee is om hier dan voor een grotere driver te kijken, weet niet wat er mogelijk is, maar 15inch lijkt me wel redelijk voldoende.
Iemand tips voor een 15 inch driver die het goed doet in ~80L icm met de Crown (4ohm - 500w)?
De 11" focal in gesloten sub zou ik dan kunnen gebruiken om in eerste instantie mee te testen wat de verbeteringen zijn van een multisub opstelling en kijken of ik hiermee wat roommodes weg krijg.
De grotere kast zou op een 70 tot 80 liter uit mogen komen. Idee is om hier dan voor een grotere driver te kijken, weet niet wat er mogelijk is, maar 15inch lijkt me wel redelijk voldoende.
Iemand tips voor een 15 inch driver die het goed doet in ~80L icm met de Crown (4ohm - 500w)?
Is de adire shiva x (12") een driver die ook goed te gebruiken is voor muzikale subs, of is dit meer een driver die je beter puur voor HT kunt gebruiken? De driver komt er in winisd goed uit in een 55 liter behuizing. Unit heeft een vrij grote xmax en kan daardoor in het laag nog wat geboost worden, voor bij film.
Lastige van winisd is alleen dat je geen idee hebt hoe de sub nu gaat klinken...
Specs:
Fs: 20.0 Hz
Le: 0.90mH
Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)
Qms: 3.20
Qes: .55
Qts: 0.47
Mms: 171g
Cms: 0.38 mm/N
Vas: 125L
Sd: 491 cm^2
Vd: 2.65L
BL: 11.9
X-max: 27mm
Pmax: 600W
SPL: 84.4 db/1W/1M
Lastige van winisd is alleen dat je geen idee hebt hoe de sub nu gaat klinken...
Specs:
Fs: 20.0 Hz
Le: 0.90mH
Re: 3.65 Ohms (Voice Coils wired in parallel)
Qms: 3.20
Qes: .55
Qts: 0.47
Mms: 171g
Cms: 0.38 mm/N
Vas: 125L
Sd: 491 cm^2
Vd: 2.65L
BL: 11.9
X-max: 27mm
Pmax: 600W
SPL: 84.4 db/1W/1M
Volgens mij is dat een prima sub, mits in de goede kast. Muzikaliteit: zal wel. Een laagweergever moet gewoon zonder al te veel opslingeringen en bijgeluiden laag produceren.
Bij (sub)laag is zoals je zelf al vermoedt de luisterruimte en de opstelling van de luidsprekers bepalend. Je kunt ook niet stellen dat een multisub-oplossing bij voorbaat beter is. De plaatsing van de subs, in samenhang met de geometrie en de dempende eigenschappen van de kamerwanden (glaspuien zijn prima laagabsorbers, net als stuc- en gipsplaatplafonds en houten vloeren op balklagen) zijn cruciaal.
Bij (sub)laag is zoals je zelf al vermoedt de luisterruimte en de opstelling van de luidsprekers bepalend. Je kunt ook niet stellen dat een multisub-oplossing bij voorbaat beter is. De plaatsing van de subs, in samenhang met de geometrie en de dempende eigenschappen van de kamerwanden (glaspuien zijn prima laagabsorbers, net als stuc- en gipsplaatplafonds en houten vloeren op balklagen) zijn cruciaal.
- Tom Magchielse
De gemiddelde 15 " heeft een Vas van ongeveer 225 L, zet je hem in een 75L kast, dan is de stijfheidverhouding 3, de resonantiefreq. stijgt een factor 2, de Qes ook. Wil je dus een Qes van omstreeks 0.8 in de kast, en een resonantie van omstreeks 50 Hz, en dat lijken redelijk gunstige parameters, dan moet je een driver hebben met een Qes van 0.4 en een fs van omstreeks 25 Hz.
Dit om de gedachten ongeveer te bepalen.
Tom
Tom
1 grote sub is altijd een mooi startpunt
Bijvoorbeeld:
De Eminence LAB 15 voor slechts €266,-
Qtc van 0,53 bij 80L.
Met een BR valt er nog meer uit te halen.
Bijvoorbeeld:
De Eminence LAB 15 voor slechts €266,-
Qtc van 0,53 bij 80L.
Met een BR valt er nog meer uit te halen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat lijkt me overeenkomen met de vuistregel voor acoustic suspension, maar daar ging het over Qts meen ik. Bedoel je Qes of Qts of is dat in dit geval vergelijkbaar? Wat met een Qts van 0,8 bedoeld wordt begrijp ik namelijk, is voor de afstemming van een gesloten box nog net acceptabel. Ik wil het graag goed begrijpen, dus vandaar mijn vraag.Tom Magchielse schreef:De gemiddelde 15 " heeft een Vas van ongeveer 225 L, zet je hem in een 75L kast, dan is de stijfheidverhouding 3, de resonantiefreq. stijgt een factor 2, de Qes ook. Wil je dus een Qes van omstreeks 0.8 in de kast, en een resonantie van omstreeks 50 Hz, en dat lijken redelijk gunstige parameters, dan moet je een driver hebben met een Qes van 0.4 en een fs van omstreeks 25 Hz.
Tom
Met de inmiddels geteste opstellingen is duidelijk geworden dat de sub tegen de voorwand in de hoek geplaatst gaat worden. Aangezien hier voldoende ruimte is, heb ik de mogelijkheid om een wat grotere behuizing te plaatsen. De huidige shiva-x in een gesloten 65 liter behuizing valt echter redelijk snel af en de ruimte zelf geeft maar weinig boost in het laag onder de 30Hz.
Nu is het misschien een optie een BR sub te plaatsen om zo wat meer output in het laag onder de 30Hz te genereren. Hiervoor heb ik een gesloten en br model gesimuleerd in Winisd, beiden in een 100 liter behuizing. De BR is op 20hz getuned, met 2 poorten van 8,2 cm met een lengte van 74cm. Verwacht dat dit wel het maximale wordt om nog in de behuizing in te kunnen bouwen.
Beide simulaties zijn gedaan met 500W aan "system input power".
Wat ik wel al eruit kan herleiden is dat onder de 20Hz het laag moet wegfilteren om de driver te beschermen, vanwege overschrijden van de xmax. Verder is de luchtsnelheid in de poort misschien hoog, maar dit wordt lager na gelang er minder luid wordt weergegeven. Onder de 100Db bedraagt deze nog 12ms op 20Hz. Geen idee of dit problemen gaat geven.
Ben zelf echter niet bekend met de kenmerken van een BR (tot op heden alleen nog maar gesloten of TL's gebouwd), iemand die misschien advies kan geven over de gesimuleerde behuizing?
Nu is het misschien een optie een BR sub te plaatsen om zo wat meer output in het laag onder de 30Hz te genereren. Hiervoor heb ik een gesloten en br model gesimuleerd in Winisd, beiden in een 100 liter behuizing. De BR is op 20hz getuned, met 2 poorten van 8,2 cm met een lengte van 74cm. Verwacht dat dit wel het maximale wordt om nog in de behuizing in te kunnen bouwen.
Beide simulaties zijn gedaan met 500W aan "system input power".
Wat ik wel al eruit kan herleiden is dat onder de 20Hz het laag moet wegfilteren om de driver te beschermen, vanwege overschrijden van de xmax. Verder is de luchtsnelheid in de poort misschien hoog, maar dit wordt lager na gelang er minder luid wordt weergegeven. Onder de 100Db bedraagt deze nog 12ms op 20Hz. Geen idee of dit problemen gaat geven.
Ben zelf echter niet bekend met de kenmerken van een BR (tot op heden alleen nog maar gesloten of TL's gebouwd), iemand die misschien advies kan geven over de gesimuleerde behuizing?
- bas focal m180
- Contacteer:
Een gesloten sub moet je eigenlijk wel boost geven in het sublaag anders lijkt het inderdaad of je daar wat mist .kuiperik schreef:Nu is het misschien een optie een BR sub te plaatsen om zo wat meer output in het laag onder de 30Hz te genereren.
Had je wat boost bij 20hz ?
8,2 cm is erg klein zeker de lengte die nodig is .Hiervoor heb ik een gesloten en br model gesimuleerd in Winisd, beiden in een 100 liter behuizing. De BR is op 20hz getuned, met 2 poorten van 8,2 cm met een lengte van 74cm.
74cm zou nog gaan als je tot 60-70hz gaat en 24db filterd met 10cm doorsnede .
Luchtsnelheid is een ding je hebt ook nog te maken met wrijvingsverliezen en met 8,2cm x 74 zullen die er zijn , tenzei je niet te luid gaat maar dan zou je beter een gesloten sub kunnen maken met boost onderin .Wat ik wel al eruit kan herleiden is dat onder de 20Hz het laag moet wegfilteren om de driver te beschermen, vanwege overschrijden van de xmax. Verder is de luchtsnelheid in de poort misschien hoog, maar dit wordt lager na gelang er minder luid wordt weergegeven. Onder de 100Db bedraagt deze nog 12ms op 20Hz. Geen idee of dit problemen gaat geven.
1 pijp van 74cm is dan beter minder wrijvingsoppervlak .
25hz of 30hz kan al voldoende zijn afhankelijk wat voor muziek je draait , maakt het voor lengte van je poort best wat uit die wordt korter .
Welke shiva heb je ?
Bedankt voor je reactie, ik heb hieronder wat informatie aangevuld.
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... 63-shiva-x
Met de BR zou ik toch een 6db winst moeten kunnen maken rond 20Hz, vraag is natuurlijk wel of dit ook niet teniet gedaan wordt door de ruimte.
Ik heb de gesloten inderdaad een boost van een 3db gegeven op 20hz. Echter hierdoor nog steeds een redelijke afval in het laag. Mijn luisterruimte zelf is 65m3 maar naast deze ruimte zit door een dubbele schuifdeur nog een leefkeuken van ruim 150m3. Waarschijnlijk heb ik daardoor weinig toevoeging van laag door de ruimteEen gesloten sub moet je eigenlijk wel boost geven in het sublaag anders lijkt het inderdaad of je daar wat mist .
Had je wat boost bij 20hz ?
8,2 cm is erg klein zeker de lengte die nodig is .
74cm zou nog gaan als je tot 60-70hz gaat en 24db filterd met 10cm doorsnede .
Ik ben in de simulatie uitgegaan van 2 baspoorten van ieder 8,2cm doorsnee. Zou ik dan beter 1 grotere poort kunnen nemen?Luchtsnelheid is een ding je hebt ook nog te maken met wrijvingsverliezen en met 8,2cm x 74 zullen die er zijn , tenzei je niet te luid gaat maar dan zou je beter een gesloten sub kunnen maken met boost onderin .
1 pijp van 74cm is dan beter minder wrijvingsoppervlak .
Voor muziek zou dit wel voldoende zijn, echter deze opstelling wordt ook gebruikt voor de HT opstelling. Hier zou een wat diepere weergave wel welkom zijn.25hz of 30hz kan al voldoende zijn afhankelijk wat voor muziek je draait , maakt het voor lengte van je poort best wat uit die wordt korter .
De Exodus Shiva-x 12" :Welke shiva heb je ?
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... 63-shiva-x
Met de BR zou ik toch een 6db winst moeten kunnen maken rond 20Hz, vraag is natuurlijk wel of dit ook niet teniet gedaan wordt door de ruimte.
- bas focal m180
- Contacteer:
fs 20
Qts 0,47
vas 125
Dan moet je echt richting 125 beter 150-175 liter bassreflex denken .
Voor die grote krijg je wel heel wat terug .
Nagenoeg linear zonder boost +- 20hz en je poort lengte wordt korter dan kan je naar 2x10cm poort diameter .
Simuleer maar
Qts 0,47
vas 125
Nagenoeg linear zonder boost +- 20hz en je poort lengte wordt korter dan kan je naar 2x10cm poort diameter .
Simuleer maar
- bas focal m180
- Contacteer:
Een ruimte voegt eerder wat extra laag toe , als de ruimte heel groot wordt dat minder .kuiperik schreef:
Thanks, dat is wel een hele goede tip. Ik had geen idee wat voor verschil dit zou gaan maken, maar dit gaat inderdaad stukken beter. Wist bijvoorbeeld ook niet dat de poort korter zou worden als de inhoud van de kast vergroot wordt.bas focal m180 schreef:fs 20
Qts 0,47
vas 125
Simuleer maar
Heb nu een simulatie gemaakt met een 160Liter op 18hz met 2 poorten van 10cm. De poorten worden 86cm lang. Moet de inhoud van de poort van de inhoud afgeteld worden bij het bouwen?
Is het trouwens beter om 2 poorten van 10cm, i.p.v. 1 van 14cm te gebruiken?
- bas focal m180
- Contacteer:
86 cm is 200hz poort resonantie , ben bang dat het echt te lang wordt steil filteren op 50hz 24db maar dan is speelruimte met je speakers wel weg .kuiperik schreef:
Heb nu een simulatie gemaakt met een 160Liter op 18hz met 2 poorten van 10cm. De poorten worden 86cm lang. Moet de inhoud van de poort van de inhoud afgeteld worden bij het bouwen?
Is het trouwens beter om 2 poorten van 10cm, i.p.v. 1 van 14cm te gebruiken?
Waar kom je op uit als je 60-65 poortlengte simuleerd ?
Ik kan helaas geen Transmissielijn simuleren , parameter Qts 0,47 is geschikt daarvoor .
Hierbij de simulatie van een 180liter afgestemd op 19Hz. Is nu 1 poort van 14cm van 60cm lang.bas focal m180 schreef:Waar kom je op uit als je 60-65 poortlengte simuleerd ?
In hoeverre ga je de resonantie in de BR merken, is op deze frequentie de geluidsdruk dan niet al laag genoeg? Niet dat ik je advies in twijfel trek hoor, maar ik kan dit zelf even niet helemaal plaatsen
- bartsegers
Is er ook al gedacht aan een Tapped Horn eventueel?
Als het laag moet met flink output kan dat wel eens goed werken.
(en ik lees hier volumes van 125-175 liter)
Als het laag moet met flink output kan dat wel eens goed werken.
(en ik lees hier volumes van 125-175 liter)
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik hoop dat ik het goed uitleg .kuiperik schreef:Hierbij de simulatie van een 180liter afgestemd op 19Hz. Is nu 1 poort van 14cm van 60cm lang.bas focal m180 schreef:Waar kom je op uit als je 60-65 poortlengte simuleerd ?
In hoeverre ga je de resonantie in de BR merken, is op deze frequentie de geluidsdruk dan niet al laag genoeg? Niet dat ik je advies in twijfel trek hoor, maar ik kan dit zelf even niet helemaal plaatsen
Je hebt poort afstemfrequentie
En poort resonantie .
Een poort afstemmen op laag frequentie is een lucht massa veersysteem , afhankelijk parameters woofer en grote kast komt daar diameter en lengte poort uit die je nodig hebt voor een nette bassreflex afstemming .
Dus voor elke speciefieke woofer die je in bassreflex op 20hz wil afstemmen krijg je een andere poort diameter/lengte .
Maar een lengte van een pijp is ook golflengte of halve golflengte van een frequentie .
Als je bij winisd naast BOX op VENTS klinkt dan zie je ''1st port resonance''
Bij het maken van een woofer werd er gezegt dat je de woofer tot 1/3 of 1/4 van de poort resonantie zonder problemen kon gebruiken .
Dus 250hz zou dan 80 of 60 hz zijn tot waar je de woofer kan inzetten .
Ik houd voor de zekerheid 1/4 aan kan ik me nooit vergissen en een verkeerd advies geven .
Mischien verkeerd maar in de te veilige richting .