bas focal m180 schreef:
Ik weet niet hoe je die dsp kan instellen 24db lijkt me geen probleem mischien kan die 36-48db filteren .
Maar je kan ook 24db filteren en de poort resonantie verzwakken als ie niet 48db kan .
Ik heb geen film ervaring maar voor muziek wordt het veel invoudiger als je niet op 20hz focust 25-30hz maakt alles al wat eenvoudiger tenzei je muziek collectie bestaat uit kerkorgels dan moet je 16hz als minimum nemen , gesloten en flink wat woofers erbij .
Mijn muziek collectie bestaat grotendeels uit (hard)rock muziek. Variërend van Metallica, Foo Fighters, Dream Theater tot Alanis Morisetti en Coldplay. Kerkorgels kom ik er dus niet echt in tegen
Voor films wil ik toch graag streven naar wat dieper als 25-30Hz, zeker bij gebruik maken van meerdere subs.
Met flink wat woofers is er natuurlijk ook wat meer diepgang mogelijk. Als ik beide (2-weg transmissielijn) front speakers ook het gebied onder 40Hz laat weergeven, dan krijg ik inderdaad al aanzienlijk meer output tussen de 10 en 30 Hz. Ik wil echter niet riskeren dat deze het geweld bij met name films niet gaan overleven, vandaar dat ze onder de 40Hz zijn afgefilterd.
Voorlopige opstelling zal dus worden:
Fronts tot 40Hz
BR Sub 170L afgestemd op ongeveer 18Hz. Shiva-x 12"
Closed Sub ongeveer 55 liter. Shiva-x 12"
Heb ook al eens gedacht om de fronts te vervangen door een topkast met daar onder een subdriver. Deze zou wat betreft belastbaarheid wat makkelijker in te zetten zijn voor het laag en daarmee het aantal subs op 4 brengen. Echter laat ik eerst deze 2 subs maar eens gaan bouwen