Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

kun je niet gewoon met een testkast en een meting de hele kast kantelen in verschillende stapjes? Ik vermoed dat je maar weinig nodig hebt vanwege dat je mid ook al niet erg diep is.

Bij een sterke kanteling speelt misschien het afstraalgedrag onder een hoek nog mee maar ik denk dat je dat hier niet zult tegenkomen. Mijn huidige monitor heeft een hellende baffle maar ik heb nooit zo'n verschilmeting gedaan. Ik heb destijds gewoon de helling bepaald aan de hand van het akoustische midden van de units.

edit: zelfs op de sweet spot luister je vaak niet exact on axis, afhankelijk van de "toe-in" van je luidsprekers natuurlijk.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vandaag dan enkele metingen gedaan mbt de funktionaliteit van de hoorn en de demping.
Dit is voorlopig het beste eindresultaat.
Daarbij zit een totaal van 14 gram wol verdeeld over de beide hoorns.

De dip van 1,5 db bij 2000 hz is steeds aanwezig, ook bij overmatige demping, dipool of vrij-in-de-lucht meting.

De resonantie bij 5500 hz blijft ook aanwezig, waarbij de piek kleiner wordt bij extra demping in de hoorn.

Verschilmetingen tussen diverse configuraties zal ik later vandaag posten.
Eerst nog wat fotos maken om de metingen te verduidelijken.

Onderstaande grafiek is gemeten near-field (op 2cm van de dustcap). Er is geen filter of smoothing toegepast.
Bijlagen
12MU nf H7+7 [800x600].png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je wil hem hoger gebruiken dan 2kHz, dan is het denk ik vanaf dit moment nuttig om minimaal vanaf 50cm en op 15 graden te meten. Dan krijg je een betere indruk waartoe de driver in staat is.

Ik meet zo dichtbij ook vaak een scherpe dip in de buurt van 2kHz, die volledig verdwijnt in het verre veld. Komt door interferentie. Wat ook helpt, meet niet bij de dustcap, maar vlakbij de rolrand. Dan meet je veel minder interferentie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in t boek van Joe d'A staat een soort van gouden regel voor de bovenfrequentie voor bruikbare resultaten met near field als functie van de diameter van de driver. en zo hoog was dat over t algemeen niet.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Je wil hem hoger gebruiken dan 2kHz, dan is het denk ik vanaf dit moment nuttig om minimaal vanaf 50cm en op 15 graden te meten. Dan krijg je een betere indruk waartoe de driver in staat is.
had ik reeds gedaan Jeroen. Metingen en conclusie volgt. Ik heb de fout gemaakt om na de metingen de binnenkast te schilderen alvorens fotos te nemen. Die fotos heb ik nodig om de verschillende grafieken te visualiseren. Maar ... de verf droogt niet snel genoeg! ](*,)

De metingen die ik vandaag wou posten was meer om te kijken of de speciale kastvorm funktionaliteit heeft toegevoegd. Dat zou dan in het gebied onder de 2000 hz moeten vallen.
Henkjan schreef:
in t boek van Joe d'A staat een soort van gouden regel voor de bovenfrequentie voor bruikbare resultaten met near field als functie van de diameter van de driver
Interessant. Wat zou dat volgens d'Appolito zijn bij een 12cm driver?
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

f_max = 10950/D met D in centimeters
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het komt er gewoon op neer, dat als een driver groot wordt tov de golflengte, dat een close range meting niet meer betrouwbaar is. In de antenne techniek hebben we hiervoor ingewikkelde rekenformules, om van een close range meting in een dode ruimte (van een grote antenne) toch het gedrag in het verre veld te kunnen voorspellen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

microfoon meetafstand

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
f_max = 10950/D met D in centimeters
dat zou dan bij de 12MU uitkomen op:
10950/9 diameter van het membraan met rolrand) = 1216 hz.

vanochtend heb ik enkele metingen gedaan bij verschillende meetafstanden.
Daarbij heb ik gelet op de veranderlijkheid van het laag als de microfoon te ver van de speaker weeggaat en de veranderlijkheid van het hoog als de microfoon te dicht naar het membraan gaat.

Op bijgaande grafiek staan enkele metingen afgebeeld, gemeten vanaf de frontplaat.
Rood = gelijk met frontplaat
Groen = 12,5 mm
Oranje = 25 mm
Lichtblauw = 38 mm
Bruin = 50 mm
Blauw = 100 mm

Laagweergave: is betrouwbaar bij rood. Oranje begint reeds iets af te wijken ron 330 hz.

Hoogweergave: loppt mooi van Blauw tot Lichtblauw. Bij Oranje gat het daar volledig fout.

Tot 3000 hz lijkt mij de nearfield meting tot 38 mm redelijk juist.
Als het gedeelte onder 600 hz erg van belang is dan moet dichter gemeten worden.
Om die reden ga ik alle metingen opnieuw doorvoeren op 10 mm afstand.

Mocht het zijn opgevallen, de dip rond 2000 is aardig uitgevlakt tov de metingen van gisteren. Dat komt vermoedelijk door de laag pritex die ik vanochtend achter de driver heb geplaatst. De metingen gaan dit straks hopelijk bevestigen.
Bijlagen
meting bij verschillende afstanden 2 [800x600].PNG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 17 mei 2009, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

of het een verschil maakt dat het gat voor de tweeter open of dicht is?
In deze setup alvast wel!

De rode curve is zonder tweeter, dus gewoon mt een gat van 60mm (het groen is de binnenkant van de kast)
De groene curve is met de tweeter in het gat geplaatst.
Bijlagen
measurement w and wt mounted tweeter [800x600].jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

om de herhaalbaarheid van de metingen te verhogen werk ik nu met een afstandsmal met een locatiepunt, zodat de positie van de microfoon bij elke meting gelijk is.
Bijlagen
005 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

50 metingen verder en al een heel klein beetje wijzer!

Ik zal dadelijk enkele metingen posten.
Hier alvast een foto van de testkast. Voor de meting staat er nog een deksel op.
Bijlagen
006 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de files zijn genoemd naar de inhoud van de kast.
'B 0' is alleen de box zonder hoorn en zonder demping.
'B 20' is diezelfde kast maar met 20 gram wol.
'H7+7' is box met hoorns die elk met 7 gram wol gevuld zijn.
'B pri O' en 'B pri A' is de box met pritex tegen de onderkant of anchterwand.
Bijlagen
measurement SATelite 12MU w diff damp.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

detail 1

In dit gedeelte tot 800 hz is het vooral de hoorn die actief is.

Donkergroen en Blauw geven de kast weer zonder en met hoorn.

Rood is de kast met hoorn, waarbij de hoorn goed gedempt is.
Bijlagen
measurement SATelite 12MU w diff damp detail 1.png
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 17 mei 2009, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

detail 2

tussen 800 en 3000 hz is de kast rond de driver belangrijk.
De dip rond 2000 hz is bijna volledig verdwenen door een klein stuk pritex op de bodem van de kast.

Je zou denken dat dit een staande golf is tusen onder en bovenzijde, maar met 11,5cm hoogte zou die zich lager moeten bevinden.
Ik had gisteren ook het deksel vande kast genomen, waardoor er geen staande golf meer kan zijn, maar de dip bij 2000 hz bleef. :-k
Pritex achter de unit heeft een gelijkaardig resultaat, echter minder efficient als op de bodem.
De afstand tussen front en wand is 6,5cm en dus mogelijk probleemgebied rond 2500 hz. Het stukje pritex doet ook hier weer wonderen (Bruin en Roze).
Het gebruik van 20 gram wol (Lichtgroen en Zwarte streeplijn) geeft ook resultaat, maar veel minder als het stukje pritex.
Bijlagen
measurement SATelite 12MU w diff damp detail 2.png
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

detail 3

Het gebied boven de 4000 hz.
Hier is niet veel effect zichtbaar.
Alle uitvoering scoren hier gelijk, zij het de ene wat hoger of lager in spl dan de andere.
Bijlagen
measurement SATelite 12MU w diff damp detail 3 [800x600].png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wow, je bent flink bezig geweest Ed... complimenten weer.

ga je ook nog met verschillende dempingsmaterialen experimenteren? dus bv wol vs BAF vs Twaron?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
ga je ook nog met verschillende dempingsmaterialen experimenteren? dus bv wol vs BAF vs Twaron?
niet in deze fase.
Met de info die k nu heb kan de kast voldoende gedempt worden.
Het is mij bij deze tests duidelijk geworden dat de kamer achter de driver niet ideaal is wat vorm betreft. Voorlopig behoud ik de vorm om het stel verder af te maken. Daarna kan er dan een nieuwe set gebouwd worden waar de verbeteringen in worden voorzien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is duidelijk dat de kast eigenlijk te ondiep is. Alsof je de driver 6,5cm van de muur plaats. Je hebt in deze ruimte de mogelijkheid om de reflectie te breken door middel van een kegel. Zie plaatje. Dan is hij ook wat groter van volume en dus minder kritisch afgestemd, in tegenstelling tot wat je nu ziet rond 200Hz.
Bijlagen
kegel.jpg
kegel.jpg (7.28 KiB) 1791 keer bekeken
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ja, het is duidelijk dat de kast eigenlijk te ondiep is. Je hebt in deze ruimte de mogelijkheid om de reflectie te breken door middel van een kegel. Zie plaatje. Dan is hij ook wat groter van volume en dus minder kritisch afgestemd, in tegenstelling tot wat je nu ziet rond 200Hz.
goed idee Jeroen.
Ik zat te denken om de vorm te wijzigen, maar de kast gewoon vergroten heeft verder geen nadeel denk ik, vooral niet als er met een DSP wordt bijgestuurd.
Het bultje rond 250 hz begrijp ik eigenlijk niet goed, want de kast is in princiepe al fors onder de 0,7 afgestemd.
Wel zijn de 2 kleine gaatjes voor de draden nog niet dichtgelijmd. Misschien is dat wel de reden. De impedantiecurve geeft echter een mooi IB verloop.
Hoedanook, deze werk ik zo verder af zodat hij volgende week op de luisterdag aanwezig is.
Gebruikersavatar
E. van Voorst
In memoriam †
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 14:02

Bericht door E. van Voorst »

Hoi Ed,

Hij gaat weer fantastisch hoor..... 8)


Offtopic....zijn er nog bbq der bbq's plannen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
Ja, het is duidelijk dat de kast eigenlijk te ondiep is. Je hebt in deze ruimte de mogelijkheid om de reflectie te breken door middel van een kegel. Zie plaatje. Dan is hij ook wat groter van volume en dus minder kritisch afgestemd, in tegenstelling tot wat je nu ziet rond 200Hz.
goed idee Jeroen.
Ik zat te denken om de vorm te wijzigen, maar de kast gewoon vergroten heeft verder geen nadeel denk ik, vooral niet als er met een DSP wordt bijgestuurd.
Het bultje rond 250 hz begrijp ik eigenlijk niet goed, want de kast is in princiepe al fors onder de 0,7 afgestemd.
Wel zijn de 2 kleine gaatjes voor de draden nog niet dichtgelijmd. Misschien is dat wel de reden. De impedantiecurve geeft echter een mooi IB verloop.
Hoedanook, deze werk ik zo verder af zodat hij volgende week op de luisterdag aanwezig is.
Ik kan me niet voorstellen dat het aan die gaatjes ligt (maar je weet nooit natuurlijk).

Het bultje zou kunnen komen doordat je een restant ervaart van de laagste kwart golflengte mode van de tapered tube. Dit kan komen doordat de tapered tube te dicht bij de driver begint. Het compartiment tussen de driver en de tapered tube is erg klein/kort. Ik denk dat je al met al te ver van het sphere/tube principe bent afgedreven met deze behuizing. Wat je hieraan zou kunnen doen is de openingen van de twee tapered tubes in de schuine zijden zetten van de kegel die ik heb getekend. Dat betekent dat je de tapered tube helemaal omkeert en het gesloten einde aan de kant van de driver zet.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

daar zit inderdaad een mogelijkheid Jeroen.

Ik heb bij het ontwerp voorrang gegeven aan het 'snel' transporteren van de geluidsgolven vanaf het membraan naar de hoorn, rekening houdend met een minimum inhoud van 'de kamer' en het plotse verloop 'schrikeffect' van de kamer naar de hoorn(s).

De kast speelt nu tijdelijk met het 6/6 filter. Kwestie van zaterdag niet met lege handen in Breda aan te komen. Ik teken alvast een alternatief op, op basis van jouw voorstel.

Daarna kunnen we dan kijken hoe deze zich tegenover elkaar gedragen.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Je kunt deze kast toch relatief makkelijk verbouwen om te kijken of de kwart golflengte ook echt het probleem is. De hoorn wat langer/korter maken lijkt me best mogelijk,niet dan?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

1. heel het kastje is nu volledig dichtgelijmd. Het geheel is allemaal zo klein dat je er via de driver opening niet echt in kunt.

2. op de metingen van zondag zie je ook metingen van de variant zonder de hoorns.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Gisteren de DSP afgesteld op het setje en heel de avond geluisterd.
Klinkt keurig met een voor mij ongehoord detail, anders dan ik gewend was.
Het trillen van het rietje in een sax is bvb goed hoorbaar, geeft daardoor zelfs een gevoel van vervorming :roll: .

Wel is het even wennen om van de dipole setup over te gaan naar een monopool.
Het volle ruimtebeeld is weg en heeft plaats gemaakt voor meer dieptebeeld en detail.
Als ik buiten het midden van de driehoek zit hoor ik slechts 1 kast spelen. Dat was bij de dipole opstelling anders.
Maar goed, dat zijn voorkeuren en ik kan met beide goed leven.

Momenteel is de set 6/6 gefilterd net onder de 4kHz.
Een goede Notch op de midunit heb ik vooralsnog niet voor mekaar gekregen.

Straks plaats ik een 12/12 filter met een iets lager crosspunt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”