welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
gewoon niet zoveel lijm aanbrengen (aan de zijkanten).
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
gewoon witte houtlijm. Voor alles wat hout is (behalve misschien extreem hard hout misschien). Na het klemmen wel ff met een nat doekje alle naadjes schoonmaken zodat je niet naderhoand nog je lijmnaden moet afwerken. Prima spleetvullend trouwens.
Jan
Jan
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Of helemaal geen lijm gebruiken?gewoon niet zoveel lijm aanbrengen (aan de zijkanten).
Bruislijm bruist nou eenmaal en dat heb niet goed in de hand. Als het niet bruist is het niet goed meer.
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Ik had ook niet de illusie dat ik de enige zou zijn; maar ja, met al die krullenjongens op het forum wilde ik wat hobby-ervaring inbengen.Pjotr schreef:Hé dat truukje ken ik ook![]()
.
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
'Tis ook een hele goede tip
Die PU lijm is anders naderhand vrijwel niet meer fatsoenlijk weg te krijgen. Trekt behoorlijk diep de nerven in.
Bij witte houtlijm werkt het overigens niet. Die kruipt dan toch onder de tape. Die moet je echt met een vochtig doekje weghalen voordat het afbindt.
Bij witte houtlijm werkt het overigens niet. Die kruipt dan toch onder de tape. Die moet je echt met een vochtig doekje weghalen voordat het afbindt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Bedankt allen!
Zojuist ook het advies binnen van de interieurbouwer waar ik mijn 800 kg/m³ Isorel MDF heb besteld:
D3 witte houtlijm.
Het wordt dus gewoon de gele pot Bison
Zojuist ook het advies binnen van de interieurbouwer waar ik mijn 800 kg/m³ Isorel MDF heb besteld:
D3 witte houtlijm.
Het wordt dus gewoon de gele pot Bison
Re:
Té veel lijm maakt je verbinding zwakker!Duck Twacy schreef:Ik zal maar niet verklappen hoeveel liter ik van dat witte spul verbruikt heb hiervoor
http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/frame1s.jpg
Maar inderdaad blijft witte (PVAC) lijm gewoon het beste voor hout op hout verbindingen.
Voor bijvoorbeeld metaal o.i.d. op hout te verlijmen kan ik MS-Polymeer van harte aanbevelen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
40 graden op zolder: wel/niet lijmen?
Ik krijg deze week mijn MDF
maarrrrr..het is 40 graden op zolder natuurlijk
mijn vraag is dus: kan ik beter even wachten tot de omgevingstemperatuur en het MDF ietwat afgekoeld zijn? Omdat er misschien na het lijmen krimp kan optreden?.
Gaat om grote platen 1200x500 mm en 400x400 mm.
iemand wijs advies?
maarrrrr..het is 40 graden op zolder natuurlijk
mijn vraag is dus: kan ik beter even wachten tot de omgevingstemperatuur en het MDF ietwat afgekoeld zijn? Omdat er misschien na het lijmen krimp kan optreden?.
Gaat om grote platen 1200x500 mm en 400x400 mm.
iemand wijs advies?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
true, true....prettig is anders, maar ik wil graag beginnen
maar zou het nadelig zijn voor lijm en het nawerken van MDF?
maar zou het nadelig zijn voor lijm en het nawerken van MDF?
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Met een hoge temperatuur is er ook een hoge absolute luchtvochtigheid. Het MDF zal dus relatief uitgezet zijn. Als je nu de MDF kast in elkaar lijmt zullen in de winter de naden zich hoogst waarschijnlijk duidelijk aftekenen. De absolute luchtvochtigheid is in de winter immers veel lager, waarbij het MDF krimpt.
Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?
Kijk. en dat vermoeden wou ik dus even bevestigd hebbenrichard schreef:Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
Gelukkig heb ik ook nog een hoop uurtjes freeswerk, ga ik me daar wel ff eerst op storten.
Thanks!
welke houtlijm?
als eerst de beste wensen voor iedereen!
ik zat een te denken, wat is de beste houtlijm om te gebruiken om je panelen te verlijmen?
materiaal is mdf
gr bramlive
ik zat een te denken, wat is de beste houtlijm om te gebruiken om je panelen te verlijmen?
materiaal is mdf
gr bramlive
Re: welke houtlijm?
waarom deze dan specifiek en niet die van bijv, bison?
Re: welke houtlijm?
Gewone witte houtlijm, werkt perfect! Ik gebruik altijd die van bison en die bevalt me goed 
Re: welke houtlijm?
+1 voor Bison, Pattex is ook goed.
Volgens mij maakt het voor luidsprekers niet veel uit welke houtlijm (lees: PVA-lijm) je gebruikt.
Van een aantal projecten dat met de hamer en grote voldoening weer tot stukjes is gereduceerd bleef de lijmverbinding wel heel
Volgens mij maakt het voor luidsprekers niet veel uit welke houtlijm (lees: PVA-lijm) je gebruikt.
Van een aantal projecten dat met de hamer en grote voldoening weer tot stukjes is gereduceerd bleef de lijmverbinding wel heel
Re: welke houtlijm?
Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.Dan schreef:Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan...
Re: welke houtlijm?
Afgelopen zomer heb ik houtlijm van de Action gebruikt om LP's mee schoon te maken. Ik heb Action houtlijm maar ook heb ook Bison gebruikt.ray5150 schreef:Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.Dan schreef:Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan...)
Het komt er op neer, je legt een plaat op de draaitafel en giet vanuit de fles van binnen naar buiten houtlijm over de plaat. Let op, het etiket van de plaat niet natuurlijk want houtlijm hecht prima op papier, niet op vinyl.
Ik heb aan de rand een stukje karton er op gelegd als beginnetje om los te pellen
Vervolgens en mooie laag aansmeren +/- 2mm dik) met een plastic spatel en een dag of drie laten drogen tot de houtlijm helemaal transparant is.
Daarna pak je het kartonnetje aan de rand en begint de houtlijm er voorzichtig af te pellen.
Je trekt dan het hele vel er af, dit gaat vrij gemakkelijk.
Vervolgens kom je er achter dat dit een hele dure manier is om LP's schoon te maken en je komt er achter dat houtlijm van de Action veel sneller/makkelijker scheurt dan Bison.
En waarom Frencken houtlijm? Het is goedkoper dan Bison en de echte vakman timmerman zweert er bij. Ik heb Frencken overigens niet zelf getest bij het schoonmaken van LP's
Re: welke houtlijm?
Dan schreef:Afgelopen zomer heb ik houtlijm van de Action gebruikt om LP's mee schoon te maken. Ik heb Action houtlijm maar ook heb ook Bison gebruikt.ray5150 schreef:Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.Dan schreef:Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan...)
![]()
Het komt er op neer, je legt een plaat op de draaitafel en giet vanuit de fles van binnen naar buiten houtlijm over de plaat. Let op, het etiket van de plaat niet natuurlijk want houtlijm hecht prima op papier, niet op vinyl.
Ik heb aan de rand een stukje karton er op gelegd als beginnetje om los te pellen![]()
Vervolgens en mooie laag aansmeren +/- 2mm dik) met een plastic spatel en een dag of drie laten drogen tot de houtlijm helemaal transparant is.
Daarna pak je het kartonnetje aan de rand en begint de houtlijm er voorzichtig af te pellen.
Je trekt dan het hele vel er af, dit gaat vrij gemakkelijk.
Ik dacht eerst dat je de boel liep te fucken met zo'n verhaal.
Maar toenik verder las dacht ik , hij meent het nog ook!
Hoe is het resultaat?
Vervolgens kom je er achter dat dit een hele dure manier is om LP's schoon te maken en je komt er achter dat houtlijm van de Action veel sneller/makkelijker scheurt dan Bison.
En waarom Frencken houtlijm? Het is goedkoper dan Bison en de echte vakman timmerman zweert er bij. Ik heb Frencken overigens niet zelf getest bij het schoonmaken van LP's
Re: welke houtlijm?
Ik heb de lijm van de action ook wel eens zien staan idd, maar maakt dat scheuren ook uit bij speaker in elkaar zetten?
Droogt deze sneller, of langzamer?
Droogt deze sneller, of langzamer?
Re: welke houtlijm?
Het resultaat was best goed. Ik moet alleen nog een keer vergelijken met een Okki Nokki maar die dingen zijn zo verrekte duur....rikpost schreef:
Ik dacht eerst dat je de boel liep te fucken met zo'n verhaal.
Maar toenik verder las dacht ik , hij meent het nog ook!
Hoe is het resultaat?
Misschien ook eens een ZB projectje van starten?
Kijk maar eens op Youtube, daar staan allerlei filmpjes op.
Geen idee, ik zou het iig niet gebruiken om speakers in elkaar te zetten. Er is trouwens ook een sneldrogende variant van Bison.bramlive schreef:Ik heb de lijm van de action ook wel eens zien staan idd, maar maakt dat scheuren ook uit bij speaker in elkaar zetten?
Droogt deze sneller, of langzamer?
Re: welke houtlijm?
Grappig ,nou ik heb net een stapel van 300 lp's gekregen .
Eens kijken of er een hele rotte bij zit ,ga ik net ook eens proberen
Eens kijken of er een hele rotte bij zit ,ga ik net ook eens proberen
