welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door b_force »

gewoon niet zoveel lijm aanbrengen (aan de zijkanten).
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Wowly »

gewoon witte houtlijm. Voor alles wat hout is (behalve misschien extreem hard hout misschien). Na het klemmen wel ff met een nat doekje alle naadjes schoonmaken zodat je niet naderhoand nog je lijmnaden moet afwerken. Prima spleetvullend trouwens.

Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

gewoon niet zoveel lijm aanbrengen (aan de zijkanten).
Of helemaal geen lijm gebruiken? :lol:

Bruislijm bruist nou eenmaal en dat heb niet goed in de hand. Als het niet bruist is het niet goed meer.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Christian »

Pjotr schreef:
Hé dat truukje ken ik ook :mrgreen:
.
Ik had ook niet de illusie dat ik de enige zou zijn; maar ja, met al die krullenjongens op het forum wilde ik wat hobby-ervaring inbengen. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

'Tis ook een hele goede tip :) Die PU lijm is anders naderhand vrijwel niet meer fatsoenlijk weg te krijgen. Trekt behoorlijk diep de nerven in.

Bij witte houtlijm werkt het overigens niet. Die kruipt dan toch onder de tape. Die moet je echt met een vochtig doekje weghalen voordat het afbindt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door MechanicalAnimal »

Bedankt allen!

Zojuist ook het advies binnen van de interieurbouwer waar ik mijn 800 kg/m³ Isorel MDF heb besteld:

D3 witte houtlijm.

Het wordt dus gewoon de gele pot Bison :mrgreen:
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Re:

Bericht door Justapoke »

Duck Twacy schreef:
Ik zal maar niet verklappen hoeveel liter ik van dat witte spul verbruikt heb hiervoor

http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/frame1s.jpg
Té veel lijm maakt je verbinding zwakker!

Maar inderdaad blijft witte (PVAC) lijm gewoon het beste voor hout op hout verbindingen.

Voor bijvoorbeeld metaal o.i.d. op hout te verlijmen kan ik MS-Polymeer van harte aanbevelen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

40 graden op zolder: wel/niet lijmen?

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik krijg deze week mijn MDF :mrgreen:

maarrrrr..het is 40 graden op zolder natuurlijk :(

mijn vraag is dus: kan ik beter even wachten tot de omgevingstemperatuur en het MDF ietwat afgekoeld zijn? Omdat er misschien na het lijmen krimp kan optreden?.

Gaat om grote platen 1200x500 mm en 400x400 mm.

iemand wijs advies? :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door b_force »

Met 40 graden klussen is sowieso niks
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door MechanicalAnimal »

true, true....prettig is anders, maar ik wil graag beginnen :mrgreen:

maar zou het nadelig zijn voor lijm en het nawerken van MDF?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door richard »

Met een hoge temperatuur is er ook een hoge absolute luchtvochtigheid. Het MDF zal dus relatief uitgezet zijn. Als je nu de MDF kast in elkaar lijmt zullen in de winter de naden zich hoogst waarschijnlijk duidelijk aftekenen. De absolute luchtvochtigheid is in de winter immers veel lager, waarbij het MDF krimpt.

Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door MechanicalAnimal »

richard schreef:
Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
Kijk. en dat vermoeden wou ik dus even bevestigd hebben :D .

Gelukkig heb ik ook nog een hoop uurtjes freeswerk, ga ik me daar wel ff eerst op storten.

Thanks!
bramlive
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:02

welke houtlijm?

Bericht door bramlive »

als eerst de beste wensen voor iedereen!

ik zat een te denken, wat is de beste houtlijm om te gebruiken om je panelen te verlijmen?
materiaal is mdf

gr bramlive
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

bramlive
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:02

Re: welke houtlijm?

Bericht door bramlive »

waarom deze dan specifiek en niet die van bijv, bison?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

Bison is ook goed. Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: welke houtlijm?

Bericht door Wowly »

Gewone witte houtlijm, werkt perfect! Ik gebruik altijd die van bison en die bevalt me goed O:)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: welke houtlijm?

Bericht door Chris_T »

+1 voor Bison, Pattex is ook goed.

Volgens mij maakt het voor luidsprekers niet veel uit welke houtlijm (lees: PVA-lijm) je gebruikt.
Van een aantal projecten dat met de hamer en grote voldoening weer tot stukjes is gereduceerd bleef de lijmverbinding wel heel :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: welke houtlijm?

Bericht door rikpost »

Gewoon de d2 van bison, is sterker dan hout :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke houtlijm?

Bericht door ray5150 »

Dan schreef:
Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan... :-$ )
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

ray5150 schreef:
Dan schreef:
Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan... :-$ )
Afgelopen zomer heb ik houtlijm van de Action gebruikt om LP's mee schoon te maken. Ik heb Action houtlijm maar ook heb ook Bison gebruikt. 8)
Het komt er op neer, je legt een plaat op de draaitafel en giet vanuit de fles van binnen naar buiten houtlijm over de plaat. Let op, het etiket van de plaat niet natuurlijk want houtlijm hecht prima op papier, niet op vinyl.
Ik heb aan de rand een stukje karton er op gelegd als beginnetje om los te pellen :rock:

Vervolgens en mooie laag aansmeren +/- 2mm dik) met een plastic spatel en een dag of drie laten drogen tot de houtlijm helemaal transparant is.
Daarna pak je het kartonnetje aan de rand en begint de houtlijm er voorzichtig af te pellen.
Je trekt dan het hele vel er af, dit gaat vrij gemakkelijk.

Vervolgens kom je er achter dat dit een hele dure manier is om LP's schoon te maken en je komt er achter dat houtlijm van de Action veel sneller/makkelijker scheurt dan Bison.

En waarom Frencken houtlijm? Het is goedkoper dan Bison en de echte vakman timmerman zweert er bij. Ik heb Frencken overigens niet zelf getest bij het schoonmaken van LP's :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: welke houtlijm?

Bericht door rikpost »

Dan schreef:
ray5150 schreef:
Dan schreef:
Houtlijm van de Action is een stuk minder goed.
Zou je daar wat meer over willen vertellen, ben wel benieuwd naar je ervaringen.
(ik heb hier zo'n anderhalve liter staan... :-$ )
Afgelopen zomer heb ik houtlijm van de Action gebruikt om LP's mee schoon te maken. Ik heb Action houtlijm maar ook heb ook Bison gebruikt. 8)
Het komt er op neer, je legt een plaat op de draaitafel en giet vanuit de fles van binnen naar buiten houtlijm over de plaat. Let op, het etiket van de plaat niet natuurlijk want houtlijm hecht prima op papier, niet op vinyl.
Ik heb aan de rand een stukje karton er op gelegd als beginnetje om los te pellen :rock:

Vervolgens en mooie laag aansmeren +/- 2mm dik) met een plastic spatel en een dag of drie laten drogen tot de houtlijm helemaal transparant is.
Daarna pak je het kartonnetje aan de rand en begint de houtlijm er voorzichtig af te pellen.
Je trekt dan het hele vel er af, dit gaat vrij gemakkelijk.

Ik dacht eerst dat je de boel liep te fucken met zo'n verhaal.
Maar toenik verder las dacht ik , hij meent het nog ook!
Hoe is het resultaat?

Vervolgens kom je er achter dat dit een hele dure manier is om LP's schoon te maken en je komt er achter dat houtlijm van de Action veel sneller/makkelijker scheurt dan Bison.

En waarom Frencken houtlijm? Het is goedkoper dan Bison en de echte vakman timmerman zweert er bij. Ik heb Frencken overigens niet zelf getest bij het schoonmaken van LP's :mrgreen:
bramlive
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 11:02

Re: welke houtlijm?

Bericht door bramlive »

Ik heb de lijm van de action ook wel eens zien staan idd, maar maakt dat scheuren ook uit bij speaker in elkaar zetten?
Droogt deze sneller, of langzamer?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

rikpost schreef:

Ik dacht eerst dat je de boel liep te fucken met zo'n verhaal.
Maar toenik verder las dacht ik , hij meent het nog ook!
Hoe is het resultaat?
Het resultaat was best goed. Ik moet alleen nog een keer vergelijken met een Okki Nokki maar die dingen zijn zo verrekte duur....
Misschien ook eens een ZB projectje van starten?

Kijk maar eens op Youtube, daar staan allerlei filmpjes op.
bramlive schreef:
Ik heb de lijm van de action ook wel eens zien staan idd, maar maakt dat scheuren ook uit bij speaker in elkaar zetten?
Droogt deze sneller, of langzamer?
Geen idee, ik zou het iig niet gebruiken om speakers in elkaar te zetten. Er is trouwens ook een sneldrogende variant van Bison.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: welke houtlijm?

Bericht door rikpost »

Grappig ,nou ik heb net een stapel van 300 lp's gekregen .
Eens kijken of er een hele rotte bij zit ,ga ik net ook eens proberen
Plaats reactie