Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
mannekes,

wil ik bij ome Dick de elco's 470 µF 10V bestellen, moet ik kiezen tussen SME, KME en KMF . Verdorie zeg, wat wil dat nu weer zeggen? En wat is dan de beste keuze ?
Dat zijn benamingen voor verschillende series met verschillende eigenschappen, zo heb je series die geschikt zijn voor hoge frequenties. (denk aan schakelende voedingen.)

Voor niet-kritische toepassingen kun je gewoon de goedkoopste serie pakken.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Mooi gedaan joh ! :goeie:

Dat motivatie achter dat subchassis begrijp ik geheel, ik ben ook wel fan van zo min mogelijk gaten in het chassis. Leuke foto's van de opbouw ook, daar ga ik zeker en vast nog naar terugkijken! Wat ik oa opmerkte was de hele lange weg die jouw ingangssignalen volgen : ze lopen de halve kast rond om tot bij de twee draaiknoppen te komen. Terwijl ik net geleerd had dat je die draadjes best zo kort mogelijk hield. Was er dan geen risico op storingen ?

Erg mooie site ook. Waw! :D
maikbike

Bericht door maikbike »

zou ook niet mijn keuze zijn, maargoed hij weet waar hij mee bezig is O:)
ingangselectie en volumeregeling een beetje achterin stoppen en met een verlengas naar het front.scheidingswandje tussen de trafo ertussen wellicht.
signaalpad zo kort mogelijk houden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het is niet mijn site hoor, maar die van DHT Rob, een echte buizenbouwer.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ik heb hier een rol metaaltape (is alufolie denk ik wel) liggen van wel 6cm breed. Zou dat kunnen dienen als afscherming? Ik zou dan die aan/uitschakelaar toch midden vooraan plaatsen en de draden dan gewoon langs de zijjkant van de kast leiden en ertegen kleven (zoals dus in dat project van DHTRob), met die tape erop als afscherming.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gewoon in elkaar twisten lijkt me toch de beste en netste oplossing.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Gewoon in elkaar twisten lijkt me toch de beste en netste oplossing.
Dat is natuurlijk een vanzelfsprekendheid, maar ik wou gewoon weten of zo'n tape enig positief effect zou hebben. 't is niet dat ik heel mijn kast ermee ga volplakken. :mrgreen:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Toch efkes enkele fotokes, om te bewijzen dat ik niet niks aan 't doen ben. :D

- De inschakelvertraging van Ah!Buis, boven- en onderkant. Is m'n eerste soldeerprojectje ooit eigenlijk. Best wel fun.
- De aluplaat. Zo'n trappenboor (ook mijn eerste keer) is best wel een agressief bijterke ! Dat aluminium was precies boter. De opstelling is geheel volgens Triode Dick zijn opstelling, beter goed nageäapt dan zelf verkeerd uitgevonden. Ik wil wel zo weinig mogelijk gaten en vijzen in die bovenplaat, vandaar geen gaten rond de lampvoeten. Om toch een betere airflow te hebben, heb ik de achterste plaatjes (waarin alle aansluitingen zitten) van geperforeerd aluminium gemaakt. Samen met de volledig geperforeerde bodemplaat zal dat wel genoeg ventileren.

Ondertussen zit behuizing en de aluplaat in de zwarte verf en lak. Maar aan de lak is best nog wat werk vooraleer ik dat online wil zetten.
Bijlagen
DSC_2625.JPG
DSC_2607.JPG
DSC_2623.JPG
democles

Bericht door democles »

Mooi werk,Muug

Ja aflakken met deze temperaturen is zo wie zo moeilijk.

Zelf spuit ik het liefst bij druilerig weer,dan is er weinig stof in de lucht. :wink:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

als ik de volgende laag lak ga spuiten, ga ik er eens meteen overgaan met een mohairen verfrolletje, in de hoop dat het sinaasappeleffect dan mindert of verdwijnt. Bij gewone verf (op hout of muren) durft men dat ook wel doen om geen strepen te hebben.
democles

Bericht door democles »

heb je wel eerst grondlak gebruikt?
Bijlagen
spuitbus-motip-primer-grijs-500ml.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

jep jep
grondlak
dan zwart erop
dan gewone lak
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat erg belangrijk is, is niet alles in 1 keer eronder willen krijgen. Dus meerdere dunne lagen, dan moet je echt een strak resultaat kunnen krijgen. Met een rolletje eroverheen heeft denk ik niet zoveel zin, dan had je ook gewone verf kunnen aanbrengen.
democles

Bericht door democles »

Met een rolletje eroverheen heeft denk ik niet zoveel zin, dan had je ook gewone verf kunnen aanbrengen.
helemaal mee eens :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het is echt iets wat je onder de knie moet krijgen. De eerste keer bij mij, ook een bovenplaat van een buizenversterker, was het resultaat 'wel aardig'. Je laat het zitten, en elke keer als je naar je creatie kijkt stoort het je. Dus heb toen toch het hele ding weer uit elkaar gehaald, opnieuw gespoten totdat het wel naar de zin was. Bak werk, maar veel voldoening :!:

Probeer gelijkmatig te spuiten op een afstand van 30cm, en eerder te dun dan te dik. Op de bus staat wel aangegeven wanneer de volgende laag erop mag, en dan net zolang totdat het je naar de zin is. Stof is de grootste vijand van elke schilder/spuiter, ontkom je nooit helemaal aan. De laatste keer, met de 300B SE versterker heb ik het binnen gedaan omdat ik dacht dat minder stof zou opleveren dan in de schuur, en dat bleek ook zo te zijn. Nadeel is dat het nog harder meurt dan gewone 'gewone' terpetine verf, je zit dus samen met je huisgenote(n) wel ff goed in de stank...
maikbike

Bericht door maikbike »

:mrgreen:
ik gebruik de badkamer daar ook wel eens voor, huisgenoten wennen er maar aan :rofl:
eerst goed stomen/douchen, kachel opstoken, dan snel de boel afplakken etc.
Geen stofje te bekennen op het werkstuk O:)
democles

Bericht door democles »

ik gebruik de badkamer daar ook wel eens voor, huisgenoten wennen er maar aan :rofl:
Ook wel eens gedaan :hide:

Heb nadien de spuitnevel nooit meer uit de kastjes gekregen :-# :-&
maikbike

Bericht door maikbike »

goed afplakken, of direct je zooi opruimen en met wasbenzine in de rondte gaan, die ervaring had ik ook ja :mrgreen:
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ik heb eergisteren de behuizing mooi gladgeschuurd (korrel 1200) en een nieuwe glanzende laklaag aangebracht (spuitbus Motip). Hoewel het spuiten volgens mij zeer goed gelukt is, zie ik een aantal "vegen" over de hele plaat, alsof ik er met een doek heen en weer overheen gegaan ben. Met de vinger zijn die vegen nauwelijks voelbaar, dus ik denk wel dat die gaan verdwijnen als ik dat oppervlak polijstklaar maak. Maar daarover heb ik dus de grootste vragen: hoe ga ik daarvoor te werk?

- Moet ik opnieuw beginnen schuren vanaf korrel 800?
- Moet ik meteen beginnen schuren met een korrel 2500?
- Moet ik stapsgewijs de korrel verfijnen van 800 tot 2500?

Verder nog :
- zou ik het riskeren om een houten behuizing in de oven te laten drogen aan 60°C? Iets zegt me dat het niet verstandig is, het hout zou kunnen gaan werken.

Detailfoto:
Bijlagen
DSC_2707.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ondergrond is niet glad genoeg, dat is wat je ziet, strepen van het schuren. Heb je goed ontvet na het schuren, en een primer gebruikt?

En waarom wil je die behuizing laten drogen in de oven? Als het inderdaad gaat werken ben je verder van huis, zou het niet doen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

waarom in de oven? Om tijd te winnen. O:)

Ontvet inderdaad, primer inderdaad.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gewoon nogmaals ligt schuren en nog een keer spuiten.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Zweitse schreef:
mja, welke korrel is "licht"? Ik zou deze laag wel graag gaan polijsten, er liggen al drie lagen lak op. :-&
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Muug schreef:
Zweitse schreef:
mja, welke korrel is "licht"? Ik zou deze laag wel graag gaan polijsten, er liggen al drie lagen lak op. :-&
Korrel 2000/2500, en natuurlijk nat schuren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tsja, het is gewoon niet glad genoeg, stuk proberen naast je huidige schuurwerk zodat je kunt vergelijken. Heb je fijner, 2000 ofzo? Of schuur je slijpsel mee, is nat schuren een idee? Misschien heb je dat al gedaan.
Nu gaan polijsten zal de strepen niet wegnemen helaas.

Is ff balen, ken het wel, zelf ook gedaan met 'Bill'. En dat was zelfs nadat íe al helemaal in elkaar zat...bak werk maar nog altijd blij dat ik het wel gedaan heb.

Edit: dubbel met Zweitse O:)
Plaats reactie