Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Een Thin Client kan ook goed als servertje.
Die heb je voor minder en waarschijnlijk ook een minder verbruik.
http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... tware.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

Ik heb maar weinig verstand van computers, dus zal dit topic ook nauwlettend volgen. Maar zoals ik al zei, het zal wel uitkomen op een Asus bordje met een hardeschijf.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Ik heb met een intel bordje met een atom 330 een hele tijd geleden al een leuk mediaservertje in elkaar geknutseld, debian erop als samba server zonder x omgeving, werkt perfect, tot 6-7 video (!) streams tegelijkertijd...

Bordje kostte toendertijd 6 tientjes ofzo, zonder geheugen...

________
Eric
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Maar het werkt inderdaad ook perfect met een Thin client, die Hannesie gevonden had lijkt me wat aan de kleine kant qua specificaties, maar deze werkt perfect:
http://estunt.nl/product_info.php/cPath ... cts_id/276
Nog goedkoper ook... :-)

Er zit een 40 pins IDE bus in waar een 512 mb DOM (Disk on module) opzit, maar met wat prutsen is daar best een 2,5" notebook hdd in te krijgen en dan kan daar heel prima ook een servertje van gemaakt worden, voldoende krachtig om als muziek server te dienen....ik heb er precies zo eentje een tijdje als mail/webserver laten draaien.

______
Eric
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
Ik kom dan denk ik toch uit bij een mooi Asus bordje :mrgreen:
Da's qua kosten toch wel iets als dat verhaal met appels en peren hoor. :mrgreen:
Voor rond de €70 heb je al een leuk bordje van Asus.
Daar komt dan nog wel wat bij. Denk aan een voeding, geheugen ...
En als je de JRiver route neemt heb je ook nog de kosten voor JRiver en Windows.

Nu komt er bij de PI ook een voeding en een SD kaartje. Maar de meesten van ons hebben die vaak nog wel liggen. Voor de voeding gebruik ik een USB lader van een oude gsm. (waar we er hier in huis een paar van hebben)


Voordeel van JRiver is wel de extra's als video natuurlijk. Maar dat speelt hier niet zo. Ik kijk nauwelijks tv of film. Er staat hier vrijwel altijd of radio of muziek op.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
FR_Aad schreef:
Da's qua kosten toch wel iets als dat verhaal met appels en peren hoor. :mrgreen:
Voor rond de €70 heb je al een leuk bordje van Asus.
Daar komt dan nog wel wat bij. Denk aan een voeding, geheugen ...
En als je de JRiver route neemt heb je ook nog de kosten voor JRiver en Windows.

Nu komt er bij de PI ook een voeding en een SD kaartje. Maar de meesten van ons hebben die vaak nog wel liggen. Voor de voeding gebruik ik een USB lader van een oude gsm. (waar we er hier in huis een paar van hebben)


Voordeel van JRiver is wel de extra's als video natuurlijk. Maar dat speelt hier niet zo. Ik kijk nauwelijks tv of film. Er staat hier vrijwel altijd of radio of muziek op.
Klopt, alles heeft zijn voors en tegens, maar het voordeel van een Asus bordje is dat je ook gelijk een volwaardige desktop hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Voordeel van JRiver is wel de extra's als video natuurlijk. Maar dat speelt hier niet zo. Ik kijk nauwelijks tv of film. Er staat hier vrijwel altijd of radio of muziek op.
Yup hier ook. J.River op een EE-Pc netboekje heb juist destijds aan de kant geschoven voor de plug en play en overzichtelijkheid/eenvoud van de SB Touch. Maar helaas is die niet meer leverbaar. En de onderhavige Squeezebox opvolger in dit topic is nou nog niet echt plug en play. Meer een project op zichzelf.

Voor internetradio en MP3 streamen is er zat kant en klaar te koop voor niet al te veel euries. Dus dat is het punt niet. Punt blijft goede audio kwaliteit a la de SB Touch.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Dit kwam ik op een ander forum tegen..... Wellicht interessant?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132886.0
_______
Eric
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
FR_Aad schreef:
Voordeel van JRiver is wel de extra's als video natuurlijk. Maar dat speelt hier niet zo. Ik kijk nauwelijks tv of film. Er staat hier vrijwel altijd of radio of muziek op.
Yup hier ook. J.River op een EE-Pc netboekje heb juist destijds aan de kant geschoven voor de plug en play en overzichtelijkheid/eenvoud van de SB Touch. Maar helaas is die niet meer leverbaar. En de onderhavige Squeezebox opvolger in dit topic is nou nog niet echt plug en play. Meer een project op zichzelf.

Voor internetradio en MP3 streamen is er zat kant en klaar te koop voor niet al te veel euries. Dus dat is het punt niet. Punt blijft goede audio kwaliteit a la de SB Touch.
Kom maar eens luisteren naar de RPI met I2S dac. :mrgreen:
€ 65,--
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Niets ten nadele van het verzetten van je vele werk hierin Hans. Alleen het uitpakken van SB opvolger heeft wel meer dan een jaar geduurd. Wil het navolging krijgen moet dat binnen een paar uurtjes gepiept kunnen zijn voor dummies :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

En dat kan dus makkelijk door een kopie te maken van de SD kaart.(.img) :)
Als ik het voor elkaar krijg met de squeezeplug is het menugestuurd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Hoe heb je dat opgelost met het ontbreken van de masterclock op de RPI ?

Ben erg benieuwd naar je bevindingen,en wacht , op je software. O:) [img.]

Op het net zie ik door de bomen het bos niet meer,

Deze week komt mijn RPI binnen.

Ondertussen bezig met de voedingen voor RPI en DAC.................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Zo de RPI is binnen :wink:

Van dit alles maar eens een rode draad projectje maken voor tussendoor :wink:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

wellicht ook een goede optie om van je RPi een headless squeezebox speler te maken. Op http://www.crazy-audio.com schrijft men dat deze picoreplayer ook hun i2s dac inmiddels ondersteunt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Ik vind het wel steeds interessanter worden om voor in de woonkamer set een Framboos op te nemen met een HifiBerry.
Nu zie ik op de site van picoreplayer dat daar een server nodig is om de data van af te halen.
In mijn opzet moet deze standalone werken met een USB HD waar de muziek op staat.
Tevens moet de Framboos deze HD beschikbaar maken als netwerk schijf.
Is dat met Volumio wel mogelijk en hoe lastig is dat om te bouwen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

wellicht ook een goede optie om van je RPi een headless squeezebox speler te maken. Op http://www.crazy-audio.com schrijft men dat deze picoreplayer ook hun i2s dac inmiddels ondersteunt.
Dat word dan leuk, ik net vandaag dus een stevige stabiele voeding voor de Raspberry gemaakt/aangepast op basis van de Tube heater Supply van Guido Tent, die gebruikte ik voor de SB Classic.
Nu dus even de USB-OTG aanpassing er tussen gezet, en daar zie ik al bij een standaard distributie al een duidelijk verschil in snelheid en reactie.
De PIcoreplayer is wel een hele lekkere, en draait vrij makkelijk, voor wat ik nu heb gedaan tot nu toe.

Ik heb inmiddels een 2e Pi met dan de echte 512, de vorige was nog een met 256 geheugen.
Met Volumio is het makkelijk er een USB schijf aan te hangen en te configureren.
Heb ik in Beetsterzwaag gedaan, en bij de Watershow dan met Picoreplayer, en de server van Rudy :hide: :-D .

Die voor mij dan toch wel een lekkerder interface heeft als Volumio.
Alhoewel, als die dan via de bediening met een tablet ook niet onaardig is. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
hsmeets schreef:
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

wellicht ook een goede optie om van je RPi een headless squeezebox speler te maken. Op http://www.crazy-audio.com schrijft men dat deze picoreplayer ook hun i2s dac inmiddels ondersteunt.
Dat word dan leuk, ik net vandaag dus een stevige stabiele voeding voor de Raspberry gemaakt/aangepast op basis van de Tube heater Supply van Guido Tent, die gebruikte ik voor de SB Classic.
Nu dus even de USB-OTG aanpassing er tussen gezet, en daar zie ik al bij een standaard distributie al een duidelijk verschil in snelheid en reactie.
De PIcoreplayer is wel een hele lekkere, en draait vrij makkelijk, voor wat ik nu heb gedaan tot nu toe.

Ik heb inmiddels een 2e Pi met dan de echte 512, de vorige was nog een met 256 geheugen.
Met Volumio is het makkelijk er een USB schijf aan te hangen en te configureren.
Heb ik in Beetsterzwaag gedaan, en bij de Watershow dan met Picoreplayer, en de server van Rudy :hide: :-D .

Die voor mij dan toch wel een lekkerder interface heeft als Volumio.
Alhoewel, als die dan via de bediening met een tablet ook niet onaardig is. :mrgreen:
Had niet gezien dat je al eerder met de picoreplayer aan de slag bent gegaan.

Wat betreft 'Crazy-Audio': als straks hun I2S naar SP/DIF-TOSLINK ook zo kan gaan werken dat een zeer fraai alternatief.

Picoreplayer spreekt mij meer aan dan het http://www.communitysqueeze.org/ project.

Hoe hoog is een Raspberry plus dat crazy-audio bord, past dat in een 1U kast?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Met de Picore kon ik via de Squeezebox interface ook de DSD naar PCM files (DoP) afspelen naar de AF-DAC, nu dan met de HifiBerry 24/192, ik ben benieuwd.
Nu net dacht ik mede door het voor mijn gevoel, correct afsluiten van Volumio, het weer niet bereikbaar is.
Moet ik het kaartje weer opnieuw schrijven, daar is de Volumio toch wel erg gevoelig.
Nu dan eens de nieuwe Picoreplayer proberen en zal ik de hoogte even opmeten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
... correct afsluiten van Volumio, het weer niet bereikbaar is.
Moet ik het kaartje weer opnieuw schrijven, daar is de Volumio toch wel erg gevoelig.
ik had meen ik in het Pi topic ooit eens een link gezet naar iemand die een nette shutdown van de pi activeerde met een schakelaar
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Je kunt in het menu heel duidelijk aangeven dat je wilt stoppen of rebooten, maar bij het commando is er iets niet goed gedefinieerd, het (shutdown now) commando is dan toch weer dat het reboot, en ik heb het een aantal keren voor elkaar gekregen, met dat alle ledjes uit waren, de voeding er uit trekken, maar dan ook nu weer geen echte reboot. Je ziet dan de ledjes weer gaan oplichtten, maar het start niet door.

Je moet er dus een scherm aan hangen om te zien wat er fout gaat.

Met de The Piper heb ik dat dus wel, en moment switch, en je schakelt in of uit.

Moet ook kunnen, maar wel dat het de juiste volgorde aanhoud, met de Vortexbox gaat het ook perfect.
Behalve dan op demo dagen. :oops: (Groesbeek) :mrgreen:
Daar had hij dus de Logitech server en DLNA servers niet geactiveerd met de startup.
Het verschil van bios van een standaard PC en een Raspberry die dat niet heeft.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb hem vanavond maar eens aan de nieuwe versie van Picoreplayer gehangen, een heel klein .img tje.

En hij ziet direct de HiFiBerry. :kwijl:
setup.JPG
En het is direct te zien in je netwerk en heel snel opstartend, en geen problemen tot nu met de zaak uitzetten. :D
Klank is nu met de betere voeding nog niet helemaal duidelijk, moet ik eerst weer even aan de andere voeding hangen, en het klinkt nu net zo lekker. :goeie:

@ Huib, de hoogte van het totaal is met de I2S DAC niet hoger dan de USB aansluiting is dus 3,5 cm max. met de aansluitingen van de RCA zal het hooguit tegen de 4 cm komen maar eerder minder.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
Klank is nu met de betere voeding nog niet helemaal duidelijk, moet ik eerst weer even aan de andere voeding hangen, en het klinkt nu net zo lekker. :goeie:
Hoe moet ik die opmerking begrijpen (krab krab achter mijn oor)
hannesie schreef:
@ Huib, de hoogte van het totaal is met de I2S DAC niet hoger dan de USB aansluiting is dus 3,5 cm max. met de aansluitingen van de RCA zal het hooguit tegen de 4 cm komen maar eerder minder.
mhmm, met een platte voeding zou het misschien straks in een 1U kast kunnen passen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

hsmeets schreef:
hannesie schreef:
Klank is nu met de betere voeding nog niet helemaal duidelijk, moet ik eerst weer even aan de andere voeding hangen, en het klinkt nu net zo lekker. :goeie:
Hoe moet ik die opmerking begrijpen (krab krab achter mijn oor)
hannesie schreef:
@ Huib, de hoogte van het totaal is met de I2S DAC niet hoger dan de USB aansluiting is dus 3,5 cm max. met de aansluitingen van de RCA zal het hooguit tegen de 4 cm komen maar eerder minder.
mhmm, met een platte voeding zou het misschien straks in een 1U kast kunnen passen.
Je kan het kaartje er ook naast monteren en een kabeltje er tussen maken.
Die paar cm die je nodig hebt zal geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
hannesie schreef:
Klank is nu met de betere voeding nog niet helemaal duidelijk, moet ik eerst weer even aan de andere voeding hangen, en het klinkt nu net zo lekker. :goeie:
Hoe moet ik die opmerking begrijpen (krab krab achter mijn oor)
hannesie schreef:
@ Huib, de hoogte van het totaal is met de I2S DAC niet hoger dan de USB aansluiting is dus 3,5 cm max. met de aansluitingen van de RCA zal het hooguit tegen de 4 cm komen maar eerder minder.
mhmm, met een platte voeding zou het misschien straks in een 1U kast kunnen passen.
Ik had hem aan een telefoonoplader hangen, en dan nu op een andere voeding die ik ook nog had, en dit om eventueel te kijken of het geluid dan mogelijk nog positieve effecten van ondervind.
Als je een voeding hebt van 5 V op de controllerkaart/ switch dan zal dat neem ik aan voldoende zijn.

Hij past ook makkelijk in je kast er nog bij voor de DAC, maar als je even wacht kan je hem met de SP/dif versie ook makkelijk gebruiken.

Edit: hij speelt inderdaad 24/192 makkelijk af. :sure:
sidewinder.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
hsmeets schreef:
hannesie schreef:
Als je een voeding hebt van 5 V op de controllerkaart/ switch dan zal dat neem ik aan voldoende zijn.
Hij past ook makkelijk in je kast er nog bij voor de DAC, maar als je even wacht kan je hem met de SP/dif versie ook makkelijk gebruiken.
sidewinder.JPG
Men schrijft dat 'n RPi een 1 tot 1,5 A kan slurpen, de voedingen in mijn kast hebben daar geen ruimte meer voor en de kast heeft geen ruimte meer voor nog 'n voeding. Ik zet het ook gewoon zo op zich liever in een eigen kast. Maar dit is iets op zijn vroegst voor winter 2014/2015. Ik heb eerst nog een paar andere dingen af te maken....
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”