[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Vanavond al even gepuzzeld aan de montage van het display in het front.
Stap 1) Het maken van een model van het display:
Nogal oppassen want e.e.a. lijkt symmetrisch maar is het bepaald niet, goed de spec-sheet waarin een tekening met maten staat moeten bestuderen en met de schuifmaat controleren op het fysieke product, het zal niet de eerste keer zijn dat er een fout in de tekening van de leverancier zit.
Stap 2) Inpassen in het front.
Hierboven hoe het moet worden: aan de voorkant komt eerste 'n 2mm diepe sleuf waarin het 3mm dikke plexi komt (misschien dat ik het 3 diep uitfrees..). In de sleuf zit dan het gat waar het display komt te zitten. Omdat het front paneel 10mm dik is en het fraai is als het display niet te diep ligt. Daarom aan de achterkant best wel wat alu ruimen…..
Om het display zo dicht mogelijk op het plexi te krijgen moet het display dus in het front vallen. Ik had een gat kunnen ruimen zo groot als de hele print maar dan hou je te weinig 'vlees' over voor het maken van tap gaten (m2,5) of moet je weer met een drager gaan werken waarop de display zit. Eerst maar eens kijken of het zo lukt.
De print zit dus bijna tegen het alu, alleen een kunststof schijfje. Al passende zie je vervolgens dat je een uitsparing moet maken voor de pinheader die iets door de print steekt aan de soldeerkant anders raken die pennen het alu…. Ook checken dat het metaal van het display niet het front raakt.
Hier nog enkele plaatjes om de passing te controleren:
Stap 3) Een proefstuk laten maken.
Een deze dagen nog eens alles controleren en dan, omdat het nogal nauw luistert, zal ik dit in een klein stukje alu laten frezen zodat ik ook kan controleren of ik geen fouten gemaakt heb. Kost wel een paar euro maar dat is beter dan je in het definitieve front verpinnen. Verder moet ik ook nog even nadenken over de bevestiging van de rotary encoder, IR sensor, etc.
Stap 1) Het maken van een model van het display:
Nogal oppassen want e.e.a. lijkt symmetrisch maar is het bepaald niet, goed de spec-sheet waarin een tekening met maten staat moeten bestuderen en met de schuifmaat controleren op het fysieke product, het zal niet de eerste keer zijn dat er een fout in de tekening van de leverancier zit.
Stap 2) Inpassen in het front.
Hierboven hoe het moet worden: aan de voorkant komt eerste 'n 2mm diepe sleuf waarin het 3mm dikke plexi komt (misschien dat ik het 3 diep uitfrees..). In de sleuf zit dan het gat waar het display komt te zitten. Omdat het front paneel 10mm dik is en het fraai is als het display niet te diep ligt. Daarom aan de achterkant best wel wat alu ruimen…..
Om het display zo dicht mogelijk op het plexi te krijgen moet het display dus in het front vallen. Ik had een gat kunnen ruimen zo groot als de hele print maar dan hou je te weinig 'vlees' over voor het maken van tap gaten (m2,5) of moet je weer met een drager gaan werken waarop de display zit. Eerst maar eens kijken of het zo lukt.
De print zit dus bijna tegen het alu, alleen een kunststof schijfje. Al passende zie je vervolgens dat je een uitsparing moet maken voor de pinheader die iets door de print steekt aan de soldeerkant anders raken die pennen het alu…. Ook checken dat het metaal van het display niet het front raakt.
Hier nog enkele plaatjes om de passing te controleren:
Stap 3) Een proefstuk laten maken.
Een deze dagen nog eens alles controleren en dan, omdat het nogal nauw luistert, zal ik dit in een klein stukje alu laten frezen zodat ik ook kan controleren of ik geen fouten gemaakt heb. Kost wel een paar euro maar dat is beter dan je in het definitieve front verpinnen. Verder moet ik ook nog even nadenken over de bevestiging van de rotary encoder, IR sensor, etc.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ja, euh, na een nachtje slapen en over toleranties nadenkende is mijn bovenstaande montage wel erg op het randje….soms is simpel en voor de hand liggend ook domweg de beste oplossing….KISS dus.
Het principe is wel duidelijk denk ik, de brug/drager is zelf makkelijk te maken uit een plaatje alu. Na overleg met een kennis besloten om het plexi niet te laten uitsteken uit het front wegens de kwetsbaarheid daarvan.
Het is zo recht voor de raap dat een proefstuk ook niet nodig is.
Het principe is wel duidelijk denk ik, de brug/drager is zelf makkelijk te maken uit een plaatje alu. Na overleg met een kennis besloten om het plexi niet te laten uitsteken uit het front wegens de kwetsbaarheid daarvan.
Het is zo recht voor de raap dat een proefstuk ook niet nodig is.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Goeie oplossing
Fijn is dat hè, dat je eerst lekker kan kleien met SketchUp om te zien of alles wel gaat passen
Fijn is dat hè, dat je eerst lekker kan kleien met SketchUp om te zien of alles wel gaat passen
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zeg dat wel, niet dat ik specifiek SU geweldig vind maar inmiddels kan ik mij er goed mee helpen, ik ben ook eens begonnen met 123D van Autodesk maar dat valt mij zwaar om snel iets in elkaar te steken.SARK schreef:Fijn is dat hè, dat je eerst lekker kan kleien met SketchUp om te zien of alles wel gaat passen
Zo, na het avondeten, nog even gestoeid met de plaatsing van de rotary encoder. Omdat ik toch een draaiknop laat maken krijgt die een holle as waar de as van de rotary-encoder in schuift. De twee assen borg ik met die bekende inbusschroefjes zonder kop (niet getekend). De as van de draaiknop lager ik in een nylon bus: 10mm inwendig 12mm uitwendig is een standaard maat. De rotary encoder zelf zit weer op een drager die met draadeindjes aan het front vast zit.
De diepte die ik achter het front nodig heb is 2,5 a 3cm met deze constructie, moet ik wel nog controleren of dat zo gaat lukken omdat een print redelijk dichtbij zit.
Vandaag een email gehad dat de kast maandag a.s. op transport naar mij gaat, s kijken of die dit jaar nog arriveert of dat ik moet wachten tot volgend jaar
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ik heb schroefdraad laten tappen in het frontpaneel en de RE er aan de achterkant simpelweg ingeschroefd. Dan ben je nauwelijks ruimte kwijt in de kast.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hoe heb je dan je draaiknop op de as van de encoder gefixeerd? inbusschroefje in het zicht? Dat is wat ik namelijk niet wil, dat wil ik juist achter het front doen zodat je niet dat lelijk gaatje in de draaiknop ziet. Of heb je een methode die kool en geit spaart?knuisje schreef:Ik heb schroefdraad laten tappen in het frontpaneel en de RE er aan de achterkant simpelweg ingeschroefd. Dan ben je nauwelijks ruimte kwijt in de kast.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ja, maar, ze schrijven op hun website "alleen i.c.m. het 4mm front". Waarom dat zo is zie ik niet direct maar ze zullen het niet zonder reden vermelden.ds23man schreef:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dat is een foutje op hun site, heb zo'n ding nog wel liggen. Als ik goed herinner 1 1he en een 2he.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
maar hiermee kan ik evengoed niet de rotary-encoder compacter inbouwen omdat ik nog steeds wat ruimte moet houden tussen de achterkant van het front en deze drager om de as van de draaiknop en rotary encoder te fixeren met een inbusschroefje. Ik moet toch wat ruimte hebben om er aan te komen, de as van de draaiknop steekt nu 10mm uit aan de achterkant van het front.ds23man schreef:Dat is een foutje op hun site, heb zo'n ding nog wel liggen. Als ik goed herinner 1 1he en een 2he.
Evengoed bedankt voor je suggestie (niet dat er een verkeerde indruk ontstaat).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dat subpaneeltje kun je traploos verstellen achter het frontpaneel. Zit vast aan de sleuven in de zijprofielen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dank voor je suggestie maar met dat subpaneel ben ik niet beter geholpen dan zelf een kleine carrier achter het front te zetten, dan gaat de diepte ook niet over de volle breedte verloren want display en ir - receiver kunnen wel heel kort op het front.ds23man schreef:Dat subpaneeltje kun je traploos verstellen achter het frontpaneel. Zit vast aan de sleuven in de zijprofielen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
dit moet het grosso modo wel zijn….carrier voor het display iets breder gemaakt zodat ik daar ook de IR ontvanger op kan zetten. Die zet ik op een klein printplaatje met een molex connector.
Komende dagen alles nog eens laten rusten/rijpen/gisten etc etc en als over enkele dagen de kast binnen is alles nog eens checken en dan kan het PCB ontwerp voor de XLR backplane naar ITead en de voor- en achterkant van de kast kan naar Schaefer. Ook het boodschappenlijstje nog afmaken: nog wat dingen kopen zoals connectoren e.d.
JohnP heeft zijn support aangeboden om te helpen bij het laseren van het venster, waarvoor even hier publiekelijk mijn dank alvast.
Komende dagen alles nog eens laten rusten/rijpen/gisten etc etc en als over enkele dagen de kast binnen is alles nog eens checken en dan kan het PCB ontwerp voor de XLR backplane naar ITead en de voor- en achterkant van de kast kan naar Schaefer. Ook het boodschappenlijstje nog afmaken: nog wat dingen kopen zoals connectoren e.d.
JohnP heeft zijn support aangeboden om te helpen bij het laseren van het venster, waarvoor even hier publiekelijk mijn dank alvast.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je zou een asje aan de volumeknop kunnen laten zitten dat je net achter het front door een (steun)lager laat lopen. Achter dit lager kun je dan dmv een schroefbusje de assen van de volumeknop en de encoder met elkaar verbinden.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
En dat heeft als voordeel?
De as van de RE schuift al in de holle as die aan de volume knop zit.
De as van de RE schuift al in de holle as die aan de volume knop zit.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Die had ik nog niet gezienhsmeets schreef:En dat heeft als voordeel?
De as van de RE schuift al in de holle as die aan de volume knop zit.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ga je die knop speciaal laten draaien soms ? ik heb nog nooit zoiets gezien met een achterliggende bus.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ja, wegens de holle as en vorm van de knop zelf kan dat niet anders.ray5150 schreef:Ga je die knop speciaal laten draaien soms ? ik heb nog nooit zoiets gezien met een achterliggende bus.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je kunt ook een standaard knop nemen en daar een as instoppen met een koppel bus dan kan je standaard onderdelen werken dat maakt het wel goedkoper.
Je hebt dan wel een gaatje in de knop waar het schroefje door komt.
Maar dan kan je hem ook direct op de as zetten en heb je het koppel stuk niet nodig.
Voor dat je de het paneel gaat laten maken zou ik eerst maar eens naar de prijs van het draaiwerk vragen, dan kan je de afweging maken of dat verschil in prijs je dat waard is, wel een gat of geen gat in de knop.
Je hebt dan wel een gaatje in de knop waar het schroefje door komt.
Maar dan kan je hem ook direct op de as zetten en heb je het koppel stuk niet nodig.
Voor dat je de het paneel gaat laten maken zou ik eerst maar eens naar de prijs van het draaiwerk vragen, dan kan je de afweging maken of dat verschil in prijs je dat waard is, wel een gat of geen gat in de knop.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Op wat dit geheel gaat kosten vallen de kosten voor die knop in het niet, dan ook maar zoals ik het liefst zie.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je heb helemaal gelijk.
het zijn de kleine details die het mooi maken.
het zijn de kleine details die het mooi maken.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Vanmorgen de kast in ontvangst genomen…..maarrrrr…..ik moet heel even ????????????…….zeggen
In de achterkant van het front zitten nogal wat uitsparingen…..dat er schroefgaten in zitten voor de bevestiging aan de kast snap ik, maar al die andere gaten….toch maar even een mail naar de leverancier Eltim gestuurd of dat echt zo de bedoeling is. Anders moet mijn ontwerp van de voorkant op de schop.

In de achterkant van het front zitten nogal wat uitsparingen…..dat er schroefgaten in zitten voor de bevestiging aan de kast snap ik, maar al die andere gaten….toch maar even een mail naar de leverancier Eltim gestuurd of dat echt zo de bedoeling is. Anders moet mijn ontwerp van de voorkant op de schop.
