vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hrscharft »

Haha geen probleem hoor :)

Zat er ook alleen maar een beetje mee te pielen omdat ik de desbetreffende avond niets beters te doen had ;)
En of je er wel of niet wat mee doet ja dat moet je helemaal zelf weten.

Gr,
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Goed de kogel is door de kerk ,het word het studio Electric model .
Ik vind ze mooi en daar gaat het om O:)
studio electric.jpg
De subkast word dit keer gebouwd van 30mm berken multiplex met bracing .

Ik zie dat bij veel modellen met site fire woofer de woofer zo hoog mogenlijk geplaatst is .
Ik neem aan dat dit is om zo dicht mogenlijk bij de bron van de laag mid te zitten en reflecties van de vloer te verminderen :?:
Of zou er nog een goede motivatie zijn om hem juist laag te plaatsen , het plus min 50 cm maar toch.

Wanneer je over subs leest maakt het weer niet zo veel uit .

Wat is jullie mening hier over. :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Wat is de scheidingsfreq tussen laag en mid?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Wat is de scheidingsfreq tussen laag en mid?
Ik denk rond zo'n 100hrtz .
Ik moet de bol nog eens goed buiten meten met aardig weer .
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Dan »

Draai de vraag eens om; wat is de hoogst toelaatbare scheidingsfrequentie bij een sidefire woofer zoals dit ontwerp?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pappaleo »

Als de woofer laag zit, dan zal de trilling die hij aan de kast doorgeeft minder zijn dan wanneer hij hoog zit (vgl hefboomwerking).
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dan schreef:
Draai de vraag eens om; wat is de hoogst toelaatbare scheidingsfrequentie bij een sidefire woofer zoals dit ontwerp?

Jij je zin :mrgreen: wat is de hoogst toelaatbare scheidingsfrequentie bij een sidefire woofer zoals dit ontwerp?[/
pappaleo schreef:
Als de woofer laag zit, dan zal de trilling die hij aan de kast doorgeeft minder zijn dan wanneer hij hoog zit (vgl hefboomwerking).
Is dat niet wat ver gezocht gezien het gewicht en de stijfheid van het geheel :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
Goed de kogel is door de kerk ,het word het studio Electric model .
Ik vind ze mooi en daar gaat het om O:)
studio electric.jpg
De subkast word dit keer gebouwd van 30mm berken multiplex met bracing .

Ik zie dat bij veel modellen met site fire woofer de woofer zo hoog mogenlijk geplaatst is .
Ik neem aan dat dit is om zo dicht mogenlijk bij de bron van de laag mid te zitten en reflecties van de vloer te verminderen :?:
Of zou er nog een goede motivatie zijn om hem juist laag te plaatsen , het plus min 50 cm maar toch.

Wanneer je over subs leest maakt het weer niet zo veel uit .

Wat is jullie mening hier over. :?:
Gefeliciteerd met de beslissing!!!

Wat betreft die woofer, ja, het klinkt het mooist als je hem hoger plaatst. Als hij dicht bij de grond staat heb je veel grotere kans op grote pieken en gaten in de respons. Het laatste kan heel irritant zijn bij basloopjes.

Het punt van die hefboom klopt wel, zeker omdat normaal gesproken met de woofer aan de voorkant er een diepe kast achter zit. Nu zit hij aan de zijkant en de kast zal zijwaarts worden aangestoten.

Je hebt nu trouwens de gelegenheid om een decibellen monster te maken met grote dynamiek. Dat zit toch al in de AudioTechnology drivers, maar als je nu eens twee woofers tegenover elkaar hoog in de zijkant zet? Dan zal je kast veeel minder trillen en je hebt nooit meer een sub nodig vanwege het grote oppervlak in het laag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Ik zou graag weten welke drivers je nu precies hebt toegepast. Ik kan bijvoorbeeld nergens vinden welke AT drivers je hebt, wat hun codering is. Heb ik ergens overheen gelezen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hoi Jeroen ja leuk he !
Nu kan ik tenminste verder ,wel zuur van die subkasten maar daar komen we ook wel over heen.
Heb in ieder geval mijn woodworking skills op een hoger niveau gebracht :mrgreen:

Maar ik zal de woofers boven in de kast plaatsen dan.

De toegepaste units zijn.
12 D 77 25 10 KAP /4 ohm
18 H 52 17 06 SDK /8ohm
Dynaudio m560d
dynaudio t330d

Maare nog twee x 12"' er bij dat word wel weer erg kostbaar
En ik neem aan dat ik dan ook meer volume nodig heb ,hout is al gezaagd :?

This voor in de huiskamer :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Is natuurlijk ook een erg mooie woofer. Ik zou echter 2 stuks 10" gebruiken. Dan hoeft de kast ook niet heel groot te worden. Je hebt het equivalent dan van een 15" aan oppervlak. Ik zou het zeker overwegen, als je bijvoorbeeld de 12" zou mogen inruilen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Dat had inderdaad het mooiste geweest maar ik heb de woofers al sinds mei 2012 in bezit dus dat gaat het niet worden .
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pappaleo »

rikpost schreef:
pappaleo schreef:
Als de woofer laag zit, dan zal de trilling die hij aan de kast doorgeeft minder zijn dan wanneer hij hoog zit (vgl hefboomwerking).
Is dat niet wat ver gezocht gezien het gewicht en de stijfheid van het geheel :?:
Ik weet niet hoe zwaar en hoe stijf de kast wordt. Maar met die mortel bol erbovenop zal het ook wel meevallen. :)
Als ik zelf een slank zuiltje zou ontwerpen, dan zou ik er in ieder geval wel rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Shadow »

Ik vind je laatste beslissing op ontwerpgebied erg fraai!
Ik hoop dat ie zo blijft, krijg je met het laag crossen naar de bol geen problemen daar? of loop de bol sowieso door naar de laagste frequenties?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door DKM »

rikpost schreef:
Hoi Jeroen ja leuk he !
Nu kan ik tenminste verder ,wel zuur van die subkasten maar daar komen we ook wel over heen.
Heb in ieder geval mijn woodworking skills op een hoger niveau gebracht :mrgreen:
Idd zuur. 40 mm is niet bepaald goedkoop. Petje af hoor met al die facetten, ik had al moeite om zo'n plaat in drieen te zagen voor vervoer :-#

Maar ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Het zou erg groot worden denk ik en had nog erg veel weg van je voorgaande werkstuk.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

pappaleo schreef:
rikpost schreef:
pappaleo schreef:
Als de woofer laag zit, dan zal de trilling die hij aan de kast doorgeeft minder zijn dan wanneer hij hoog zit (vgl hefboomwerking).
Is dat niet wat ver gezocht gezien het gewicht en de stijfheid van het geheel :?:
Ik weet niet hoe zwaar en hoe stijf de kast wordt. Maar met die mortel bol erbovenop zal het ook wel meevallen. :)
Als ik zelf een slank zuiltje zou ontwerpen, dan zou ik er in ieder geval wel rekening mee houden.
Ik snap je beredenering nu ,maar het word inderdaad zwaar en stijf de bol weegt met unit al 25 kg .
Ik denk op zo'n 70 kg per kant uit te komen.
Shadow schreef:
Ik vind je laatste beslissing op ontwerpgebied erg fraai!
Ik hoop dat ie zo blijft, krijg je met het laag crossen naar de bol geen problemen daar? of loop de bol sowieso door naar de laagste frequenties?
Nee het is echt een vierweg systeem ik moet die bol eens buiten meten binnen lukt dat zo laag niet .
Ik denk dat het zo rond de 100hrtz is ,van wat ik er van gelezen heb is de woofer aan de zijkant dan geen probeem.
DKM schreef:
rikpost schreef:
Hoi Jeroen ja leuk he !
Nu kan ik tenminste verder ,wel zuur van die subkasten maar daar komen we ook wel over heen.
Heb in ieder geval mijn woodworking skills op een hoger niveau gebracht :mrgreen:
Idd zuur. 40 mm is niet bepaald goedkoop. Petje af hoor met al die facetten, ik had al moeite om zo'n plaat in drieen te zagen voor vervoer :-#

Maar ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Het zou erg groot worden denk ik en had nog erg veel weg van je voorgaande werkstuk.
Ja we hebben de subs nog naar de woonkamer gesleept ook om ze apart te zetten.
Maar dat was ook geen succes door de vorm zijn ze ook niet in een hoek te plaatsen.

Heb het allemaal gewoon niet goed doorzien ,maar bedankt voor het compliment O:)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

De afstand tussen de AT en de 560 is wel redelijk groot, op welke frequentie ga je die wisselen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

markbakk schreef:
De afstand tussen de AT en de 560 is wel redelijk groot, op welke frequentie ga je die wisselen?
Hoi mark.
Zo rond de 1000 .
Dus dan zit ik op een golflengte van ongv 30 cm.
Hart hart zit ik daar binnen.
Nu heb ik daar overigens ook mee geëxperimenteerd met meten en heb niet echt verschillen kunnen constateren.
Heb wel begrepen dat dat problemen zou kunnen geven , heb daar dus wel naar gekeken
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door FrancoB »

Wat is precies de meerwaarde van de 560? Minder steil filteren?

De esotar en 18H kunnen prima samenspelen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

FrancoB schreef:
Wat is precies de meerwaarde van de 560? Minder steil filteren?

De esotar en 18H kunnen prima samenspelen?
Tja wanneer je de grafiek van de 18h en de esotar over elkaar heen leg dan zou dat inderdaad moeten kunnen.
Echter de m560 is voor mij altijd een begeerde unit geweest vandaar dat ik hem graag toe wil passen.
:)
FrancoB
Berichten: 84
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 11:12

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door FrancoB »

Helemaal goed! :)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ik wil de woofer graag achter een frontje en het frontje gelijk met de zijkant van de kast .
Dit betekend dat ik de woofer moet laten verzinken om het luidsprekerdoek niet te raken.

Wat dan belangrijk is ,hoeveel komt hij naar buiten .
Bijgevoegd de gegevens
audio technology.jpg
.
Wanneer ik het zo lees moet ik 8,6 mm van af bovenkant van de rolrand meten .

Maar wat is pp48 mm :?:

Ergo is die 8,6 mm genoeg of werkt het anders
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door bas focal m180 »

rikpost schreef:
ik wil de woofer graag achter een frontje en het frontje gelijk met de zijkant van de kast .
Dit betekend dat ik de woofer moet laten verzinken om het luidsprekerdoek niet te raken.

Wat dan belangrijk is ,hoeveel komt hij naar buiten .
Bijgevoegd de gegevens
audio technology.jpg
.
Wanneer ik het zo lees moet ik 8,6 mm van af bovenkant van de rolrand meten .

Maar wat is pp48 mm :?:

Ergo is die 8,6 mm genoeg of werkt het anders
Je filterd de woofer heel laag , dan mag die rustig een stuk dieper vallen , pas als ie ook nog een beetje mid moet weergeven zal een diepverzonken unit reflexies veroorzaken tegen de randen .

Zijn x-max is 25-10/2 7,5mm , die 48pp bedoelen ze dat ie dan kapot gaat .

Vrees hem 1,5 cm in zit je voor gesloten kast altijd goed .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Bedoel je dan dat ik die 1, 5 cm van af de bovenkant van de rolrand moet nemen :?:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door bas focal m180 »

rikpost schreef:
Bedoel je dan dat ik die 1, 5 cm van af de bovenkant van de rolrand moet nemen :?:
Kan nemen , zo ver ik weet heeft een woofer die diep wordt ingevreest bij ''sub'' lage tonen aan de zijkant geen invloed op reflexies door diepe invrezing .

Ik zie dat vaker bij woofers die aan de zijkant zitten dat ze diep zijn ingevreest .
Bijlagen
invrezen.jpg
invrezen.jpg (5.54 KiB) 245 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”