RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Bij electronisch gebalanceerde lijnen zijn de signaal leidingen wel degelijk gerefereerd aan de massa. De golfvorm gaat mooi positief en negatief om het nulpunt heen. Alleen de ene lijn staat uit fase ten opzichte van de andere lijn. Bij trafo balancering heb je inderdaad gelijk ( en heb je gelijk galvanische scheiding).
De massa heeft hier niks mee te maken,je hangt de hele zooi desnoods aan 't lichtnet.En mooi positief en negatief om het? nulpunt heen :-s .Als de twee lijnen onderling geen spanning hebben is dat hun nul waar ze omheen zwaaien,heeft niets met de omgeving te maken.Met die beperking dat de elektronica die eraan hangt tegen een mogelijk spanningsverschil kan.Zoals overslag van de trafo,doorslaan van koppelC's of evt.common mode bereik bij galvanische verbinding.
In de praktijk voor 't gemak zit alles wel rond de massa,maar je weet nooit,hoeft niet.
Anne
Jos van Eijndhoven
Berichten: 10
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 16:40
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Jos van Eijndhoven »

Ray5150, success met het maken van je eigen opzet! Altijd leuk als het ontwerp evolueert.
Als je meer info nodig hebt over mijn oorspronkelijke ontwerp dan hoor ik het wel.
Jos
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Hartelijk dank, Jos. leuk dat je hierbij meekijkt.
Ik heb nog wel een paar vraagjes omtrent het gedeelte rondom de microcontroller,
Daar gaan we het van de week even over hebben.

Vrijwel alle benodigde onderdelen zijn nu binnen. :D
Volgend weekend gaat de etsbak op volle toeren.
We hebben dus nog een week om over de layouts te bakkeleien. :lol:
Iedereen graag even meekijken of ik het goed heb gedaan volgens het originele schema.

De voeding :
JVE - Voeding - Schema.png
RAY - Voeding - Schema.png
RAY - Voeding - Layout.png
Het input gedeelte :
JVE - Input - Atenuator - Schema.png
RAY - Input - Schema.png
RAY - Input - Layout.png
De attenuator : (eventueel uit te voeren in dubbelzijdig)
RAY - Attenuator - Schema.png
RAY - Attenuator - Layout.png
De komende dagen volgt de rest.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Ben door de voeding heen.Schiet niet erg op,zondag, komt vanalles langs 8) .Doe m'n best,'t jaar is zo om :sure: .
Geen fout in schema gevonden.Maar op de print hetzelfde van altijd,wanneer leer je 't is af :? .C22 kan er nog net bij door,C23 zit maar "in de verte" over het IC.Da's niet ontkoppelen :( .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

:?: Kijk je wel goed, Anne.
C23 zit vlak naast het IC, zoals het hoort.
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
:?: Kijk je wel goed, Anne.
C23 zit vlak naast het IC, zoals het hoort.
Hoe ver is 't van de linkerkant van C23 naar pin 4 van 't IC :shock:
C23 wordt veronderstelt tussen pin 4 en 8 te zitten,zonder omweg.
Ondertussen de rest bekeken,kan niks mis vinden :( .
Wel eigenaardig,bij de ingangen links zitten pos en neg andersom dan bij ingangen rechts,of is dat zo bedoelt :? .
Geeft wel dat bij niet gebalaceerde in niet steeds dezelfde pin moet aangesloten.
Je hebt wel een relais toegevoegd zag ik.Om de boel stil te zetten was oorsprongkelijk op assymetrisch schakelen en dan de aktieve in kortsluiten.Nu is er een relais dat beide in's kortsluit.Is weer 's wat anders :D
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
:?: Kijk je wel goed, Anne.
C23 zit vlak naast het IC, zoals het hoort.
Hoe ver is 't van de linkerkant van C23 naar pin 4 van 't IC :shock:
C23 wordt veronderstelt tussen pin 4 en 8 te zitten,zonder omweg.
Ik snap je al. denk dat ik dat wel op een simpele wijze kan aanpassen.

Ah!buis schreef:
Ondertussen de rest bekeken,kan niks mis vinden :( .
Wel eigenaardig,bij de ingangen links zitten pos en neg andersom dan bij ingangen rechts,of is dat zo bedoelt :? .
Geeft wel dat bij niet gebalaceerde in niet steeds dezelfde pin moet aangesloten.
Je hebt wel een relais toegevoegd zag ik.Om de boel stil te zetten was oorsprongkelijk op assymetrisch schakelen en dan de aktieve in kortsluiten.Nu is er een relais dat beide in's kortsluit.Is weer 's wat anders :D
Heb ik een relais toegevoegd ? staat me niks van bij... dat ga ik even nader bekijken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Je hebt wel een relais toegevoegd zag ik.Om de boel stil te zetten was oorsprongkelijk op assymetrisch schakelen en dan de aktieve in kortsluiten.Nu is er een relais dat beide in's kortsluit.Is weer 's wat anders :D
Heb ik een relais toegevoegd ? staat me niks van bij... dat ga ik even nader bekijken.
Nog even verder gekeken.Het is geen relais erbij,wel een schakelkontakt meer gebruikt.
Oorsprongkelijk K4 is K7 geworden en K7 is nu K8.Die K8 sluit beide in kort waar de vroegere K7 er maar één deed.De andere werd aan de vroegere K4 overgelaten.Mute was K4+K7 nu enkel K8 :D .
C23 aan de massa rechts,klaar is Ray :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

2 verschillende manieren om C23 aan te sluiten :
Naamloos.png
Naamloos2.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Tweede manier lijkt me wat overdreven lastig zo onder 't IC.
De eerste is heel mooi,steekt de andere IC zo af als minder mooi :-$ .
Zo is denk ik ook wel genoeg,is als bij de andere ongeveer O:) .
Anne
Bijlagen
Cap.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

In dat geval maak ik het dan zo :
Naamloos.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Kappa7 »

Wat is er mis met optie 1?
Een ground plane onder de chip is dachtik wel goed tegen het op pikken van elende .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Wat is er mis met optie 1?
Helemaal niks :o
Het ging om 't estetische :sure: ,zoals nu is het ongeveer dezelfde omweg als bij dat andere IC :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Inderdaad waren er een + en - van een XLR verwisseld. inmiddels is dit rechtgezet.
RAY - Input - Schema.png
RAY - Input - Layout.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
. inmiddels is dit rechtgezet.
Nu Groningen nog :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Prachtig !
:rofl: :rofl: :rofl:
En dan zijn er mensen die zeggen dat Belgen geen humor hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Zouden ze hier ook de galg hebben uitgevonden :o
Kan van pas komen :twisted: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Het gedeelte dat de relais aanstuurt :
JVE - Besturing - Schema.png
Iets dat mij niet 100 % duidelijk is zijn de RC filters voor over de attenuator relais.
Ik begrijp dat ze in serie met de spoelen van de relais komen te staan, maar waarom zijn dan de weerstanden overbrugd ?
JVE - Besturing - Schema - Detail.png
Misschien dat JVE zelf dat iets kan verduidelijken ?
Ray-Besturing- Schema.png
Ray - Besturing - Layout.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

We zijn begonnen ! 8)
IMG_0418.JPG
IMG_0417.JPG
IMG_0419.JPG
IMG_0422.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door knuisje »

Treffende tekst op de krantenpagina: van dik hout zaagt men planken. :lol:
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door gervenja »

mooi werk ray ziet er goed uit.
leuk klusje al die gaatjes. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Dankje, John. Gaatjes boren vind ik niet erg. geeft een beetje een Zen gevoel.
Helemaal geconcentreerd op een paar vierkante centimeter. dan vergeet ik alles om me heen.

Donderdag gaan ze bestukt worden. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Dankje, John. Gaatjes boren vind ik niet erg. geeft een beetje een Zen gevoel.
Helemaal geconcentreerd op een paar vierkante centimeter. dan vergeet ik alles om me heen.

Donderdag gaan ze bestukt worden. :D
Alles om je heen vergeten :shock: ,totdat het boortje te bot wordt :lol:
Omdat JVE (nog) niets laat horen,een poging tot uitleg van de (kortgesloten)R+C's.
Die zitten over de aansturing van de relais,dus tussen in en uit van het IC.De bedoeling schijnt te zijn om de relais wat vertraagd te laten werken om wat overlapping te krijgen tegen mogelijke schakelklikken.
De overbrugging van de R is dan al of niet om meer(minder) vertraging te krijgen.
Vermoedelijk allemaal niet nodig.
Anne
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door gervenja »

ray5150 schreef:
geeft een beetje een Zen gevoel.
Helemaal geconcentreerd op een paar vierkante centimeter. dan vergeet ik alles om me heen.
Ja ik herken dat wel, afgelopen weken heel wat zitten poetsen op de bovenplaat van mijn Phonodude, of moet ik zeggen polijsten.
Maar het is opbouwend dus altijd goed, heb nu wel een dikke elle boog
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Flinke produktie gemaakt vandaag :
Bouwpakketje.
Bouwpakketje.
Voeding + trafo's
Voeding + trafo's
IMG_0447.JPG
IMG_0449.JPG
IMG_0452.JPG
Attenuator bovenkant
Attenuator bovenkant
Attenuator onderkant
Attenuator onderkant
Relais aansturing.
Relais aansturing.
Plaats reactie