Project Eton 11.2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Eton 11.2
Wanneer de buitenste lagen mpx goed verlijmt zitten staat er toch al een heel stuk minder spanning op het mdf toch?
Ik kwam wel Flexoply tegen van 6,1 mm dik, is dat niets?
Ik kwam wel Flexoply tegen van 6,1 mm dik, is dat niets?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
fineer kan je prima strijken op een bolle kast.
en je zou ook nog een van die lagen van loodbitumen of Merford Isomat kunnen doen, wordt de kast lekker zwaar van
en je zou ook nog een van die lagen van loodbitumen of Merford Isomat kunnen doen, wordt de kast lekker zwaar van
Re: Project Eton 11.2
Dat merford spul waar koop je dat want op de merford site zijn de verzendkosten nogal aan de hoge kant (kan alleen per pallet verzenden)
Moet ook een beetje op de centjes letten namelijk. Het doel van dit project is een zo goed mogelijke luidspreker neer te zetten voor een zo laag mogelijke prijs.
Het is overigens niet zo dat het helemaal niets mag kosten want de units die ik gebruik verdienen wel degelijk een goede kast.
voor wat betreft het fineer. Dit wilde ik eigenlijk liever niet strijken deze keer maar conventioneel klemmen omdat het van die gigantische lappen zijn. Plus dat ik al een paar keer gehad heb met strijken dat het er in eerste instantie superstrak op leek te zitten maar dat er tijdens het lakken toch hier en daar een bobbel vormde.
Moet ook een beetje op de centjes letten namelijk. Het doel van dit project is een zo goed mogelijke luidspreker neer te zetten voor een zo laag mogelijke prijs.
Het is overigens niet zo dat het helemaal niets mag kosten want de units die ik gebruik verdienen wel degelijk een goede kast.
voor wat betreft het fineer. Dit wilde ik eigenlijk liever niet strijken deze keer maar conventioneel klemmen omdat het van die gigantische lappen zijn. Plus dat ik al een paar keer gehad heb met strijken dat het er in eerste instantie superstrak op leek te zitten maar dat er tijdens het lakken toch hier en daar een bobbel vormde.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
Hoe dikker de buitenste gefineerde laag, hoe meer het fineer uitrekken moet als je het buigt. Ik denk dat je als buitenste laag dan beter van dat hele dunne triplex kan nemen om het fineer op te plakken, dan buigt het geheel makkelijker. De nerf van je fineer moet dan net als op de eerste foto's horizontaal lopen. Fineer je verticaal, dan is de kans op barsten van je fineer groter.
Hoe wil je die lagen dan weer op de kast klemmen trouwens? Met spanbanden of zo? Misschien kan je zo je fineer ook wel koud persen op een afgebouwde wand. Je lijmt het fineer erop, bedekt het met een laag kunststof folie en dan nog een laag triplex en je klemt met een reeks spanbanden. De folie is om te voorkomen dat de aandrukplaat triplex aan je fineer vastlijmt.
Als je de zandconstructie gebruikt, dan moet je de kast achteraf kunnen (bij) vullen, want anders wordt het afbouwen bemoeilijkt door het gewicht. Logischerwijs komt/komen de vulopening(en) dan aan de onderzijde te zitten. Zand zakt in de loop van de tijd een beetje in, dus om holle ruimtes bovenin te voorkomen moet je ook kunnen bijvullen.
Hoe wil je die lagen dan weer op de kast klemmen trouwens? Met spanbanden of zo? Misschien kan je zo je fineer ook wel koud persen op een afgebouwde wand. Je lijmt het fineer erop, bedekt het met een laag kunststof folie en dan nog een laag triplex en je klemt met een reeks spanbanden. De folie is om te voorkomen dat de aandrukplaat triplex aan je fineer vastlijmt.
Als je de zandconstructie gebruikt, dan moet je de kast achteraf kunnen (bij) vullen, want anders wordt het afbouwen bemoeilijkt door het gewicht. Logischerwijs komt/komen de vulopening(en) dan aan de onderzijde te zitten. Zand zakt in de loop van de tijd een beetje in, dus om holle ruimtes bovenin te voorkomen moet je ook kunnen bijvullen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
Re: Project Eton 11.2
Best wel aan de prijs. Voor ontdreuning kun je ook aan alternatieve materialen denken zoals dikke heugafelt tegels met zware bitumen rug.Henkjan schreef:kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
mijn bedoeling was om t tussen 2 lagen hout in te doen. voor aan de binnenkant zijn tapijttegels idd een prima budget alternatief (tip: ook voor op deuren)richard schreef:Best wel aan de prijs. Voor ontdreuning kun je ook aan alternatieve materialen denken zoals dikke heugafelt tegels met zware bitumen rug.Henkjan schreef:kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
mooi idee, wel een klusje voor als SHMBO niet aanwezig ispappaleo schreef:De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
Ja schoot me zomaar te binnen.Henkjan schreef:mooi idee, wel een klusje voor als SHMBO niet aanwezig ispappaleo schreef:De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
SHMBO
Zou dat niet SWMBO moeten zijn?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
eigenlijk welpappaleo schreef:Zou dat niet SWMBO moeten zijn?
Re: Project Eton 11.2
Iedereen alvast bedankt voor alle input.
Ik zal alle opties vast eens laten bezinken die merford platen laat ik iig even voor wat het is gezien de kosten.
@pappaleo
Voor het klemmen heb ik contramallen liggen en dan in combinatie mat spanbanden en klemmen moet dat wel goed gaan komen.
Verder denk ik er over om idd aan de binnenkant iets van inloopmatten of tapijttegels te gebruiken als demping. Of van dat groene ondervloer.
Ik zal alle opties vast eens laten bezinken die merford platen laat ik iig even voor wat het is gezien de kosten.
@pappaleo
Voor het klemmen heb ik contramallen liggen en dan in combinatie mat spanbanden en klemmen moet dat wel goed gaan komen.
Verder denk ik er over om idd aan de binnenkant iets van inloopmatten of tapijttegels te gebruiken als demping. Of van dat groene ondervloer.
Re: Project Eton 11.2
Beste hrscharft,
Voor de demping van de panelen en het verminderen van interne reflecties heb ik bij mijn laatste projecten gebruik gemaakt van zwarte rubberen tegels die worden toegepast op kinderspeelplaatsen etc. Erg werkzaam en goedkoop tegelijkertijd, bovendien gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. De tegels hebben een verzwarende werking op de panelen, dempen daarmee resonanties zoals loodbitumen en absorberen reflecties omdat ze poreus zijn.
Mvg,
Capillus
Voor de demping van de panelen en het verminderen van interne reflecties heb ik bij mijn laatste projecten gebruik gemaakt van zwarte rubberen tegels die worden toegepast op kinderspeelplaatsen etc. Erg werkzaam en goedkoop tegelijkertijd, bovendien gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. De tegels hebben een verzwarende werking op de panelen, dempen daarmee resonanties zoals loodbitumen en absorberen reflecties omdat ze poreus zijn.
Mvg,
Capillus
Laatst gewijzigd door Capillus op vr 13 dec 2013, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project Eton 11.2
Hey Tnx goede tip
Is dat overigens ook niet gewoon gemaakt van bitumen
Hoe heeft dat uitgepakt bij jouw projecten trouwens ?
Is dat overigens ook niet gewoon gemaakt van bitumen
Hoe heeft dat uitgepakt bij jouw projecten trouwens ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
Zijn die niet enorm dik?Capillus schreef:Beste hrscharft,
Voor de demping van de panelen en de het verminderen van interne reflecties heb ik bij mijn laatste projecten gebruik gemaakt van zwarte rubberen tegels die worden toegepast op kinderspeelplaatsen etc. Erg werkzaam en goedkoop tegelijkertijd, bovendien gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. De tegels hebben een verzwarende werking op de panelen, dempen daarmee resonanties zoals loodbitumen en absorberen reflecties omdat ze poreus zijn.
Mvg,
Capillus
Ik heb een tijdje terug dit aangeschaft om de binnenzijde van mijn volgende speakertje (18L BR met een 18cm seas woofertje te bekleden. Ik weet niet hoe het uitpakt maar het is redelijk zwaar spul en niet te duur. Deze mat kost nog geen 10 euro bij de Gamma. Mogelijk is het ook goed toepasbaar als tussenlaag.
Re: Project Eton 11.2
Zat net even te kijken op het www maar die tegels zijn te krijgen in verschillende diktes vanaf 25mm
Die mat die jij laat zien lijkt verdacht veel op dit spul

http://link.marktplaats.nl/755745943
Die mat die jij laat zien lijkt verdacht veel op dit spul
http://link.marktplaats.nl/755745943
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
Zo te zien wel, ja. Die tegeldragers hebben ze ook bij de Gamma. Zit hier om de hoek. Ik zal morgen even kijken of het helemaal hetzelfde is. In dat geval zijn de tegeldragers een stuk goedkoper nog, ware het niet dat je er dan een heleboel moet aanschaffen.hrscharft schreef:Zat net even te kijken op het www maar die tegels zijn te krijgen in verschillende diktes vanaf 25mm
Die mat die jij laat zien lijkt verdacht veel op dit spul
http://link.marktplaats.nl/755745943
Re: Project Eton 11.2
Die dingen zijn maar 10x10 cm, dan blijf je toch aan het plakken
waarom eigenlijk niet gewoon loodbitumen?
Re: Project Eton 11.2
prijs .... ?
overigens valt het best mee lijkt me wat betreft dat blijven plakken.
Kast insmeren met tix, een hele serie van die dingen insmeren met tix.
Vervolgens ga je lekker een bakkie koffie doen en een peukje roken en als je terug komt kun je ze er zo 1 voor 1 op plakken.
overigens valt het best mee lijkt me wat betreft dat blijven plakken.
Kast insmeren met tix, een hele serie van die dingen insmeren met tix.
Vervolgens ga je lekker een bakkie koffie doen en een peukje roken en als je terug komt kun je ze er zo 1 voor 1 op plakken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
voor een stukkie van 0.36m², da's dus bijna 3 tientjes per m². dan is dat dikke Isomat maar de helft duurder en t dunne flink goedkoper ....pappaleo schreef:.... en niet te duur. Deze mat kost nog geen 10 euro bij de Gamma
Re: Project Eton 11.2
De prijs van de isomat zelf is idd ook het probleem niet hoor Henkjan 
Maar ik hik een beetje tegen die 19.50 aan verzendkosten aan...
Verder is er nog niets definitief
en kijk ik vrolijk verder.
De latten constructie is ook nog steeds op tafel en dan misschien opgevuld met een epoxybeton of een mix van epoxy en fijn grind.
Vooral die laatste lijkt me ook wel een mooie oplossing.
Maar ik hik een beetje tegen die 19.50 aan verzendkosten aan...
Verder is er nog niets definitief
De latten constructie is ook nog steeds op tafel en dan misschien opgevuld met een epoxybeton of een mix van epoxy en fijn grind.
Vooral die laatste lijkt me ook wel een mooie oplossing.
Re: Project Eton 11.2
Voor wat betreft de demping aan de binnenkant van de kast is de knoop voorlopig doorgehakt.
Heb een restpartijtje Heugafelt tegels kunnen vinden met een bitumen rug. Het is zo'n 2 M² voor 8 euro.
voor wat betreft de opbouw van de wanden ben ik me nog over aan het bezinnen.
Heb een restpartijtje Heugafelt tegels kunnen vinden met een bitumen rug. Het is zo'n 2 M² voor 8 euro.
voor wat betreft de opbouw van de wanden ben ik me nog over aan het bezinnen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project Eton 11.2
ik stem voor het idee van papaleohrscharft schreef:voor wat betreft de opbouw van de wanden ben ik me nog over aan het bezinnen.
Re: Project Eton 11.2
zelf neig ik nogal naar een mengsel van fijn grind gecombineerd met een epoxy of acrylhars.
Of misschien de favoriet hier op het forum egalisatie mortel
. Overigens als het tussen twee wandjes in zit mag ik dan nog wel bij de club? of telt het dan niet....
Of misschien de favoriet hier op het forum egalisatie mortel
Re: Project Eton 11.2
Kijk anders nog even naar de dempingsmatten voor wasmachines.
Die zijn nog geen € 10 voor 60x60.
of
Die zijn nog geen € 10 voor 60x60.
of
