Project Eton 11.2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Project Eton 11.2

Bericht door beijert »

Wanneer de buitenste lagen mpx goed verlijmt zitten staat er toch al een heel stuk minder spanning op het mdf toch?

Ik kwam wel Flexoply tegen van 6,1 mm dik, is dat niets?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

fineer kan je prima strijken op een bolle kast.

en je zou ook nog een van die lagen van loodbitumen of Merford Isomat kunnen doen, wordt de kast lekker zwaar van :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Dat merford spul waar koop je dat want op de merford site zijn de verzendkosten nogal aan de hoge kant (kan alleen per pallet verzenden)

Moet ook een beetje op de centjes letten namelijk. Het doel van dit project is een zo goed mogelijke luidspreker neer te zetten voor een zo laag mogelijke prijs.
Het is overigens niet zo dat het helemaal niets mag kosten want de units die ik gebruik verdienen wel degelijk een goede kast.

voor wat betreft het fineer. Dit wilde ik eigenlijk liever niet strijken deze keer maar conventioneel klemmen omdat het van die gigantische lappen zijn. Plus dat ik al een paar keer gehad heb met strijken dat het er in eerste instantie superstrak op leek te zitten maar dat er tijdens het lakken toch hier en daar een bobbel vormde.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

Hoe dikker de buitenste gefineerde laag, hoe meer het fineer uitrekken moet als je het buigt. Ik denk dat je als buitenste laag dan beter van dat hele dunne triplex kan nemen om het fineer op te plakken, dan buigt het geheel makkelijker. De nerf van je fineer moet dan net als op de eerste foto's horizontaal lopen. Fineer je verticaal, dan is de kans op barsten van je fineer groter.

Hoe wil je die lagen dan weer op de kast klemmen trouwens? Met spanbanden of zo? Misschien kan je zo je fineer ook wel koud persen op een afgebouwde wand. Je lijmt het fineer erop, bedekt het met een laag kunststof folie en dan nog een laag triplex en je klemt met een reeks spanbanden. De folie is om te voorkomen dat de aandrukplaat triplex aan je fineer vastlijmt.

Als je de zandconstructie gebruikt, dan moet je de kast achteraf kunnen (bij) vullen, want anders wordt het afbouwen bemoeilijkt door het gewicht. Logischerwijs komt/komen de vulopening(en) dan aan de onderzijde te zitten. Zand zakt in de loop van de tijd een beetje in, dus om holle ruimtes bovenin te voorkomen moet je ook kunnen bijvullen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Project Eton 11.2

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
Best wel aan de prijs. Voor ontdreuning kun je ook aan alternatieve materialen denken zoals dikke heugafelt tegels met zware bitumen rug.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

richard schreef:
Henkjan schreef:
kijk eens hier:
http://www.akoestiekwinkel.nl/toepassin ... /l/isomat/
dat is de site van Merford voor particulieren
Best wel aan de prijs. Voor ontdreuning kun je ook aan alternatieve materialen denken zoals dikke heugafelt tegels met zware bitumen rug.
mijn bedoeling was om t tussen 2 lagen hout in te doen. voor aan de binnenkant zijn tapijttegels idd een prima budget alternatief (tip: ook voor op deuren)
pappaleo schreef:
De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
mooi idee, wel een klusje voor als SHMBO niet aanwezig is :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
De holle ruimte (waar het zand in zou gaan) vol laten lopen met dat gesmolten mastiek spul dat voor dakbedekking wordt gebruikt. Dan heb je een teerlaag ertussen zitten met een hoge interne demping. Of het makkelijk te verwezenlijken is weet ik niet.
mooi idee, wel een klusje voor als SHMBO niet aanwezig is :lol:
Ja schoot me zomaar te binnen.

SHMBO :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Zou dat niet SWMBO moeten zijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Zou dat niet SWMBO moeten zijn?
eigenlijk wel :roll: zal wel modernuh zpellin wezuh
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Iedereen alvast bedankt voor alle input.
Ik zal alle opties vast eens laten bezinken die merford platen laat ik iig even voor wat het is gezien de kosten.

@pappaleo

Voor het klemmen heb ik contramallen liggen en dan in combinatie mat spanbanden en klemmen moet dat wel goed gaan komen.

Verder denk ik er over om idd aan de binnenkant iets van inloopmatten of tapijttegels te gebruiken als demping. Of van dat groene ondervloer.
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Capillus »

Beste hrscharft,

Voor de demping van de panelen en het verminderen van interne reflecties heb ik bij mijn laatste projecten gebruik gemaakt van zwarte rubberen tegels die worden toegepast op kinderspeelplaatsen etc. Erg werkzaam en goedkoop tegelijkertijd, bovendien gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. De tegels hebben een verzwarende werking op de panelen, dempen daarmee resonanties zoals loodbitumen en absorberen reflecties omdat ze poreus zijn.

Mvg,
Capillus
Laatst gewijzigd door Capillus op vr 13 dec 2013, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Hey Tnx goede tip

Is dat overigens ook niet gewoon gemaakt van bitumen :P
Hoe heeft dat uitgepakt bij jouw projecten trouwens ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

Capillus schreef:
Beste hrscharft,

Voor de demping van de panelen en de het verminderen van interne reflecties heb ik bij mijn laatste projecten gebruik gemaakt van zwarte rubberen tegels die worden toegepast op kinderspeelplaatsen etc. Erg werkzaam en goedkoop tegelijkertijd, bovendien gemakkelijk verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. De tegels hebben een verzwarende werking op de panelen, dempen daarmee resonanties zoals loodbitumen en absorberen reflecties omdat ze poreus zijn.

Mvg,
Capillus
Zijn die niet enorm dik?


Ik heb een tijdje terug dit aangeschaft om de binnenzijde van mijn volgende speakertje (18L BR met een 18cm seas woofertje te bekleden. Ik weet niet hoe het uitpakt maar het is redelijk zwaar spul en niet te duur. Deze mat kost nog geen 10 euro bij de Gamma. Mogelijk is het ook goed toepasbaar als tussenlaag.
IMAG0281.jpg
IMAG0279.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Zat net even te kijken op het www maar die tegels zijn te krijgen in verschillende diktes vanaf 25mm

Die mat die jij laat zien lijkt verdacht veel op dit spul

Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/755745943
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

hrscharft schreef:
Zat net even te kijken op het www maar die tegels zijn te krijgen in verschillende diktes vanaf 25mm

Die mat die jij laat zien lijkt verdacht veel op dit spul

Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/755745943
Zo te zien wel, ja. Die tegeldragers hebben ze ook bij de Gamma. Zit hier om de hoek. Ik zal morgen even kijken of het helemaal hetzelfde is. In dat geval zijn de tegeldragers een stuk goedkoper nog, ware het niet dat je er dan een heleboel moet aanschaffen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Zweitse »

Die dingen zijn maar 10x10 cm, dan blijf je toch aan het plakken :rofl: waarom eigenlijk niet gewoon loodbitumen?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

prijs .... ?

overigens valt het best mee lijkt me wat betreft dat blijven plakken.
Kast insmeren met tix, een hele serie van die dingen insmeren met tix.
Vervolgens ga je lekker een bakkie koffie doen en een peukje roken en als je terug komt kun je ze er zo 1 voor 1 op plakken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Zweitse »

Ach, zo blijf je ook van de straat zeg maar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
.... en niet te duur. Deze mat kost nog geen 10 euro bij de Gamma
voor een stukkie van 0.36m², da's dus bijna 3 tientjes per m². dan is dat dikke Isomat maar de helft duurder en t dunne flink goedkoper ....
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

De prijs van de isomat zelf is idd ook het probleem niet hoor Henkjan :)

Maar ik hik een beetje tegen die 19.50 aan verzendkosten aan...

Verder is er nog niets definitief :) en kijk ik vrolijk verder.

De latten constructie is ook nog steeds op tafel en dan misschien opgevuld met een epoxybeton of een mix van epoxy en fijn grind.

Vooral die laatste lijkt me ook wel een mooie oplossing.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Voor wat betreft de demping aan de binnenkant van de kast is de knoop voorlopig doorgehakt.
Heb een restpartijtje Heugafelt tegels kunnen vinden met een bitumen rug. Het is zo'n 2 M² voor 8 euro.

voor wat betreft de opbouw van de wanden ben ik me nog over aan het bezinnen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Henkjan »

hrscharft schreef:
voor wat betreft de opbouw van de wanden ben ik me nog over aan het bezinnen.
ik stem voor het idee van papaleo
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

zelf neig ik nogal naar een mengsel van fijn grind gecombineerd met een epoxy of acrylhars.
Of misschien de favoriet hier op het forum egalisatie mortel ;). Overigens als het tussen twee wandjes in zit mag ik dan nog wel bij de club? of telt het dan niet....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hannesie »

Kijk anders nog even naar de dempingsmatten voor wasmachines.
Die zijn nog geen € 10 voor 60x60.
of
931953.gif
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”