hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Je hebt Pb...
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Bedankt! 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door markbakk »

M44rt3n schreef:
Hmm Op dit moment voel ik me tamelijk verdwaald hoor.
De termen die ik telkens voorbij zie komen zijn voor het overgrote deel abracadabra voor me.
Zoals dit:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=85
:shock: 8-[

Ik heb de afgelopen tijd regelmatig zowel hier als elders rondgekeken en geprobeerd wat dingen begrijpelijk te krijgen voor mezelf maar om nou te zeggen dat er veel duidelijker is geworden... Nee, niet echt.

Op het moment zou ik eigenlijk niet weten wat mijn volgende vraag of actie moet zijn... :oops:
T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door wouter »

+1
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Ik heb in ieder geval maar een berichtje geplaatst bij de rubriek gezocht.
Wie weet heeft iemand ze nog.
T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.
Hoi markbakk,

Waarom zou je zeggen dat deze geschikt zijn voor mij dan?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door SARK »

M44rt3n schreef:
T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.
Hoi markbakk,

Waarom zou je zeggen dat deze geschikt zijn voor mij dan?
Gokje ... de TSP die dich bij elkaar in de buurt liggen :?:

CODE: Selecteer alles

Eton 7-330/25 pp	Monacor SPH-170

schalldruck 90d                  B90dB
fms 40hz		             38Hz
qms 1,01		             2,38
qes 0,49		             0,55
qts 0,33                           0,44
vas 27 l                            37 l
mms 14,4g                        12,5g
xmax 3,5mm                      3mm
re 5.9 ohm                        6,2 ohm
belastbarkeit 70 w              80 w
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Oftewel, die driver unit is dus goed geschikt als vervanger voor je woofer.

Koop er dan wel twee, en vervang die andere woofer ook, dan heb je uit
allebei je luidsprekers hetzelfde geluid.
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

SARK schreef:
Gokje ... de TSP die dich bij elkaar in de buurt liggen :?:

CODE: Selecteer alles

Eton 7-330/25 pp	Monacor SPH-170

schalldruck 90d                  B90dB
fms 40hz		             38Hz
qms 1,01		             2,38
qes 0,49		             0,55
qts 0,33                           0,44
vas 27 l                            37 l
mms 14,4g                        12,5g
xmax 3,5mm                      3mm
re 5.9 ohm                        6,2 ohm
belastbarkeit 70 w              80 w
Kijk, van dit soort dingen snap ik dus geen pepernoot.
Als ik hier naar kijk zie ik voornamelijk erg kleine getallen/waardes.
Dan zou ik dus zeggen dat het verschil tussen bijvoorbeeld dat qms 1,01 - 2,38 behoorlijk groot is? (meer dan dubbel de waarde)
Of deze, vas 27 l ten opzichte van 37 l.
Of qts 0,33 - 0,44. Ik zie alleen een verschil van 25%.

Waar zit het dan in dat jullie zouden zeggen dat deze geschikt is? :?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door wouter »

In een eerdere post is al gesteld dat T/S vooral met het laag te maken heeft. Belangrijker is voor een drop-in dat er geen grote verschillen in gevoeligheid (90dB) en het frequentieverloop zitten (zoals dikke pieken die aangepakt moeten worden met een filter).

Deze dingen lijken mij, naast de T/S en het formaat, de kans dat papier en polypropyleen zich redelijk vergelijkbaar zouden kunnen gedragen de reden dat voor een drop-in oplossing deze woofer wel veel kans maakt. Ook is hij prima betaalbaar en kwalitatief niet onder- of overbemeten.

Lijkt me zo... 8-[ :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door markbakk »

Meer nog dan de TSP ( de laagafstemming kan je nog wel wat aanpassen) zijn de conusopbouw en naar ik verwacht de spreekspoel (inductie) vergelijkbaar, zodat je niet je filter ingrijpend hoeft aan te passen. Volgens mij is de conus van de SPH170 ook van PP. Ik denk alleen dat het of een conische of een vlakke NAWI-conus is, de Eton heeft wss een meer gebogen profiel.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door hrscharft »

Of je doet gewoon heel gek en luxe (beetje afhankelijk van je budget) en vervangt ze door een setje Eton 7-360 Hex drivers. Deze jongens kosten wel tussen de 170 en 190 euries per stuk afhankelijk van waar je ze koopt.

Tsp komen redelijk overeen en de buitendiameter van de unit wijkt slechts 1 mm af van de oude units. Of de 187mm is een meetfoutje van de ts geweest en deze zijn ook 186 mm ;) .
Bijlagen
7-360 Hex.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door beijert »

En dan uitbouwen naar een Duetta Top light? Daar zit ook Seas tweeter in met dezelfde inbouwmaat en ben je weer even klaar voor de komende jaren.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door hrscharft »

Zei je Duetta top ;)

Alleen hangt hier toch echt een ER4 in.
Bijlagen
DTAndreas00.jpg
DTAndreas58.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door beijert »

De Top Light (hoofdletter L vergeten) daar zit een Noferro 800TV in.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

markbakk schreef:
Meer nog dan de TSP ( de laagafstemming kan je nog wel wat aanpassen) zijn de conusopbouw en naar ik verwacht de spreekspoel (inductie) vergelijkbaar, zodat je niet je filter ingrijpend hoeft aan te passen. Volgens mij is de conus van de SPH170 ook van PP. Ik denk alleen dat het of een conische of een vlakke NAWI-conus is, de Eton heeft wss een meer gebogen profiel.

Even voor de duidelijkheid, je bedoelt dus de SPH-170, en niet de SPH-170C toch?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door markbakk »

Ja (dat schrijf ik ook :sure: ).
Speaker & Co
Ook commercieel actief
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 01 dec 2006, 11:32

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Speaker & Co »

Je bent in ieder geval niet bij mij geweest, Speaker & Co Haarlem. Mocht je geintersseerd zijn ik heb nog 2 nieuwe tweeters liggen.

Titus
Speaker & Co Haarlem
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

wouter schreef:
In een eerdere post is al gesteld dat T/S vooral met het laag te maken heeft. Belangrijker is voor een drop-in dat er geen grote verschillen in gevoeligheid (90dB) en het frequentieverloop zitten (zoals dikke pieken die aangepakt moeten worden met een filter).

Deze dingen lijken mij, naast de T/S en het formaat, de kans dat papier en polypropyleen zich redelijk vergelijkbaar zouden kunnen gedragen de reden dat voor een drop-in oplossing deze woofer wel veel kans maakt. Ook is hij prima betaalbaar en kwalitatief niet onder- of overbemeten.

Lijkt me zo... 8-[ :wink:
Oké, bedankt voor de uitleg.
Is al een stuk duidelijker. :goeie:
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Motorfret »

Maarten,

waar kom je vandaan?
Mogelijk dat je dan eens kan afspreken met 1 van de andere forumleden, die je dan e.e.a. kan uitleggen.

Of kom bijvoorbeeld naar een meting (28 dec. / 15 februari), dan zijn er liefhebbers genoeg die je alles kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door pappaleo »

Ik weet een stel Driades 22.2 te koop, voor 125 euro. Voor zover ik gelezen heb zitten daar dezelfde units in.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door SARK »

Als je nu eens je zoektocht naar de woofers staakt en kijkt wat je met de kast en de werkende tweeters kunt doen :idea:

Bekijk deze linkjes eens:
http://audio.lutuje.se/?sph-176-25tff,13
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic681604.html

De kast die in de beschrijving wordt voorgesteld is 20 liter en dat zou dus volgens jouw berekeningen van de binnenmaten van jouw kast goed uit komen maar ...
M44rt3n schreef:
Alle informatie die ik over de speakers heb:

Materiaal 18mm MDF
hoogte 100cm
breedte 21cm
diepte 25cm

Onderste gedeelte is opgevuld met een of andere wolachtige materiaal om te dempen (hier kan ik niet meer bij, die ruimte is dicht).
De binnenkant van de klankkasten zijn 17,4 x 21,4 x 52cm wat volgens mij neerkomt op zo´n 19,4liter.
Kun je de maten nog eens goed opnemen want ik snap niet zo goed waar dat verschil van 100 en 52 cm blijft :-s
Laatst gewijzigd door SARK op wo 11 dec 2013, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door hrscharft »

Ik zou er niet te lang over nadenken de set waar pappaleo het over heeft ( hij heeft me een fototje gestuurd) zitten voor zover ik kan zien een paar mooie eton Hexacone units in.
Die klinken over het algemeen erg goed. Dat is iig mijn ervaring.

Zou er niet te lang over verder puzzelen en dat setje van Leo nemen.

Gr,

Harm.
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

SARK schreef:
Als je nu eens je zoektocht naar de woofers staakt en kijkt wat je met de kast en de werkende tweeters kunt doen :idea:

Bekijk deze linkjes eens:
http://audio.lutuje.se/?sph-176-25tff,13
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic681604.html

De kast die in de beschrijving wordt voorgesteld is 20 liter en dat zou dus volgens jouw berekeningen van de binnenmaten van jouw kast goed uit komen maar ...
M44rt3n schreef:
Alle informatie die ik over de speakers heb:

Materiaal 18mm MDF
hoogte 100cm
breedte 21cm
diepte 25cm

Onderste gedeelte is opgevuld met een of andere wolachtige materiaal om te dempen (hier kan ik niet meer bij, die ruimte is dicht).
De binnenkant van de klankkasten zijn 17,4 x 21,4 x 52cm wat volgens mij neerkomt op zo´n 19,4liter.
Kun je de maten nog eens goed opnemen want ik snap niet zo goed waar dat verschil van 100 en 52 cm blijft :-s
De onderste helft van de speaker is opgevuld met een of ander dempingsmateriaal, dat zit in een afgesloten ruimte.
Dan blijft er binnen in de kast nog 52cm over.

Dus als je hem verticaal door de midden zou doen krijg je van onder naar boven, MDF18mm van de onderkant, dempingsmateriaal 42,6cm, MDF18mm tussenschot, klankkast 52cm met de speakers enzo, en nog een keer MDF18mm aan de bovenkant en dat is dan samen exact 100cm.

Linkjes lijken nogal oostbokkerig? maar ik zal eens zien wat ik hier uit kan halen.
Dank voor de moeite. 8)
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

pappaleo schreef:
Ik weet een stel Driades 22.2 te koop, voor 125 euro. Voor zover ik gelezen heb zitten daar dezelfde units in.
Hmm is dat zo´n komplete speakerkast?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door pappaleo »

Ja. Zwart met wat gebruikssporen en de bevestiging van de frontjes is ook niet meer helemaal wat het geweest is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”