hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speakers
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.M44rt3n schreef:Hmm Op dit moment voel ik me tamelijk verdwaald hoor.
De termen die ik telkens voorbij zie komen zijn voor het overgrote deel abracadabra voor me.
Zoals dit:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=85
![]()
![]()
Ik heb de afgelopen tijd regelmatig zowel hier als elders rondgekeken en geprobeerd wat dingen begrijpelijk te krijgen voor mezelf maar om nou te zeggen dat er veel duidelijker is geworden... Nee, niet echt.
Op het moment zou ik eigenlijk niet weten wat mijn volgende vraag of actie moet zijn...
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Ik heb in ieder geval maar een berichtje geplaatst bij de rubriek gezocht.
Wie weet heeft iemand ze nog.
Waarom zou je zeggen dat deze geschikt zijn voor mij dan?
Wie weet heeft iemand ze nog.
Hoi markbakk,T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.
Waarom zou je zeggen dat deze geschikt zijn voor mij dan?
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Gokje ... de TSP die dich bij elkaar in de buurt liggenM44rt3n schreef:Hoi markbakk,T is geen rocket science hoor! Maar je kunt ook niet alles direct begrijpen. Als je je huidige speakers wil repareren kun je het best mijn tip volgen denk ik.
Waarom zou je zeggen dat deze geschikt zijn voor mij dan?
CODE: Selecteer alles
Eton 7-330/25 pp Monacor SPH-170
schalldruck 90d B90dB
fms 40hz 38Hz
qms 1,01 2,38
qes 0,49 0,55
qts 0,33 0,44
vas 27 l 37 l
mms 14,4g 12,5g
xmax 3,5mm 3mm
re 5.9 ohm 6,2 ohm
belastbarkeit 70 w 80 w- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Oftewel, die driver unit is dus goed geschikt als vervanger voor je woofer.
Koop er dan wel twee, en vervang die andere woofer ook, dan heb je uit
allebei je luidsprekers hetzelfde geluid.
Koop er dan wel twee, en vervang die andere woofer ook, dan heb je uit
allebei je luidsprekers hetzelfde geluid.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Kijk, van dit soort dingen snap ik dus geen pepernoot.SARK schreef:Gokje ... de TSP die dich bij elkaar in de buurt liggen![]()
CODE: Selecteer alles
Eton 7-330/25 pp Monacor SPH-170 schalldruck 90d B90dB fms 40hz 38Hz qms 1,01 2,38 qes 0,49 0,55 qts 0,33 0,44 vas 27 l 37 l mms 14,4g 12,5g xmax 3,5mm 3mm re 5.9 ohm 6,2 ohm belastbarkeit 70 w 80 w
Als ik hier naar kijk zie ik voornamelijk erg kleine getallen/waardes.
Dan zou ik dus zeggen dat het verschil tussen bijvoorbeeld dat qms 1,01 - 2,38 behoorlijk groot is? (meer dan dubbel de waarde)
Of deze, vas 27 l ten opzichte van 37 l.
Of qts 0,33 - 0,44. Ik zie alleen een verschil van 25%.
Waar zit het dan in dat jullie zouden zeggen dat deze geschikt is?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
In een eerdere post is al gesteld dat T/S vooral met het laag te maken heeft. Belangrijker is voor een drop-in dat er geen grote verschillen in gevoeligheid (90dB) en het frequentieverloop zitten (zoals dikke pieken die aangepakt moeten worden met een filter).
Deze dingen lijken mij, naast de T/S en het formaat, de kans dat papier en polypropyleen zich redelijk vergelijkbaar zouden kunnen gedragen de reden dat voor een drop-in oplossing deze woofer wel veel kans maakt. Ook is hij prima betaalbaar en kwalitatief niet onder- of overbemeten.
Lijkt me zo...

Deze dingen lijken mij, naast de T/S en het formaat, de kans dat papier en polypropyleen zich redelijk vergelijkbaar zouden kunnen gedragen de reden dat voor een drop-in oplossing deze woofer wel veel kans maakt. Ook is hij prima betaalbaar en kwalitatief niet onder- of overbemeten.
Lijkt me zo...
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Meer nog dan de TSP ( de laagafstemming kan je nog wel wat aanpassen) zijn de conusopbouw en naar ik verwacht de spreekspoel (inductie) vergelijkbaar, zodat je niet je filter ingrijpend hoeft aan te passen. Volgens mij is de conus van de SPH170 ook van PP. Ik denk alleen dat het of een conische of een vlakke NAWI-conus is, de Eton heeft wss een meer gebogen profiel.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Of je doet gewoon heel gek en luxe (beetje afhankelijk van je budget) en vervangt ze door een setje Eton 7-360 Hex drivers. Deze jongens kosten wel tussen de 170 en 190 euries per stuk afhankelijk van waar je ze koopt.
Tsp komen redelijk overeen en de buitendiameter van de unit wijkt slechts 1 mm af van de oude units. Of de 187mm is een meetfoutje van de ts geweest en deze zijn ook 186 mm
.
Tsp komen redelijk overeen en de buitendiameter van de unit wijkt slechts 1 mm af van de oude units. Of de 187mm is een meetfoutje van de ts geweest en deze zijn ook 186 mm
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
En dan uitbouwen naar een Duetta Top light? Daar zit ook Seas tweeter in met dezelfde inbouwmaat en ben je weer even klaar voor de komende jaren.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Zei je Duetta top 
Alleen hangt hier toch echt een ER4 in.
Alleen hangt hier toch echt een ER4 in.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
De Top Light (hoofdletter L vergeten) daar zit een Noferro 800TV in.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
markbakk schreef:Meer nog dan de TSP ( de laagafstemming kan je nog wel wat aanpassen) zijn de conusopbouw en naar ik verwacht de spreekspoel (inductie) vergelijkbaar, zodat je niet je filter ingrijpend hoeft aan te passen. Volgens mij is de conus van de SPH170 ook van PP. Ik denk alleen dat het of een conische of een vlakke NAWI-conus is, de Eton heeft wss een meer gebogen profiel.
Even voor de duidelijkheid, je bedoelt dus de SPH-170, en niet de SPH-170C toch?
-
Speaker & Co
- Ook commercieel actief
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006, 11:32
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Je bent in ieder geval niet bij mij geweest, Speaker & Co Haarlem. Mocht je geintersseerd zijn ik heb nog 2 nieuwe tweeters liggen.
Titus
Speaker & Co Haarlem
Titus
Speaker & Co Haarlem
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Oké, bedankt voor de uitleg.wouter schreef:In een eerdere post is al gesteld dat T/S vooral met het laag te maken heeft. Belangrijker is voor een drop-in dat er geen grote verschillen in gevoeligheid (90dB) en het frequentieverloop zitten (zoals dikke pieken die aangepakt moeten worden met een filter).
Deze dingen lijken mij, naast de T/S en het formaat, de kans dat papier en polypropyleen zich redelijk vergelijkbaar zouden kunnen gedragen de reden dat voor een drop-in oplossing deze woofer wel veel kans maakt. Ook is hij prima betaalbaar en kwalitatief niet onder- of overbemeten.
Lijkt me zo...![]()
Is al een stuk duidelijker.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Maarten,
waar kom je vandaan?
Mogelijk dat je dan eens kan afspreken met 1 van de andere forumleden, die je dan e.e.a. kan uitleggen.
Of kom bijvoorbeeld naar een meting (28 dec. / 15 februari), dan zijn er liefhebbers genoeg die je alles kunnen vertellen.
waar kom je vandaan?
Mogelijk dat je dan eens kan afspreken met 1 van de andere forumleden, die je dan e.e.a. kan uitleggen.
Of kom bijvoorbeeld naar een meting (28 dec. / 15 februari), dan zijn er liefhebbers genoeg die je alles kunnen vertellen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Ik weet een stel Driades 22.2 te koop, voor 125 euro. Voor zover ik gelezen heb zitten daar dezelfde units in.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Als je nu eens je zoektocht naar de woofers staakt en kijkt wat je met de kast en de werkende tweeters kunt doen
Bekijk deze linkjes eens:
http://audio.lutuje.se/?sph-176-25tff,13
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic681604.html
De kast die in de beschrijving wordt voorgesteld is 20 liter en dat zou dus volgens jouw berekeningen van de binnenmaten van jouw kast goed uit komen maar ...
Bekijk deze linkjes eens:
http://audio.lutuje.se/?sph-176-25tff,13
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic681604.html
De kast die in de beschrijving wordt voorgesteld is 20 liter en dat zou dus volgens jouw berekeningen van de binnenmaten van jouw kast goed uit komen maar ...
Kun je de maten nog eens goed opnemen want ik snap niet zo goed waar dat verschil van 100 en 52 cm blijftM44rt3n schreef:Alle informatie die ik over de speakers heb:
Materiaal 18mm MDF
hoogte 100cm
breedte 21cm
diepte 25cm
Onderste gedeelte is opgevuld met een of andere wolachtige materiaal om te dempen (hier kan ik niet meer bij, die ruimte is dicht).
De binnenkant van de klankkasten zijn 17,4 x 21,4 x 52cm wat volgens mij neerkomt op zo´n 19,4liter.
Laatst gewijzigd door SARK op wo 11 dec 2013, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Ik zou er niet te lang over nadenken de set waar pappaleo het over heeft ( hij heeft me een fototje gestuurd) zitten voor zover ik kan zien een paar mooie eton Hexacone units in.
Die klinken over het algemeen erg goed. Dat is iig mijn ervaring.
Zou er niet te lang over verder puzzelen en dat setje van Leo nemen.
Gr,
Harm.
Die klinken over het algemeen erg goed. Dat is iig mijn ervaring.
Zou er niet te lang over verder puzzelen en dat setje van Leo nemen.
Gr,
Harm.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
De onderste helft van de speaker is opgevuld met een of ander dempingsmateriaal, dat zit in een afgesloten ruimte.SARK schreef:Als je nu eens je zoektocht naar de woofers staakt en kijkt wat je met de kast en de werkende tweeters kunt doen![]()
Bekijk deze linkjes eens:
http://audio.lutuje.se/?sph-176-25tff,13
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic681604.html
De kast die in de beschrijving wordt voorgesteld is 20 liter en dat zou dus volgens jouw berekeningen van de binnenmaten van jouw kast goed uit komen maar ...Kun je de maten nog eens goed opnemen want ik snap niet zo goed waar dat verschil van 100 en 52 cm blijftM44rt3n schreef:Alle informatie die ik over de speakers heb:
Materiaal 18mm MDF
hoogte 100cm
breedte 21cm
diepte 25cm
Onderste gedeelte is opgevuld met een of andere wolachtige materiaal om te dempen (hier kan ik niet meer bij, die ruimte is dicht).
De binnenkant van de klankkasten zijn 17,4 x 21,4 x 52cm wat volgens mij neerkomt op zo´n 19,4liter.
Dan blijft er binnen in de kast nog 52cm over.
Dus als je hem verticaal door de midden zou doen krijg je van onder naar boven, MDF18mm van de onderkant, dempingsmateriaal 42,6cm, MDF18mm tussenschot, klankkast 52cm met de speakers enzo, en nog een keer MDF18mm aan de bovenkant en dat is dan samen exact 100cm.
Linkjes lijken nogal oostbokkerig? maar ik zal eens zien wat ik hier uit kan halen.
Dank voor de moeite.
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Hmm is dat zo´n komplete speakerkast?pappaleo schreef:Ik weet een stel Driades 22.2 te koop, voor 125 euro. Voor zover ik gelezen heb zitten daar dezelfde units in.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak
Ja. Zwart met wat gebruikssporen en de bevestiging van de frontjes is ook niet meer helemaal wat het geweest is.
