hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speakers

Bericht door M44rt3n »

Hallo zelfbouwers en audiofanatiekelingen,

Mijn naam is Maarten en ik ben nu al erg lang op zoek naar kwalitatief goede vervanging voor een set speakers.
Deze speakers heb ik rond 1996/97 zelf mogen maken op school bij houtbewerking omdat ik alle reguliere werkstukken al klaar had.
Mijn leraar houtbewerking was echt een enorme audiofreak en maakte regelmatig testmodellen voor een bedrijfje van een vriend of kennis van hem.
Voor mij gaat het allemaal lang zo ver niet.
Zelf vind ik het gewoon erg prettig als muziek op apparatuur van een zekere kwaliteit wordt afgespeeld en niet een of ander plastic dingetje dat zo lek is als een mandje anders mag die radio wel uit van mij.

Een van de luidsprekers is helaas beschadigd geraakt en sindsdien staan deze speakers waar ik jarenlang erg veel plezier van heb gehad werkloos en zielig in huis en daar baal ik van.

Ik ben inmiddels al best veel winkels binnen geweest maar ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die volgens mij echt weet waar hij over praat.
Ze komen gewoon met het eerste de beste wat ze zelf op de plank hebben liggen wat een beetje dezelfde maten heeft.
Eigenlijk zodra je begint over de inhoud van de kast of zoiets dan zie je aan ze dat ze zoiets hebben van, uuuuhhhm.... :?
Maar ik ben zelf ook zeker geen kenner van dit soort dingen dus ik hoop hier wat informatie en hulp te vinden.

De gebruikte materialen zijn voor zover ik me herinner ook geleverd door eerder genoemde bedrijfje (waar ik geen naam meer van weet).
Probleem is vooral dat er op de onderdelen ook nagenoeg geen informatie staat.
Geen merkjes, vermogens of andere informatie die ik als nuttig zou beschouwen in ieder geval.

Ik ben dus "gewoon" op zoek naar spullen van goede kwaliteit die geschikt zijn voor deze behuizing.
Tot nu toe alleen zonder enig succes...
Onlangs heb ik een aantal foto´s gemaakt van de speakers en onderdelen in de hoop dat iemand hier er iets mee kan en mij de goede kant op kan helpen.

Alle informatie die ik over de speakers heb:

Materiaal 18mm MDF
hoogte 100cm
breedte 21cm
diepte 25cm

Onderste gedeelte is opgevuld met een of andere wolachtige materiaal om te dempen (hier kan ik niet meer bij, die ruimte is dicht).
De binnenkant van de klankkasten zijn 17,4 x 21,4 x 52cm wat volgens mij neerkomt op zo´n 19,4liter.
Onder de luidsprekers zit in beide kasten een gat met een plastic buis van 14,5cm lang en 5cm doorsnee.
De ruimtes die uitgefreesd zijn om de speakers te monteren zijn 18,7cm doorsnee voor de grote speaker en 10,4cm in doorsnee voor de tweeter.


alvast erg bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groeten, Maarten
Bijlagen
alle informatie op de tweeters
alle informatie op de tweeters
alle informatie op de speaker
alle informatie op de speaker
filter zelfbouw?
filter zelfbouw?
de kast
de kast
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Henkjan »

Hallo Maarten, welkom hier!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door SuperR »

Mijn glazen bol zegt;
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _25tff.pdf

De woofer kan ik zo 123 niet plaatsen, maar het frame doet vermoeden dat ook die component van een fatsoenlijk merk is.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door wdd »

Made in Norway? Dat moet dus SEAS zijn ... Kijk eens hier . Bij de 25 serie vindt je de 25TFF H475.
Die midden/lage tonen is waarschijnlijk de ETON 7-330/25 PP (gegoogeld).
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

:shock: Oké, ik ben nu al verder in één uur tijd dan in de afgelopen 1,5jaar!

Het lijkt me niet dat deze onderdelen nog ergens te krijgen zijn, toch?

Ik was trouwens in de veronderstelling dat ik alle onderdelen tegelijk moest gaan vervangen (tweeters, speaker en filter).
Is dit correct of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld alleen die grote speakers te vervangen.
Tweeters zijn namelijk nog goed.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Shadow »

Die Tweet heb ik zo gevonden; https://www.intertechnik.com/Shop/Louds ... 7302,48639

Die Woef wordt lastiger...maar daar is vast wel een vervanger voor, echter zal waarschijnlijk je filter aangepast moeten worden dan 8)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door wouter »

Ik heb nu een Eton 7-330/25 pp

schalldruck 90db
fms 40hz
qms 1,01
qes 0,49
qts 0,33
vas 27l
mms 14,4g
xmax 3,5mm
re 5.9 ohm
belastbarkeit 70 w
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?t ... 49.55;wap2

Die tweeter is een oude bekende, die woofer zat ook in de Driade 22.2
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=33304.0

en de D91 MKII zo te zien:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next


Wat is er trouwens beschadigd geraakt? Een woofer?
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Ja, één van de woofers is kapot gegaan.

Ik had trouwens niet verwacht dat jullie zo makkelijk konden zien welke onderdelen het zijn.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door SARK »

M44rt3n schreef:
Ik had trouwens niet verwacht dat jullie zo makkelijk konden zien welke onderdelen het zijn.
Dat komt omdat het allemaal luidspreker-nerds zijn :twisted:
Bijlagen
nerd.gif
nerd.gif (15.45 KiB) 1254 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mooi voorbeeld waarom ik zo blij ben dat we dit forum hebben. :)
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Nou, ik ben blij dat ik hier wat neer heb gezet want ik had echt geen idee wat voor merk deze spullen zijn.

Bedankt voor de vlotte reacties tot nu toe. :goeie:


Denken jullie dat het nog mogelijk is om ergens zo´n woofer op de kop te tikken want ik ben altijd erg tevreden geweest over het geluid wat er uit kwam?
Of is dat een slecht idee en kan ik beter alles of in ieder geval de beide woofers vernieuwen?
Geen idee hoe snel dit soort audio spullen normaal slechter worden.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Als je het mij vraagt, wat zou er je er aan uit willen geven?

Ik had ooit twee kef Cresta's en was verliefd op dat geluid. Daarmee heb ik nooit geweten wat er nog meer te koop was! :)

Kijk maar eens verder rond op het forum, en je komt genoeg leuke dingen tegen voor een (heel) klein budget!
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Tja, ik heb er eigenlijk nog geen prijskaartje aan gehangen.
Ik wil gewoon minimaal dezelfde kwaliteit weer hebben.

Ben ook totaal niet op de hoogte wat iets van deze kwaliteit moet kosten tegenwoordig.
Ik herinner me nog wel dat ik toen voor alle spullen (speakers, filters, aansluitmateriaal, dempingsspul en die plastic buisjes) behalve het MDF iets van 180,- gulden heb overgemaakt.
Maar ik ga er van uit dat dit toch op z´n minst een vriendenprijsje was, het klinkt in ieder geval als een erg klein bedrag nu. 8)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door architect »

M44rt3n schreef:
Nou, ik ben blij dat ik hier wat neer heb gezet want ik had echt geen idee wat voor merk deze spullen zijn.

Bedankt voor de vlotte reacties tot nu toe. :goeie:


Denken jullie dat het nog mogelijk is om ergens zo´n woofer op de kop te tikken want ik ben altijd erg tevreden geweest over het geluid wat er uit kwam?
Of is dat een slecht idee en kan ik beter alles of in ieder geval de beide woofers vernieuwen?
Geen idee hoe snel dit soort audio spullen normaal slechter worden.
1. er is vast wel een moderner woofertje te koop dat is in te passen in je kast

2a. dan zal het vast nodig zijn om met weerstanden je filter wat aan te passen zodat de woofer netjes aansluit qua luidheid op de tweeter, dat kan op gehoor

2b. als je het nog beter wilt doen, dan moet je ze gaan meten, dan kun je het hele filter optimaliseren
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

architect schreef:

1. er is vast wel een moderner woofertje te koop dat is in te passen in je kast

2a. dan zal het vast nodig zijn om met weerstanden je filter wat aan te passen zodat de woofer netjes aansluit qua luidheid op de tweeter, dat kan op gehoor

2b. als je het nog beter wilt doen, dan moet je ze gaan meten, dan kun je het hele filter optimaliseren
Uuuuuhm... :-s Als er dingen veranderd moeten worden aan die filters dan is het voor mij denk ik beter om direct alles te vernieuwen. want dat is echt iets waar ik nul kennis van heb ben ik bang. :(

Ik heb toendertijd ook alleen het zaag, frees, lijm en verf werk gedaan.
Filters en andere zaken heeft die leraar volgens mij gedaan of die man van dat bedrijfje.
Volgens mij hebben ze die speakers toen ook op een of andere manier getest want hij kwam toen wel met zo´n grafiek aanzetten die ik hier ook al regelmatig heb voorbij zien komen.
Maar die grafiekjes zeggen me ook zeer weinig eigenlijk. :lol:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Wellicht dat dit een aardig alternatief is voor je woof?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7093

Specs komen redelijk overeen met je Eton (natte vinger modus)
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Jasper Joppe Geers schreef:
Wellicht dat dit een aardig alternatief is voor je woof?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7093

Specs komen redelijk overeen met je Eton (natte vinger modus)

Oké, waar moet ik vooral naar kijken dan want ik heb geen idee wat de eigenschappen wat m´n huidige spullen zijn of wat belangrijk is?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik ben even afgegaan op de post van Wouter:
wouter schreef:
Ik heb nu een Eton 7-330/25 pp

schalldruck 90db
fms 40hz
qms 1,01
qes 0,49
qts 0,33
vas 27l
mms 14,4g
xmax 3,5mm
re 5.9 ohm
belastbarkeit 70 w
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?t ... 49.55;wap2

Die tweeter is een oude bekende, die woofer zat ook in de Driade 22.2
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=33304.0

en de D91 MKII zo te zien:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next


Wat is er trouwens beschadigd geraakt? Een woofer?

En aan de hand van die specs ben ik gaan kijken naar een woofertje wat een beetje in de buurt komt, vandaar dat ik bij die unit van Davis uit kwam.
Als ik kijk naar de Fs, de qes, qts, de Vas, dat zit allemaal wel in de buurt van de Eton. Alleen de conus is duidelijk van een ander soort materiaal,
dus daar zit zowiezo een verschil in. Volgens de audiofielen hier is het nogal vloeken in de kerk, maar ik denk dat je voor jouw speakers een heel eind
in de richting bent.

Wat je ook doet aan je speakers, je zult zowiezo een verschil horen. Ofwel in klankkleur, of de balans tussen tweet en woof is wat anders... Wil je dat goed
hebben dan ga je al gauw de kant uit van meten is weten. Zoals ik ook al eerder aangaf, het kan geen kwaad om het forum eens uit te pluizen.

Hier vind je een heleboel termen uitgelegd:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=85

en een aantal (oude) projecten van anderen wat er zoal is gebouwd:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=63

Succes!

JJ.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Henkjan »

die Dayton speelt 3dB zachter, dus is geen drop in vervanging. als je al gaat zoeken naar alternatieven, moet je eerst kijken naar gevoeligheid (bij gelijke spanning, niet vermogen) en naar frequentie verloop een paar octaven boven en onder de filterfrequentie. komt dat goed overeen, dan is toepassing zonder filteraanpassingen mogelijk, de TSP zeggen alleen wat over het laag
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door markbakk »

T wordt wat ingewikkeld wanneer units met dezelfde TSP verschillende rendementen hebben... Maar de RS180 moet je niet zonder filteraanpassingen gebruiken. Nee dus.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door architect »

M44rt3n schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
Wellicht dat dit een aardig alternatief is voor je woof?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7093

Specs komen redelijk overeen met je Eton (natte vinger modus)

Oké, waar moet ik vooral naar kijken dan want ik heb geen idee wat de eigenschappen wat m´n huidige spullen zijn of wat belangrijk is?
ik kan me voorstellen dat het ook uitmaakt voor maarten hoe de woofer eruit ziet

wat gaat er eigenlijk fout wanneer we de tweeter met weerstanden gewoon een beetje meer dempen?
dat is niet moeilijk; als maarten wat foto's van het filter post met de waarden van de onderdelen
dan kunnen we hem zo helpen
een paar weerstanden solderen is echt niet moeilijk

maar als een andere woofer met meer gelijke curve rond de overgangsfrequentie met de tweeter beter is dan heeft hij wel wat hulp nodig, momenteel zit hij weer een beetje vast lijkt mij
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door markbakk »

Monacor SPH170 lijkt me een goede vervanger. Alleen de korf is denk ik wat groter met een buitendiameter van 185mm.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door wouter »

M44rt3n schreef:
De ruimtes die uitgefreesd zijn om de speakers te monteren zijn 18,7cm doorsnee voor de grote speaker en 10,4cm in doorsnee voor de tweeter.
Lijkt me een goede tip!
En een alu cone zou ik zeker niet aanbevelen =; Die hebben (altijd) een specifiek ontworpen filter nodig om de heftige cone breakup resonanties te onderdrukken.

Het origineel lijkt me een 'plastic' achtige conus, de ~PP zal waarschijnlijk staan voor Polypropyleen, dus die zal redelijk wat interne demping hebben. Papier of polypropyleen conus lijkt me daarom als drop in aan te bevelen.

Deze is helaas niet zo geschikt maar ontzettend mooi!: http://www.rumoh.eu/nl/gradient/3212-gr ... s-182.html
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ach ja, ik ook met mijn grote kwak... :oops: :wink: :lol:
M44rt3n
Berichten: 18
Lid geworden op: do 05 dec 2013, 16:29

Re: hallo en advies/hulp gevraagd bij vervanging 2-weg speak

Bericht door M44rt3n »

Hmm Op dit moment voel ik me tamelijk verdwaald hoor.
De termen die ik telkens voorbij zie komen zijn voor het overgrote deel abracadabra voor me.
Zoals dit:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=85
:shock: 8-[

Ik heb de afgelopen tijd regelmatig zowel hier als elders rondgekeken en geprobeerd wat dingen begrijpelijk te krijgen voor mezelf maar om nou te zeggen dat er veel duidelijker is geworden... Nee, niet echt.

Op het moment zou ik eigenlijk niet weten wat mijn volgende vraag of actie moet zijn... :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”