Eigenbouw draaitafel

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Ook een beugeltje om de toonarm te verplaatsen mag niet ontbreken! 0,5mm titanium licht en toch veerkrachtig.
Bijlagen
image.jpg
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Zo!

Vandaag het graniet opgehaald, duurde even maar dan hebbie ook wat :)
Het geheel begint toch wel kollosaal en minder handzaam te worden.

Inmiddels heb ik een motortje weten te vinden en daar een poulie voor gemaakt.
Ook staat de steen op zijn eigen benen.

Volgende stap is het lager in het graniet plaatsen en vervolgens verder met de toonarm.
Bijlagen
IMG_2893.JPG
IMG_2895.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door audiomanics »

Heel retro allemaal... zelfs de olie staat al klaar.. verwacht je dat 't zo vaak gesmeerd moet worden???

Kees
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Xeres »

Dat ziet er goed uit zeg! En idd heel (top) retro!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Dat wordt wel erg mooi zo.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Mr Tube »

Ziet er heel goed uit! inderdaad erg retro, ook de TV!
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Ja leuk heh al die vintage rommel :)
Past wel bij mijn levensstijl, wat de olie betreft....

Met 4 motoren (alle 4 tweetakt) moet je wel minimaal 2 litertjes mengsmering in huis hebben.
Daarbij komt dat deze olie niet tegen kou kan...

Vanavond heb ik weer wat dingen van de toonarm gemaakt.
De arm staat nog veel te hoog maar dat komt allemaal dik voor elkaar.
Eerst maar even veel te hoog gemaakt korter kan altijd.
Bijlagen
IMG_2903.JPG
IMG_2904.JPG
IMG_2907.JPG
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

JEETJE!

Vanavond is de geboorte tot stand gekomen!
Na een gezellig treffen met Gijs hebben we een uurtje geouwehoerd en wat muziek beluisterd op mijn trouwe DP-60l,
"puur toevallig" had hij een motor en een toonarm mee.

Begonnen met een versleten plaat van Al Stewart even kijken of er niks geks gebeurde heb ik de wat betere platen opgezocht.
De rust uitte zich METEEN, na verloop van tijd luisterden we naar Lana del Rey. Een lekkere plaat, maar met Janne Schra veranderde alles.

De rust is ZO verslavend, ik wil nu toch echt wel heel gauw mijn arm af hebben en lekker luisteren.
We hebben een avond heerlijk genoten, en veel ontdekt. Mijn vriendin was ook zeer onder de indruk en "verdween" helemaal in de muziek.

Dit is absoluut genieten!

Nu lekker slapen!

Gijs nogmaals bedankt voor het beschikbaar stellen van je toonarm en je motortje!
Bijlagen
IMG_2933.JPG
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Gijs »

Dit was een mooie avond, gaaf om dit monster zn eerste meters te horen maken!
Beetje geklungel om mijn arm op hoogte te krijgen, maar daarna toch vooral verassend snel genieten.
Vooral de rust in het geluid is erg bijzonder, en me nog niet eerder zo opgevallen. Een erg mooi lager, de optimaal losgekoppelde motor of de pure massa van het geheel, wie het weet mag het zeggen, maar dit is duidelijk stappen beter dan ik ken.
Leuk om mn steentje eraan te kunnen bijdragen!
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Mr Tube »

Dit gaat heel mooi worden.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Jaa hooor!!! eieieieienddelijk! mijn spulletjes zijn klaar.

Dat word dus lekker knutselen en af bouwen, met niet al te veel tegenslag zou dit op korte termijn prima moeten kunnen gaan spelen!

Op de foto alle onderdelen voor de toonarm en ook de nieuwe lift.
Bijlagen
IMG_2982.jpg
IMG_2983.JPG
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door carolus »

Een uitvoering in … oppervlakte bescherming in "zwart anodisatie" ..;
Knap uitgevoerd en doeltreffend …..
Echt "top".
Chapeau ….
Mvg
Karel
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Ja hoor!

Hij doet het helemaal als gewenst!
Loopt mooi soepel en rustig, tis een mooie tafel geworden :)

Helaas in al mijn ijverheid heb ik de kabels gevlochten, ik had 3 draadjes van 8 honderdste netjes gevlochten.
Hierdoor hou ik helemaal geen laag meer over.

Een echte fout die je n keer gemaakt moet hebben.

dus lekker rustig af regelen en daarna genieten maar.
Bijlagen
IMG_2989.JPG
IMG_2990.JPG
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen Barrie,

GEWELDIG fraai stuk arbeid. Als die zo goed klinkt als die er uit ziet ben je een gelukkig mens !
En ik heb je fraaie stukjes/onderdelen al eerder gezien .....die armlift is een snoepje !

Nogmaals: gefeliciteerd. En nu van de muziek genieten

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Hij is mooi geworden!
Als je toch met die dunne draadjes aan de gang gaat dan kan het met 3 maar zou het eerst met gewoon 4 proberen.
De aders die je gebruikt zijn wel erg dun dan zal die ene draad extra niet echt verschil maken in de extra weerstand die het heeft.
Bij dikkere bedrading is dat overigens wel merkbaar.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door SARK »

bartarie schreef:
Helaas in al mijn ijverheid heb ik de kabels gevlochten, ik had 3 draadjes van 8 honderdste netjes gevlochten.
Hierdoor hou ik helemaal geen laag meer over.
Daar zou ik ook gewoon in zijn getrapt zeg :shock:

ps.
Het is een genot om dit project te volgen :!:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Barry2001 »

Bijzonder fraai stukje huisvlijt, gefeliciteerd met het resultaat!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door ray5150 »

Heb je zelf die Anodisatie gedaan ? :shock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Bron van het jaar. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door John P »

Kappa7 schreef:
Bron van het jaar. :rock: :rock:
Is die nog net op tijd af !! Maar serieus dit is bijna geen hobby meer, niet alles dubbel moeten doen de eerste keer omdat je ergens niet aan dacht. OK een paar draadjes getwist, dat is een kwestie van afrollen. Dit is serieus mooi werk. Nu kun je wel zeggen ik heb thuis niet zo'n mooie apparatuur, dus dan kan ik het ook wel; vergeet dat maar , het is ook een kwestie om van te voren goed na te denken en keuzes te maken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Bron van het jaar. :rock: :rock:
Analoge bron van het jaar..........!! :lol:
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door gervenja »

echt vakwerk, petje af.
Gebruikersavatar
DCLAudio
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 15:58
Locatie: Venray

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door DCLAudio »

Goed gedaan heb je ook nog tekeningen etc wil hem wel na bouwen met een eigen retro twist.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Iedereen bedankt voor de complimenten!
Het is me een werk en het loont zich echt.

morgen me eigen speakers mee nemen naar huis, dan kan ik lekker genieten.

Als je een lineaire toonarm wilt maken kun je zoeken op "ladegaard tonearm"
Het is een eeuwenoud concept en het werkt feilloos.
Zelf heb ik geen tekeningen oid, ik doe alles uit de hand.

Nu moet ik weer verder met de phonodude! maar dat in januari.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Wat john zegt,

Het is niet alleen de spullen. Nog belangrijker is de kennis en kunde.
Ik heb zelf het wiel wel en niet uitgevonden, allerlei dingen kun je vinden. Met geluk zijn er mensen die dingen willen delen. Iets wat ik koester, maar toch hoe je een eigen lager maakt bijvoorbeeld dat zijn hele moeilijke dingen!
Plaats reactie