Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Inderdaad................ :twisted:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Vanavond besloten dat de sandwich een extra laagje krijgt van aluminium aan de achterzijde.
Kost me voor dat kleine stukje wel 4 zaagbladen.
Morgen eens kijken of daar speciale zaagbladen voor zijn………….
Ook het aluminium krijgt natuurlijk een extra sparing zodat de trechtervorm achterop doorloopt en niet gehinderd wordt door een rand of zo..
Bijlagen
zaagbladen verstopt.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Een beetje zitten oefenen met vilt voor het center achterwandje.
Na een paar stomiteiten, lijm aan de verkeerde zijde o.a. uiteindelijk aangebracht.
Bijlagen
centervilt.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

De OB zal een haakse verbinding krijgen naar achter toe.
Natuurlijk zullen de klankborden aan het front gelijk gehouden worden maar dat komt later.
Ik denk het weekend. Dan zullen die zware laagkasten weer naar beneden verhuizen omdat ik ze nodig heb voor de OB’s.

Morgen een avondje vrij. Dan krijg ik visite van een 300B buizenbakkie en zijn maker.
Naar een ontwerp van http://www.triodedick.com/
Ben benieuwd.
Bijlagen
haaksesteun.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Robert D's buizenbakkie klonk erg mooi maar kwam voor de lastige Thiel speakers een beetje vermogen tekort.

Off topic.
Gefeliciteerd met je 40ste verjaardag vandaag Robert D. :D
Welkom bij de ouwe lullenclub.
gr
Paul 55+ -er
Bijlagen
300B Buisjes.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Omdat ik later de boel extreme hoogglans ga geven, tegen de kleuren zwart/paars aan, zal een ieder oneffenheid zichtbaar zijn dus ik moet schuren……en schuren……..en schuren….met het handje. :x
Handige tip gekregen van Dre; maak een plankje met daarop schuurpapier van de rol.
Die truc kende ik niet.
Inderdaad, heel handig. Bedankt Dre.

Paul
Bijlagen
schuurplanken.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik dacht voorbereid te zijn voor het freeswerk dit weekend voor de OB.
Helaas werd ik door een medewerker van de Hornbach met de verkeerde freesjes opgezadeld.
Fabricaat Alphen. Die passen niet in de Bosch. :x
Dus maandag inleveren en wel de juiste halen.
Bijlagen
geen freesje.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Dus de 1ste van de OB’s niet kunnen afmaken. Ik heb me verder beziggehouden met het centertje.
Bijlagen
OB.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Centertje staat nu te spelen. Hij moet een centimeter of 5 omhoog dus ik zal er onder een paar druppelachtige wangetjes maken tzt.
Omdat men subwoofertje (REL) en mee kapte dit weekend (na 15 jaartjes) komt er een baspoortje op de center (7cm) en op de L/R (10cm).
Op de center zit ie al en dat kun je hooren.

Terug kijkend op dit topic leest het als een stripverhaaltje. Weinig woorden (door mij) maar veel plaatjes. Komt mijn jeugd-tik er toch weer uit na al die Kuifjes, Buck danny’s, Suske en Wiskes……
Bijlagen
gereed voor test.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Vooruitlopend op het schilderwerk wat met een week of 6 komen gaat heb ik jullie hulp/advies/tips nodig. (tbv Hoogglans)
Ik ga een houtnerf imiteren welke ik daarna heel, heel donker ga afwerken.
Ik ga met transparante beitsen aan de slag. Ik zal wat experimenteren maar dat gaat lukken. Zie ik niet tegenop, los ik op.
De kleur zal ongeveer als het “pianootje” zijn op de afbeelding (onbetaalbare Steinway, wat een schoonheid).
Bijlagen
steinway bijna zwart maar dan rood.jpg
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Nerfje als het op de afbeelding maar dan nagenoeg een nauwelijks waarneembare houtnerf.
2 keer kijken voordat je hem ziet.
Zoom in op de zwarte streep.
Een prachtvoorbeeld.
Een meesterwerkje.

Gaat lukken. Kwestie van tijd en wat proefjes.
Maar dan………… De HOOGGLANS.
Roept u maar.
Wat te doen?????? En……….. spreek je uit ervaring????
Bijlagen
gitaar-achterkant.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Henkjan schreef:
Henkjan,
Dit is een mooie beschrijving door Dre hoe je hout moet afwerken etc maar geeft geen geen suggestie hoe je een mooie hoogglans kunt geven.
Ik denk met tig vernislagen maar wellicht zijn er betere oplossingen?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

De hoogglans over een tekening heen, kan alleen met een blanke lak denk ik...

Ik heb met een zwarte lak perfect resultaat behaald, zie topic over de Pulvis Molto.

Dit ging als volgt:

4 lagen zwarte alkydlak (budget merk)
elke laag opschuren zachtjes met korrel 400.
Laatste laag opgeschuurd tot en met korrel 2500, zodat ALLE oneffenheden weg waren en er totaal geen sprake meer was van sinaasappeltjes effecten etc.

Na dit schuurwerk wat ik overigens allemaal nat deed met st marc verdund water. (behalve het opruwen tussen laklagen door) Begon ik met polijsten. laagtoerig met commandant M4, en hoger toerig met commandant M5. Glans is zeer bol en diep, dus moet met een blanke laklaag ook haalbaar zijn. Voor de M4 heb ik een middelharde polijstspons gepakt, en de m5 met een polish spons (van Kraus)
polijstmachientje is der eentje van 50€ van de Heuts.
Neem de tijd, laat alles gewoon een weekje uitharden dat voorkomt ongewenste krassen.

zie voorbeeldje na autowax..
Bijlagen
wax.jpg
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Bart,
dat is een hele mooie hoogglans.

bedankt voor je bijdrage.
gr
paul
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ja, schitterend, wellicht probeer ik dat ook nog eens 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

toch dat plaatje van de gitaar weer gevonden :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

dre schreef:
toch dat plaatje van de gitaar weer gevonden :wink:
Ja. Soms vergeet je van welke site je de dingen haalt of gezien hebt.
Het was die site die jij me aanraadde.
http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/
Arnhemse Fijnhouthandel.
Daar staan nog meer waanzinnige voorbeelden van gefineerde meesterwerkjes.
:roll:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul groot schreef:
.......Kost me voor dat kleine stukje wel 4 zaagbladen.
Morgen eens kijken of daar speciale zaagbladen voor zijn………….
..
Vergeten te melden;
Geen speciale zaagbladen gehaald.
Gewoon met een houtzaagblad en wat smeerolie op het blad....... opgelost.
Hij laat zich dan ook lekker sturen.
:P gr
paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Baffletje number two.
The Mr.Bean method……….

In ieder geval……… als het hele gevaarte omflik….-valt, is men kamertje alvast wit nietwaar?..... en men gereedschap, en de vloer en……….
Emmertje bovenop is vol..10 litertjes……
Bijlagen
Bean.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

In het begin van dit topic dacht ik dat als het eerste baffle ontwerp niet goed zou zijn ik er wel weer eentje zou maken.
Eventueel nog een derde om verder te verbeteren, immers een paar plankjes hout kost me de kop niet.
Maar, wat een werk gaat hier inzitten.
Het maken van de laagkasten is simpeler en sneller.
Ik heb dit volledig onderschat. Ik hoop dus dat dit meteen lekker klinkt anders moet ik de hele boel nogmaals doen en dan ben je weer een paar weken van de straat.
Bijlagen
haaks.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

De hoeken onder waar de OB aansluit moeten verder ingekort worden om voor verflagen te compenseren.
Ik heb alles haaks gemonteerd en de fronten lopen mooi gelijk in een lijn, vlak.
Bijlagen
vlakke fronten.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Hier en daar zal nog geplamuurd moeten worden en de tailles zullen de laagkast gaan volgen kwa lijnen-spel zeg maar.
Dat zal ik doen voor de eerste luister en filter proeven.
De OB komt op verzonken spikes welke vanaf het front niet of nauwelijks zichtbaar zullen zijn. Twee pootjes voor en twee achter.
Bijlagen
hoeken inkorten.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

je bent lekker bezig zo 8)
Laatst gewijzigd door dre op zo 17 mei 2009, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

ik ben inmiddels met afwerking proefjes aan de gang.......
er zit nog geen geslaagde bij.
zodra die er is zal ik de methode plaatsen. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”